Aankooptips MR2 SW20

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Dennis16v
Zere vingers van het typen..
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 jan 2008, 00:50
Type MR2: AW11

Aankooptips MR2 SW20

Bericht door Dennis16v »

Hallo,

Ik ben dan weliswaar nog geen MR2 rijder, maar wel op zoek naar zo'n auto. Momenteel rijd ik nog rond in een Renault Clio 16v, maar na veel onderhoud daar aan te hebben gehad wil ik bij jullie graag wat kennis opdoen.
Enkele aankooptips heb ik al doorgenomen. Erg handig ;)
Maar ik zit zelf enorm te twijfelen tussen het bouwjaar 91, en 92. Ik heb van t forum vernomen dat de versnellingsbak hierin verbeterd is, maar is dit nou echt een groot verschil?
Bedoel, schakelt een 91er nu echt zoveel slechter dan een 92er. Op marktplaats/speurders staan diverse 91ers aangeboden, maar maakt het degelijk veel verschil uit?

Ook stuurbekrachtiging is overigins geen overbodige luxe, mn vorige auto een CRX ED9, en mn huidige Clio 16v hebben dit allebei niet. Stuurt dit enorm zwaar, of is dit puur een kwestie van gewenning.

Ik ben zelf nog totaal niet op de hoogte van een MR2, maar misschien dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Ben zelf van plan om een MR2, in het voorjaar zo rond maart/april/mei te gaan kopen, misschien dat een van jullie mee wil gaan om te letten op diverse gebreken/mankementen.

Bij voorbaat dank ;D

Dennis
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Over de versnellingsbak kan ik geen uitspraak doen. Maar ik denk dat het ansich puur aan de bak zelf ligt. Lijkt mij dat 93'er bakken ook gaar kunnen zijn.

Verder, stuurbekrachtiging. Tis wel fijn maar eigenlijk overbodige luxe. De voorkant van een MR2 is per definitie niet zo zwaar omdat daar geen motor op leunt. Verder kijk gewoon is rond, maak is een paar proefritjes en kom zelf tot de conclusie of het wat voor je.

De onderstel geometrie van een 93+ is ook wat vergevings gezinder. Ze staan standaard al op 15" velgen en ze hebben een subtiel voorlipje aan de voorkant. Verder zijn er volgens mij ook andere remmen maar dat weet ik niet zeker.

Je moet voor jezelf afwegen of dat de meerprijs waard is. Als je er toch al andere remmen en een bodykit op gaat zetten ( of ander onderstel ) kan je imho net zo goed voor een 92'er of 91'er gaan.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

Ha Dennis,

Welkom bij de club,
Om maar meteen een antwoord te geven op je vragen, de kwalliteit hangt natuurlijk heel erg af van de manier waarop er mee om is gegaan met de auto. (het is en blijft een sportauto) en ga zeker niet over 1 nacht ijs.....
de versnellingsbak is wel verbeterd maar ik dacht dat dit pas na 93 is gebeurd...

stuur(ver)krachtiging heb ik ook niet,
dit is eigenlijk ook niet noodzakelijk omdat er minder druk staat op je voorwiellen. ik vind het wel fijn zo en je merkt het alleen als je echt hele brede banden gemonteerd hebt (ik heb zelf 205 voor liggen en heb er weinig last van)
alleen keren op de weg is even wat vervelend en wat zwaarder maar als je hem zachtjes door laat rijden is er niks aan de hand. voor mij was het nieteens een kwestie van gewennig 100 meter rijden en je wilt niets anders meer hahaha

voor wat betreft tips over aankopen... gebruik de zoekfunctie eens.. ;)

veel plezier hier en we zien graag wat foto's van je ride tegen de tijd dat je er een gekocht hebt!

owja PS: bij 99,9 % van de spoilers van het eerste model is het gebruikelijk dat er belletjes ontstaan op de lak...
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Dennis16v
Zere vingers van het typen..
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 jan 2008, 00:50
Type MR2: AW11

Bericht door Dennis16v »

Jongens in ieder geval al heel erg bedankt :)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

rmmr2 schreef:stuur(ver)krachtiging heb ik ook niet,
dit is eigenlijk ook niet noodzakelijk omdat er minder druk staat op je voorwiellen. ik vind het wel fijn zo en je merkt het alleen als je echt hele brede banden gemonteerd hebt (ik heb zelf 205 voor liggen en heb er weinig last van)
alleen keren op de weg is even wat vervelend en wat zwaarder maar als je hem zachtjes door laat rijden is er niks aan de hand. voor mij was het nieteens een kwestie van gewennig 100 meter rijden en je wilt niets anders meer hahaha
Nou afgelopen zomer weigerde m'n power steering even dienst en ik vond het toch wel een drama onder de 40 km/h. Maar dat kan wellicht komen doordat de servo dan juist tegenwerkt (kan me niet voorstellen dat het zo zwaar gaat bij een non-PS model).
De power steering is overigens snelheidsgevoelig dus het is niet zo dat een PS MR2 hardstikke ongevoelig is op de snelweg ofzo :P
owja PS: bij 99,9 % van de spoilers van het eerste model is het gebruikelijk dat er belletjes ontstaan op de lak...
De metallic lakken hebben er geen last van heb ik me laten vertellen, maar inderdaad, de non-metallics krijgen er vrijwel allemaal mee te maken. Ik heb ergens gelezen dat Toyota simpelweg bespaard heeft en de spoiler erg dun gespoten.
AfbeeldingAfbeelding
dehea

Bericht door dehea »

Dennis16v schreef:Jongens in ieder geval al heel erg bedankt :)

Dennis, zover ik weet zijn er eind 1992 (modeljaar 93) een aantal veranderingen doorgevoerd.
-sterkere versnellingsbak.
-betere remmen (grotere schrijven, misschien ook de remklauwen)
-volledig motorkruis.
-andere onderspoiler voorbumper.

Kenteken gewicht is dacht ik ook iets verhoogd door bovenstaande veranderingen.
Misschien zijn er nog wel meer zaken veranderd, ik weet ze echter niet,veel plezier met zoeken.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Dennis16v
Zere vingers van het typen..
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 jan 2008, 00:50
Type MR2: AW11

Bericht door Dennis16v »

Bedankt voor de handige info, ben ik erg blij mee ;D
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Xhermes schreef:Hier nog wat meer info ;)

http://www.mr2garage.com/second-generat ... -1999.html
Wikipedia ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Klopt! + nog wat extra dingetjes in de andere hoofdstukken.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Dennis16v
Zere vingers van het typen..
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 jan 2008, 00:50
Type MR2: AW11

Bericht door Dennis16v »

maar t verschil tussen een 91 en 93 in de versnellingsbak, is dit merkbaar, of hebben jullie zoiets van, met een 91er kun je net zo goed beginnen:)
Afbeelding
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

johnwoo schreef:Nou afgelopen zomer weigerde m'n power steering even dienst en ik vond het toch wel een drama onder de 40 km/h. Maar dat kan wellicht komen doordat de servo dan juist tegenwerkt (kan me niet voorstellen dat het zo zwaar gaat bij een non-PS model).
De power steering is overigens snelheidsgevoelig dus het is niet zo dat een PS MR2 hardstikke ongevoelig is op de snelweg ofzo :Pquote]

ik vermoed dat dit waarschijnlijk komt omdat de stuurstangen anders zijn bij een PS model dan bij een non ps
johnwoo schreef:De metallic lakken hebben er geen last van heb ik me laten vertellen, maar inderdaad, de non-metallics krijgen er vrijwel allemaal mee te maken. Ik heb ergens gelezen dat Toyota simpelweg bespaard heeft en de spoiler erg dun gespoten.

mij hebben ze verteld dat er een goedkoop type primer is gebruikt, maargoed, laten we dat in het midden houden....


owja ps: vanaf het bouwjaar 93 zijn de reactiestangen ook langer dan bij de voorgaande modellen. (het subframe is daardoor iets anders)
dit heeft als gevolg dat de auto voorspelbaarder reageerd tijdens het betere stuurwerk...
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Gebruikersavatar
corollaWRC
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 dec 2007, 18:50
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door corollaWRC »

Dennis16v schreef:maar t verschil tussen een 91 en 93 in de versnellingsbak, is dit merkbaar, of hebben jullie zoiets van, met een 91er kun je net zo goed beginnen:)

Ik heb zelf een '90er en heb tot nu toe nog niet te klagen over de versnellingsbak, schakelt naar mijn ervaringen toch vrij goed. Maar het verschil tss de beide versies zou ik niet kunnen zeggen. (heb nog nooit met een '93er of jonger gereden;) )
De jongere versies zullen denkelijk wel beter zijn, maar of je dit hard gaat merken weet ik niet:huh: .
Nejezděte rychleji než anděl může létat!!!
Patrick Bateman

Bericht door Patrick Bateman »

Verschil kwa bak voel je niet.
Ik heb een 92-er gehad en een 90-er.

Het is wel zo de 90/91-er bakken wat minder sterk zijn.
Mijn bak heb ik moeten laten reviseren.

BJ is niet zo heel belangrijk. let meer op goed onderhoud.
Onderhoud kan heel duur zijn ;).
Dennis16v
Zere vingers van het typen..
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 jan 2008, 00:50
Type MR2: AW11

Bericht door Dennis16v »

Prima, dan is mijn vraag denk ik beantwoord.
In ieder gevalerg bedankt, en misschien dat een van jullie eens mee wil gaan kijken voor een MR2.:mini:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Er is vast wel iemand in de buurt waar jij een mooie hebt zien staan. Mocht je willen weten waar, dan kan je de MR2 ownerskaart raadplegen;

KLIKKIE
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

johnwoo schreef:Nou afgelopen zomer weigerde m'n power steering even dienst en ik vond het toch wel een drama onder de 40 km/h. Maar dat kan wellicht komen doordat de servo dan juist tegenwerkt (kan me niet voorstellen dat het zo zwaar gaat bij een non-PS model).
Dat een weigerende stuurbekrachtiging veel zwaarde stuurt heeft 2 oorzaken:
  1. De overbrengverhouding bij de stuurbekrachtigings versie is kleiner (minder keer rondraaien van het stuur), maar dit is nog niet zo dramatisch.
  2. De vloeistof van de stuurbekrachtiging moet nu door het stuur worden verpompt en dat vergt veel kracht.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
siep wokkel

Bericht door siep wokkel »

Mietjes, gewoon even naar de sportschool...


Ik heb een 92-er, mijn broer 1 van 91...

De mijne remt echt 10x beter! En stuurbekrachtiging voel ik amper wat van... Een paar braces is ook aan te raden voor de stijfheid. Doet iig bij mij heel wat!
dehea

Bericht door dehea »

siep wokkel schreef:Mietjes, gewoon even naar de sportschool...


Ik heb een 92-er, mijn broer 1 van 91...

De mijne remt echt 10x beter! En stuurbekrachtiging voel ik amper wat van... Een paar braces is ook aan te raden voor de stijfheid. Doet iig bij mij heel wat!

Ik heb de zelfde ervaring,rij zelf een 93er, mijn maat een 91er. Mijn 2 remt echt een stuk beter en staat eerder stil, ik hoef tevens minder hard te trappen op het rempendaal.

Mocht je echter je remmen willen upgraden is het bouwjaar misschien minder interessant, hier heb ik echter geen ervaringen mee.
Dennis16v
Zere vingers van het typen..
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 jan 2008, 00:50
Type MR2: AW11

Bericht door Dennis16v »

Surferdude schreef:Er is vast wel iemand in de buurt waar jij een mooie hebt zien staan. Mocht je willen weten waar, dan kan je de MR2 ownerskaart raadplegen;

KLIKKIE
Hier kan ik niet inkomen omdat ik niet over genoeg rechten beschik ;D

en omtrent de remmen, misschien wel een keer maar staat niet bovenaan op het verlanglijstje :)
Afbeelding
Plaats reactie