cabrioDak vervangen

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
mvandijck
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 mei 2019, 16:34
Type MR2: ZZW30

cabrioDak vervangen

Bericht door mvandijck »

Hoi,

Ik heb mijn Dak dit weekeinde 26-04-2020 van mijn Facelift MR2 uit 2003 vervangen met een compleet recent dak (stof) Gekocht Eric uit Nuenen
Mijn oude vinyl dak was hard en aan het scheuren. Ook slechte hoeken en ik kon naar buiten kijken. Dus vervangen was noodzakelijk.

Een nieuwe dak laten maken bij een bekleder koste +/- 1900,- ex btw
Een aanbieding van iemand die aan huis komt was 1400,- incl btw.
Online alleen een nieuwe dak kopen vanaf +’/- 700,- en dan maar kijken of het lukt.

Maar deze optie (compleet vervangen) leek mij het beste. Een gebruikt dak in goede staat 

Wat viel mee:
Het is goed zelf te doen:
Stoelen er uit
En dan plastic delen loshalen
Riemen los maken
Balk er tussen uit
Hoedenplank en bekleding er uit
Dak er af schroeven
Alles goed schoonmaken (afvoer putje repareren)

Dak er in en werking controleren
En weer terug schroeven en alles weer in bouwen.

Wat viel tegen:

Dak was op de oude auto in het verleden blijkbaar niet goed gemonteerd. De water flapjes waren niet goed vast gemaakt en niet op de juiste wijze. Hierdoor ging het dak moeilijk (met weerstand) open en kwam er spanning op te staan. Een klein scheurtje langs een naad als gevolg (zie foto) erg jammer
Even goed kijken hoe dit hoorde bij het ouden dak en ook op deze manier gemonteerd.

Stang achter de stoelen.
De maat van de moeren en bouten die het dakframe aan deze stang monteren zijn van een andere maat ?? Mogelijk oude model MR2 dak en ik heb een facelift versie? Ik had gelukkig nog wel wat liggen om dit op te lossen.

Het Raam lijkt iets groter waar door het dak iets geholpen moet worden met sluiten. Anders haakt het raam aan de hoedeplank dragers.
Ook kijk ik tegen een kier van de hoedeplank aan (was al zo) geen idee hoe dit opgelost kan worden.

Nu kijken of iemand het naadje kan repareren zonder dat het dak er af moet.

Toekomst:
Ik denk er over mijn oude frame zelf te bekleden met een nieuw dak. Als ik de stof kan vinden voor een leuke prijs.
Moet te doen zijn, helemaal als het dak niet op de auto zit.
Maar dit heeft nog geen pro.

Foto:
http://foto.fotovandijck.nl/photo/share/q7RJokdj#!List

gr
Martijn
mvandijck
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 mei 2019, 16:34
Type MR2: ZZW30

Re: cabrioDak vervangen

Bericht door mvandijck »

Klein scheurtje in de Naad is gerepareerd.
Is met de hand gestikt zodat het niet verder scheurt.

Wie weet er waarom de hoedenplank waar het raam op rust als het dak open is, niet mooi aansluit als het dak is gesloten? (je ziet nu een kier)
Het touwtje zou ook net iets korter moeten zijn maar 1 knoopje is al te veel.

Bij het sluiten moet je het dak helpen anders haakt de ruit tegen het slot en hoedenplank stoppers.

Iemand?
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:56

Re: cabrioDak vervangen

Bericht door conan1068 »

goed gedaan !
verschil in bouten en boutgaten had ik ook, heeft volgens mij te maken met engelse en europese dakjes.
laat maar weten als je een mooie oplossing vindt voor je frame, zelf heb ik ook nog een frame liggen waar ik tzt een stoffen kap op wil laten zetten.
verder is het nog belangrijk dat je van achte naar voren werkt, anders moet je het twee keer doen.
Gebruikersavatar
Marvaloha
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 jan 2018, 23:25
Type MR2: ZZW30
Contacteer:

Re: cabrioDak vervangen

Bericht door Marvaloha »

Hi Martijn,

Mag ik vragen waar je uiteindelijk de stoffen kap hebt gekocht?
Ziet er erg mooi uit.

Gr Marvin
mvandijck
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 mei 2019, 16:34
Type MR2: ZZW30

Re: cabrioDak vervangen

Bericht door mvandijck »

Hoi Marvin

in Nuenen bij Eric
is 500 m bij mij vandaan :)
Plaats reactie