Mr2 sw20 subtiele aanpassingen

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Mr2 sw20 subtiele aanpassingen

Bericht door Jeroen_1987 »

Hallo allemaal,

Ik ben Jeroen en heb sinds afgelopen weekend een mr2 aangeschaft. Ik was op zoek naar een eerste auto die zowel mooi aan de buitenkant is en redelijk snel op de weg wanneer nodig. Na veel auto's te hebben vergeleken kwam ik uit op twee wagens: de mr2 en de mazda mx5 type B. Beide zijn in een betaalbare klasse en zijn ook niet erg duur in de verzekeringen. Uiteindelijk toch gekozen voor de mr2 dankzij de uitstraling. Blijft toch een mooi ding als zeg ik het zelf.

Zoals ik net al zei heb ik afgelopen weekend in Belgie er eentje op mogen halen voor een zeer mooi bedrag. Het nadeel ervan is wel dat deze enige tijd heeft stil gestaan en wat lichte schade aan de voorbumper heeft. Ook zit er een apart geluidje in de motor. Overigens loopt de motor prima hoor, dus het zal iets kleins moeten zijn (waarschijnlijk de dynamo). En zoals elke mr2 het betaamt, geroeste dorpels en een kapotte antenne. Gelukkig hebben we een monteur die de schade heeft bekeken. De dorpels zullen volledig worden vervangen en het uitdeuken van de schade aan de voorkant. Ook de fusiekogels zijn aan vervanging toe. Eventueel nog andere zaken die nog niet aan het licht zijn gekomen ook natuurlijk. Er moet dus wel het een en ander aan gebeuren en vervangen worden.

Wat wil ik er dan aan gaan veranderen? Ik zal het eens in een lijstje samenvatten:

- dorpels vervangen
- fusiekogels vervangen
- schade voorbumper repareren
- eventuele andere roestplekken restaureren
- antenne vervangen
- interieur veranderen

Dan heb ik ook nog de dingen waarover ik twijfel:
- opnieuw spuiten
De lak is over het algemeen wel prima, maar bij de lijsten heeft het niet goed gehecht. De auto was origineel zwart. Ik vind het niet zo'n probleem, maar het is wel veel werk om het te doen.
- motor reviseren
Nog een nadeel is dat de auto niet mocht rijden, omdat er geen kenteken platen op zaten. Deze had de eigenaar al onder zijn nieuwe auto gezet. In België werkt dat dus anders. Er kwam namelijk wat witte rook uit de uitlaat. Dat is alleen als die koud is. oorzaak kan zijn dat de motor een tijd heeft koud gestaan, maar natuurlijk ook de koppakking die lek kan zijn. Hier moet dus nog naar gekeken worden.
- knipperlichten vervangen
De auto is van 1990 dus rijdt al enige jaren rond. In die tijd zijn de knipperlichten en achterlichten dof geworden. Dit is natuurlijk iets cosmetisch, maar ik wil de auto wel graag in zijn volle glorie terug laten komen. Ik heb gehoord dat er ook ergens een middeltje voor is die dit tegen kan gaan? Maar dat betwijfel ik nog. Als ik ze ga vervangen wil ik wel de originele oranje lichten houden. Dat kleurt beter bij de wagen vind ik.
- Stoelen vervangen
Het zijn de originele leren mr2 stoelen. Dus de meeste kennen het probleem wel, deze zijn verduurd. Ik twijfel nog of ik deze in zijn volledigheid laat vervangen of opnieuw laten stofferen. Ze zitten beide nog prima, het ziet er alleen niet uit. Mogelijk een lid die nog een mooi setje stoelen heeft staan?
- Interieur aanpassen
Zoals je op de foto kan zien zijn er al aardig wat dingen veranderd. Het dashboard en het stuur springen er echt uit. Ik twijfel nog of ik deze in een andere kleur maak of gewoon zo moet laten. Wel wil ik alle interieur verlichting omzetten naar LED, dus ook het dashboard. Ook denk ik erover om extra verlichting toe te voegen zoals bij de pedalen en in de deur hendels. Wel subtiel natuurlijk, het moet geen discotheek worden.

Dat is het wel zo'n beetje. Het zijn geen grote verbouwingen, maar subtiele aanpassingen die de auto net wat meer flair geven. Zijn er misschien leden die mij kunnen helpen aan een aantal onderdelen? Dan ben ik weer een eindje verder op weg naar een mooie mr2. Hieronder een aantal foto's van het wagentje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) gefeliciflap met de aankoop ;D
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Dank u ::)
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

gez dreeticilefeG
Afbeelding
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: AW11

Bericht door BST »

Gefelciteerd met de aankoop. Misschien dat ik de "oude" stoelen van de kip wel weg wil doen, die zijn met geel/zwart leer bekleed..
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

BST schreef:Gefelciteerd met de aankoop. Misschien dat ik de "oude" stoelen van de kip wel weg wil doen, die zijn met geel/zwart leer bekleed..
Die zouden wel perfect passen. Heb je er een foto van? Stuur anders een pm :idea8:
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Bij deze welkom en veel plezier met de mr2. En wat blijft geel toch een mooie kleur.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Zo het is weer even geleden sinds mijn update. Deze week begonnen met het strippen van de auto zodat we de schade kunnen herstellen. Gelukkig is de schade aan het rechter voorpaneel al zo goed als weg. De bumper hoeft ook niet vervangen te worden. Ook een meevaller! Nu is het lastigste werk aan de beurt, de dorpels. Wat een goeie laag plamuur al niet kan verbergen. Aan beide zijden zijn beide dorpels aan de achterkant verrot (zie foto).
Afbeelding

Dus nu mijn vraag aan jullie. Ik ben op zoek naar de achterkant van deze dorpel. Het hoeft geen origineel te zijn, zolang de curving maar hetzelfde is. Ik hoef dus niet een heel nieuwe dorpel. Alleen de achterkant zoals je op de foto hierboven kan zien. Iemand enig idee?

Verder ben ik ook de panelen van het interieur aan het verwijderen. Hieronder nog wat foto's hoe de auto er momenteel bij staat.
Afbeelding
Afbeelding
De schade die herstelt is aan de voorkant. Nog wat bijspuiten, maar dat is een kleinigheidje.

Als iemand me kan helpen met de dorpel, dan ben ik al een heel eind. Ik zoek ook nog andere kleine frutsels zoals:

- een nieuwe asbak
- het toyota bakje dat normaal onder de radio aanwezig is.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) lekkere klus ;D
straks weer glim in de lak

ik zou de heldere knippers in de voorbumper in bouwen en heldere zijknippers
aan de zijkant staat een stuk frisser dan de oude verkleurde zooi



te bestellen in de clubshop by the way
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Ik denk dat ik de huidige knipperlichten laat zitten. Wel mogen ze iets helderder zijn. Momenteel zijn ze nogal dof (kan ook haast niet anders na 23 jaar op de weg te zijn) Wel ben ik een ander probleem tegen gekomen.

De centrale deurvergrendeling werkt maar half. Als ik aan de bestuurderszijde de auto op slot draai wil deze aan de passagierskant niet dicht. Als ik aan de passagierszijde de deur handmatig op slot draai en dan weer via de centrale deurvergrendeling, dan gaat hij wel open. Dus niet dicht, wel open aan de passagierskant. Ik hoor ook geen klikje van het relais tijdens het sluiten, maar wel met het openen. Dus iemand enig idee? Het relais lijkt me nog gewoon heel.
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Jeroen_1987 schreef: De centrale deurvergrendeling werkt maar half. Als ik aan de bestuurderszijde de auto op slot draai wil deze aan de passagierskant niet dicht. Als ik aan de passagierszijde de deur handmatig op slot draai en dan weer via de centrale deurvergrendeling, dan gaat hij wel open. Dus niet dicht, wel open aan de passagierskant. Ik hoor ook geen klikje van het relais tijdens het sluiten, maar wel met het openen. Dus iemand enig idee? Het relais lijkt me nog gewoon heel.
Als je toch al je bekleding van je linkerdeur eraf hebt, zou ik ook de kabelboom even loshalen en controleren. Grote kans dat je daar een gebroken draad in hebt die hiervoor zorgt. Hebben ze erg veel last van.
Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Gelukkig zijn we weer een eind opgeschoten. Het probleem met de ontgrendeling was inderdaad een breuk in het circuit. Bij het slot om precies te zijn. De vergrendeling werkt nu ook op afstand met zon handig kitje. Even meten en het werkt. Ik zoek alleen nog het draadje van het gevarenlicht. Nu zijn we bezig om die rotte dorpels te repareren. Een zijde is al gelast. Andere kant moet nog. Langzaam maar zeker zijn we verder. Foto's volgen nog.
Gebruikersavatar
Michelinmannetje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 547
Lid geworden op: 31 mei 2011, 15:22
Type MR2: AW11

Bericht door Michelinmannetje »

Beetje bij beetje en dan kom je er wel! Mijn dorpels zijn ook al niet zo best meer.
Zal ik hem er dan maar gelijk naast zetten? Kan het in 1x door:dux-blij_thumb-up:

Je wilt de oranje lichten houden, zouden die bumperlichten van een US niet nog beter staan?
Voor de APK gewoon weer de EU erin proppen.Afbeelding
Afbeelding
Burning oil smells royal 8)
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Het ziet er leuk uit maar dan heb ik nog meer werk e verrichten. Dan moet het gat van de originele zijknipper gedicht worden en moet ik mijn Bumper lijst aan passen. Dit is jammer, want die staat in de plamuur. Dorpels zijn best goed te repareren. Ligt eraan hoe ver ze zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Michelinmannetje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 547
Lid geworden op: 31 mei 2011, 15:22
Type MR2: AW11

Bericht door Michelinmannetje »

Ik bedoelde de stadslicht/knipperlicht unit ;)
Afbeelding
Burning oil smells royal 8)
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Haha ohja, natuurlijk. Nee dan hou ik er toch van om dat kleine lampje erbij te houden. Erg veel nut heeft het niet, maar het maakt het geheel wel af als ik de mistlampen en me stadslicht aanzet.

De gevarenlichten heb ik nu gevonden om de centrale deurvergrendeling op afstandsbediening naar behoren te laten werken. Ziet er een stuk beter uit zo.

Het laswerk moet nog steeds gedaan worden. Helaas is onze hersteller druk deze week dus ik kan er voor het nieuwjaar nog niet ermee rijden helaas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier het resultaat van één zijde. De andere moet nog gedaan worden. Dan moeten beide kanten nog mooi geplamuurd worden en ook nog gespoten. De bumper staat al in de plamuur en wacht alleen nog op het spuiten.

Verder heb ik ook voor alle verlichting leds besteld, muv me stadslicht en mistlicht. Hopelijk komen de kleuren dan nog beter uit. Ook ga ik nog proberen om die dofheid te verwijderen. Schijnbaar heb je daar tegenwoordig keigoed spul voor, mogelijk van Meguiar.

Ook werkt de voetverlichting eindelijk. Deze gaat tegelijkertijd aan met mijn dimlicht. Vind ik veel professioneler dan met zo'n kansloze knop aan de zijkant van de dashboard. Qua elektronica ben ik ver klaar. Alle bekabeling van de speaker liggen op de plek. Het is nu alleen afwachten op mijn subwoofer. De rest kan ik gewoon inbouwen als het lassen klaar is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het schuim in de fik vliegt!
Afbeelding

De versterker die erin gaat. Levert 2 kanaals 225 rms op. Niet te hard, maar gewoon netjes.

Dat was em weer. Alvast prettige dagen gewenst en hopelijk heb ik volgend jaar beter nieuws.
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Hallo allemaal,

bedankt voor alle reacties die ik heb gehad afgelopen tijd. Ik ben er erg blij mee en het heeft me veel geholpen. Dus ik zal het dit keer kort houden.

Er is veel vooruitgang geboekt de afgelopen dagen. Zoals je op de foto kunt zien is nu ook de andere kant gelast.
Afbeelding

Een dag later hebben ze ook alles gelijk geplamuurd en ingespoten met primer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aankomende zaterdag wordt de auto gespoten. Dan is het alleen nog een kwestie van een laklaag eroverheen en ik kan de auto naar de RDW brengen.

Afbeelding

Zo staat de auto er nu bij.

De buitenkant is dus al ver klaar gelukkig. Het interieur is ook aangepast maar toch zoek ik nog wat leuke dingen. Zoals:

- nieuwe stoelen
- een asbak
- het bakje onder de radio

Voorderest zit alles er al in. Momenteel tel ik 10 speakers in de mr2, dus geluid genoeg zullen we maar zeggen.

Dat was hem weer. Hopelijk weten jullie nog mensen die deze spullen hebben voor een leuk prijsje. Doneren mag ook natuurlijk :P
Gebruikersavatar
Ren0W
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 dec 2013, 15:32

Bericht door Ren0W »

Bakje heb ik nog wel.
Nieuwe stoelen niet, wel tweedehands alcantara stoelen.

Heb je trouwens een flinke loper op die linker dorpel?
Even in de gaten houden dat ze dat wel goed maken/spuiten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

ziet er goed uit!!
die loper in je dorpel is waarschijnlijk van de 2k polyester spuit plamuur die schuren ze er echt wel af hoor.
Zou een slecht bedrijf zijn als ze er zo verf overheen kwakken.
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

RenoW, heb je een bericht gestuurd via MP.

Ik heb al meerdere projecten hier gedaan en totnutoe was het resultaat altijd prima. Dus ik ga er zeker wel vanuit dat hier straks niks meer van te zien is. Overigens is het geen bedrijf wat het doet, maar wij zelf. We hebben hier een kleine garage staan met een brug. Gezien we vaak met oude auto's aan de slag zijn komt dat dan wel goed van pas!
Plaats reactie