"benaderen" pk's dmv topsnelheid en fabrieks opgave?

Slap gelul rondom de MR2. Hier kan het.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

"benaderen" pk's dmv topsnelheid en fabrieks opgave?

Bericht door tjidde »

Ik vroeg mij af hoe nauwkeurig ik de pk's van mijn mr2 kan berekenen aan de hand van mijn topsnelheid icm de fabrieks-opgave. (aangezien ik geen beschikking heb over een roller bank)

Mijn idee was mijn daadwerkelijke topsnelheid te vergelijken met de fabrieksopgave. Dit zou ik doen aan de hand van de luchtweerstand en de eventuele verschillen in rollweerstand te verwaarlozen omdat ik rijd op vrijwel std. bandmaat, mijn banden zijn breder (205 uit mijn hoofd) en waarschijnlijk waren ze niet helemaal vol omdat ik er een week later aan de voorkant bijna een halve bar bij mocht doen ofwel mijn rollweerstand zal eerder hoger zijn dan fabrieks. Wel moet ik vermelden dat mijn wielomtrek 184.1 is ipv de standaard 181.46 wat nog wel eens uit kan maken.

Toen ik in Duitsland reed kwam ik op de teller net boven de 217 op een recht stuk weg (heen & terug) wel moest ik telkens afremmen ivm het verkeer. Ook was het donker dus reed ik met lampen aan dus voor mijn gevoel was 225km/h ongeveer het maximaal haalbare (al weet ik niet hoeveel rpm ik draaide en of dat boven de toeren begrenzer zou zijn) Ik ken helaas de afwijking van mijn teller niet, mijn banden zijn groter dus deze verkleinen als het goed is de afwijking enigszins. Zou het realistische zijn om uit te gaan van een top van 205km/h? (10% correctie)

De fabrieks opgave is 190km/h met 116pk. De luchtweerstandskracht is bij benadering te berekenen met onderstaande formule: Afbeelding1/2 is een constante, A en Cw zijn beide voertuig constanten. F, ρ en v^2 zijn onze enige variabelen. Ik weet niet onder welke omstandigheden, temperatuur en luchtvochtigheid, de fabrieks-opgave zijn getest dus heb ik besloten ρ weg te laten.

Hiermee komen we op F = v^2. (190km/h)^2 = 36100 en (205km/h)^2 = 42025. naar mijn idee zou mijn huidige maximale aantal pk's bij benadering ongeveer 116*(42025/36100) = ~135pk zijn. Is dit enigszins accuraat*??

*accuraat zou in dit geval met een zekerheid van minimaal 10% zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik bevochtig mijn duim, steek hem in de lucht en bepaal dan het aantal pk's aan de hand van de windsnelheid en de gevoelstemperatuur.....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

Meten is weten, rekenen niet.::)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
tjidde
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2014, 20:59

Bericht door tjidde »

't is maar een zondag ochtend hersenspinsel. vroeg me af of ik enigszins in de buurt zou kunnen zitten. 't is het mij niet waard om alleen daarvoor naar een rollerbank te gaan ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Green Goblin schreef:Ik bevochtig mijn duim, steek hem in de lucht en bepaal dan het aantal pk's aan de hand van de windsnelheid en de gevoelstemperatuur.....
Ik werk met de berekening van het aantal stickers die op de auto geplakt zijn! ;D
Gebruikersavatar
Roland
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 113
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Roland »

De fabrieksopgave is ook maar een voorzichtige schatting dus niet erg goed vergelijkingsmateriaal.
Daarnaast meet je de snelheid ook niet met de GPS. Als je dat wel doet zul je zien dat de AW11 behoorlijk optimistisch is. Als je daadwerkelijk 225 haalt op de GPS dan zal er wel wat meer in zitten dan 116pk, maar ik denk dat je het niet haalt op de GPS.
Ik heb zelf ook wel eens 215 in z'n 4 gehaald, en dat je nog voelt dat hij door kan (in z'n 5), maar heb het eigenlijk nooit uitgeprobeerd omdat het toch geen fijne auto is voor hoge snelheid cruisen (dan liever een Celica).
225 zal ik ook wel kunnen halen, maar nogmaals niet op GPS.
Met GPS meet je tenminste je echte snelheid.

Op zich, ik zou wel denken dat je je pk's kunt benaderen door de topsnelheid en je Cw waarde. Los van fabrieksopgave. Want het kost namelijk een bepaalde hoeveelheid kracht om een object met een bepaalde Cw waarde zo hard voort te stuwen.
Net als dat je van die kastjes hebt die aan de hand van G krachten (en in te voeren gewicht) een benadering doen van aantal pk. 100% accuraat is het niet, maar er moet wel wat inzitten.

Echter, toch maar liever op de dyno-bank.
Toyota MR2 '85
Toyota Landcruiser '83
http://www.lovetheworld.nl
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Met een topsnelheid pk's berekenen is naar mijn mening nutteloos. Even kijkend naar mijn Sub, die is volledig aangepast, maar hij is hierdoor niet harder gaan lopen. ;)

Zelfs een standaard mr2 rijdt harder dan er wordt opgegeven.
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Als je definitie van accuraat >= 10% is, dan is dit idd een prima methode. Volgens mij is je denkrichting prima en kun je zo een goede benadering krijgen, maar niet als je zoveel variabelen weglaat of inschat zonder meting. Vermogen op een rollenbank wordt bepaald dmv de hoeveelheid remkracht die nodig is, maw met de weerstand die de motor kan overwinnen. Dat is hetzelfde als de formule die je gebruikt waarin je verschillende weerstandsfactoren invult. Alleen als je een aantal factoren (waaronder de snelheid, die kwadratisch meewerkt en dus grote invloed heeft) 'ongeveer' invult dan is het resultaat 'ongeveer-kwadraat' en ongeveer even betrouwbaar als krijgers stickermethode :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Als je wilt meten hoe lang je willy is, dan zal zal je er toch echt een liniaal langs moeten leggen :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Hahahaha!!!

Niet benaderen maar uitproberen ;D
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

116pk!

En dan zit je denk ik al vrij positief qua schatting. Want dat aantal pk's had je AW11 af-fabriek. Nu 27 jaar later zullen er van die pk's zeker meerdere weggelopen of overleden zijn. Wat dan wellicht gecompenseerd word door je modificaties.

Wat al eerder gezegd is: meten = weten! En tot die tijd zou ik me zeker niet wagen aan claims boven de 116pk ;)
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Plaats reactie