APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
nickL
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 nov 2016, 20:00
Type MR2: SW20/21/22

APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door nickL »

Allereerste is dit mijn eerste forum post, en mijn introductie post is nog een work in progress ;) Mijn top prioriteit op het moment is om mijn MR2 uit 1992 te laten keuren, maar ik ben helaas afgekeurd op een te hoge CO uitstoot.
De auto is nu 2 maanden in mijn bezit, en toen ik de auto kocht heb ik een aankoopkeuring laten doen door de ANWB, hier werd een CO gemeten van 0.24% in stationair, nu zit ik dus raar genoeg een stuk hoger. De vorige eigenaar heeft tevens de motor geswapped naar een 3rd gen 3S-GTE en de cat is eruit gehaald. Ik heb na de eerste afkeur de bougies maar vervangen, omdat ik een gloed nieuwe set in huis had, maar helaas is de CO nog steeds te hoog. Nu vroeg ik me af of jullie dus een idee hebben hoe ik dit getal omlaag kan krijgen, en het liefste zonder een dure cat te kopen! Een hoog CO gehalte zou dus moeten duiden op een niet volledig verbrand mengsel, dus mijn eerste idee is ontsteking, maar wat ik nou precies moet aanpakken, ik heb geen idee.

Alvast erg bedankt, ik zit hier met de handen in het haar, en mijn gelimiteerde kennis...

Groeten, Nick.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door De achterbank »

Allereerst welkom!

Hoe hebben ze de CO gemeten? Bij stationair toerental? Is de motor goed warm gereden?
De 3rd gen 3sgte staat bekend om zijn zeer rijke afstelling dus bij stationair toerental is de verbranding zeker niet optimaal. Hier is voor zover ik weet niets aan te doen zonder dure ingreep als katalysator of stand-alone ecu.
Heb bij mijn celica gtfour hetzelfde gehad. Na montage van een racekat (€250) geen enkel probleem meer.
PetervdK
Knop gevonden hoor !
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jun 2015, 08:53

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door PetervdK »

Laat de auto inderdaad even goed warm rijden / draaien voor de meting.
Oudere auto's worden vaker afgekeurd op stationair CO als ze koud worden gemeten.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door De achterbank »

Lambdasensor zou ook nog wel eens stuk kunnen zijn. Uitlaat gasdicht?
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door Frits05 »

Heb je EURO98 getankt? En de motor zeer goed warm gereden?

Beide scheelt een hoop.

Verder geeft de auto geen foutmeldingen?

Kom je er echt niet doorheen heb ik evt een katalysator te leen. Is wel een van een 3SGE. Dus weet niet of hij past.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door De achterbank »

3sge kat past niet zonder bakken en braden
Markk
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 214
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:53
Type MR2: AW11

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door Markk »

Maar er zit geen cat onder, is dan onder de 3,5% CO niet voldoende?
Er moet een lambdasonde EN cat aanwezig zijn om die 0,5% te halen. Is er een van de twee niet aanwezig dan 3.5%..

Zo leest ik het staatje op: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf pagina 15..

APK keurmeesters kom er maar in...
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door CelicaTwinCAm »

ik heb evt een gen2 jdm kat te koop / te leen? Kweenie waar je ergens vandaan komt.
nickL
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 nov 2016, 20:00
Type MR2: SW20/21/22

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door nickL »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb de auto voordat ik er heen ging flink warm gereden. Net een volle tank 'premium' euro98 getankt. Tijdens de test was olie temperatuur ook rond de 90 graden, maar de auto heeft wel 10 minuten stil gestaan voordat ze hem gingen testen bij de Kwik Fit.

Ze hebben dus in stationair gemeten, en ik zat op ongeveer 0.7%, dus net niet onder de 0.5%.... 2 maanden geleden heb ik een ANWB aankoopkeuring laten doen, en toen is de CO gemeten op 0.24% stationair. Ik weet natuurlijk niet of de vorige eigenaar nog met de auto geprutst heeft voor die ANWB keuring. Tevens was de lambda in stationair 2.7, dus de motor loopt niet rijk.

Mijn enige theorie is dat 1 of meer van m'n injectoren een klein beetje verstopt kan zitten, een kleine blokkade kan (misschien) het spray patroon beïnvloeden, met als gevolg een incomplete verbranding. Ik heb helaas de lambda niet gezien bij de Kwik Fit, maar ik heb vanochtend de auto weggebracht naar een (goede) garage bij mij in de buurt, ik hoop op het beste, maar als het nog steeds niet goed is dan ga ik is een flesje injector cleaner door m'n tank lopen en kijken naar het ontstekingssysteem.... Alvast erg bedankt voor de reacties, ik probeer eerst onder de 0.5% te komen zonder katalysator!

Edit:

Hier nog een foto van de gasmeting die 2 maanden terug is gedaan bij de ANWB aankoopkeuring:

http://i.imgur.com/BFOvCvX.jpg
nickL
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 nov 2016, 20:00
Type MR2: SW20/21/22

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door nickL »

Markk schreef:Maar er zit geen cat onder, is dan onder de 3,5% CO niet voldoende?
Er moet een lambdasonde EN cat aanwezig zijn om die 0,5% te halen. Is er een van de twee niet aanwezig dan 3.5%..

Zo leest ik het staatje op: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf pagina 15..

APK keurmeesters kom er maar in...
Er staat U9 op mijn kentekenkaart, en de auto heeft stock een lambda + katalysator, dus hij moet ook zo getest worden... Ik heb nog met de technische afdeling van de RDW gebeld en die hebben mij dat verteld, maar dat is ook wat ik afleid uit de tekst. Het zou natuurlijk raar zijn als je opeens 3.5% CO mag uitstoten omdat je gewoon je katalysator eruit hebt gesloopt ;)
nickL
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 nov 2016, 20:00
Type MR2: SW20/21/22

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door nickL »

Goed nieuws! Naar de garage hier in de buurt gegaan (hoor altijd goede verhalen) en ben door de APK gekomen met een CO uitstoot van 0.15% (wtf?) maar ik ben tevreden!

Alleen 1 klein probleem... Ik had al een tijdje het vermoeden dat m'n alternator dood aan het gaan was, ik hoor namelijk de alternator op de linker tweeter, dat gezoem veranderd ook met engine RPM, en op de weg naar huis had ik een waarschuwingslicht en ik hoorde gewoon geen gezoem, dus de accu werd niet geladen. Ik reed de auto snel naar huis, gooi hem in het parkeervak voor ons huis, en op dat moment krijg ik allemaal waarschuwingslampen en viel m'n dashboard uit, toen was m'n accu gewoon leeg.

Dus ja, ik laat de auto APK keuren, en nu is mn alternator of de regulator stuk. Ik zag dus even snel in de repair manual moeten kijken hoe dit allemaal is aangesloten, maar ik heb een vermoeden dat de regulator stuk is. Toen ik de auto kocht hoorde ik het gezoem al in de tweeter (is een ground probleem bij de amp denk ik?) en het gezoem klonk best mooi en sinusvormig. Maar sinds 2-3 weken klinkt het veel meer als een zaagtand, stuk groffer. Ik had dus een vermoeden, maar ik heb voor de rest totaal geen ervaring als monteur.

In ieder geval heb ik weer een jaar APK, vanavond even ontspannen, en dan de repair manual erbij! Mochten jullie nog tips hebben, die zijn altijd welkom :)
Gebruikersavatar
Mitchell
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 18 nov 2016, 11:48
Locatie: Groningen

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door Mitchell »

Ik heb qua mr2 geen ervaring, maar heb wel de alternator(dynamo toch?) kapot gehad bij me Toyota starlet.
Zelfde verhaal, reed en ineens begonnen lampjes te branden en viel de auto uit.

Toen ik bij de garage was hebben ze de koolstof borstels etc vervangen en reed de auto als nieuw.
Kosten totaal, 25 euro! Schijnt regelmatig te gebeuren..
nickL
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 nov 2016, 20:00
Type MR2: SW20/21/22

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door nickL »

Mitchell schreef:Ik heb qua mr2 geen ervaring, maar heb wel de alternator(dynamo toch?) kapot gehad bij me Toyota starlet.
Zelfde verhaal, reed en ineens begonnen lampjes te branden en viel de auto uit.

Toen ik bij de garage was hebben ze de koolstof borstels etc vervangen en reed de auto als nieuw.
Kosten totaal, 25 euro! Schijnt regelmatig te gebeuren..
Mmm dat valt inderdaad mee! Ik ben benieuwd hoeveel moeite het kost om die dynamo eraf te krijgen, ik ga vanavond even in de repair manual kijken, en eerst kijken of het iets simpels is zoals een zekering of draadje los. Anders zal ik even hier naar de garage gaan! Bedankt :)
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door Edje Turbo »

Ik heb nog een gen 3 turbo dynamo liggen in goede staat ongveer ton gelopen..voor een nette prijs is die van jou..
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door decipherer »

Laatst is in 3 dagen tijd 4x de uitstoot van m'n auto gemeten bij 3 verschillende bedrijven. Dat liep uiteen van 0.3 (0.38 eigenlijk) tot 0.7 (0.71). Er zit dus wel wat verschil in de meetapparatuur, maar ook de manier van meten. Bij een van de bedrijven werd na de eerste meting van 0.38 een beetje aan het apparaat gerommeld, en toen was de meting ineens 0.62.
De afwijking die jij aangeeft is wel bizar groot!
nickL
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 nov 2016, 20:00
Type MR2: SW20/21/22

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door nickL »

Edje Turbo schreef:Ik heb nog een gen 3 turbo dynamo liggen in goede staat ongveer ton gelopen..voor een nette prijs is die van jou..
Ik ga eerst even kijken wat precies het probleem is, maar ik zal het onthouden! thx ;)
decipherer schreef:Laatst is in 3 dagen tijd 4x de uitstoot van m'n auto gemeten bij 3 verschillende bedrijven. Dat liep uiteen van 0.3 (0.38 eigenlijk) tot 0.7 (0.71). Er zit dus wel wat verschil in de meetapparatuur, maar ook de manier van meten. Bij een van de bedrijven werd na de eerste meting van 0.38 een beetje aan het apparaat gerommeld, en toen was de meting ineens 0.62.
De afwijking die jij aangeeft is wel bizar groot!
Wat ik ook heb geleerd is dat de Kwik Fit niet de juiste plek is voor een APK... Dit was mijn eerste ervaring, en ik ben ontzettend opgelucht dat ik uiteindelijk door de test ben gekomen bij een goede garage. Welk apparaat nou nauwkeuriger is is nog de vraag...
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door De achterbank »

Zo'n test is maar een momentopname en van meerdere variabele factoren afhankelijk. Kan dus best wel wat verschil in zitten. Ongetwijfeld zal er ook iets verschil zitten in de apparatuur maar zal niet veel zijn aangezien die dingen volgens mij jaarlijks gekeurd/geijkt moeten worden.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?

Bericht door MarcoTwo »

nickL schreef:
Markk schreef:Maar er zit geen cat onder, is dan onder de 3,5% CO niet voldoende?
Er moet een lambdasonde EN cat aanwezig zijn om die 0,5% te halen. Is er een van de twee niet aanwezig dan 3.5%..

Zo leest ik het staatje op: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf pagina 15..

APK keurmeesters kom er maar in...
Er staat U9 op mijn kentekenkaart, en de auto heeft stock een lambda + katalysator, dus hij moet ook zo getest worden... Ik heb nog met de technische afdeling van de RDW gebeld en die hebben mij dat verteld, maar dat is ook wat ik afleid uit de tekst. Het zou natuurlijk raar zijn als je opeens 3.5% CO mag uitstoten omdat je gewoon je katalysator eruit hebt gesloopt ;)
Hier ook nog altijd U9 (zelfs RDW omgekeurd zonder kat met behoud van U9 met de V6) en al sinds 2003 zonder kat door de APK heen en dat is tegenwoordig 3.5.

De rood/zwarte 2.0 in 2014 met katvervanger gewoon zonder kat (met U9) door de APK. Dit bij verschillende APK keurmeesters.
Plaats reactie