Zuinig rijden (ja, vloeken in de kerk)
Moderator: Pieten
Zuinig rijden (ja, vloeken in de kerk)
Aangezien sommigen, waaronder ik, hun MR2 gebruiken als daily ride, vraag ik me af wat voor tips jullie hebben om zuinig te rijden. Ik zie hier sommige mensen die 15km/L of 6.6L/100km kunnen rijden. Zelf heb ik gemiddeld op mijn werktraject (40km, 10 stoplichten, 50-120km/u) eerder 11km/L of 9L/100km.
Ik heb dat getal al sterk kunnen doen dalen naar 13km/L of 7.7L/100km. Dit vooral door het optrekken te beperken tot 4000rpm en dan door te schakelen, evenals mijn snelheid te beperken tot 90km/u. Zowiezo ben ik iemand die veel zijn gas los laat voordat hij het rood licht nadert, evenals langzaam aan komen rijden zodat eventueel bij groen er een "rolling start" gedaan kan worden wat ook weer helpt.
Op de snelweg merk ik echter dat het verbruik serieus omhoog gaat als je boven 130km/u constant houdt.
Er zijn natuurlijk altijd de "gouden" regels die op de meeste voertuigen gelden om zuiniger te rijden, maar niet alles gaat op voor de MR2 zoals schakelen onder de 3000rpm (zover ik weet, zeer anti-productief). Maar graag hoor ik ook tips om de motor te ontzien, of weetjes die de motor onnodig belasten die de gemiddelde bestuurder niet zouden weten.
Ik heb dat getal al sterk kunnen doen dalen naar 13km/L of 7.7L/100km. Dit vooral door het optrekken te beperken tot 4000rpm en dan door te schakelen, evenals mijn snelheid te beperken tot 90km/u. Zowiezo ben ik iemand die veel zijn gas los laat voordat hij het rood licht nadert, evenals langzaam aan komen rijden zodat eventueel bij groen er een "rolling start" gedaan kan worden wat ook weer helpt.
Op de snelweg merk ik echter dat het verbruik serieus omhoog gaat als je boven 130km/u constant houdt.
Er zijn natuurlijk altijd de "gouden" regels die op de meeste voertuigen gelden om zuiniger te rijden, maar niet alles gaat op voor de MR2 zoals schakelen onder de 3000rpm (zover ik weet, zeer anti-productief). Maar graag hoor ik ook tips om de motor te ontzien, of weetjes die de motor onnodig belasten die de gemiddelde bestuurder niet zouden weten.
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Een open luchtfilter en het schoonmaken van de MAF-sensor schijnt ook te helpen.
Men zegt dat je (minimaal) vermogenswinst krijgt door het plaatsen van een open luchtfilter, dat betekent dus dat je minder ver je gaspedaal in hoeft te drukken voor hetzelfde vermogen van voor de plaatsing van het filter.
Het schoonmaken van de MAF-sensor geeft weer de juiste waardes aan naar de ECU en dat is altijd goed voor de optimale verbranding.
Verder heb je zelf al aangegeven waar de meeste winst zit, eerder je gaspedaal loslaten als je toch al ziet dat je moet gaan remmen, dus verder vooruit kijken. En schakelen bij 2500 rpm scheelt ook echt veel. 50-60 km/u rijden in de 5e versnelling gaat ook prima, de 1800 VVTi trekt dat best is mijn ervaring.
Men zegt dat je (minimaal) vermogenswinst krijgt door het plaatsen van een open luchtfilter, dat betekent dus dat je minder ver je gaspedaal in hoeft te drukken voor hetzelfde vermogen van voor de plaatsing van het filter.
Het schoonmaken van de MAF-sensor geeft weer de juiste waardes aan naar de ECU en dat is altijd goed voor de optimale verbranding.
Verder heb je zelf al aangegeven waar de meeste winst zit, eerder je gaspedaal loslaten als je toch al ziet dat je moet gaan remmen, dus verder vooruit kijken. En schakelen bij 2500 rpm scheelt ook echt veel. 50-60 km/u rijden in de 5e versnelling gaat ook prima, de 1800 VVTi trekt dat best is mijn ervaring.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Bij Woodsport kun je een langere overbrenging van de 5 in laten bouwen. Afhankelijk hoe lang je met je emmer wilt doen en of je het extra comfort wil maakt de prijs haalbaar (en een leuke vakantie in de U K )
groeten Henri
Overigens haal ik 500 km op 1 tank is ongeveer 1:16-17. alles snelweg
speedshift 200.000 km bj 2002 che spruitstuk en uitlaat
groeten Henri
Overigens haal ik 500 km op 1 tank is ongeveer 1:16-17. alles snelweg
speedshift 200.000 km bj 2002 che spruitstuk en uitlaat
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik denk ook dat Longjohn het juist heeft. Ik haal ook bijna 600 km met een tank. En dan tank ik iets meer dan 38 liter en dan kom ik uit op ongeveer 1:15.
Wat Henri betreft kom ik niet zuiniger uit dan 1:12,5
De Spyder heeft trouwens een 48 liter tank.
Wat Henri betreft kom ik niet zuiniger uit dan 1:12,5
De Spyder heeft trouwens een 48 liter tank.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Metal_Carnage schreef:Wat je al aangeeft, goed opletten zodat je onnodig remmen kan voorkomen, rollende start bij het stoplicht.
Bandenspanning op 3 bar scheelt weer rolweerstand. Raampjes dicht houden. Lampen en airco en radio uit (scheelt ook zo 10%). Dat soort dingen
Wel weer jammer dat die paar cent op jaar basis besparen weer boven veiligheid gaat.... ( lampen)
Als ik ergens een hekel aan heb is wel het aan bestuurders die bewust zonder licht rijden.... dag of nacht...
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ben ik niet met je eens.MMaddict schreef:Wel weer jammer dat die paar cent op jaar basis besparen weer boven veiligheid gaat.... ( lampen)
Als ik ergens een hekel aan heb is wel het aan bestuurders die bewust zonder licht rijden.... dag of nacht...
Zou pas slecht zijn als je me pas ziet als ik me lichten aan heb!
Met of zonder licht, opletten moet je sowieso.
Daar ga ik mee akkoord, enkel bij complete nachtval en onverlichte wegen is het wel leuk om te weten dat je niet in een zwart gat leeft.Metal_Carnage schreef:Met of zonder licht, opletten moet je sowieso.
Maar euh, 600km met 1 tank ? Ik ben al heel optimistisch dat ik 500km met 1 tank haal. Hebben we het hier over snelwegkilometers of over stedelijk/landelijk ?
De tank is 48 liter wordt hier gezegd, maar het reservelampje gaat bij mij al aan na ongeveer 40 liter verbruikt, zit er 8 liter nog in de reserve ?
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Nou ik woon op de veluwe, en geloof me... ik heb regelmatig dat ik door de lichtval pas erg laat een tegenligger zie als ik aan het inhalen ben... of dat zei een tegenligger zien als ze aan het inhalen zijn... zelfs bij fel zon licht is een auto met de lichten aan dan veel beter zichtbaar als zonder lichten.
Wat betreft dat is het hier in Nederland krom geregeld, in een aantal Scandinavische landen en Amerika en vast nog een hoop landen is het al wettelijk voorgeschreven dat auto's van fabrieks-af standaard de lichten al aan hebben als de auto op het contact staat...
Wat betreft dat is het hier in Nederland krom geregeld, in een aantal Scandinavische landen en Amerika en vast nog een hoop landen is het al wettelijk voorgeschreven dat auto's van fabrieks-af standaard de lichten al aan hebben als de auto op het contact staat...
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Maare om nog even verder te gaan op zuinig rijden: auto op dieet!
Reserveband eruit, passagiers stoel eruit. Sowieso helpt een passagier niet als je zuinig wilt rijden. Gereedsschapskist eruit. Dat soort dingen
Naden afplakken voor betere luchtstroming?
Zag laatst een programma op Discovery waarin zuinig rijden tot in het extreme werd doorgevoerd door een stel fanaten.
Die startte ze auto bijvoorbeeld niet, die rolde hem gewoon 4 blokken heuvel af. Hij zette bv ook zijn motor uit op de snelweg als hij 75 reed. Dan liet hij hem terugzakken naar 60 ofzo en dan gaf hij weer eventjes gas, en dan weer motor uit etc. Levensgevaarlijk!
En dat allemaal voor een verbruik van 1:23.
Mijn oude peug uit '91 doet 1:26 zonder moeite te doen.
Ik dacht die gozer moet echt 1:40 doen ofzo.
Reserveband eruit, passagiers stoel eruit. Sowieso helpt een passagier niet als je zuinig wilt rijden. Gereedsschapskist eruit. Dat soort dingen
Naden afplakken voor betere luchtstroming?
Zag laatst een programma op Discovery waarin zuinig rijden tot in het extreme werd doorgevoerd door een stel fanaten.
Die startte ze auto bijvoorbeeld niet, die rolde hem gewoon 4 blokken heuvel af. Hij zette bv ook zijn motor uit op de snelweg als hij 75 reed. Dan liet hij hem terugzakken naar 60 ofzo en dan gaf hij weer eventjes gas, en dan weer motor uit etc. Levensgevaarlijk!
En dat allemaal voor een verbruik van 1:23.
Mijn oude peug uit '91 doet 1:26 zonder moeite te doen.
Ik dacht die gozer moet echt 1:40 doen ofzo.
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
iedereen weet toch dat constante snelheid rijden zuiniger is als continue remmen en optrekken? rij dan continue 68 ofzo..... (metal carnage zijn voorbeeld)
Mij is trouwens ooit verteld (of op discovery gezien) dat Europese auto's in de regel qua zuinigheid op 100 in zijn 5 zijn afgesteld. (weet niet hoe het nu met de 6 en 7en bakken zit)
Mij is trouwens ooit verteld (of op discovery gezien) dat Europese auto's in de regel qua zuinigheid op 100 in zijn 5 zijn afgesteld. (weet niet hoe het nu met de 6 en 7en bakken zit)