Zuinig rijden (ja, vloeken in de kerk)

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Mightyzap schreef:vind t allemaal beetje mierenneukerij

wat maak het uit of je 1:13 of 1:15 rijd....

ochja, 5 eurie per tankbeurt....boehoe

een MR2 heb je niet om zuinig te rijden, koop een prius en stfu.


Normaal zou ik zeggen +1...

Maar er staat niet voor niets 'vloeken in de kerk' in de topic titel.


Dus helaas -1
Gebruikersavatar
Metal_Carnage
Zere vingers van het typen..
Berichten: 732
Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Metal_Carnage »

Ik zeg +1.
Skylinerijders en zuinig rijden :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

De oplossing is altijd simpel.

Carpoolen. Dan ga je van 1 op 14 naar 1 op 28 ;D
Als jij de 1ne week rijd en de bijrijder de volgende week ;)

(en ja ik snap ook wel dat die vlieger niet altijd op gaat, als je geen bijrijder hebt)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Mightyzap
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 okt 2009, 22:04
Type MR2: AW11

Bericht door Mightyzap »

Metal_Carnage schreef:Ik zeg +1.
Skylinerijders en zuinig rijden :P
ja 1:9 op de snelweg en 1:5 in de stad :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Dan schakel je toch gewoon 3 cilinders uit, als je in de stad rijd.
PK's ben je dan ook niet nodig :P
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

ROB-E schreef:Dan schakel je toch gewoon 3 cilinders uit, als je in de stad rijd.
PK's ben je dan ook niet nodig :P

Hoe was je van plan dat te gaan doen dan?
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Met de keuzeschakelaar onder je stuur, of heb jij niet de full option uitvoering?
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Die heb ik ook. Maar daar zijn niet zoveel van geleverd, was een nogal dure optie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Metal_Carnage
Zere vingers van het typen..
Berichten: 732
Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Metal_Carnage »

Mightyzap schreef:ja 1:9 op de snelweg en 1:5 in de stad :D
Optie op die schakelaar graag.
Zuiniger dan 1:6 heb ik nog niet gereden .... ::)
Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Mightyzap schreef:vind t allemaal beetje mierenneukerij
...
een MR2 heb je niet om zuinig te rijden, koop een prius en stfu.
Het is niet omdat je niet elke dag hamburger wil eten dat je vegetarier moet worden he. Ik vraag gewoon wat tips om zuiniger te rijden. Dat hoeft niet te betekenen dat ik hem wil gebruiken als ecomobiel.
ROB-E schreef:Carpoolen.
(en ja ik snap ook wel dat die vlieger niet altijd op gaat, als je geen bijrijder hebt)
Mja zo drastisch hoeft ook natuurlijk niet, we hebben het hier niet over motorswaps van zuinigere auto's, exotische brandstof tanken of motor afzetten terwijl je rijdt. Ik bedoel dus dingen die niet de dagelijkse gang van zaken veranderen.

Nog even samenvatten:
phuncz schreef:Aangezien sommigen, waaronder ik, hun MR2 gebruiken als daily ride, vraag ik me af wat voor tips jullie hebben om zuinig te rijden. Ik zie hier sommige mensen die 15km/L of 6.6L/100km kunnen rijden. Zelf heb ik gemiddeld op mijn werktraject (40km, 10 stoplichten, 50-120km/u) eerder 11km/L of 9L/100km.
Ik vraag geen wondermiddelen, gewoon dingen die jullie opgevallen zijn, specifiek bij de MR2, om brandstof te besparen. Als voorbeeld, zoals ik al eerder zei, maakt het een groot verschil uit als je constant 120km/u of 140km/u rijdt op de snelweg, iets waar ik in andere auto's een minder groot verschil van merkte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Op je bandenspanning letten, dak en ramen dicht, geen onnodig gewicht en de airco uit. En zo gelijkmatig mogelijk rijden.

Niets voor mij, het wordt nogal benauwd met heet dak dicht vind ik.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

@phuncz

Cruise control gebruiken op lange rechte wegen.
Dat scheelt in de brandstof.
Achter een vrachtwaggel blijven plakken scheelt ook.

Het is al eerder geroepen, maar anticiperen is en blijft het beste. (de mens is en blijft de bepalende factor)
Goed vooruit blijven kijken, en laat het gas maar wat eerder los.
Dan hoef je ook wat minder de rem in te drukken.
Of als je goed vooruit hebt gekeken hoef je niet van het gas af! en kan je op de cruise door tuffen.
Neem eens een paar lessen motor rijden. Daar word wel op je gehamerd dat je goed vooruit moet kijken. (niet dat dat de oplossing is, maar ik ben er veel beter van gaan autorijden sinds ik me motor rijbewijs heb)
Het nieuwe rijden, ik denk dat de ZW30 er best tegen kan als je bij 2500T/min overschakeld naar een hogere versnelling.
Ohja een K&N vervangings filter monteren, scheelt niet veel maar, toch.
Rustig warm rijden is niet alleen goed voor het verbruik, maar ook voor je blok.

Ohw, en ik geloofde niet in wondermiddeltjes voor in de olie.
Heb inmiddels Interflon in de motorolie en bakolie van de Starlet.
Ben van 1 op 14,5 (heel soms 1 op 15) naar 1 op 16 gegaan. inmiddels staat er 2 ton op de tellert en 1 op 16 haal ik nog steeds. ohja dat zijn vooral 80 Km/h wegen. de snelweg hoef ik niet op. En rijd niet altijd met een fluwelen handschoen ;D
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

En wat Green hier boven heeft gezegd ;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

ROB-E schreef:@phuncz

1. Cruise control gebruiken op lange rechte wegen.
Dat scheelt in de brandstof.

2. Achter een vrachtwaggel blijven plakken scheelt ook.

3. Het is al eerder geroepen, maar anticiperen is en blijft het beste. (de mens is en blijft de bepalende factor)
Goed vooruit blijven kijken, en laat het gas maar wat eerder los.
Dan hoef je ook wat minder de rem in te drukken.
Of als je goed vooruit hebt gekeken hoef je niet van het gas af! en kan je op de cruise door tuffen.

4. Neem eens een paar lessen motor rijden. Daar word wel op je gehamerd dat je goed vooruit moet kijken. (niet dat dat de oplossing is, maar ik ben er veel beter van gaan autorijden sinds ik me motor rijbewijs heb)

5. Het nieuwe rijden, ik denk dat de ZW30 er best tegen kan als je bij 2500T/min overschakeld naar een hogere versnelling.

6. Ohja een K&N vervangings filter monteren, scheelt niet veel maar, toch.
Rustig warm rijden is niet alleen goed voor het verbruik, maar ook voor je blok.
1. Helaas mijn heeft geen cruisecontrol, ook geen airco maar die heb ik ook nog niet echt gemist. De cruisecontrol had ik wel fijn gevonden.

2. Dat doe ik nog niet als ik 50% brandstof zou kunnen besparen. Die dingen rijden zelden de toegelaten snelheid, geven geen enkel (voor)uitzicht en kunnen ook nog eens verradelijk snel stilstaan. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid steenslag en ruitbarsten.

3. Anticiperen heeft mijn rijinstructeur er van dag 1 ingedoctrineerd en daar ben ik hem heel dankbaar voor. Het zorgt zowiezo voor véél meer voordelen dan nadelen.

4. Ja dat geloof ik, als motorrijder moet je nog makkelijk eens zoveel opletten om te vermijden dat ze je van je motor afscheppen.

5. Zit ie dan niet aan 1500T/min ongeveer in de volgende versnelling ? Dat heeft de mijne toch niet graag...

6. Warm rijden doe ik meestal door gemiddeld 2000-2500T/min te rijden aan 90-100km/u voor de eerste 10km, maximaal kortstondig 4000T/min als ik moet inhalen. Gewoon even ter informatie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Dit rijd pas zuinig.

Oh, en het scheelt ook schoenzolen ;D HEBBON!!

[youtube]87m3HK6KpD8&feature=related[/youtube]
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Jona1985
Zere vingers van het typen..
Berichten: 598
Lid geworden op: 26 jun 2009, 13:44
Type MR2: AW11

Bericht door Jona1985 »

zo dan.. moet niet gekker worden.
Dalijk lijkt de auto meer op het OV, stap je in, en wordt je gebracht waar je heen moet :/
Gebruikersavatar
Metal_Carnage
Zere vingers van het typen..
Berichten: 732
Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Metal_Carnage »

Goed onderhoud aan je motor is ook belangrijk.
En je kan bv een smallere bandenmaat overwegen = minder rolweerstand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

phuncz schreef:1. Helaas mijn heeft geen cruisecontrol, ook geen airco maar die heb ik ook nog niet echt gemist. De cruisecontrol had ik wel fijn gevonden.

2. Dat doe ik nog niet als ik 50% brandstof zou kunnen besparen. Die dingen rijden zelden de toegelaten snelheid, geven geen enkel (voor)uitzicht en kunnen ook nog eens verradelijk snel stilstaan. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid steenslag en ruitbarsten.

3. Anticiperen heeft mijn rijinstructeur er van dag 1 ingedoctrineerd en daar ben ik hem heel dankbaar voor. Het zorgt zowiezo voor véél meer voordelen dan nadelen.

4. Ja dat geloof ik, als motorrijder moet je nog makkelijk eens zoveel opletten om te vermijden dat ze je van je motor afscheppen.

5. Zit ie dan niet aan 1500T/min ongeveer in de volgende versnelling ? Dat heeft de mijne toch niet graag...

6. Warm rijden doe ik meestal door gemiddeld 2000-2500T/min te rijden aan 90-100km/u voor de eerste 10km, maximaal kortstondig 4000T/min als ik moet inhalen. Gewoon even ter informatie.

1. Is ook geen gemis.

2. ge moet niet achter diepladers rijden. En de vrachtwaggels hier in de buurt halen prima 90Km/h (rijd nog steeds geen snelweg, dat vind ik vreselijk)

3. goed bezig!

4. Klopt!

5. Er staat toch echt 2500T/min.

6. Je ben 1 van de weinige.

Puntje 7, Ge moet vooral geen haast hebben als je zuinig wil omgaan met de brandstof.

Puntje 8 voor Surferdude, droom lekker verder met je elektrische karretje.
Waar ik werk maken we stroom, en dat komt niet uit de lucht vallen. En zeker niet van groene brandstoffen/groene energie.
Heel erg mooi al die technieken, maar zolang de elektriche energie niet word opgewekt door groene brandstoffen/groene energie zijn ook die dingen net zo schadelijk, zo niet schadelijker!
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Ik reed naar duderstadt ong 520 km op iets meer dan drie kwart tank.
Ik vind dat voor een sw20 n/a best zuining, natuurlijk alleen maar snelweg km en mak aan gedaan.
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Surferdude schreef:Dit rijd pas zuinig.

Oh, en het scheelt ook schoenzolen ;D HEBBON!!

[youtube]87m3HK6KpD8&feature=related[/youtube]
Laat maar komen ! Maar dan wel in hybrid opstelling met de electro motor op de voorwielen, zodat je kan kiezen op benzine RWD, hybrid 4WD of electrisch FWD. Ideaal voor respectievelijk fun, winter en binnenstad. Ook zuiniger en krachtiger, maar helaas ook zwaarder.
ROB-E schreef:5. Er staat toch echt 2500T/min.
Ja ok, maar er staat doorschakelen bij 2500T/min, maar eindig je dan in de volgende versnelling niet in ongeveer 1500T/min wat in de meeste versnellingen ervoor zorgt dat je veel vermogen verliest ipv. dat het naar de wielen gaat ? Het lijkt me (correct me if I'm wrong) nogal anti-productief dat je te vroeg schakelt en je teveel vermogen aan de wielen verliest aan het overdadig belasten van de lagers.
Afbeelding
Plaats reactie