RDW laten keuren na motorswap?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

anneke_lm

RDW laten keuren na motorswap?

Bericht door anneke_lm »

Moet je inderdaad de auto laten keuren als je er een turbo motor in een sw20 laat zetten?
Heb bij de mijnes ook een taxatie rapport.
Weet hier iemand iets wat van?:huh:
Gebruikersavatar
Jona1985
Zere vingers van het typen..
Berichten: 598
Lid geworden op: 26 jun 2009, 13:44
Type MR2: AW11

Bericht door Jona1985 »

volgens mij hoeft het niet als je onder de 30% vermogenstoename zat?
in principe is het de zelfde motor, alleen zit er een turbo op.
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Ik zou het ten alle tijden laten doen, dan kan de verzekering nooit moeilijk gaan doen. ;)
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

je kunt het doen, het stelt ook niets voor.. vaak hoeven auto's niet eens bekeken te worden, dat heb ik zelf al 2x meegemaakt.. ik heb toen enkel het vermogen hoeven noemen, en 2 weken later had ik aangepaste kenteken papieren binnen, koste meen ik 60 euro toen

de auto's die wel bekeken werden werd alleen gekeken of alles deugdelijk gemonteerd zat.. niet eens co uitstoot..
tis eigenlijk een lichte vorm van apk-keuring

als je het niet doet is er ook niets aan de hand.. als agenten of apk vragen wat voor motor erin zit zeg je dat het een 2 liter turbo uit een celica is.. dan zoeken ze de spec's op en komen ze op 204pk (nl spec's)
volgens de wet mag je een vermogens toename van 40% hebben.. wat neer komt op 218pk,
een tijd terug ging het gerucht dat het terug gedrongen was naar 20%, maar dit blijkt niet zo te zijn volgens de RDW zelf, dat is alleen van toepassing bij nieuwe auto's vanaf invoering van die wet.

ik bel je morgen anneke.. ik heb inmiddels een mooie swap uitgekozen voor je..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Officieel moet het, er komt namelijk een ander type blok in te liggen.

Bij een 3S-GE naar 3S-GTE zijn de verschillen wel minimaal maar mocht er ooit iets gebeuren dan kun je wel rustig slapen.

De een laat het wel doen, de ander niet. Ik ben vandaag toevallig bij de RDW geweest voor zo'n keuring.
Toch ruim een uur binnen gestaan en echt alles gecontroleerd. Is ook afgekeurd op een paar punten, maar dat is wel op te lossen.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

zeker een afspraak gemaakt voor de keuring ;)?
bij anneke komt er als het goed een voledig stock gen3 blok in.. met kat en al.. motor uit een half-cut die we hebben staan.. dus alles word overgezet,
dus er valt op de motor niets af te keuren
Afbeelding
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

Resolve schreef:Officieel moet het, er komt namelijk een ander type blok in te liggen.

Bij een 3S-GE naar 3S-GTE zijn de verschillen wel minimaal maar mocht er ooit iets gebeuren dan kun je wel rustig slapen.

De een laat het wel doen, de ander niet. Ik ben vandaag toevallig bij de RDW geweest voor zo'n keuring.
Toch ruim een uur binnen gestaan en echt alles gecontroleerd. Is ook afgekeurd op een paar punten, maar dat is wel op te lossen.
Puur uit interesse: wat zijn de afkeur punten geweest en hebben die iets te maken met de swap of gewoon ondeugdelijke onderdelen/ reguliere afkeurpunten?
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

Ah, in de chatbox gezien wat de afkeurpunten waren.

Hebben dus allemaal te maken met niet volledig correcte montage ::) en niets met het installeren van het turboblok op zich.
Vwb de Db afkeur, heb ik het vermoeden dat er ook geen volledige originele turbo uitlaat zal zijn gemonteerd, want die is superstil en kan me niet voorstellen dat daarmee niet aan de eis wordt voldaan/ afgekeurd wordt.

Goed uitgevoerde swap zal al deze afkeurpunten niet hebben, dus dan geen probleem. 8)
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Je hebt een voordeel qua geluid als je een ander blok swapt. Officieel mocht ik maar 86dba maken maar door de swap wordt er naar een andere tabel gekeken en mag ik 95dba maken. Uitlaat is geen originele turbo uitlaat nee. Compleet custom uitlaat, voorste en achterste bank hebben een apparte 63mm pijp (komen niet bij elkaar) met twee relatief kleine dempers. :
Afbeelding

Maar afkeur punten waren regularie apk punten + opmerkingen op montage van het blok. Ben niet echt tuis in de regelgeving wat wel en niet mag, dus heb alles naar eigen inzicht ingebouwd. Dan vind ik de opmerkingen nog wel mee vallen voor de 1e keer :)


En ik had idd een afspraak gemaakt voor de keuring. Moest vrij vragen op het werk dus kon er niet op gokken dat ze dan geen tijd hadden.

Maar als je geen afpsraak maakt, gaat het dan anders? Mischien handig voor in de toekomst. Overweeg namelijk de 2GR group buy op twobrutal. En dat dan in een AW11 of SW20.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Dirk
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 279
Lid geworden op: 15 jul 2010, 14:02

Bericht door Dirk »

frankie-turbo schreef:zeker een afspraak gemaakt voor de keuring ;)?
bij anneke komt er als het goed een voledig stock gen3 blok in.. met kat en al.. motor uit een half-cut die we hebben staan.. dus alles word overgezet,
dus er valt op de motor niets af te keuren

Boter bij de vis; goed werk Frank! BAM! meteen Turboblok bestellen en gaan met die banaan (because its yellow...)
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Als het aan BAM! ligt valt er straks niet zo veel meer te gaan met die banaan....::)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
anneke_lm

Bericht door anneke_lm »

Green Goblin schreef:Als het aan BAM! ligt valt er straks niet zo veel meer te gaan met die banaan....::)
Daar heb je gelijk in,:'( :'( :'( :'(
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

tofoe-fan?
Afbeelding
anneke_lm

Bericht door anneke_lm »

El Butre schreef:tofoe-fan?
Ik toevallig wel ja :P :P
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

No shame in that, ieder zijn voorkeur. Maar BAM! in combinatie met een auto betekent nooit veel goeds...::) On-topic: Ik zou voor de zekerheid gewoon ff langs de RDW rijden voor een keuring, weet je daarna zeker dat het goed zit!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Persoonlijk zou ik in jou geval wél langsgaan voor de wijziging, je hebt namelijk een groot voordeel: het toekomstige blok is ook fabrieksaf geleverd in de MR2. Dit maakt het al een stuk makkelijker voor de wijziging.

Daarnaast weet ik niet of het framewerk verschilt tussen n/a en turbo, maar ik zou wel de geupgrade turbo remmen monteren voor eigen veiligheid en de compleetheid van de swap. Als je de keurmeester ook hierop wijst zou het vrij simpel moeten gaan.

Het is toch je droom auto!? Nu het turbo blok erin komt, laat ze er lekker naar kijken en zorg er nou maar gewoon voor dat je je er nooit meer zorgen over hoeft te maken! Zo blijft er meer genieten over =D

Ikzelf heb mijn 2ZZ niet op kenteken gewijzigd ivm de vermogenstoename regel. Bovendien is er een gelijk aantal cilinders en dezelfde motorinhoud. Ik heb gebeld om te informeren en verteld dat het om een blok uit een celica ging. Er werd mij gevraagd of de cil inhoud en het il aantal overeen kwam met het huidige blok. Daarnaast of het vermogensverschil meer dan 40% was. En hierom hoefde ik geen herkeuring. Nu is de motorcode wel verschillend, maar omdat deze niet makkelijk te vinden is bij de blokken als ze gemonteerd zijn, heb ik het maar gelaten voor wat het was.

Overigens staat er in mijn blok alleen 2ZZ en geen 2ZZ-GE...

Succes met je overweging!
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
anneke_lm

Bericht door anneke_lm »

De keuring is geweest, en de auto is goed gekeurd;D
Deel 1,2,en 3 krijg ik allemaal nieuw.
Alle lof voor Frank en Ad het zag er keurig uit zeiden ze.
Bedankt Frank:applaus-smiley:
Markk
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 214
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:53
Type MR2: AW11

Bericht door Markk »

anneke_lm schreef:De keuring is geweest, en de auto is goed gekeurd;D
Deel 1,2,en 3 krijg ik allemaal nieuw.
Alle lof voor Frank en Ad het zag er keurig uit zeiden ze.
Bedankt Frank:applaus-smiley:
De kosten waren €53 euro voor de keuring? Dit wil ik ook nog laten doen namelijk.
anneke_lm

Bericht door anneke_lm »

De kosten waren inderdaad 53 euro en weegt 1 klasse zwaarder.
Markk
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 214
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:53
Type MR2: AW11

Bericht door Markk »

anneke_lm schreef:De kosten waren inderdaad 53 euro en weegt 1 klasse zwaarder.
Hebben ze hem ook opnieuw gewogen dan? Of hebben ze gewoon de gegevens gepakt die ze in het systeem hebben staan?
Plaats reactie