how to polysteren
Moderator: Pieten
how to polysteren
Even een kleine demonstratie van hoe je nou moet polyesteren.
Dit is hoe IK het doe en ik wil niet zeggen dat het ook zo moet precies, maar ik heb hier goede ervaringen mee.
Handig om het zelf te kunnen, als je je polyester bumper kapot hebt gereden en het zelf kan gaan repareren.
Wat weer scheelt in de centen.
wat heb je nodig
1 Schuurpapier
2 een dremel met zaagje/schuursteentje/ of iets vergelijkbaars
3 polyester hars+harder
4 polyester matten
5 ducktape of iets dergelijks
6 schuurmachine
7 thinner of ontvetter
8 schoonmaak doek of een oud t-shirt
stap 1
Dit is een Border sideskirt die een beetje liefde nodig heeft.
Zoals je ziet is er een v vormpje uit gezaagd, waarom dit precies gedaan is weten we niet, we denken dat het is omdat de skirt anders niet lekker
Paste ofzo
Maar goed, er zit ook een scheur naar onderen toe.
deze moet eerst ingezaagd worden omdat er anders altijd wat spanning op staat.
Als je dat gedaan hebt dan is het een kwestie van een stuk rondom het stuk wat je aan het repareren bent weg te schuren, een dremel met een schuur rolletje erop werkt hiervoor prima.
Je schuurt dan totdat je op het laagste randje het materiaal bent.
In dit geval kan ik niet binnen en buiten polyesteren omdat het materiaal zo dun is, en omdat dit stuk onder de deur van je auto komt te zitten het niet dikker mag worden.
Als het wel kan als voorbeeld een voor/achter bumper, zou ik het wel aan raden dit te doen.
Als je dit gedaan hebt, pak dan je schuurmachine met korrel 80 en maak schuin aflopende kantjes aan het stuk wat je net weg geschuurd hebt.
Dus zodat het vloeiend vanaf de plek wat je weg gehaald heb weer naar het bestaande materiaal toe loopt.
Als je dit gedaan hebt dan maak je de boel even schoon met thinner met een doek, of afblazen met lucht is ook wel voldoende.
Plak nu aan de binnenkant van de scheur ducktape en laat het iets uitsteken.
Als je zo ver bent scheur dan wat stukjes van de glasvezel mat af, liever niet knippen, die rechte lijnen zijn lastig te schuren en verwikkeld zich niet lekker met de andere lagen die je gaat plakken.
maak nu je polyester hars aan met een klein beetje verharder, niet teveel doen anders gaat het roken en dat stinkt als de hel.
Dus liever iets te weinig dan teveel.
Hard wordt het toch wel, het duurt alleen wat langer, en de kans op luchtbelletjes is minder, wat je niet wil want dat maakt de polyester hars bros.
Even goed mixen de hars met de harder.
Smeer nu eerst wat hars op het te beplakken deel met een kwast (ik zou wel handschoenen aan doen)
en leg dan je eerste stukje mat over dat deel heen en smeer het verder in met hars.
Bouw het op zodat je ietsje over de dikte heen gaat van het bestaande materiaal zodat je minder hoeft te plamuren.
Als je tevreden bent met je resultaat laat het dan drogen.
Voor het mooie even met een rollertje eroverheen zodat je de luchtbellen er uit kunt rollen.
Als het droog is dan trek je de ducktape eraf en dan kan er geschuurd worden.
Ik zou het eerste deel even met de machine doen totdat je bijna op hoogte bent en het laatste stuk met de hand op een klos hout.
In dit geval is dat naar mijn mening beter omdat de border skirt vrij rechte lijnen heeft.
als je dan gaat plamuren dan zou je na dat je de eerste laag hebt gesmeerd
een beetje controle spray kunnen spuiten (zwarte spuitlak) erover heen nevelen zodat je goed kan zien wat er nog lager licht en waar er nog wat imperfecties zitten.
Voorbeeld van een bumper die ik vandeweek geplakt heb en er hoeft weinig aan geplamuurd worden.
zo doet ie dat ;D;D
Groeten Dennis
Dit is hoe IK het doe en ik wil niet zeggen dat het ook zo moet precies, maar ik heb hier goede ervaringen mee.
Handig om het zelf te kunnen, als je je polyester bumper kapot hebt gereden en het zelf kan gaan repareren.
Wat weer scheelt in de centen.
wat heb je nodig
1 Schuurpapier
2 een dremel met zaagje/schuursteentje/ of iets vergelijkbaars
3 polyester hars+harder
4 polyester matten
5 ducktape of iets dergelijks
6 schuurmachine
7 thinner of ontvetter
8 schoonmaak doek of een oud t-shirt
stap 1
Dit is een Border sideskirt die een beetje liefde nodig heeft.
Zoals je ziet is er een v vormpje uit gezaagd, waarom dit precies gedaan is weten we niet, we denken dat het is omdat de skirt anders niet lekker
Paste ofzo
Maar goed, er zit ook een scheur naar onderen toe.
deze moet eerst ingezaagd worden omdat er anders altijd wat spanning op staat.
Als je dat gedaan hebt dan is het een kwestie van een stuk rondom het stuk wat je aan het repareren bent weg te schuren, een dremel met een schuur rolletje erop werkt hiervoor prima.
Je schuurt dan totdat je op het laagste randje het materiaal bent.
In dit geval kan ik niet binnen en buiten polyesteren omdat het materiaal zo dun is, en omdat dit stuk onder de deur van je auto komt te zitten het niet dikker mag worden.
Als het wel kan als voorbeeld een voor/achter bumper, zou ik het wel aan raden dit te doen.
Als je dit gedaan hebt, pak dan je schuurmachine met korrel 80 en maak schuin aflopende kantjes aan het stuk wat je net weg geschuurd hebt.
Dus zodat het vloeiend vanaf de plek wat je weg gehaald heb weer naar het bestaande materiaal toe loopt.
Als je dit gedaan hebt dan maak je de boel even schoon met thinner met een doek, of afblazen met lucht is ook wel voldoende.
Plak nu aan de binnenkant van de scheur ducktape en laat het iets uitsteken.
Als je zo ver bent scheur dan wat stukjes van de glasvezel mat af, liever niet knippen, die rechte lijnen zijn lastig te schuren en verwikkeld zich niet lekker met de andere lagen die je gaat plakken.
maak nu je polyester hars aan met een klein beetje verharder, niet teveel doen anders gaat het roken en dat stinkt als de hel.
Dus liever iets te weinig dan teveel.
Hard wordt het toch wel, het duurt alleen wat langer, en de kans op luchtbelletjes is minder, wat je niet wil want dat maakt de polyester hars bros.
Even goed mixen de hars met de harder.
Smeer nu eerst wat hars op het te beplakken deel met een kwast (ik zou wel handschoenen aan doen)
en leg dan je eerste stukje mat over dat deel heen en smeer het verder in met hars.
Bouw het op zodat je ietsje over de dikte heen gaat van het bestaande materiaal zodat je minder hoeft te plamuren.
Als je tevreden bent met je resultaat laat het dan drogen.
Voor het mooie even met een rollertje eroverheen zodat je de luchtbellen er uit kunt rollen.
Als het droog is dan trek je de ducktape eraf en dan kan er geschuurd worden.
Ik zou het eerste deel even met de machine doen totdat je bijna op hoogte bent en het laatste stuk met de hand op een klos hout.
In dit geval is dat naar mijn mening beter omdat de border skirt vrij rechte lijnen heeft.
als je dan gaat plamuren dan zou je na dat je de eerste laag hebt gesmeerd
een beetje controle spray kunnen spuiten (zwarte spuitlak) erover heen nevelen zodat je goed kan zien wat er nog lager licht en waar er nog wat imperfecties zitten.
Voorbeeld van een bumper die ik vandeweek geplakt heb en er hoeft weinig aan geplamuurd worden.
zo doet ie dat ;D;D
Groeten Dennis
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
- mr2PUNTfreak
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
- Type MR2: AW11
dat kan inderdaad ook, het is net hoe de scheur is en waar het zit.MMaddict schreef:Goed bezig!
Misschien dat je er nog iets aan hebt,
Wat ik altijd doe als er spanning in het materiaal zit is een gaatje boren aan het einde van de scheur, in slijpen haalt wel spanning weg maar kan wel doorscheuren/ haarscheurtjes achterlaten.
Maar als je het ronduit weg schuurt dan gebeurd er niks mee.
ik heb in mijn tijd als schade hersteller niks ander gedaan als zo en nooit wat terug gehad omdat het weer scheurde.
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld en kan op bepaalde punten ook inderdaad goed zijn om er een rondje in te boren:dux-blij_thumb-up:
in ieder geval bedankt voor de toevoeging!!
wat extra info is nooit weg.
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !