ervaring met spacers

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lucca3000
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 jan 2007, 15:09
Type MR2: AW11

ervaring met spacers

Bericht door lucca3000 »

Beste mr2 rijders,

Op mijn mr2 turbo zitten spacers gemonteerd.
Ik heb nu problemen met de balancering volgens mij.

Het lijkt of er een slag in mijn wielen zit. constant bonkend geluid.

Mijn garage heeft me doorverwezen naar weeltrim in Nijkerk.

Mijn vraag is:
Wat zijn jullie ervaringen met spacers?
Op "amklassieker" staat: "Doordat de wielen verder naar buiten zijn geplaatst wordt er een grotere hevelwerking uitgeoefend op wieldragers en lagering".
Ik vond dit niet geruststellend om te lezen..

En hebben mensen ervaring "weeltrim" in Nijkerk?
Gebruikersavatar
Sybren MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
Type MR2: AW11

Bericht door Sybren MR2 »

Wheeltrim nijkerk is.een top bedrijf veel vakkundigheid & kennis.

Op een mr2 turbo werd mij afgeraden vanwegende kracht op de wielen. En hoe langere spacers hoe slechter voor de wiellagers.

dus voormij ook geen spacers inderdaad.
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
Gebruikersavatar
Roland
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 113
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik had ook spacers op m'n Celica (ST202) en heb ook de verhalen gehoord. Dat ding had z'n hele leven met die spacers gereden. En na 15 jaar en 250.000km gingen de wiellagers kapot, gewoon compleet volgens het boekje. Ik vind die verhalen dus een beetje onzin. Tenzij je spacers hebt van 5cm ofzo :P

Ik snap tevens het verschil niet tussen een spacer pakken of dezelfde velg met lagere ET waarde. Afstand van rubber tot aan wielnaaf is in beide gevallen vergroot.
Toyota MR2 '85
Toyota Landcruiser '83
http://www.lovetheworld.nl
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

Als de spacers niet zo groot zijn dan zou het niet zoveel uit moeten maken.. mijn MR2 heeft ook een tijd op spacers geraden, niets aan de hand..
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

De meeste MR2's rijden op een ET van rond de 35 tegen 45 origineel, ik heb nog nooit wiellagers hoeven te vervangen.

Mijn voorgaande daily ging ik van ET48 ofzo naar ET30, na bijna 200.000 km ermee gereden te hebben geen vuiltje aan de lucht, ondanks superzware wielen (20").
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sybren MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
Type MR2: AW11

Bericht door Sybren MR2 »

Kwa spoorbreedte zal het inderdaad nog wel meevallen, op mijn N/A had ik H&R 2.5cm spacer aan elke kant. Wel het systeem dat je de spacer op de naaf draait,en de velg weer op de spacer.

Mijn grootste zorg waren de krachten bij wheelspin/snel accelereren met een turbo.
:mexico-smile:
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Die extra druk op lager en wielophanging ontstaat alleen bij extreem bochtenwerk.
Kracht x arm wordt nu eenmaal groter als de wielen meer naar buiten staan.

Verschil tussen spacer en velgen met een lage ET is er zeker: met een spacer zit er méér gewicht aan de buitenkant.
Nóg extremer is een wiel met een hele hoge ET waarde monteren met een dikke spacer van bijv. 40mm, dan zit er pas echt veel gewicht aan de buitenkant.
Jean-Pierre

Afbeelding
Plaats reactie