distributie

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkersten
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 nov 2013, 16:35
Type MR2: SW20/21/22

distributie

Bericht door maartenkersten »

hallo,

ik ben van plan mijn distributie en koppakking te vervangen bij 223.000km, maar de een zegt dat ik beter de waterpomp erbij kan vervangen en de ander zegt dat dat niet zo zeer nodig is. wat denken jullie daarvan? weten jullie zo ook of er dingen zijn waar ik extra op moet letten? is er speciaal gereedschap nodig? zijn er nog andere dingen die eventueel goed zijn om te vervangen?

hoor graag van jullie
mvg maarten
Gebruikersavatar
Ducky
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 432
Lid geworden op: 24 feb 2007, 18:40
Type MR2: AW11

Bericht door Ducky »

Waterpomp zou ik ook vervangen staat tenslotte ook onder spanning van de distributie.Bij niet vervangen kan ie na enige tijd gaan lekken en ben je opnieuw bezig.
Waarop letten;uw aandacht erbij houden en komt wel goed ;D
Speciaal gereedschap? Denk het niet.
Brave jongens komen in de hemel,stoute jongens komen overal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 dec 2006, 11:02
Type MR2: AW11

Bericht door Rogier »

Tevens krukaskering doen. Is goedkoop en je kunt er dan zo bij.
WarheartMr2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 148
Lid geworden op: 09 feb 2013, 17:43

Bericht door WarheartMr2 »

Zou zelf de waterpomp erbij doen , zou wel even aftekenen hoe de nokkenas tandwielen staan ;) voor het geval dat natuurlijk ;)
Let's get the restoration started!
WarheartMr2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 148
Lid geworden op: 09 feb 2013, 17:43

Bericht door WarheartMr2 »

Zou zelf de waterpomp erbij doen , zou wel even aftekenen hoe de nokkenas tandwielen staan ;) voor het geval dat natuurlijk ;)
Let's get the restoration started!
Gebruikersavatar
maartenkersten
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 nov 2013, 16:35
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door maartenkersten »

maar als het goed is moeten er toch al merktekens staan om het geheel op tijd te hebben staan!? maar wat ik hieruit opmerk is dat er geen speciale gereedschappen nodig zullen zijn? ik ga ook maar eens gedachte maken over een waterpomp. krukaskering? zou je dan niet meteen de nokkenas keerring(en) erbij doen?

zijn er trouwens qua koppakking nog een paar tips?

dank voor de reacties. mvg maarten
Gebruikersavatar
TdeVries
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:57
Type MR2: AW11

Bericht door TdeVries »

Gewoon de waterpomp meevervangen. Is net zoals de spanner en looprollen gewoon een lager.
Je hebt het toch uit elkaar liggen, en voor die paar tientjes meer loop je geen risicos.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Ducky schreef:Waterpomp zou ik ook vervangen staat tenslotte ook onder spanning van de distributie.Bij niet vervangen kan ie na enige tijd gaan lekken en ben je opnieuw bezig.
Waterpomp staat bij een 3S-GE juist NIET onder spanning van een riem, dat is het mooie hiervan, gaat daarom juist lekker lang mee.

Maar als het nog de eerste is, zou ik het wel doen.

Is niet een kwestie van een paar tientjes, uit mijn hoofd ben je een paar honderd verder. Wel altijd een originele nemen!

Een van de probleemveroorzakers bij mijn MR2 is dat er geen originele waterpomp gemonteerd blijkt te zijn. Nu kan die (na vervanging van de koppakkingen om mee te starten) alsnog gedaan worden en de andere 'nieuwe' in de oudijzerbak na 16.000 km. Bouwt gewoon te weinig druk op om de boel goed rond te pompen.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ducky
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 432
Lid geworden op: 24 feb 2007, 18:40
Type MR2: AW11

Bericht door Ducky »

Waterpomp staat bij een 3S-GE juist NIET onder spanning van een riem, dat is het mooie hiervan, gaat daarom juist lekker lang mee.

Hoe wordt jouw waterpomp dan aangedreven?
Volgens mij loopt de riem nog steeds langs de pomp. Of heb ik iets gemist in de 24 jaar dat ik de emmer heb?
Brave jongens komen in de hemel,stoute jongens komen overal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
maartenkersten
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 nov 2013, 16:35
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door maartenkersten »

Ik denk dat het wel goed gaat komen, ik ga de waterpomp erbij vervangen en dan zal ik het in de gaten houden ;)
Dank voor de reacties :)
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Ducky schreef:Waterpomp staat bij een 3S-GE juist NIET onder spanning van een riem, dat is het mooie hiervan, gaat daarom juist lekker lang mee.

Hoe wordt jouw waterpomp dan aangedreven?
Volgens mij loopt de riem nog steeds langs de pomp. Of heb ik iets gemist in de 24 jaar dat ik de emmer heb?
Van mij dezelfde vraag, ik heb het al eens eerder gehoord dat de waterpomp niet onder spanning zou staan.

De spanning van de distributieriem staat overal gelijk, dus ook op de waterpomp.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dit is een 3S-GTE. Met de riem die over de waterpomp loopt...

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Klopt, constante spanning en geen overspanning door bijvoorbeeld het te strak zetten van een V snaar ofzo.

Volgens Willie Hermans gaan ze bijna eeuwig mee hierdoor. Bij sommige auto's zijn ze in minder dan 100.000 km steeds aan vervanging toe of bij elke distributiewissel (denk aan soms 60.000 km).

Dit van mijn Supra ging rond de 200.000km fluiten en uiteindelijk licht lekken, bij een AYGO kan het bij minder dan 20.000 km het geval zijn.:)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Ik snap dan nog steeds niet waarom de waterpomp niet onder spanning zou staan.
Aangezien de krukas de riem aan 1 kant aantrekt en dus overal de riem aantrekt.
Daarmee worden alle poelies en lagers toch ook belast?

De waterpomp heeft ook net als een spanrol/meeloop rol een lager, dus waarom zou die (veel) langer meegaan?

Kan iemand proberen om een logisch verhaal te typen? (of een keer persoonlijk uit te leggen, als het verhaal te lang wordt)
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Wat Marco NU zegt is dat de waterpomp onder een constante spanning staat (die bepaald wordt door de spanrol) doordat hij aangedreven wordt door een tandriem.

Wanneer de waterpomp aangedreven wordt door een v-snaar (zoals bij een aw11), heb je kans dat er te veel spanning op de waterpomp komt te staan (aangezien je hem handmatig moet spannen). En daardoor krijg je extra slijtage.

Oftewel, Marco bedoelt: bij een 3s-ge staat de waterpomp niet onder (over)spanning van een v-snaar.

En dat is dus heel iets anders dan wat hij schrijft...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Ok, dat is logisch. Maar het blijft een lager net als de spanrol/mee looprol, die wel vervangen moeten worden met de distributie riem.
Waarom zou dat lager dan langer meegaan?
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Nou ja, hij gaat ook niet per definitie langer mee dan het lager van de spanrol, maar als hij v-snaaraangedreven is kan hij minder lang meegaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
erik7272
Knop gevonden hoor !
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2014, 13:22

Bericht door erik7272 »

Ik heb toevallig dit klusje afgelopen week gedaan samen met een zeer handige vriend, hij deed dus alles ^^

Wij hebben toen de riem vervangen zonder de blok eruit te halen. Het ging al moeilijk met de krukas poulie, omdat we geen gereedschap ervoor hadden. Uiteindelijk met een gemodificeerde ruitenwissertrekker wel gelukt...

De markeringen waren ook zeer slecht zichtbaar, dus gewoon met een rode lakstift nieuwe markeringen aangestipt.

De waterpomp zat vast met normale bouten en 1 bout met kruiskop (weet niet of dit origineel is), die dus niet meer loskwam. En aangezien er dan ook geen ruimte is om hem uit te boren. Hebben we voorzichtig de waterpomp op dat stuk kapot geslagen met een beitel om de spanning eraf te halen.

In totaal zijn we ongeveer 10 uur bezig geweest, dus als tip raad ik aan om gewoon alles te vervangen waar je bij kan en geld voor hebt. Op ze minst de span en looprol en de waterpomp. En de riem natuurlijk. Je wil dit klusje namenlijk niet weer doen voor alleen een waterpomp.

De onderdelen die ik heb gebruikt waren van kavo. Zon setje koste ongeveer 300 euro exl korting.
Gebruikersavatar
maartenkersten
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 nov 2013, 16:35
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door maartenkersten »

Ik zit nog steeds met de planning maar heb die riemset al binnen loop/span rol en waterpomp. Wij gaan het motorblok eruit halen om het "wat makkelijker" te maken om waarschijnlijk ook meteen de koppakking te vervangen.

Heb zelf een set besteld van skf voor 150,- waterpomp is origineel toyota.
Plaats reactie