Mis vermogen en stationair instabiel

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Mis vermogen en stationair instabiel

Bericht door Lianne »

Morning guys,

Wilde even een probleempje tegen jullie aan houden:

Sinds een paar weken is mijn mr2 'chacherijnig'. Ik kan t het beste omschrijven als volgt:

- stationair instabiel (normaal boven 1100, nu wisselend in 1 minuut van 700 naar 1000 en weer naar 850 etc)

- Geen 'schoon' gasje, net alsof je ergens doorheen moet. Ook bij een warme motor. Soms schiet het er ineens uit, en is het dus ineens weg en voelt ie weer aan als normaal.

- Tijdens die 'bui', als ie dus zo raar reageert, mis ik absoluut veel vermogen. Ik heb geen stopwatch in de buurt maar als ik van 100 naar 130 wil doet er veeeel langer over dan normaal :-(

Weet iemand iets? Ik ben zelf niet handig met auto's (techniekwise) dus moet m wel naar de dealer brengen. Maar wat voorwerk is handig :-)

Alvast bedankt!

Lianne
koekje erbij?
Gebruikersavatar
Demasterchef
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 dec 2014, 12:37

Bericht door Demasterchef »

Waarschijnlijk uitlaat lek stotert hij ook als die stationair draait bij eventueel het stoplicht?
M.v.g jeff
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Dit kan vele oorzaken hebben. Was het er in eens of kwam het al vaker voor? Dit kan ook een vacuümlek zijn (een van de vele rubberenslangen).
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

Demasterchef schreef:Waarschijnlijk uitlaat lek stotert hij ook als die stationair draait bij eventueel het stoplicht?
M.v.g jeff
Ja, hij stottert bij het stoplicht / stilstaan. Komt niet beneden de 600 maar hapert heen en weer. Slaat niet af gelukkig.
koekje erbij?
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

krijger schreef:Dit kan vele oorzaken hebben. Was het er in eens of kwam het al vaker voor? Dit kan ook een vacuümlek zijn (een van de vele rubberenslangen).
Daar was ik al bang voor ;D

Voor de kerstvakantie was het er niet. In de kerstvakantie heb ik er weinig mee gereden i.v.m. een tripje buitenland. Na de kerstvakantie begon dit euvel. Vorige week olie gepeild (want ik las dat ze dorstig kunnen zijn). Zat nog niet aan het minimum maar kon wel 750 ml bij.
Ik dacht eerst, dat het daaraan zou kunnen liggen. Maar nu alweer 2 keer 30 km mee gereden en het is nog niet beter.
koekje erbij?
Gebruikersavatar
Demasterchef
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 dec 2014, 12:37

Bericht door Demasterchef »

Denk dat het je uitlaat is heb dit geval ook met mijn oude celica meegemaakt wat je zou kunnen doen is, iets in de einddemper's stoppen en dan is flink gas geven waar de rook vandaan komt is die lek want de uitlaatgassen moeten ergens heen dan weetje ook welk deel je zou moeten vervangen want dit is goedkoper dan een hele nieuwe.
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

Bericht door Samuel »

Let op met gas geven als je de originele precats er nog op hebt! Beter juist rustig aan doen nu, als je niet weet wat het is. Precats moet je zsm verwijderen. met alleen de hoofdcat komt je auto gewoon door de APK. Kijk op SPyderchat en zoek even op precat, dan begrijp je wat ik bedoel. En peil je olie regelmatig!

Het kan ook gewoon de luchtmassa meter zijn. Dat hoop ik voor je.
1998-2004: Zwarte SW20 van 1993, S14a Racing Edition. Nu een zwarte ZZW30
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

Samuel schreef:Let op met gas geven als je de originele precats er nog op hebt! Beter juist rustig aan doen nu, als je niet weet wat het is. Precats moet je zsm verwijderen. met alleen de hoofdcat komt je auto gewoon door de APK. Kijk op SPyderchat en zoek even op precat, dan begrijp je wat ik bedoel. En peil je olie regelmatig!

Het kan ook gewoon de luchtmassa meter zijn. Dat hoop ik voor je.
Ik heb zelf geen veranderingen aan de auto gedaan of laten doen, maar ik experimenteer zelf maar even niet voor de zekerheid :)

Vanavond terug naar huis loopt ie van t ene op t andere moment ineens weer goed. Dat duurt 10 min, en dan zakt t weer in :huh:

Dinsdag heeft ie een date met de Toyota dealer. Kunnen ze gelijk mn achterruitverwarming aansluiten #ikbenzohandig....
koekje erbij?
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Kan ook nog de lambdasonde zijn.

Als een uitlaat lek is hoor je het ook, zeker als die er beroerd van gaat lopen.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

Bart.O schreef:Kan ook nog de lambdasonde zijn.

Als een uitlaat lek is hoor je het ook, zeker als die er beroerd van gaat lopen.
Daar heb ik op gelet op de terugweg. Ik heb vroeger een oude colt gehad, daarvan was de uitlaat lek (of gaatje), en dat hoorde je toen duidelijk (Vrrooootttt ;-)). Dat is er nu niet.
koekje erbij?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Geen foutcode (oranje lampje op dashboard) ? Dan is een luchtlek of een uitlaatlek niet waarschijnlijk, want dan zou je een foutcode moeten hebben.

Vervuilde luchtmassameter (LMM of, MAF) is het waarschijnlijkste. Voor je naar de dealer gaat, zou ik die even schoonmaken, dat kun je zelf.

http://spyderchat.com/forums/showthread ... lean%20maf

Iets in je uitlaat stoppen is NIET verstandig...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

Lmm

Bericht door ronald50 »

ik had hetzelfde, nieuwe lmm erin en opgelost :D
knop welke ?
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Kan idd van alles zijn, denk ook eens aan slechte bougiekabels of verouderde bougies.
Bij nat weer erger dan bij droog? dan kabels checken.
Jean-Pierre

Afbeelding
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

Hij staat nu bij de dealer, kon gelukkig snel.

De uitkomst:
- brandstof injector stuk, vervangen
- bougies op, vervangen (dealer waar ik m kocht aug 2014 had grote beurt gedaan, en ik heb nog geen 5000 km gereden...
- brandstofleidingen verstopt/vies, doorspoelen met speciaal spul
En nog een ander puntje
- achterruitverwarming stekker zat klem bij de softtop, vervangen en aansluiten

Totaal 900 euri :-(
koekje erbij?
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

Green Goblin schreef:Geen foutcode (oranje lampje op dashboard) ? Dan is een luchtlek of een uitlaatlek niet waarschijnlijk, want dan zou je een foutcode moeten hebben.

Vervuilde luchtmassameter (LMM of, MAF) is het waarschijnlijkste. Voor je naar de dealer gaat, zou ik die even schoonmaken, dat kun je zelf.

http://spyderchat.com/forums/showthread ... lean%20maf

Iets in je uitlaat stoppen is NIET verstandig...
Nope, geen foutcode gehad
koekje erbij?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Bij een defecte injector zou ik wel een foutcode verwachten eigenlijk. Maar goed, ik heb laatste een bobine vervangen, en die gaf ook geen foutcode (maar die zorgde er wel voor dat ik niet verder dan 130 kwam, hoe veel gas ik ook gaf...)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

Betaald (met gezonde tegenzin ;D) en ze doet t weer top!

Ook wat waard :)
koekje erbij?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Inderdaad (en over een tijdje ben je het geld vergeten en geniet je nog steeds van de auto).

Even voor de zekerheid: het bewuste lampje licht wel op als je de sleutel omdraait ? Niet dat een vorige eigenaar het lampje er uit heeft gehaald, ipv een storing op te lossen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lianne
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:46

Bericht door Lianne »

Green Goblin schreef: Even voor de zekerheid: het bewuste lampje licht wel op als je de sleutel omdraait ? Niet dat een vorige eigenaar het lampje er uit heeft gehaald, ipv een storing op te lossen...
Hmm. Zal ik morgen even op letten. Garage had trouwens ook niets gezien wua foutcode. Hoe zou dat lampje er uit moeten zien, dan weet ik waar ik op moet letten.
koekje erbij?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

De oranje (ook wel de helicopter genoemd). Hij zal het wel gewoon doen hoor, maar het kan gen kwaad om het eens te controleren.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie