Spoorvorming
Moderator: Pieten
Spoorvorming
Nu zit ik me wat af te vragen.
Nooit een auto gehad met een midden motor. Dus ik ken de rijeigenschappen niet. Nu we een dergelijke auto hebben valt me het eea wel op.
Op weg naar Zeeland, via Antwerpen, zijn er wat wegen met nogal spoorvorming. Met de Avensis heb ik daar zo goed als geen last van. Afgelopen weekend zijn we met de MR2 geweest. Tijdens het rijden op zo’n weg met spoorvorming wilde ik inhalen. Uit het niets schiet de auto naar links waarvan ik lichtelijk schrok. Moet zeggen dat ik vind dat de auto erg veel last heeft van spoorvorming.
Nu vroeg ik me af of dit ook aan die kapotte schokbreker kan liggen? Of zelfs aan de voorbanden die aan de binnenkant wat zijn afgesleten?
Banden heb ik laten nakijken en men verzekerde mij dat die apk goedkeur zijn en dat ik dit jaar er nog wel mee door kan.
Of is een MR2 nu echt zo gevoelig voor spoorvorming?
Nooit een auto gehad met een midden motor. Dus ik ken de rijeigenschappen niet. Nu we een dergelijke auto hebben valt me het eea wel op.
Op weg naar Zeeland, via Antwerpen, zijn er wat wegen met nogal spoorvorming. Met de Avensis heb ik daar zo goed als geen last van. Afgelopen weekend zijn we met de MR2 geweest. Tijdens het rijden op zo’n weg met spoorvorming wilde ik inhalen. Uit het niets schiet de auto naar links waarvan ik lichtelijk schrok. Moet zeggen dat ik vind dat de auto erg veel last heeft van spoorvorming.
Nu vroeg ik me af of dit ook aan die kapotte schokbreker kan liggen? Of zelfs aan de voorbanden die aan de binnenkant wat zijn afgesleten?
Banden heb ik laten nakijken en men verzekerde mij dat die apk goedkeur zijn en dat ik dit jaar er nog wel mee door kan.
Of is een MR2 nu echt zo gevoelig voor spoorvorming?
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Schokbreker en die banden hebben invloed. Ik heb een keer alleen de achterbanden laten vervangen en de auto laten uitlijnen, viel niet meer mee te rijden, de achterkant wilde bij de minste of geringste spoorvorming uitbreken, bleef aan het corrigeren. De voorbanden waren ook nog apk-waardig, maar ook aan de binnenkant afgesleten. Voorbanden ook vervangen, probleem weg.
Nieuwe banden !
Nieuwe banden !
En daarnaast: je hebt te maken met een lichte auto die is afgestemd op maximale wegligging en wendbaarheid. Dat brengt met zich mee dat je kleine afwijkingen eerder merkt. Dus idd, zorg voor goede banden (APK is maar een minimum veiligheidseis) en een goed uitgelijnd en werkend onderstel. (en ook dan ga je eerder last hebben van sporen dan met zo'n logge avensis)
Aha, duidelijk verhaal dus. Ook al zijn die banden apk waardig wilt het niet zeggen dat ze veilig zijn. Dus er moeten nieuwe onder.
Mmmmm….. eens kijken of de garage, nu ik ze dit verhaal kan vertellen, ze alsnog onder garantie wilt vervangen want eigenlijk is de combinatie zoals nu niet veilig en mag toch wel een veilige auto verwachten als ik die bij een gerenommeerd bedrijf koop….toch? of heb ik gewoon pech?
Of maar meteen voor nieuwe wielen en banden gaan??????
Mmmmm….. eens kijken of de garage, nu ik ze dit verhaal kan vertellen, ze alsnog onder garantie wilt vervangen want eigenlijk is de combinatie zoals nu niet veilig en mag toch wel een veilige auto verwachten als ik die bij een gerenommeerd bedrijf koop….toch? of heb ik gewoon pech?
Of maar meteen voor nieuwe wielen en banden gaan??????
spoorvorming
Ik had hetzelfde probleem als jou, zelfde gedachte schokbrekers of zo, uitlijnen werkte bij mij goed, soort band en hoogte ect ook van belang, gevoelig blijft de spyder gewoon welke banden en velgen heb je eronder? bij mij 205 -45-17
Groet Ronald
Groet Ronald
knop welke ?
Ben ff wezen kijken.
Achter hebben ze nieuwe banden er onder gelegd. Merk:
Viking Protec II 205-50-15 V
Voorop liggen de eerste originele banden ( jaar 2000 ) nog er onder. Merk:
Yokohama 185-55-15.
Moet zeggen dat als er geen spoorvorming is de MR2 strak rechtuit rijd, geen problemen.
We wachten maar af als de nieuwe schokbrekers eronder zitten.
Achter hebben ze nieuwe banden er onder gelegd. Merk:
Viking Protec II 205-50-15 V
Voorop liggen de eerste originele banden ( jaar 2000 ) nog er onder. Merk:
Yokohama 185-55-15.
Moet zeggen dat als er geen spoorvorming is de MR2 strak rechtuit rijd, geen problemen.
We wachten maar af als de nieuwe schokbrekers eronder zitten.
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 20 mar 2009, 11:22
Kom kom, je zult toch wel bewust gekozen hebben voor een middenmotor ? dat houdt automatisch in dat de auto een stuk directer en feller reageert. Mooi voorbeeld is als je iets harder door een doordraaier rijdt en vervolgens gas bijgeeft of gas loslaat ( tip : als je dit de eerste keer doet, doe het dan vooral niet te bruusk). Je zult dan merken dat de MR2 veel heftiger reageert dan een voorwielaangedreven auto als de Avensis. De MR2 is met het gas de bocht door te sturen, een voorwielaangedreven auto geeft alleen maar onderstuur.
Kortom, ook spoorvorming en slecht wegdek zul je intenser meemaken in een MR2. Zoek je comfort en vaag weggedrag dan heb je de verkeerde auto gekozen.
Veel plezier met de MR2 !!
Kortom, ook spoorvorming en slecht wegdek zul je intenser meemaken in een MR2. Zoek je comfort en vaag weggedrag dan heb je de verkeerde auto gekozen.
Veel plezier met de MR2 !!
Hahahaha….nee niet bewust gekozen voor een middenmotor. Meer bewust gekozen voor een cabrio en we wilde toch een toyota.
Op de weg naar huis nadat we de MR2 hadden gekocht viel me al op dat alles wat heftiger reageert. Op zich ook geen probleem natuurlijk, is alleen maar leuk. Afgelopen weekend was het alleen even schrikken….nu begrijp ik dat het een combinatie is van zaken die niet geheel op elkaar zijn afgestemd. Slechte schokbreker (worden vervangen) afgesleten banden (worden vervangen) flinke spoorvorming en uitgelijnd wordt die ook nog. Wat ik ook lees, wat niet echt goed is om alleen de achterbanden te vervangen…..dus straks zijn alle banden vernieuwd….
Uit coulance wilt de garage de helft van de bandenkosten op zich nemen. Is al iets tenminste…dus de pijn gedeeld.
Wat comfort betreft.....heb ik toch de meest comfortabele auto....pracht wagen onze Avensis..... dus we kenne kiezuuuuu.....
Op de weg naar huis nadat we de MR2 hadden gekocht viel me al op dat alles wat heftiger reageert. Op zich ook geen probleem natuurlijk, is alleen maar leuk. Afgelopen weekend was het alleen even schrikken….nu begrijp ik dat het een combinatie is van zaken die niet geheel op elkaar zijn afgestemd. Slechte schokbreker (worden vervangen) afgesleten banden (worden vervangen) flinke spoorvorming en uitgelijnd wordt die ook nog. Wat ik ook lees, wat niet echt goed is om alleen de achterbanden te vervangen…..dus straks zijn alle banden vernieuwd….
Uit coulance wilt de garage de helft van de bandenkosten op zich nemen. Is al iets tenminste…dus de pijn gedeeld.
Wat comfort betreft.....heb ik toch de meest comfortabele auto....pracht wagen onze Avensis..... dus we kenne kiezuuuuu.....
Alleen achterbanden vervangen kan prima, alleen is het handig om rondom hetzelfde merk/type te hebben. Vikings achter lijkt me ueberhaupt een drama. Als je alleen op droog wegdek rijdt zijn de fabrieks-yokohama's uitstekende banden, wil je ook met nat weer rijden kun je beter Bridgestone (RE040) nemen. Toyo (Proxes geloof ik) wordt ook regelmatig gemonteerd. Andere merken zullen het ongetwijfeld ook goed doen, maar kies iig voor kwaliteit.
Zelf zou ik niet te veel afwijken qua bandenmaten, maar dat is persoonlijk, ik ken ook een spyder met 17/225 achter en 16/205?(geloof ik) voor en die plakt prima aan de weg. De >03 spyder werd geleverd met 16/215 achter ipv 205/15.
Zelf zou ik niet te veel afwijken qua bandenmaten, maar dat is persoonlijk, ik ken ook een spyder met 17/225 achter en 16/205?(geloof ik) voor en die plakt prima aan de weg. De >03 spyder werd geleverd met 16/215 achter ipv 205/15.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- mr2PUNTfreak
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
- Type MR2: AW11
Het weekend zou weer een Zeeland weekend zijn. Vrijdag dus richt het Zeeuwse gegaan. Nu was ik erg benieuwd hoe de emmer zich zou gaan gedragen ivm spoorvorming nu er nieuwe banden en achterste schokbrekers onder liggen.
De hele weg totaal nergens geen last meer gehad van spoorvorming. Emmer ging straks voor zicht uit….zeer relaxed gereden.
Problem solft.
De hele weg totaal nergens geen last meer gehad van spoorvorming. Emmer ging straks voor zicht uit….zeer relaxed gereden.
Problem solft.
Re: Spoorvorming
''De hele weg totaal nergens geen last meer gehad van spoorvorming.''
Ben je wel met dezelfde auto weer teruggereden ?
Ben je wel met dezelfde auto weer teruggereden ?