Het grote AW11 topic

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Mcvk

Bericht door Mcvk »

Idd dyno, voor zover ik weet heeft die een cold air intake, ander uitlaat systeem vanaf het spruitstuk, gevlakte kop en bewerkte poorten en andere zuigers, volgens mijn collega bij toyota nog iets met de nokkenas, maar zou niet weten wat.
Roland

Bericht door Roland »

Foto van de motorruimte! Vooral om te zien hoe het zit met de cold air intake.
Ik heb straks ook een aw11 met een paar van jou punten.
bewerkte poorten als in poorten geflowd?
En wat betekent gevlakte kop dan.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

162pk op de wielen is behoorlijk fors voor een 4A-GE AW11... dat zal ongeveer 190pk aan de krukas zijn, heel wat meer dan de standaard 124, en zal ook redelijk prijzige mods hebben vereist. Zeker weten dat je dan ook hetere nokken erin hebt, dat vermogen haal je niet met de standaard internals.

Of is het een supercharger? Dan is het wat makkelijker haalbaar :)

@Roland: de kop vlakken is precies dat: wanneer de cilinderkop van het blok gescheiden is, wordt het oppervlak van de kop (en doorgaans dan ook meteen het oppervlak van het onderblok) helemaal glad gemaakt. Daarbij verklein je dus de verbrandingskamer ietwat (je haalt er wat metaal af), waardoor de compressie toeneemt, wat voor meer vermogen zorgt. Het vlakken is vereist voor gebruik van een metalen koppakking, welke minder speling mag hebben (ligt in de honderdsten van millimeters). Met een dunnere koppakking verhoog je de compressie nog verder. Hierdoor neemt de cilinderdruk tijdens de verbranding (en dus het vermogen) toe, en daarom ga je dan over op gesmede zuigers, die dat beter kunnen hebben (meestal zijn die zuigers dan ook nog zo gevormd dat ze de compressie zelf ook al verhogen).
Roland

Bericht door Roland »

Ok grappig, dat soort onderdelen (dunnere koppaking enzo) heb ik wel eens bij fensport gezien ja.

Verder denk ik dat ie wel 162 motor pk's bedoelt ipv op de wielen, maar het is niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

even over mijn aw11 dan.

hij is two-tone, rijd geweldig en staat nu bij de garage voor een APK en een nieuw dynamo.

that's it :P
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Mcvk

Bericht door Mcvk »

johnwoo schreef:162pk op de wielen is behoorlijk fors voor een 4A-GE AW11... dat zal ongeveer 190pk aan de krukas zijn, heel wat meer dan de standaard 124, en zal ook redelijk prijzige mods hebben vereist. Zeker weten dat je dan ook hetere nokken erin hebt, dat vermogen haal je niet met de standaard internals.

Of is het een supercharger? Dan is het wat makkelijker haalbaar :)

@Roland: de kop vlakken is precies dat: wanneer de cilinderkop van het blok gescheiden is, wordt het oppervlak van de kop (en doorgaans dan ook meteen het oppervlak van het onderblok) helemaal glad gemaakt. Daarbij verklein je dus de verbrandingskamer ietwat (je haalt er wat metaal af), waardoor de compressie toeneemt, wat voor meer vermogen zorgt. Het vlakken is vereist voor gebruik van een metalen koppakking, welke minder speling mag hebben (ligt in de honderdsten van millimeters). Met een dunnere koppakking verhoog je de compressie nog verder. Hierdoor neemt de cilinderdruk tijdens de verbranding (en dus het vermogen) toe, en daarom ga je dan over op gesmede zuigers, die dat beter kunnen hebben (meestal zijn die zuigers dan ook nog zo gevormd dat ze de compressie zelf ook al verhogen).

184 aan de krukas, wel gemeten op een meeting op een dyno, stond er zelf ook van te kijken, maar zal binnenkort nog wel een mr2 meeting bezoeken.
Heb de uitdraai nog wel ergens als het goed is, als ik m vind zal ik hem even plaatsen.

Weet iemand trouwens of een skytune uitlaatsysteem met twister uit zal maken aangezien mijn auto standaard al geen katalysator heeft, en is het echt zo dat er dan zonder afterburner vlammen uit je uitlaat komen?

/edit het is een NA
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

johnwoo schreef:heel wat meer dan de standaard 124,
Ik zie alle kenmerken van een 87+ (behalve het sunroof dan), dus ga maar uit van een standaard 112.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Mcvk schreef:1
Weet iemand trouwens of een skytune uitlaatsysteem met twister uit zal maken aangezien mijn auto standaard al geen katalysator heeft, en is het echt zo dat er dan zonder afterburner vlammen uit je uitlaat komen?

/edit het is een NA
Dat maakt niks uit. Een twister slaat al helemaal nergens op. Een skytune maakt alleen maar meer herrie en daar moet je van houden.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Mcvk

Bericht door Mcvk »

Green Goblin schreef:Ik zie alle kenmerken van een 87+ (behalve het sunroof dan), dus ga maar uit van een standaard 112.

Het is een europese 87'er zonder kat ;)
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Die bestaan ook nog ja, facelift AW11's met een oud blok. Maar het is wel een erg grote toename in vermogen, ben benieuwd naar de dyno uitdraai ;)
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
chevyboy
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:08
Type MR2: AW11
Contacteer:

al mijn AW-elfjes

Bericht door chevyboy »

tja wat zal ik zeggen ;) ...

hier zijn ze dan al mijn elfjes :-/

Afbeelding

Afbeelding


1 probleem ... zie die fotos nergens terug ???

heb ook geen verstand van comp )*(#@&!&^#%!~%
jeffrey

Bericht door jeffrey »

>> http://www.tinypic.com/

-bij IMAGE zoek je een foto uit je bestand
-dan UPLOAD IMAGE (dan even wachten)
-en dan kopier je wat onder IMG LINK: FOR FORUMS AND BULLETIN BOARDS staat.. en dat plak je in je post ;)

zoals:

mijn wielen die niet onder de aw11 kreeg....
Borbet A 16 inch en 7,5 & 9j ;D

Afbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Zijn die velgen nou helemaal dicht? Hoe zit het dan met koeling van je remmen?
jeffrey

Bericht door jeffrey »

Zitten wel gaten in, is een soort 5 spaak velgen...

ze zitten onder golf 2, en dat is mijn daily

Afbeelding

nooit rem probleemen mee gehad, rij d'r ook niet zo heel hard meer mee.......
miss2

Bericht door miss2 »

wooow die zijn vet ;D
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

@ Jeffrey

Ah ok, eigenlijk het eerste waar ik bij kijk bij velgen is hoe zwaar zijn ze en hoe zit het met de koeling voor circuit dagjes :D
Gebruikersavatar
chevyboy
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:08
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door chevyboy »

ik zie het al ben beter in AW-elfjes verzamelen dan in fotos toevoegen :( .

krijg wel de link maar niet de foto

geduld is op dan maar zo ...
Gebruikersavatar
chevyboy
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:08
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door chevyboy »

Afbeelding

laatste keer
Gebruikersavatar
chevyboy
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:08
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door chevyboy »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Nou, het lukt je anders prima! ;D
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Plaats reactie