N.H's GTA project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
N.H
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2009, 18:33

N.H's GTA project

Bericht door N.H »

Na lang twijfelen wil ik bij deze mijn project aan jullie voorstellen.
Er zullen voor en tegenstanders van zijn maar houd in je achterhoofd dat het niet mijn bedoeling is een replica te bouwen maar een kitcar.
Veel lees plezier.

Groeten, Nathan

Hoe het begon:

Eind 2009 was ik op zoek naar een nieuwe auto en automatisch ging mijn voorkeur uit naar een Mercedes omdat ik deze dagelijks rijd en er veel goede ervaringen mee heb.
Wordt het een cabrio of een snelle coupe? Ik was er nog niet helemaal uit totdat ik op youtube een aantal filmpjes tegen kwam van replica supersport wagens.
Het is niet echt mijn ding om iets te hebben wat niet “echt” is maar het idee om zelf een auto te bouwen die vrij uniek zal zijn in Nederland trok toch mijn aandacht.
Na enige research en contact met Engeland besloot ik om een project te starten om mijn eigen sportwagen te bouwen.
Maar voordat ik hieraan kon beginnen had ik wel een degelijke donorauto nodig om te gebruiken als basis van mijn project.
Na een aantal weken zoeken vond ik een zeer net model toyota mr2 coupe.
Deze was nagenoeg origineel en op dat moment nog in het bezit van een echte toyota liefhebber.
Na een bezoekje besloot ik de auto te kopen.
Een aantal dagen later kon ik de auto komen ophalen en tijdens het naar huis rijden bleek al snel waarom dit model veel gebruikt wordt als donorauto.
Een goede wegligging , veel vermogen en een hoge topsnelheid waren de ingrediënten die ik nodig had.


Afbeelding


Nu de donorauto was aangekocht kon ik beginnen met het plannen van de rest van het project.
De reis naar Engeland plannen ,een nieuw onderstel en nog een heleboel andere onderdelen moesten worden aangekocht.
Als eerst wou ik de juiste wielen kopen omdat dit de gehele look van de auto bepaald.
Ik was op zoek naar de originele wielen die standaard gemonteerd worden onder de stradale van de Ferrari Modena.
Al snel kwam ik op marktplaats een showroomset tegen die voor een zachtprijsje weg mochten en binnen een week lagen ze bij mij in de garage.
Afbeelding

Uit Duitsland liet ik nieuwe schokdempers en veren komen die in hoogte verstelbaar zijn, dit zal de look van de auto ten goede komen omdat ik de stand van de auto volledig naar eigen smaak kan afstellen.

Afbeelding


Het interieur liet ik ook niet onaangeroerd gelaten, dit moest er sportief uitzien met een aantal unieke details uit eigen hand.
Zo maakte ik o.a de shiftboot ( bij de versnellingspook) volledig zelf en werden er een aantal suptiele veranderingen aangebracht in het dashboard.
De sigarettenaansteker in het dashboard verhuisde naar de asbak, die toch niet gebruikt werd.
Ook stoorde ik me aan de knop voor het instellen van de dashboardverlichting dus deze werd ook weggewerkt en het vak onder de radio werd netjes dicht gemaakt voor een wat strakkere look. Deze onderdelen werden allen voorzien van een mooi laagje zilver.
Ook kocht ik een radio met navigatie die mooi in het geheel past.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De deurpanelen werden vervangen door panelen met lederen inleg en het onderste gedeelte werd ook voorzien van een mooi laagje zilver. Ook werd er een stel bijpassende lederen sportstoelen aangekocht.
Afbeelding
Afbeelding




In de tussen tijd maakte ik een planning voor het ophalen van de bodykit in Engeland en 26 mei was het dan eindelijk zover. Om half 6 ’s ochtends vertrokken we naar Engeland.
Afbeelding

Naast vele kilometers moesten we van de snelweg af en kwamen we langs mooie plekjes op het platteland.

Afbeelding

Om uiteindelijk na dik 600 km aan te komen op plaats van bestemming.
Daar stond al het een en ander op mij te wachten om mee terug te gaan naar Nederland.
Na het gebruikelijke kopje thee werd er door beide partijen (koper /verkoper) nog het een en ander uitgelegd.

Afbeelding


Toen alle onderdelen waren ingeladen vertrokken we weer om in 1 keer terug te rijden naar huis( met een klein oponthoud bij de douane). Om 02.30u waren we weer terug thuis en na een kort nachtje slapen kon het echte werk beginnen.


De eens zo mooie mr2 werd ontdaan van alle overbodige onderdelen.
Let op! Onderstaande werken zullen niet allemaal in chronologische volgorde staan.

Afbeelding
Het passen van de nieuwe body kon beginnen en al snel bleek dat deze klus meer voeten in aarde zou hebben dan aanvankelijk verwacht.
Ook kwam ik erachter dat de normale stijl van bouwen van deze auto’s niet voldeed aan de kwaliteitseisen die ik voor ogen had, mijn motto is: je doet het goed of je doet het niet.

Toen de deuren waren voorzien van deurgreepmechanismen konden ze samen met de neus en het achterpaneel gepast worden om een beeld te krijgen van het geheel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen de deuren waren aangepast konden ze gemonteerd worden.

Afbeelding

Het achterpaneel er terug afgehaald en de achterklep uitgelijnd ,scharnieren gemonteerd en alles terug gemonteerd.
Afbeelding
Toen heb ik de achterste zijruiten van hun omlijsting ontdaan zodat ze hoger in het frame passen en dat weer netjes uitkwam in de nieuwe achterkant, uiteraard ging dit niet zonder slag of stoot en was ik zo weer een paar uur verder.


Afbeelding

Toen kon het achterpaneel pas gemaakt worden zodat alles netjes naadloos overloopt in elkaar. En zoals bij de rest was dit ook weer een behoorlijk moeizaam proces omdat ik stiekem een beetje bang was dat ik er te veel zou affrezen, maar na een aantal keer proberen is dit ook goed gelukt.

Toen heb ik de gaten gefreesd voor de nieuwe achterlichten.
Eerst 1 afgemaakt en toen een malletje getrokken zodat ze alle 4 hetzelfde zijn.
Afbeelding

En stiekem al eens gepast hoe het eruit zou gaan zien:).

Afbeelding
In de tussentijd had ik de originele velgen verkocht dus moesten de nieuwe er onder.
Meteen werden de schokbrekers ook vervangen.
Ik maakte een aantal beugels voor de achterbumper omdat de bijgeleverde in mijn ogen niet voldeden.
Ook werd de kofferklep voorzien van een stalenframe.
Toen werd alles nogmaals gepast en het resultaat was behoorlijk goed.
Afbeelding
Afbeelding


Het voornaamste en tevens moeilijkste deel ( naar mijn mening) is het uitlijnen en het vloeiend laten overlopen van het achterpaneel in het dak.
Na dagen passen en meten was toen het moment daar om het paneel voorgoed vast te zetten.
Na het boren van een rij met gaten waar tijdelijk schroeven in komen om de verbinding dicht te drukken te hebben geboord bracht ik aan beide kanten een laag epoxy hars aan en daartussen een laag polyester.

Afbeelding

Dit zo een kleine week laten staan om uit te harden, vervolgens de schroeven verwijderd en het overtollige product weggeschuurd.
Afbeelding


Toen om de overgang van het oude naar het nieuwe paneel zo glad mogelijk te maken nog een laag polyesterplamuur aangebracht.
Afbeelding

Dit moet wederom een tijdje laten uitharden en daarna kan dit worden afgewerkt.

Omdat er een flink aantal punten waren die standaard zijn voor het bouwen van deze kit maar die niet voldoen aan mijn kwaliteits eisen heb ik het een en ander over nieuw gedaan met betere materialen.
De deur hendelkapjes waren oorspronkelijk hol en naar mijn idee erg breekbaar.
Afbeelding

Deze volledig opgevuld met polyesterplamuur zodat er 1 degelijk geheel ontstaat.
Afbeelding

Vervolgens laten uitharden , in model gefreesd zodat ze perfect passen op het deurmechanisme.


Afbeelding

Toen was het voorpaneel aan de beurt om passend te maken.
Ook dit duurde weer een tijdje voordat ik er zeker van was dat het perfect zat en kon ik een aantal beugels en bevestigingspunten maken, bij een normale bouw wordt dit paneel vast gemaakt op 6 plekken.
Uiteindelijk maakte ik 28 bevestigingspunten zodat ik er zeker van was dat het goed vast zit.
Afbeelding


Eenmaal het voorpaneel gemonteerd bleek dat de naden tussen het paneel en de deuren veel te ruim waren.
Dus zette ik aan beide kanten een laag polyester om vervolgens de dichte naad langzaam te ruimen totdat het goed was.


Afbeelding
Toen de naden in orde waren begon ik aan de motorkap.
Eerst moest ik een aantal bouten inwerken als bevestigingspunten voor de scharnieren. Daarna maakte ik een voetplaat zodat de kracht evenredig verdeeld werd over het draagpunt.
Afbeelding

De vorm klopte wederom niet helemaal en de bolling in de kap moest ik zelf maken middels een zelf gebogen frame wat aan de binnenkant van de kap werd gemonteerd.

Afbeelding
Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding

Voor de spiegels gebruikte ik het originele binnenwerk van de toyota mr2 spiegels.
De voetplaat van de elektrische spiegelmotor monteerde ik in de nieuwe spiegels
En de voetplaat van de nieuwe spiegels waren ook niet goed van vorm dus deze werden een stukje aangepast.
Afbeelding
Afbeelding

De units die waren bijgeleverd voor de koplampen te monteren in de koplampschelp hadden zo’n slechte pasvorm dat ik besloot ze zelf opnieuw te maken maar nu zo als het hoort.
Afbeelding
Afbeelding

Nadat ik een aantal ophangpunten had gemaakt in het voorpaneel konden de koplampen gemonteerd worden.
De eerste keer was de passing niet goed en na wat aanpassingen pasten ze perfect.

Afbeelding

De originele uitlaat paste niet meer onder de nieuwe achterbumper dus deze moest plaats maken voor een carbon exemplaar van yoshimura.
Met een zelfgemaakte flens werd deze gemonteerd, wel zal het ophangpunt worden aangepast als de auto terug is van de spuiterij.
Afbeelding


Hoogstwaarschijnlijk zal ik een heleboel extra werken zijn vergeten maar laten we het erop houden dat het heel, heel veel werk was.
Toen was eindelijk de dag daar dat de auto werd opgehaald om te worden voorzien van een nieuw laagje verf.

Afbeelding


Nadat de auto een aantal weken weg was nam ik contact op met de jongens die er aan werkten en ik kreeg te horen dat de vormen van een aantal panelen niet klopten.
Een behoorlijke tegenslag in zowel mijn motivatie als budget.
Afbeelding

In de tussentijd ontwierp ik een logo voor op de achterkant van de auto zodat het voor iedereen duidelijk was dat dit geen ferrari is.
Een week later had ik ze via een grafischbedrijf laten lasersnijden en lagen ze thuis.
Afbeelding

Na lang wachten kreeg ik een telefoontje dat de auto dat weekend in de grondverf gezet zou worden, op de dag zelf ging ik een kijkje nemen.


Afbeelding

Een stap verder naar het eindresultaat ging ik tevreden naar huis.
En enkele weken later kreeg ik weer een telefoontje dat die zaterdag de auto gespoten zou worden.

Vol verwachting reed ik naar de spuiterij om daar voor het eerst mijn vers gespoten rode sportauto te bezichtigen.
Het resultaat was (in mijn ogen) fenomenaal!
Afbeelding
Afbeelding

Nog een week of 2 wachten en hij is terug thuis.
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Er zit duidelijk veel tijd en werk in en top dat je er geen Ferrari logo's op plakt!

Ga zo door!
Gebruikersavatar
N.H
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2009, 18:33

Bericht door N.H »

Dankje Christiaan,

Het is geen ferrari dus geen logo's ook toch!

krijger schreef:Er zit duidelijk veel tijd en werk in en top dat je er geen Ferrari logo's op plakt!

Ga zo door!
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

N.H schreef:Dankje Christiaan,

Het is geen ferrari dus geen logo's ook toch!
Helemaal juist:applaus-smiley::dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Heel netjes. Complimenten !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Brum

Bericht door Brum »

Ziet er inderdaad heel erg netjes uit!!:applaus-smiley::dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

lekker bezig! erg mooi hoe je de kit monteert!
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Ziet er goed uit!

Ook goed dat je zeer nauwkeurig te werk gaat.
Dan wordt het eind resultaat ook veel mooier.

Op zich zou ik er zelf geen moeite mee hebben om het steigerende paard erop te zetten.

Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Ziet er erg goed uit, ook respect voor hoe je dit alles hebt aangepakt!:dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

:dux-blij_thumb-up: :applaus-smiley:
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Idd +1 omdat je er geen ferrari logos op doet dat vind ik egt top dat je dat laat, mee eens dat het geen ferrari word en zal het nooit worden.
het word een zeer fraaie auto dat is zeker, knap werk en een hoop werk uren die er in gaan ziten. TOPPIE!!
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Mooi project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

Heel mooi gedaan! Het lijkt me inderdaad goed om er geen ferrari logo's op te plakken. Gewoon gaan voor een mooi MR2 logo voorop in geel, dat past nog wel bij de auto, maar dan doe je in ieder geval niet alsof.
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
Gebruikersavatar
N.H
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2009, 18:33

Bericht door N.H »

Mijn dank aan iedereen voor de positieve feedback.:)

Mvg, Nathan
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

nu moet er alleen nog een turbo motortje in anders dan zit er nog steeds niet echt gang in ;)
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

of v6 haha!
Gebruikersavatar
N.H
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 129
Lid geworden op: 04 dec 2009, 18:33

Bericht door N.H »

Op dit moment is hij snel genoeg (voor mij) ik heb er wel aan zitten denken om een swap te doen naar een 175pk versie 3sge maar dat kan altijd nog.
De sound die er nu in zit is echt vet dus dat zit iig wel goed.

Mvg, Nathan
dooierick schreef:nu moet er alleen nog een turbo motortje in anders dan zit er nog steeds niet echt gang in ;)
Demo

Bericht door Demo »

naar 175 pk swappen?

geloof me, dat is de moeite niet waard kerel
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

nee gelijk voor een turbo blok gaan!
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Een red-top Beams zou anders ook goed staan bij de rest van de auto hoor ;D

Afbeelding

204pk uit een NA motor. Da's dus (net) meer dan 100pk per liter!
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Plaats reactie