tips langdurig stallen
Moderator: Pieten
tips langdurig stallen
Hallo allemaal,
wegens gezinsuitbreiding heb ik besloten mijn mr2 stil te zetten.
Ik heb hem al geschorst.
Heeft er iemand nog tips voor het wegzetten? Zodat ik hem over een paar jaar weer zo goed mogelijk uit de stalling krijg?
Is het bijvoorbeeld verstandig om hem af te dekken? Ik heb gehoord dat hij dan vochtiger staat dan zonder deken. Deze zou namelijk altijd vocht aantrekken?
Aftanken en de bandenspanning omhoog zetten doe ik zowiezo altijd.
gr roy
wegens gezinsuitbreiding heb ik besloten mijn mr2 stil te zetten.
Ik heb hem al geschorst.
Heeft er iemand nog tips voor het wegzetten? Zodat ik hem over een paar jaar weer zo goed mogelijk uit de stalling krijg?
Is het bijvoorbeeld verstandig om hem af te dekken? Ik heb gehoord dat hij dan vochtiger staat dan zonder deken. Deze zou namelijk altijd vocht aantrekken?
Aftanken en de bandenspanning omhoog zetten doe ik zowiezo altijd.
gr roy
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Beste,
Ik ben wel voor aftanken,
Benzinetank is bloot ijzer en als deze leeg staat zal de condensatie voor roest zorgen in de tank.
Ook de benzinepomp en rubberen leidingen zullen droog staan met risico dat ze na lang stallen niet meer zullen werken.
Op blokken zetten (onder ophangingspunten ) en banden hard pompen anders komen de banden ovaal te staan
Batterij
druppellader of batterij demonteren en binnen stallen
Motor :
bougies eruit en cilinders volgieten met olie. ( niet vergeten de olie er terug uit te halen vooraleer je de wagen opnieuw start ! ! ! ) Olieniveau van de motor op max of zelfs er over
Antivries controleren zeker tot -25°C
Rubbers van deuren/dak invetten met vaseline.
Zeker geen beschermhoes over de wagen leggen, ook dit trekt condensatie aan ( gevolg roest )
Of in onder een carport of in een droge garage > ideaal verwarmde garage.
Om de lak te beschermen , goed reinigen en een goed laagje polish op basis van siliconen.
Remmen : zuigertjes van de remmen volledig terugduwen , remschijven voorzien van een laagje olie
Ok , dit alles is natuurlijk niet voor een winterstalling want vooraleer je je wagen terug kunt gebruiken ben je wel even bezig.
Bij ingebruikname :
Olie aflaten en verversen
Bougies vervangen
Benzine aflaten en verversen ( je kan deze nog gebruiken door telkens 5l te mengen met volle tank nieuwe benzine )
Remschijven ontvetten >> na 2jaar ook de remolie opnieuw vervangen , ook deze absorbeert de luchtvochtigheid
Maar als het gaat om een stalling van enkele jaren dan zou ik bovenstaande zeker doen .
Mvg , Guy-die-ook-zijn-oldtimers-deze-behandeling-geeft
Ik ben wel voor aftanken,
Benzinetank is bloot ijzer en als deze leeg staat zal de condensatie voor roest zorgen in de tank.
Ook de benzinepomp en rubberen leidingen zullen droog staan met risico dat ze na lang stallen niet meer zullen werken.
Op blokken zetten (onder ophangingspunten ) en banden hard pompen anders komen de banden ovaal te staan
Batterij
druppellader of batterij demonteren en binnen stallen
Motor :
bougies eruit en cilinders volgieten met olie. ( niet vergeten de olie er terug uit te halen vooraleer je de wagen opnieuw start ! ! ! ) Olieniveau van de motor op max of zelfs er over
Antivries controleren zeker tot -25°C
Rubbers van deuren/dak invetten met vaseline.
Zeker geen beschermhoes over de wagen leggen, ook dit trekt condensatie aan ( gevolg roest )
Of in onder een carport of in een droge garage > ideaal verwarmde garage.
Om de lak te beschermen , goed reinigen en een goed laagje polish op basis van siliconen.
Remmen : zuigertjes van de remmen volledig terugduwen , remschijven voorzien van een laagje olie
Ok , dit alles is natuurlijk niet voor een winterstalling want vooraleer je je wagen terug kunt gebruiken ben je wel even bezig.
Bij ingebruikname :
Olie aflaten en verversen
Bougies vervangen
Benzine aflaten en verversen ( je kan deze nog gebruiken door telkens 5l te mengen met volle tank nieuwe benzine )
Remschijven ontvetten >> na 2jaar ook de remolie opnieuw vervangen , ook deze absorbeert de luchtvochtigheid
Maar als het gaat om een stalling van enkele jaren dan zou ik bovenstaande zeker doen .
Mvg , Guy-die-ook-zijn-oldtimers-deze-behandeling-geeft
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Hé Green,
Voor een winterstalling ben ik met je akkoord , maar bij een halve tank zal na enkele jaren de bovenkant roesten .
Als je de wagen terug in gebruik neemt zal de roest zich mengen met de benzine en in het ergste geval met schilfers roest die een eigen leven gaan leiden.
Ik heb nog wel ergens een foto liggen van een tank die tot aan de benzinelijn beroest is.
Ik wilde enkel maar mijn ervaring delen daar oldtimers wel vaker voor lange tijd gestald worden.
Mvg , Guy
Voor een winterstalling ben ik met je akkoord , maar bij een halve tank zal na enkele jaren de bovenkant roesten .
Als je de wagen terug in gebruik neemt zal de roest zich mengen met de benzine en in het ergste geval met schilfers roest die een eigen leven gaan leiden.
Ik heb nog wel ergens een foto liggen van een tank die tot aan de benzinelijn beroest is.
Ik wilde enkel maar mijn ervaring delen daar oldtimers wel vaker voor lange tijd gestald worden.
Mvg , Guy
@ Krijger , thanks voor de vertaling ( tussen de belgische NL en Nederlandse NL is soms toch een wereld van verschil hé )
@ 1998mr , heb nog wel iets aan toe te voegen : bij langdurige stalling op tijd de wagen controleren op knaagdieren , die kunnen je zetels en bedrading serieus beschadigen en die beestjes vinden zelfs hun weg in een afgesloten wagen.
(Als je in een stad woont is dit misschien niet zo'n probleem )
Mvg, Guy
@ 1998mr , heb nog wel iets aan toe te voegen : bij langdurige stalling op tijd de wagen controleren op knaagdieren , die kunnen je zetels en bedrading serieus beschadigen en die beestjes vinden zelfs hun weg in een afgesloten wagen.
(Als je in een stad woont is dit misschien niet zo'n probleem )
Mvg, Guy
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
* Bandenspanning een paar tienden verhogen (en na verloop van tijd controleren!) of op bokken zetten (voetjes van de vloer) en elke maand een metertje opschuiven (en weer terug later).
* Druppellader er op.
* Katoenen/ademende pyama.
* Tank compleet vol (hoewel dat, gezien 'een paar jaar' ook weer een minpunt kan zijn i.v.m. veroudering brandstof).
* Goede antiroestbehandeling geven en de lak vers in de was zetten.
* Schoon wegzetten, maar niet gelijk na het wassen binnen zetten. Eerst(illegaal in jouw geval) een rondje de remmen schoon/droog rijden, anders gaan ze zeker vast zitten (roesten).
* Verse motorolie is ook aan te raden.
* Druppellader er op.
* Katoenen/ademende pyama.
* Tank compleet vol (hoewel dat, gezien 'een paar jaar' ook weer een minpunt kan zijn i.v.m. veroudering brandstof).
* Goede antiroestbehandeling geven en de lak vers in de was zetten.
* Schoon wegzetten, maar niet gelijk na het wassen binnen zetten. Eerst(illegaal in jouw geval) een rondje de remmen schoon/droog rijden, anders gaan ze zeker vast zitten (roesten).
* Verse motorolie is ook aan te raden.
Heb hier nog een Oeroud krantenknipsel liggen ivm met winterstalling, zal het even uittypen:
- Bij het stillegen de bougies (ontstekingskaarsen) uitnemen, een lepel olie in elke bougie gieten en deze terug plaatsen.
- De batterij uitnemen en opbergen op een goed droge plaats.
- De bandenspanning met 500G verhogen in verhouding met de normale druk
- Koetswerk goed wassen, goed droog zemen en oppoetsen met een polish
- Rubber instrijken met een vaseline
- Koppelingspedaal in stand ontkoppeld brengen en zo houden met behulp van een stok of lat geklemd tussen het ingedrukt pedaal en het stuur ofwel de boord van het intrumentenbord.
- Vergeet niet vol te tanken, een halfvolle tank kan condensatie veroorzaken.
- De handrem niet aanspannen, maar de auto op zijn plaats houden met behulp van blokken.
Hopelijk heb je er iets aan
grtz
Pingu
- Bij het stillegen de bougies (ontstekingskaarsen) uitnemen, een lepel olie in elke bougie gieten en deze terug plaatsen.
- De batterij uitnemen en opbergen op een goed droge plaats.
- De bandenspanning met 500G verhogen in verhouding met de normale druk
- Koetswerk goed wassen, goed droog zemen en oppoetsen met een polish
- Rubber instrijken met een vaseline
- Koppelingspedaal in stand ontkoppeld brengen en zo houden met behulp van een stok of lat geklemd tussen het ingedrukt pedaal en het stuur ofwel de boord van het intrumentenbord.
- Vergeet niet vol te tanken, een halfvolle tank kan condensatie veroorzaken.
- De handrem niet aanspannen, maar de auto op zijn plaats houden met behulp van blokken.
Hopelijk heb je er iets aan
grtz
Pingu
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
ter aanvulling:
Ik zou de accu aan een druppellader hangen, de auto op as steunen zetten (wielen van de grond) en speciaal conserveermiddel bij de brandstof gooien.
Verder zou ik de olie in het bougiegat gooien met een trechter en niet met een lepel in de bougie proberen te krijgen
Ik zou de accu aan een druppellader hangen, de auto op as steunen zetten (wielen van de grond) en speciaal conserveermiddel bij de brandstof gooien.
Verder zou ik de olie in het bougiegat gooien met een trechter en niet met een lepel in de bougie proberen te krijgen
Don't shoot the messenger!
- mister bob
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 06 mar 2009, 20:39
- Type MR2: AW11