Knuckles Turbo Project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Niels
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 92
Lid geworden op: 29 apr 2007, 14:13

Bericht door Niels »

Knuckles schreef:Nee nog niet, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van de tellerkabel goed aansluiten. Deze ging nogal moeilijk vast aan de achterkant van de tellerbak wegens ruimte gebrek.
Ik haal het straks weer los. En dan ff kijken of ik nog wat lengte in de kabel kan winnen om hem makkelijker aan te sluiten.

Okay ,dan heb je dus alles alweer voorelkaar. Tijd om ff te genieten van de turbo , super. suc6
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

De kabel is gewoon heel kort achter de tellerbak. Je schijnt daar Japanse handjes voor nodig te hebben :P
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Ja de kabel is zeker kort. Maar ik wil ff kijken of ie aan de andere kant makkelijk los gaat. Dan kan ik hem een stuk terugtrekken en het makkelijker vast zetten. Als alles dan zit zet ik hem aan die kant weer vast.

Maarja kep nog niet onder de auto gekeken of dat haalbaar is.
Van het weekend de brug maar weer eens nuttig gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Inmiddels al weer 3 maanden (en dus 1 APK boete á €75) verder. Nog steeds mijn turbo niet op de weg :'(
Dit mede door een heerlijke vakantie op Kreta.

Het probleem met de tellerkabel is opgelost. Het mechanisme dat je in de versnellingsbak moet plaatsen miste een palletje. Deze gehaald bij de dealer en werkt weer als een tierelier :D

Maargoed na de vakantie een poging gedaan de MR2 APK klaar te maken.
Alles gemonteerd en even de essentiële delen langs gelopen die het voor de APK moeten doen. Zoals verlichting, claxon. ruitensproeier/wissers e.d.
Helaas bleek de claxon het niet te doen. En tevens bleef het airbaglampje branden.
Eerst even via het zekeringen kastje de spanning doorverbonden om zeker te weten of de claxon het deed. En ja die doet het.

Dus moet het probleem haast wel bij het stuur zitten. Airbag los, stuur er af.
Daar achter zit een ring (Center Spiral Cable). Deze kan maximaal 5 slagen hebben, maar de mijne draait oneindig door.
Deze los gehaald en even richting dealer gereden voor info.

Deze ring voert de airbag, claxon en cruise control contacten door. Dus het was erg aannemelijk dat deze ring defect is. Er bleek ook ergens in het lint een vouw te zitten dus dit moet het defect zijn.

Helaas is zo'n nieuwe ring erg prijzig, dus heb mijn hoop nog even gevestigd op C.A.R. en daar hoop ik maandag bericht van te krijgen. Dan kan deze ring er op en zou dat alles weer moeten werken.

Dan nog even de remmen goed ontluchten en op naar de APK. En dan eindelijk weer een rijdende turbo op de weg ;D
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Eventueel als het niet zo snel lukt om zo'n ring te vinden zou je altijd nog de airbag uit kunnen schakelen (geen lampje op het dashboard) en de toeter tijdelijk via een een andere knop bedienen.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Kreeg vanochtend een belletje dat ze in Nijkerkerveen nog zo'n ring hadden liggen. Gelijk die kant op gereden om dat ding te halen.
Daarna gelijk door naar de garage om hem te monteren.
De claxon doet het nu. Echter blijft het airbaglampje nog steeds branden.
Dus dat moet ik nog even uitzoeken, maar voor de APK de airbag maar uitschakelen. Dat is even de makkelijkste oplossing lijkt me.
Dus met een beetje mazzel eind van de week APK 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Helaas zit het toch weer tegen :(

De remmen krijg ik niet goed. Deze blijven erg sompig.
Dus daar moet ik nog wat voor vinden. Of anders gewoon maar de andere remmen monteren en kijken wat die doen.

Daarbij nog een klein probleempje ontdenkt.
Zodra ik de auto in zijn achteruit zet, gaan de dashboardverlichting en de kentekenplaatverlichting branden.

Mogelijk is dit ontstaan nadat ik de zekering heb getrokken om het lampje van de airbag uit te krijgen. Maar dat moet ik nog ff uitzoeken.
Tis iig wel een grappig gezicht :P
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Heb je de remmen wel goed ontlucht?

Verder, goed bezig hoor!. Snel afmaken dan kan je misschien nog een paar weken met mooi weer rijden :) Succes!
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

moet even kijken of hij ergens lekt op de leidingen (zijn de leidingen in de wielkasten vettig o.i.d.???
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

@decipherer
Dat ontluchten is wel goed gegaan. We hebben ze zelfs nog helemaal doorgespoeld om alle oude olie er uit te krijgen. Dus er zit zeker geen lucht meer in.

@rmmr2
De leidingen zijn ook goed. Ook al na gekeken.


Zelf denk ik dat de hoofdremcilinder het begeven heeft. Die heeft zeker anderhalf jaar zonder remvloeistof gestaan en misschien vind ie dat wel niet zo prettig.
Ik heb nog een setje grotere turboremmen liggen. Deze wilde ik eerst nog, stralen, spuiten en reviseren. Maar dat moet maar ff uitgesteld worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

hmm ik weet niet of er rubbers o.i.d. in zitten die uit kunnen drogen ofzo..... komen er tijdens het ontluchten van de klauwen geen luchtbellen meer uit??

(mischien de rembekrachtiger??)
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Na zeker een liter 1,5 liter te hebben doorgespoeld is het niet aannemelijk dat er nog lucht in zit.

Van het weekend maar weer eens grondig gaan kijken naar de hoofdremcilinder of die niet lek is ofzo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Zow....

Net weer terug van de garage. Even lekker gesleuteld aan de MR2 met Mysteryland als achtergrond muziekje.

Vanavond even de grotere turboremmen gemonteerd. De schijven en klauwen zitten er nu op. Was op zich wel te doen, moest alleen aan de achterzijde de stofkappen wat buigen om de schijven passend te krijgen.

Van de week nog even de andere hoofdremcilinder monteren en dan nog maar eens een poging tot ontluchten ondernemen. Hopelijk gaat het dan beter en kan ik eindelijk voor die APK gaan.
Afbeelding
Stuit

Bericht door Stuit »

succes ermaar weer mee!
Hopelijk zit het nu een keer mee!
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Deze avond ook weer door gebracht in de garage om de rembekrachtiger en hoofdremcylinder te vervangen. Best een aardig klusje, aangezien je er zo lekker bij kan en omdat de hoofdremcylinder van een Japanse MR2 af kwam.
Bij de Japanse versie zitten de remleiding aansluitingen aan de andere kant.
Dus op die leidingen werd wat creatief buigwerk toegepast om ze passend te krijgen. Nadat die passend waren gemaakt kon het ontluchten beginnen.
Door goed opletten van ons waren we tot 2x aan toe vergeten bij te vullen, dus we pompte weer fijn lucht in de leidingen Afbeelding
Dus het duurde allemaal wat langer, maar het resultaat mag er wezen

Een prima remmende MR2 Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Morgen even de 2e stoel er in zetten en rechts voor de verlichting ff fixen en dan moet een APK wel lukken hoop ik.

Helaas zijn er nog wel een paar dingen die nog nagekeken worden.

- Als de auto in zijn achteruit staat gaan de kentekenplaat, dashboard en achteruitrij -lichten aan
Zet ik daarbij de gewone verlichting aan, dan gaan de achteruitrij lichten uit.
Heel raar dus.

- Het airbagsysteem (is nu losgekoppeld voor mijn eigen veiligheid)
- Het airco systeem

Maar het mag de pret niet drukken.
Hopelijk binnenkort de eerste kilometers maken in de MR2 Afbeelding
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Gaat de goede kant op! Stoel erin zetten en verlichting fixen lijkt me niet zo veel werk. Dan zou je deze week dus een APK kunnen doen? Zou wel mooi zijn, kun je eindelijk rijden!

Dat van die achteruitrijverlichting is wel erg raar. Zou die daar wel mee goed gekeurd worden?
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Achteruitrijverlichting hoeft het niet te doen voor de APK. Bij mijn vorige MR2 deden ze het ook niet en nooit problemen mee gehad.

De verlichting voor is waarschijnlijk een los stekkertje, want vorige x deden ze het wel. Het gaat om de verlichting in de bumper trouwens. Dus dat is zeker niet zo veel werk. En dan maandag of dinsdag voor de APK.
Zou moeten lukken.

En daarna kunnen de echte test kilometers gemaakt worden.
Afbeelding
jrb

Bericht door jrb »

vanaf 96 of 97 is achteruitruilicht verplicht
emmer

Bericht door emmer »

31-12-97 tevens ook ,mistlamp achter verplicht
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

hoooow!!!! daar heb ik gaan last van hihihi
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Plaats reactie