Voor de APK meesters: hoeveel uitstoot mag ik hebben?
Moderator: Pieten
Voor de APK meesters: hoeveel uitstoot mag ik hebben?
Gisteren weer de MR2 weggebracht ivm herkeuring APK.
Heb een aantal dingen gefixt, maar ze zullen weer een CO meting doen en dat was vorige keer oa een afkeurpunt.
Namelijk, stationair CO van 4%.
De MR2 is van 1992.
Heeft een electrische ontsteking
Heeft een lambda
Heeft GEEN kat
Op het kentekenbewijs staan geen aanduidingen als U9 en andere toevoegingen.
Hoeveel uitstoot mag ik dan hebben?
Ik kon in de APK PDF die online te vinden is geen waardes terugvinden.
En wat kan ik doen (laten doen) om een lagere CO dan 4% te krijgen? De motor is verder gewoon standaard en heb verder geen klachten. Geen extreem hoog verbruik, geen hoog stationair (850 rpm)...
Ben beetje bang dat dit een gebed zonder eind gaat worden namelijk.
Heb een aantal dingen gefixt, maar ze zullen weer een CO meting doen en dat was vorige keer oa een afkeurpunt.
Namelijk, stationair CO van 4%.
De MR2 is van 1992.
Heeft een electrische ontsteking
Heeft een lambda
Heeft GEEN kat
Op het kentekenbewijs staan geen aanduidingen als U9 en andere toevoegingen.
Hoeveel uitstoot mag ik dan hebben?
Ik kon in de APK PDF die online te vinden is geen waardes terugvinden.
En wat kan ik doen (laten doen) om een lagere CO dan 4% te krijgen? De motor is verder gewoon standaard en heb verder geen klachten. Geen extreem hoog verbruik, geen hoog stationair (850 rpm)...
Ben beetje bang dat dit een gebed zonder eind gaat worden namelijk.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
- Type MR2: SW20/21/22
Eerst goed warm rijden helpt altijd ook iets.
De CO waarde mag 0.5% zijn, hoeft alleen stationair gemeten te worden.
Als de lambda waarde normaal is, is de enige manier volgens mij om een kat er tussen te maken.
Of is hij al wel is zonder kat door de keuring gekomen?
De CO waarde mag 0.5% zijn, hoeft alleen stationair gemeten te worden.
Als de lambda waarde normaal is, is de enige manier volgens mij om een kat er tussen te maken.
Of is hij al wel is zonder kat door de keuring gekomen?
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
- Michelinmannetje
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 15:22
- Type MR2: AW11
- barra
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:05
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Nou ik heb dus CO gehad van 4,2% , kat eronder toen was het 0% jaar later blijkt me lambda sensor stuk te zijn( auto slaat niet meer aan hierdoor). Sensor vervangen en ik heb nu met de skytune sinds het vervangen van de lambda sensor geen verhoogd CO meer,
Hoe is je brandstof verbruik ?
Voeren ze een 4gas meting uit, dan is dit al fout auto van jou is voor 1993 en heeft geen kat dus kom je uit op alleen een co stationair meting.
Ik hoop hiermee genoeg info te hebben gegeven en anders kan ik voor je kijken voor de apk (ik ben zelf apk keurmeester namelijk)
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na
31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde
Personenauto’s of bedrijfsauto’s in gebruik genomen na:30-9-86 en voor 30-6-2002
Verbrandingsmotor
met elektrische
ontsteking
niet voorzien van
katalysator en een
lambdasonde max 3,5 %
voorzien van katalysator
en een lambdasonde max 0,5 %
a. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor
1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2°. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in
gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet
liggen tussen 0.97 en 1.03;
b. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de
lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2. De in het eerste lid, onder a en b, vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen
tussen de 2.000 omw/min. en 3200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn
ingeschakeld.
Hoe is je brandstof verbruik ?
Voeren ze een 4gas meting uit, dan is dit al fout auto van jou is voor 1993 en heeft geen kat dus kom je uit op alleen een co stationair meting.
Ik hoop hiermee genoeg info te hebben gegeven en anders kan ik voor je kijken voor de apk (ik ben zelf apk keurmeester namelijk)
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na
31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde
Personenauto’s of bedrijfsauto’s in gebruik genomen na:30-9-86 en voor 30-6-2002
Verbrandingsmotor
met elektrische
ontsteking
niet voorzien van
katalysator en een
lambdasonde max 3,5 %
voorzien van katalysator
en een lambdasonde max 0,5 %
a. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor
1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2°. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in
gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet
liggen tussen 0.97 en 1.03;
b. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de
lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2. De in het eerste lid, onder a en b, vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen
tussen de 2.000 omw/min. en 3200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn
ingeschakeld.
frankie-turbo schreef:barra loopt al lang mee hier.die zegt alleen wat als het ook ergens op slaat.
Afgelopen maandag de MR2 naar Toyota Louwman in Arnhem gebracht.
Eind vd middag gebeld met hun bevindingen:
- lambdasensor is goed
- TPS sensor is goed
- AIT sensor is goed
- geen kat is niet boeiend
- ontstekingstijdstip klopt
- compressietest gedaan, alles goed (best fijn om te weten met een blok dat 200.000 heeft gelopen)
Wat klopt er dan niet?
- MAP sensor defect
- uitlaat lek bij het flexgedeelte (zit op een lastige plek ivm achterste subframe)
- bougies zouden zij een ander type voor gebruiken
Kosten: 1500 euro :')
Op basis van alles gloedjenieuw. Nieuwe MAP sensor zou al 500 euro zijn haha. Tegen ze gezegd dat ze toch wel begrepen dat ik dat niet ging doen. Begrepen ze volkomen maar ze willen zelf geen gedoe met gebruikte onderdelen. Ze willen het best monteren, maar op mijn risico. Nou, dikke prima dus
Mailtje gekregen van de monteur met de onderdeelnummers dus ik kan ff gaan speuren. De MR2 kon zolang daar blijven staan.
Inmiddels is er een MAP sensor van MR2-BEN uit de UK onderweg voor 50e, uitlaatdeel ben ik mee bezig.
Eind vd middag gebeld met hun bevindingen:
- lambdasensor is goed
- TPS sensor is goed
- AIT sensor is goed
- geen kat is niet boeiend
- ontstekingstijdstip klopt
- compressietest gedaan, alles goed (best fijn om te weten met een blok dat 200.000 heeft gelopen)
Wat klopt er dan niet?
- MAP sensor defect
- uitlaat lek bij het flexgedeelte (zit op een lastige plek ivm achterste subframe)
- bougies zouden zij een ander type voor gebruiken
Kosten: 1500 euro :')
Op basis van alles gloedjenieuw. Nieuwe MAP sensor zou al 500 euro zijn haha. Tegen ze gezegd dat ze toch wel begrepen dat ik dat niet ging doen. Begrepen ze volkomen maar ze willen zelf geen gedoe met gebruikte onderdelen. Ze willen het best monteren, maar op mijn risico. Nou, dikke prima dus
Mailtje gekregen van de monteur met de onderdeelnummers dus ik kan ff gaan speuren. De MR2 kon zolang daar blijven staan.
Inmiddels is er een MAP sensor van MR2-BEN uit de UK onderweg voor 50e, uitlaatdeel ben ik mee bezig.
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 16:51
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 16:51
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Mijn MR2 heeft er twee en geen kat (kan er ook niet onder ook zonder het complete systeem te wisselen) en valt onder de 3,5, de 2.0 met lambdasonde en katvervanger idem (overigens bij 3 verschillende APK plaatsen uit zichzelf zo genoemd).Bart.O schreef:Volgens mij maar 0.5 omdat je een lambdasonde hebt.
Als je geen kat EN lambda hebt mag je 3.5 hebben.
Mijn sw20 (uit 1991) heeft geen kat, wel een lambda. Die komt gewoon onder de 0.5.
Bij mij staat er ook U9 op me kentekenbewijs. En volgens de apk mannetje mocht de uitstoot maximaal 0.5 zijn. (dus 0.59)
Maar hoeft niet perse de waarheid te zijn, beter rdw navragen.
Ook mijn 91 N/A komt eronder met lambda en zonder kat, die er origineel wel op zat.
Uitstoot tabel van rdw site
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... l%2041.pdf
Maar hoeft niet perse de waarheid te zijn, beter rdw navragen.
Ook mijn 91 N/A komt eronder met lambda en zonder kat, die er origineel wel op zat.
Uitstoot tabel van rdw site
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... l%2041.pdf