Nieuwe AW11 rijder
Moderator: Pieten
Nieuwe AW11 rijder
Het is eindelijk zo ver, na ruim 3 jaar verliefdheid en regelmatig websites en fora af gespeurd te hebben heb ik dan eindelijk mijn rode droomauto gevonden. Mijn eerste AW11 en daarmee ook eerste "serieuse auto" is een feit!
Mijn naam is Tjidde Dijkstra en ik ben een 19 jarige student. Ik studeer "automotive engineering" (ofwel de HTS autotechniek) aan de HAN te Arnhem.
Mijn eerste auto was een Daihatsu cuore waar ik bijna 10.000km in iets meer dan een halfjaar heb bijgeboekt, dus al snel over gestapt op een opel corsa 1.3cdti uit 2006 welke ik nog steeds in mijn bezit heb en waar ik ook al een kleine 10.000km heb bij mogen schrijven.
Ook heb ik een jaar geleden nog een Land Rover 88" lightweight gekocht welke ik beetje bij beetje aan het restaureren ben en in februari 2016 blijvend belasting vrij wordt (40+ er ^^)
Uiteraard is de MR2 anders dan alles wat ik eerder gereden heb! wat een wagen! Het is werkelijk net een kart!:driving:
De MR2 heb ik maandag gekocht en gister (dinsdag) opgehaald in een tussenuur.
Het gaat om een AW11 uit 1987 type B. Ze is vrijwel geheel origineel en dit wil ik dan ook graag zo houden. Ze zit zelfs nog voor 95% in haar originele lak en is geheel roest vrij! destemeer reden voor mij om haar deze winter veilig op te bergen.
Helaas heb ik er geen orriginele regendruppel velgen meer bij, hier ben ik dan ook nog naar op zoek. Ook zit er geen uitschuifbare antenne meer op, welke ik ook graag weer terug naar orrigineel breng. Verder heeft ze een bluetooth radio (tot nu toe nog niet gebruikt door mij), iets agressievere nokkenassen, zo'n piggyback ecu/powerbox, K&N filter in de originele filter kast, een andere unit waar de gaskabel in zit, licht vliegwiel en verse koppelingsplaten, 15inch lichtmetalen velgen (staan nog vrij goed maar eigenlijk iets te modern voor de auto), led interieur licht (eerste wat ik er uit haal!) en nog wat dingetjes die ik zo even niet kan bedenken.
Ondanks de nokkenassen en "powerbox" loopt ze zoals een studie genoot van me zei "als een naaimachientje zo mooi!" en ik kan hem geen ongelijk geven! bij koude start walmt ze wel wat maar dat zal wel zo horen(?), kan ook condens zijn natuurlijk....
Ik ga in de 2 weken dat ik met haar kan rijden daar dan ook zoveel mogelijk van genieten om d'r op die manier zo goed mogelijk te leren kennen en in de 3 maanden dat ze de weg niet op mag haar weer zo veel mogelijk te maken als Toyota het bedoelde.
En ja... leuk al die tekst zal je denken, maar jullie kwamen natuurlijk voor een fotootje.... Ik heb helaas bij daglicht nog geen fotoschoot kunnen maken maar hier een paar foto's van gisteravond:
Mijn naam is Tjidde Dijkstra en ik ben een 19 jarige student. Ik studeer "automotive engineering" (ofwel de HTS autotechniek) aan de HAN te Arnhem.
Mijn eerste auto was een Daihatsu cuore waar ik bijna 10.000km in iets meer dan een halfjaar heb bijgeboekt, dus al snel over gestapt op een opel corsa 1.3cdti uit 2006 welke ik nog steeds in mijn bezit heb en waar ik ook al een kleine 10.000km heb bij mogen schrijven.
Ook heb ik een jaar geleden nog een Land Rover 88" lightweight gekocht welke ik beetje bij beetje aan het restaureren ben en in februari 2016 blijvend belasting vrij wordt (40+ er ^^)
Uiteraard is de MR2 anders dan alles wat ik eerder gereden heb! wat een wagen! Het is werkelijk net een kart!:driving:
De MR2 heb ik maandag gekocht en gister (dinsdag) opgehaald in een tussenuur.
Het gaat om een AW11 uit 1987 type B. Ze is vrijwel geheel origineel en dit wil ik dan ook graag zo houden. Ze zit zelfs nog voor 95% in haar originele lak en is geheel roest vrij! destemeer reden voor mij om haar deze winter veilig op te bergen.
Helaas heb ik er geen orriginele regendruppel velgen meer bij, hier ben ik dan ook nog naar op zoek. Ook zit er geen uitschuifbare antenne meer op, welke ik ook graag weer terug naar orrigineel breng. Verder heeft ze een bluetooth radio (tot nu toe nog niet gebruikt door mij), iets agressievere nokkenassen, zo'n piggyback ecu/powerbox, K&N filter in de originele filter kast, een andere unit waar de gaskabel in zit, licht vliegwiel en verse koppelingsplaten, 15inch lichtmetalen velgen (staan nog vrij goed maar eigenlijk iets te modern voor de auto), led interieur licht (eerste wat ik er uit haal!) en nog wat dingetjes die ik zo even niet kan bedenken.
Ondanks de nokkenassen en "powerbox" loopt ze zoals een studie genoot van me zei "als een naaimachientje zo mooi!" en ik kan hem geen ongelijk geven! bij koude start walmt ze wel wat maar dat zal wel zo horen(?), kan ook condens zijn natuurlijk....
Ik ga in de 2 weken dat ik met haar kan rijden daar dan ook zoveel mogelijk van genieten om d'r op die manier zo goed mogelijk te leren kennen en in de 3 maanden dat ze de weg niet op mag haar weer zo veel mogelijk te maken als Toyota het bedoelde.
En ja... leuk al die tekst zal je denken, maar jullie kwamen natuurlijk voor een fotootje.... Ik heb helaas bij daglicht nog geen fotoschoot kunnen maken maar hier een paar foto's van gisteravond:
- Roland
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Welkom. Leuke verzameling, maar had je voor de 4x4 ook niet beter een Toyota kunnen kopen? Een leuke 40 serie bijvoorbeeld, FJ40 is nog veel voor te krijgen, en de FJ45/BJ45 zijn lompe bakken die het meest kunnen hebben denk ik.
(heb zelf een BJ45 gehad en daarmee grote reis gemaakt)
Zelf vond ik het vooral gevaarlijk om tussen de auto's te wisselen. Bracht ik de Landcruiser weg, haalde ik de MR2 op. Moest ik weer diezelfde flauwe bocht naar rechts in, stuur ik de MR2 bijna de vangrail in aan de binnenkant van de bocht gigantisch verschil in het sturen natuurlijk.
Hoeveel km heeft de AW11 gelopen?
(heb zelf een BJ45 gehad en daarmee grote reis gemaakt)
Zelf vond ik het vooral gevaarlijk om tussen de auto's te wisselen. Bracht ik de Landcruiser weg, haalde ik de MR2 op. Moest ik weer diezelfde flauwe bocht naar rechts in, stuur ik de MR2 bijna de vangrail in aan de binnenkant van de bocht gigantisch verschil in het sturen natuurlijk.
Hoeveel km heeft de AW11 gelopen?
Haha ja ken het. Reed ook altijd veel te "lomp" in de cuore nadat ik in de laro (land rover) gereden had. De aw11 heeft slechts iets meer dan 182000 gelopen. Van de week even in duitsland gereden. 215 op de teller was goed te doen, harder probeerde ik maar niet ivm dat het toch nog druk was. Ik heb nog nooit zoveel fun met een auto gehad!
Gister heb ik nog wat mooie plaatjes geschoten. Zal ze vanmiddag wel even posten ze is helaas wel wat vies geworden dus vandaag of morgen ook maar even wassen. Gelijk even strak in de wax zetten. Nog tips voor dingen die ik kan doen voor ik hem weg zet van de winter? Theelepel 2t olie in de cilinders gieten? Verse olie & koelvloeistof, is een volle tank beter ivm condens of maakt dit alles niet uit?
Gister heb ik nog wat mooie plaatjes geschoten. Zal ze vanmiddag wel even posten ze is helaas wel wat vies geworden dus vandaag of morgen ook maar even wassen. Gelijk even strak in de wax zetten. Nog tips voor dingen die ik kan doen voor ik hem weg zet van de winter? Theelepel 2t olie in de cilinders gieten? Verse olie & koelvloeistof, is een volle tank beter ivm condens of maakt dit alles niet uit?
- Roland
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Mijn AW11 is niet zo netjes als die van jou, maar voor die paar maanden zou ik hem gewoon zo weg zetten. Mijn AW11 heeft 4,5 jaar stilgestaan in een schuur, en is toen 1x per jaar gestart, wat ook nog eens een jaartje vergeten is (dus 2jaar niks). Accu was natuurlijk dood, maar met een andere accu erin reed ik dat ding zo de schuur uit, niks aan het handje.
Wel kun je je banden harder oppompen of lieftst even iets omhoog zetten, zodat je banden niet vervormen. (ik heb ook nog wel een setje originele driehoeksvelgen liggen, geen druppel, die ik altijd als stallingsvelgen gebruikte, mag je ook overnemen)
Wel kun je je banden harder oppompen of lieftst even iets omhoog zetten, zodat je banden niet vervormen. (ik heb ook nog wel een setje originele driehoeksvelgen liggen, geen druppel, die ik altijd als stallingsvelgen gebruikte, mag je ook overnemen)
Roland,
Das waar mischien ben ik wel iets te panische met me nieuwe aanwinst. Met de velgen heb ik niet zo'n haast, en stiekem ben ik toch wel op zoek naar de druppelvelgen welke bij mijn mr2 horen, want de velgen welke er nu onder zitten ogen wel oke en zijn voorzien van Vredestein Sportrac rubber welke ik eerst oprijd. (student)
Maar genoeg gelul, hier wat fotos! (let er maar niet op dat ze zo vies is, heb een beetje te veel plezier gemaakt op een heuvelachtig bos weggetje genaamd de Postbank als je uit omgeving Arnhem komt. Ook de kwaliteit van mijn camera is niet al te best. In werkelijkheid is de kleur rood anders/mooier)
Das waar mischien ben ik wel iets te panische met me nieuwe aanwinst. Met de velgen heb ik niet zo'n haast, en stiekem ben ik toch wel op zoek naar de druppelvelgen welke bij mijn mr2 horen, want de velgen welke er nu onder zitten ogen wel oke en zijn voorzien van Vredestein Sportrac rubber welke ik eerst oprijd. (student)
Maar genoeg gelul, hier wat fotos! (let er maar niet op dat ze zo vies is, heb een beetje te veel plezier gemaakt op een heuvelachtig bos weggetje genaamd de Postbank als je uit omgeving Arnhem komt. Ook de kwaliteit van mijn camera is niet al te best. In werkelijkheid is de kleur rood anders/mooier)
Dankje voor de tips Roland, Ik was me indd al bewust van deze zwakke plekken. De vorige eigenaar heeft 1 scbroefje van die kapjes bij de wielkasten los zodat je makelijk de bladeren weg kan pakken.Roland schreef:Motorruimte ziet er netjes uit. Een korte les: alles wat op de foto nu vies is, zijn de zwakke plekken die gaan roesten En voor en achter in de wielkasten zul je bladeren zien ophopen, haal dat ook leeg voordat je hem weg zet, ook een zwakke plek.
Dat is een keurig 2tje! Heerlijk orgineel ook zo zonder sideskirts!
En the Jimi Bracket ook al aanwezig! Ben je 1 van de weinigen hier
Helaas geen druppel velgen erbij? Deze zijn pas mooi als ze gepolijst of hoogglans verdicht zijn met de druppels zwart
Maar meestal helemaal zilvergrijs gespoten omdat het weer erin zit... En das niet mooi.
Persoonlijk, vind ik dit veel beter.
Ohw enne welkom!
En the Jimi Bracket ook al aanwezig! Ben je 1 van de weinigen hier
Helaas geen druppel velgen erbij? Deze zijn pas mooi als ze gepolijst of hoogglans verdicht zijn met de druppels zwart
Maar meestal helemaal zilvergrijs gespoten omdat het weer erin zit... En das niet mooi.
Persoonlijk, vind ik dit veel beter.
Ohw enne welkom!
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Ja de Jimi bracket ben ik erg blij mee. De slag van me gaspedaal is daardoor ook half zo lang, wat ik zelf wel leuk/scherp vindt aanvoelen.
Enige wat me opvalt is dat hij stationair, vooral koud, erg rijk loopt en veel benzine walmt. Ook erger ik me aan wat volgens mij de aansturing voor de catalysator is. Ik rijd zonder catalysator maar je hoort hem gewoon van boven naar onder labda pulseren. Ik zou het liefst gewoon permanent labda 1 rijden, is hier iets aan te doen? Is dit makelijk uit te (laten) schrijven?
Ook maar is op jacht naar een orriginele attene + mechanisme.
Wat is een setje druppelvelgen ongeveer waard? Kan me voorstellen dat er toch wel redelijk aanbod is. Ik ben bereid ze zelf te polijsten en de druppels zwart te maken dus zo hoeven eigenlijk alleen recht en schade vrij te zijn. Allhoewel dat gepolijste setje er wel verleidelijk uit zien maar op het moment me even iets te duur zijn.
Enige wat me opvalt is dat hij stationair, vooral koud, erg rijk loopt en veel benzine walmt. Ook erger ik me aan wat volgens mij de aansturing voor de catalysator is. Ik rijd zonder catalysator maar je hoort hem gewoon van boven naar onder labda pulseren. Ik zou het liefst gewoon permanent labda 1 rijden, is hier iets aan te doen? Is dit makelijk uit te (laten) schrijven?
Ook maar is op jacht naar een orriginele attene + mechanisme.
Wat is een setje druppelvelgen ongeveer waard? Kan me voorstellen dat er toch wel redelijk aanbod is. Ik ben bereid ze zelf te polijsten en de druppels zwart te maken dus zo hoeven eigenlijk alleen recht en schade vrij te zijn. Allhoewel dat gepolijste setje er wel verleidelijk uit zien maar op het moment me even iets te duur zijn.
- Roland
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Iedere 4A-GE maakt erg veel toeren als deze koud is.
Maar jij hebt dus een katalysator versie waarbij de katalysator juist is verwijderd? Wellicht dat hij dan z'n inspuiting inderdaad niet op orde heeft.
Misschien kun je wat topics hierover vinden, over de conversie van kat naar zonder kat, wellicht zou je dan ook de type A ECU moeten hebben? (en daarbij andere sensoren waarschijnlijk)
Ik heb er niet veel kaas van gegeten, m'n AW11 is gekomen zonder katalysator en ik heb nog nooit iets aan de ontsteking hoeven doen (zelfs geen bougie vervangen )
Maar jij hebt dus een katalysator versie waarbij de katalysator juist is verwijderd? Wellicht dat hij dan z'n inspuiting inderdaad niet op orde heeft.
Misschien kun je wat topics hierover vinden, over de conversie van kat naar zonder kat, wellicht zou je dan ook de type A ECU moeten hebben? (en daarbij andere sensoren waarschijnlijk)
Ik heb er niet veel kaas van gegeten, m'n AW11 is gekomen zonder katalysator en ik heb nog nooit iets aan de ontsteking hoeven doen (zelfs geen bougie vervangen )
Daar was ik me gelukkig al van bewust. 2500rpm 's ochtends. 2000rpm na colleges en als hij helemaal warm is 1000-1100rpm. Maar de momenten dat hij echt koud is (1500rpm+) rook ze erg veel naar mijn mening. Ook verbruikt ze bij 6000rpm+ natuurlijk erg veel. Kan de meter letterlijk zien bewegen, al vrij snel een kleine streep (liter?) omlaag, maar iets anders verwachte ik uiteraard ook niet ^^
ombouwen naar een type a ecu lijkt me wel erg extreem voor zo iets. Mischien moet ik ook niet zo zeuren haha
Maar ontsteking afstellen op z'n tijd kan denk ik geen kwaad met zo'n verdeler kap en bougies vervangen al helemaal niet!!! Als ik jou was zou ik dat eens doen/laten doen, je kan zo opeens een paar verloren pk's terugwinnen. Ik denk dat ik me daar ook maar even over in ga lezen.
ombouwen naar een type a ecu lijkt me wel erg extreem voor zo iets. Mischien moet ik ook niet zo zeuren haha
Maar ontsteking afstellen op z'n tijd kan denk ik geen kwaad met zo'n verdeler kap en bougies vervangen al helemaal niet!!! Als ik jou was zou ik dat eens doen/laten doen, je kan zo opeens een paar verloren pk's terugwinnen. Ik denk dat ik me daar ook maar even over in ga lezen.
- Roland
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Mijn AW11 gaat als de brandweer, ik verander er juist niets aan Al meer dan 7 jaar niet. Hij loopt denk ik ook harder dan menig standaard AW11. Ik heb het idee dat hij meer pk heeft dan standaard, eventueel door een aanpassing. Maar het blok is minstens 18 jaar niet open geweest. Hij loopt ook niet zo lekker stationair, kan slechte ontsteking zijn, maar ook andere nokkenas. Hoe dan ook, als je rijdt slaat hij nooit een plofje over, dat is het belangrijkst.
Ik heb met lomp rijden al een gemiddelde van 1 op 12, wat ik best redelijk vind voor zo'n oude auto. Ik ken ook iemand die dat ook haalt in zijn 20 jaar nieuwere Corolla station
Bij rustig rijden zal het wel naar 1 op 14 gaan.
Ik heb met lomp rijden al een gemiddelde van 1 op 12, wat ik best redelijk vind voor zo'n oude auto. Ik ken ook iemand die dat ook haalt in zijn 20 jaar nieuwere Corolla station
Bij rustig rijden zal het wel naar 1 op 14 gaan.
ja nu ik er over na denk liggen mijn problemen denk ik bij die piggy-back ecu van de vorige eigenaar. kan ik deze zomaar loskoppelen zonder problemen om te kijken of het helpt?
ik heb ook wat fotos gemaakt, kan iemand mij helpen deze te identificeren? hij zei er ruim 250.- voor betaald te hebben. Weet wel zeker dat hij liegt of dat hij goed genaaid is. (tenzij dit inclusief custom map is natuurlijk)
Ook heb ik gelijk het K&N inleg filter schoongemaakt en ga ik zo dadelijk als hij droog is even van verse olie voorzien.
Zwarte-doos / piggy-back ecu
ik heb ook wat fotos gemaakt, kan iemand mij helpen deze te identificeren? hij zei er ruim 250.- voor betaald te hebben. Weet wel zeker dat hij liegt of dat hij goed genaaid is. (tenzij dit inclusief custom map is natuurlijk)
Ook heb ik gelijk het K&N inleg filter schoongemaakt en ga ik zo dadelijk als hij droog is even van verse olie voorzien.
Zwarte-doos / piggy-back ecu