"benaderen" pk's dmv topsnelheid en fabrieks opgave?
Geplaatst: 14 dec 2014, 13:02
Ik vroeg mij af hoe nauwkeurig ik de pk's van mijn mr2 kan berekenen aan de hand van mijn topsnelheid icm de fabrieks-opgave. (aangezien ik geen beschikking heb over een roller bank)
Mijn idee was mijn daadwerkelijke topsnelheid te vergelijken met de fabrieksopgave. Dit zou ik doen aan de hand van de luchtweerstand en de eventuele verschillen in rollweerstand te verwaarlozen omdat ik rijd op vrijwel std. bandmaat, mijn banden zijn breder (205 uit mijn hoofd) en waarschijnlijk waren ze niet helemaal vol omdat ik er een week later aan de voorkant bijna een halve bar bij mocht doen ofwel mijn rollweerstand zal eerder hoger zijn dan fabrieks. Wel moet ik vermelden dat mijn wielomtrek 184.1 is ipv de standaard 181.46 wat nog wel eens uit kan maken.
Toen ik in Duitsland reed kwam ik op de teller net boven de 217 op een recht stuk weg (heen & terug) wel moest ik telkens afremmen ivm het verkeer. Ook was het donker dus reed ik met lampen aan dus voor mijn gevoel was 225km/h ongeveer het maximaal haalbare (al weet ik niet hoeveel rpm ik draaide en of dat boven de toeren begrenzer zou zijn) Ik ken helaas de afwijking van mijn teller niet, mijn banden zijn groter dus deze verkleinen als het goed is de afwijking enigszins. Zou het realistische zijn om uit te gaan van een top van 205km/h? (10% correctie)
De fabrieks opgave is 190km/h met 116pk. De luchtweerstandskracht is bij benadering te berekenen met onderstaande formule: 1/2 is een constante, A en Cw zijn beide voertuig constanten. F, ρ en v^2 zijn onze enige variabelen. Ik weet niet onder welke omstandigheden, temperatuur en luchtvochtigheid, de fabrieks-opgave zijn getest dus heb ik besloten ρ weg te laten.
Hiermee komen we op F = v^2. (190km/h)^2 = 36100 en (205km/h)^2 = 42025. naar mijn idee zou mijn huidige maximale aantal pk's bij benadering ongeveer 116*(42025/36100) = ~135pk zijn. Is dit enigszins accuraat*??
*accuraat zou in dit geval met een zekerheid van minimaal 10% zijn.
Mijn idee was mijn daadwerkelijke topsnelheid te vergelijken met de fabrieksopgave. Dit zou ik doen aan de hand van de luchtweerstand en de eventuele verschillen in rollweerstand te verwaarlozen omdat ik rijd op vrijwel std. bandmaat, mijn banden zijn breder (205 uit mijn hoofd) en waarschijnlijk waren ze niet helemaal vol omdat ik er een week later aan de voorkant bijna een halve bar bij mocht doen ofwel mijn rollweerstand zal eerder hoger zijn dan fabrieks. Wel moet ik vermelden dat mijn wielomtrek 184.1 is ipv de standaard 181.46 wat nog wel eens uit kan maken.
Toen ik in Duitsland reed kwam ik op de teller net boven de 217 op een recht stuk weg (heen & terug) wel moest ik telkens afremmen ivm het verkeer. Ook was het donker dus reed ik met lampen aan dus voor mijn gevoel was 225km/h ongeveer het maximaal haalbare (al weet ik niet hoeveel rpm ik draaide en of dat boven de toeren begrenzer zou zijn) Ik ken helaas de afwijking van mijn teller niet, mijn banden zijn groter dus deze verkleinen als het goed is de afwijking enigszins. Zou het realistische zijn om uit te gaan van een top van 205km/h? (10% correctie)
De fabrieks opgave is 190km/h met 116pk. De luchtweerstandskracht is bij benadering te berekenen met onderstaande formule: 1/2 is een constante, A en Cw zijn beide voertuig constanten. F, ρ en v^2 zijn onze enige variabelen. Ik weet niet onder welke omstandigheden, temperatuur en luchtvochtigheid, de fabrieks-opgave zijn getest dus heb ik besloten ρ weg te laten.
Hiermee komen we op F = v^2. (190km/h)^2 = 36100 en (205km/h)^2 = 42025. naar mijn idee zou mijn huidige maximale aantal pk's bij benadering ongeveer 116*(42025/36100) = ~135pk zijn. Is dit enigszins accuraat*??
*accuraat zou in dit geval met een zekerheid van minimaal 10% zijn.