E10 benzine in NL, schadelijk?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door baka »

ik kwam dit artikel tegen:

https://motorfans.nl/motornieuws/euro95 ... -door-e10/

dit gaat weliswaar over motorfietsen, maar ik kan me voorstellen dat onze 25 jaar oude auto's er ook niet vrolijk van worden. iemand enige gedachten hierover?

voortaan op zoek naar pompstations die 98 leveren, voor zolang dat nog duurt? ik rij mijn mr2 semi-dagelijks, samen met mijn woon werk motor, en ik sta niet te springen om conintinu op zoek te moeten naar een benzine station met 98.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door De achterbank »

Geschikt voor E10
Alle Toyota modellen geproduceerd vanaf januari 1998 zijn geschikt voor gebruik van E10 met uitzondering van de modellen genoemd onder 'Niet geschikt'.

Niet geschikt voor E10
Avensis 2.0 liter met het type motor 1AZ - FSE gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008
Avensis 2.4 liter motor met het type 2AZ - FSE gemaakt tussen juni 2003 en oktober 2008
Het lagere octaangetal (93-94RON) zal resulteren in verminderde prestaties en zuinigheid. Als problemen worden ervaren, adviseren we direct 95RON loodvrije benzine te gebruiken.
Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.


Er zijn ongetwijfeld mensen die zeggen dat je met je oude auto van voor 1998 op e10 kan rijden. Maar aangezien Totyota dat niet ondersteunt zou ik de veilige weg kiezen en idd euro98 tanken
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door baka »

ik heb net even gegoogled maar er zit echt neits in de buurt met fatsoenlijk octaan gehalte...25 km verderop is de eerste :(

extra vraag: als ik er volgend jaar een turbo blok in laat zetten, dan meot je helemaal zorgen dat je hoger octaan tankt heb ik begrepen? of geld dat alleen in amerika, waar "regular" echt slootwater is?
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door Jeroen97 »

Met japanse turbo motoren moet je minimaal 98 tanken, zelf gooi ik er altijd competion 102 octaan in. Misschien dat je met USDM ook gewoon 95 kan tanken maar dat durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door De achterbank »

Een usdm turbo kun je gewoon op 95 rijden. Een jdm kan ook als je een usdm ecu gebruikt. Gebruik je ook een jdm ecu, dan kun je beter 98 tanken aangezien de jappen gemapt zijn op ron100
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door De achterbank »

Een jdm turbo doet het wel op 95 maar loopt niet echt lekker. Ecu is dan constant aan het bijregelen wat de soepelheid niet ten goede komt
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door baka »

oh dat is iets om rekening mee te houden want ik wil er graag een gen3 JDM in.

maar stel dat je er een aftermarket computer in stopt met een custom mapping, zou het dan wel kunnen?
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door De achterbank »

Dan kan die gemapt worden op euro 95. Maar wil je ook e10 kunnen tanken zul je de brandstofpomp en leidingen moeten vervangen voor geschikte exemplaren.
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door krijger »

De achterbank schreef:Dan kan die gemapt worden op euro 95. Maar wil je ook e10 kunnen tanken zul je de brandstofpomp en leidingen moeten vervangen voor geschikte exemplaren.

Vergeet niet de rubbers in het blok. Die kunnen ook niet tegen e10.

Maar tank 98 en je hebt nergens last van.
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: E10 benzine in NL, schadelijk?

Bericht door baka »

krijger schreef:
De achterbank schreef:Dan kan die gemapt worden op euro 95. Maar wil je ook e10 kunnen tanken zul je de brandstofpomp en leidingen moeten vervangen voor geschikte exemplaren.

Vergeet niet de rubbers in het blok. Die kunnen ook niet tegen e10.

Maar tank 98 en je hebt nergens last van.
ik heb inmiddels 1 pomp in mijn stadje gevonden met 98, dus die zullen er een trouwe klant bij krijgen dan. mijn woon/werk motorfiets is ook van '92 dus die moet er ook aan. dat ga ik aardig voelen in mijn portemonnee.
Plaats reactie