2GR-FE

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

succes dan.. misschien was een stand alone ecu makkelijker geweest ;)
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Ik vraag het me af. Je zit dan met de drive-by-wire, de vvt-i die niet door elke standalone ecu ondersteund wordt en het feit dat niemand het eerder nog gedaan heeft. In ieder geval niet gedocumenteerd op het internet.
Nu gaat het gewoon werken door of een computer te gebruiken die zeker geen immobilizer heeft, of de ECU en/of de sleutel te programmeren. Heb inmiddels de hulp ingeroepen van een buurman die bij toyota werkt. En alhoewel die niet direct wist of het mogelijk is, is die wel behulpzaam en kan die eventueel de benodigde apparatuur meenemen om de ECU en/of sleutel te programmeren. Hoe dan ook is er met een originele ECU een oplossing mogelijk die ik niet compleet zelf uit hoef te zoeken.

Aan de andere kant heb ik totaal geen ervaring of zicht op standalone ecu's, dus een echt goede inschatting kan ik niet maken :)

Wat me wel zorgen baart is het feit dat hij totaal onbekend was met het programmeren van een VIN in een ECU. Ook kent hij het techstream apparaat niet maar gaf aan dat zij gebruik maakten van een intelligent tester 2 (waarbij ze binnenkort overstappen op de intelligent tester 3). Ook is de 2GR in principe onbekend bij toyota hier aangezien hij hier niet in een toyota geleverd wordt (wel in de lexus rx350).
franksmits

Bericht door franksmits »

pfff, brengt nog wel even wat gezeur mee zo!
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Ach, dat houdt het spannend :)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Een kleine update: Het programmeren van een VIN in een ECU lijkt onmogelijk hier in Nederland. Heb daarom besloten de ECU terug te sturen en Marc er een VIN in te laten programmeren. Waarschijnlijk zal er ook een immobilizer e.d. nodig zijn, maar dat zoekt Marc allemaal uit.
Ondertussen is MR2SC zo aardig geweest zijn ECU met immobilizer e.d. naar me op te sturen zodat ik vooruit kan :dux-blij_thumb-up: Helaas lijkt het erop dat DHL niet erg mee gaat werken en ik het pakketje niet voor het weekend ga hebben. Maar hopelijk binnen niet al te lange tijd dus een lopende motor :D
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

DHL was vandaag toch nog gekomen met het pakketje. Dus alles aangesloten.. en de motor loopt! :D Er is nog wel een code voor A/F sensor 1, bank 1 die ik niet helemaal kan verklaren. Alhoewel ik daar volgens mij een A/F sensor van een corolla gebruikt heb (weet iemand of dat mogelijk is?). En ook lijkt de uitlaat vlak voor de A/F sensor enigzins te lekken op de flens. Filmpje volgt later :)
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

jah lambda sondes zijn eigenlijk vrijwel allemaal uitwisselbaar mits je het 1/4/5 draads systeem scheid.

mooi dat de motor het doet!, de kleine dingetjes zijn vaak zo opgelost

succes!
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Dat is mooi :) Het is inderdaad beiden een 4 draads systeem. Wellicht dat de sensor toch van z'n stuk gebracht wordt door het lek in de uitlaat. Zal zometeen nog eens kijken.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

is mogelijk idd..
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Heb de code nog eens goed bekeken en er staat: 'Oxygen (A/F) sensor heater control circuit low bank 1 sensor 1'. De code slaat dus op het verwarmingselement in de sensor. Zal morgen de weerstand daarvan eens meten en de spanning die erop gezet wordt.. Wellicht is dat bij een corolla toch niet helemaal gelijk. Kan trouwens ook zomaar zijn dat ik de twee zwarte draden omgewisseld heb bij het verlengen van de kabel. Maar eigenlijk ga ik er van uit dat dat niet uitmaakt omdat de richting van de stroom bij een verwarmingselement niet van belang is?
Gebruikersavatar
Gidon-V6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 jun 2007, 13:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Gidon-V6 »

Gefeliciteerd :dux-blij_thumb-up: . Ben benieuwd naar het filmpje......:adhd:
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

de 2 zwarte draden kun je verwisselen idd
Afbeelding
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

Tenzij er een soort van diode tussen zit :)
decipherer schreef:Heb de code nog eens goed bekeken en er staat: 'Oxygen (A/F) sensor heater control circuit low bank 1 sensor 1'. De code slaat dus op het verwarmingselement in de sensor. Zal morgen de weerstand daarvan eens meten en de spanning die erop gezet wordt.. Wellicht is dat bij een corolla toch niet helemaal gelijk. Kan trouwens ook zomaar zijn dat ik de twee zwarte draden omgewisseld heb bij het verlengen van de kabel. Maar eigenlijk ga ik er van uit dat dat niet uitmaakt omdat de richting van de stroom bij een verwarmingselement niet van belang is?
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Heb zojuist de a/f sensor van de corolla doorgemeten en tussen de twee zwarte draden zit een weerstand van 13 ohm. Volgens het boek zou dit 3 ohm moeten zijn. En inderdaad, als ik de andere sensor meet is dit ook 3 ohm. Een hogere weerstand betekent ook inderdaad dat de stroom lager wordt, dus het lijkt allemaal te kloppen.
De reden dat ik een sensor van een corolla gebruikt heb is omdat van een van de twee sensors die ik gekregen had de bedrading vlak bij de sensor beschadigd was. Meet ik die sensor nu door, dan meet ik niks.. oftewel een oneindig hoge weerstand. Die sensor is dus blijkbaar kapot.
Ik had nog een andere sensor liggen voor de 1mz-fe, maar die heeft helaas ook een weerstand van 13 ohm. Het ziet er dus naar uit dat ik die melding vandaag niet op ga lossen. Maar weet in ieder geval waar het aan ligt :)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Zoals beloofd een filmpje..Wel zelf even klikken want ik heb nu ff geen zin meer om het op youtube te plaatsen :p

http://s181.photobucket.com/albums/x247 ... V00641.mp4

-edit- filmpje is wel wat donker trouwens..
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Lekker soundje!
Waar heb je die obd tool weg?
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Hij za nog wel iets stiller worden aangezien ik geen pakking had voor de einddemper ;)

obd scanner heb ik hier besteld:
http://cgi.ebay.nl/Autel-JP701-w-Adapte ... 563b69e334
Gebruikersavatar
Huub
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:51
Type MR2: AW11

Bericht door Huub »

Klinkt goed! Knappe prestatie. Nu nog alles in elkaar zetten en toeren....:lach:
darkEVO

Bericht door darkEVO »

Gaaf project zeg! Heb je ook alle benodigde papieren voor de RDW keuring? Moet je voor deze motor ook een rijtest laten doen ?

Succes verder, dit staat ook op mijn lijstje in de toekomst!!
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Ik heb begrepen dat het tegenwoordig bij de RDW veel eenvoudiger is om een (oudere) auto te laten herkeuren. Ben benieuwd.. Helaas zal het nog een tijdje gaan duren.. Heb een huis gekocht waar erg veel aan moe(s)t gebeuren dus voorlopig alweer geen tijd voor de auto.

Zelfs nog geen tijd gehad om de nieuwe a/f sensor te proberen die Marc me gestuurd had.

Voordat ik er mee naar de RDW ga zal ik hem wel eerst APK laten keuren door een kennis. Ben vooral benieuwd naar de uitstoot zo zonder katalysator (geen idee of ze moeilijk doen als de uitstoot goed is maar er geen katalysator onder zit)
Plaats reactie