2GR-FE

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Surferdude schreef:Klopt helemaal!

[youtube]A_PkswoXMx0[/youtube]



moet je wel erbij zeggen dat deze v6 verre van orrigineel is
want zo te horen heeft hij 6 open gaskleppen met kelken., zo te horen aan het aanzuig geluid . zo niet mist hij zijn uitlaat

en een herrie maakt ie wel

en als je 4 kelken op je 3sge zet, ben je net zo snel als een v6 en je hebt het zelfde geluid.. scheelt je een swap ;)

dan liever de zachte roffel van een 3sgte

en onder de 2000 rpm doet een 3sgte niets onder van een v6..

er is geen een benzine motor die snel is onder de 2000 rpm..
bij een 3sgte begint de turbo bij 2000 met spoelen.. bij 2500rpm ben je al sneller als een v6

en kwa verbruik zal het niet veel schelen, ik reed op de snelweg ook 1 op 11 a 1 op 12 naar assen
en dat zal bij een v6 ongeveer het zelfde liggen,
en als je gas geeft ligt het verbruik ook ongeveer het zelfde
en veel mensen zeggen dat getunde 3sgte's niet altijd veel meer gaan gebruiken

en lichter is het blok zeker niet
ik heb samen met joshma een 3sgte getilt, deze zal misschien in totaal met alles erbij 80 kilo wegen.. dat wil zeggen dat je v6 20 kilo weegt..
n/a bak en turbo bak zal ook geen 5 kilo schelen, maakt niet uit welk type
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Mag ik iedereen die nog wil discussieren over het al dan niet beter zijn van turbo of v6 verwijzen naar dit topic: http://www.mr2club.nl/forum/showthread.php?t=2481
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Haha, maar de discussie gaat juist over de 1MZ en die heb jij nou eenmaal;D Hee maar ziet er goed uit man, die gestraalde onderdelen! Ik zou dat ook wel willen, mn hele emmer reviseren maar volgens mij is dat echt een jarenplan! In welk tijdsbestek wil jij klaar zijn eigenlijk? Gaat volgens mij echt een mooie bak worden als het klaar is!
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

De turbo bak heeft wel langere versnellingen en dat is ook belangrijk als je de eerste versnelling nog zou willen gebruiken :P
Door het hogere koppel kan je langere versnellingen gebruiken en rij je op de snelweg met minder toeren. Scheelt weer in lawaai en is beter voor het verbruik.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
jrb

Bericht door jrb »

kan een 3sgte bak ook achte een 3sge? zo ja heeft dit nog ergens voor of nadelen?
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Lijkt mij dezelfde familie qua motoren. Voordelen beschrijft Tilma net hierboven.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

als het is zoalt Tilma zegt dan heb je een hogere ratio met zon bak en dan komt dat niet ten goede aan de prestaties van 0-100.

TOCH?!?!?!?!?!
Afbeelding
funn is never a straight line::)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Voor een 3s-ge lijkt me een turbo bak ook niet zo geschikt, de motor is daar gewoon niet sterk genoeg voor. Bovendien kun je niet zomaar de bak wisselen, je zult ook andere assen en fusee's moeten hebben.

Wat betreft 0-100 tijd ben je ook afhankelijk van schakelmomenten natuurlijk. Stel dat je met de n/a bak naar de 3e versnelling moet schakelen en met de turbo bak in de 2e kan blijven dan scheelt dat ook in tijd.

Opemrking hebben me wel aan het denken gezet trouwens, de 1mz-fe gaat bij ca. 6300 toeren al in het rood, wat langere verhoudingen zou dus beter zijn.
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

kijk... en zo helpen we elkaar hihihi ;D
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Je schijnt van een ander model Toyota ook een andere eindoverbrenging over te kunnen zetten. Welke weet ik helaas niet meer :-/
Zoals je weet kan je veel info hierover vinden op http://www.mr2board.com en http://www.mr2oc.com
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Heb je het dan over de bak van de 3s-ge of die van de 3s-gte? In de 3s-gte bak (e153) kunnen wel de tandwielen van de camry bak dat ik weet (ook e153 maar andere verhoudingen). Deze heeft ook een langere overbrenging.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

3sgte bak bedoel ik idd
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

3sgte op 3sge motor rijdt prima , en gelijk een stukje stiller op cruise snelheid 80 en 120 ( scheelt 550 toeren ) ... de 3sgte draaid 3000 toeren precies 120 km/h , de 3sge 3500 en een heel klein beetje ..

probleem is het kosten plaatje ... turbo bakken zijn duur , turbo assen en naven ook . dus de moeite niet.

wat je wel kan doen , bij toyota een 5 ingaand en uitgaan van de 3sgte bestellen , kosten de hoofdprijs niet , dan haal je de eind kap van je 3sge motor af , en kijk je er gelijk tegen aan , haal je de vork er af , en de synchromes ( duo synchromes voor de 5 ) .. even een stuurtrekken en gear puller lenen bij toyota .. want ze zitten serieus vast , 1 maal er af , de nieuwe druk je e met 2 vingers in de neus op ( vreemd maar goed ) .. en de vork en synchromes weer er op .. dan backt dichtmaken en weer vullen.

met de bak er uit is het ongeveer een uurtje werk .. denk zelfs de helft .. maar als je de verkeerde pulley trekkers heb duurt het dagen ( ervaring in ;D ) ... ontdekte later pas dat toyota de goede tools er voor zo had liggen.

maar nu heb je dus aleen de cruise ( 5de ) versnelling aangepast ... de rest zou mij niet direct boeien ... maar een langere 5 vind ik wel lekker persoonlijk.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Is het op eenzelfde manier dan ook mogelijk om de eindoverbrenging te veranderen van de 3s-ge bak zodat alle versnellingen wat langer worden? Of zeg ik nu iets heel doms?
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

nee , wel korter

kost wel een vermogen want je kunt niet alleen de final gear wisselen .
phoenix power heeft de conversie set te koop .

heb aleen ken blake ( van ats ) van de mr2oc ( iemand die normaal redelijk weet waar die over praat ) dat het korter maken er van zeker niet ten goede komt aan je bak. anderzeids draaide de phoenix mr2 8 , 9 , 10 seizoenen met die auto , en een launch met 900 wiel pk is niet misselijk. en doorstond die ook ... zie uberhaupt eerder de homokineten breken dan je diff / final gear
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

En wielen met een grotere omtrek scheelt natuurlijk ook met de lengte van de versnellingen. Alleen is je tellerafwijking dan wel anders.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Ik was inderdaad van plan om iets grotere wielen te monteren, de tellerafwijking is toch naar beneden toe dus teller zou zelfs beter moeten gaan kloppen. Maar het moet natuurlijk ook weer geen tractor worden.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Wat onderdeeltjes die in de primer stonden zwart gespoten. Beetje slechte foto, lijkt grijs, maar het is toch echt zwart.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door decipherer op 19 jul 2017, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

heb je het blok nog niet open gehad??
Afbeelding
funn is never a straight line::)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Die staat nog te wachten tot die aan de beurt is. Heb wel het gasklephuis eraf gehaald en uit elkaar gehaald. Daar ben ik aan begonnen om die helemaal te schuren maar wat een werk zeg. Ben al een paar avonden aan het schuren geweest en heb hem nog niet eens 1 keer volledig geschuurd. Zitten zo ongelooflijk veel hoekjes aan.

Vond trouwens wel een interessante website van iemand die een turbo op z'n 1mz-fe geplaatst had met stock internals, gaf op 10 psi toch ca. 340 (krukas) pk's terwijl op dat moment de ECU de ontsteking nog 5 graden aangepast had. Ergens anders las ik dat die auto het toch minimaal een half jaar als daily driver uitgehouden heeft waarna hij verder geupgrade werd. Zet me toch aan het denken om er een kleine turbo op te zetten.

http://www.geocities.com/leunghomepage/CamryTurbo.html
Plaats reactie