Pagina 1 van 15

2GR-FE

Geplaatst: 23 jun 2007, 18:00
door decipherer
Nu ik eindelijk een motor heb zal ik hier ook eens een topic openen. Ben al een tijdje bezig met de mr2. Bedoeling is om hem zoveel mogelijk roestvrij te maken, versleten onderdelen te vervangen en natuurlijk een V6 erin te hangen.
Heb eerder nooit echt aan auto's gesleuteld dus ik doe alles lekker op m'n gemak zodat ik uit kan zoeken hoe het precies zit. Verwacht dus ook geen dagelijke updates van dit topic :)

En wat foto's van waar ik zoal mee bezig ben natuurlijk:

De 3s-ge die plaats moet maken voor de 1mz-fe:
Afbeelding


De nieuwe motor, beetje stoffig maar dat komt goed:
Afbeelding


Van een andere hoek, heb er vlug ff wat todden in gestoken om te voorkomen dat er vuil in komt:
Afbeelding


Vanaf de andere kant, volgens mij mis ik de MAF sensor nog:
Afbeelding


Alle kabels en de cockpit die ik erbij gekregen heb. Dit gaat echt een ongeloofelijke puzzel worden. Onderop liggen nog assen e.d. van de mr2:

Afbeelding


Zo staat (hangt) de auto er op dit moment bij:
Afbeelding


Van de achterkant, de auto kan ook draaien maar hangt nu even recht:
Afbeelding


Fusee's(?) heb ik gestraald en geschilderd, nieuwe fuseekogels e.d. volgen nog:
Afbeelding

Geleidingsbusje van het stuurhuis was een beetje versleten, daar wordt dus een andere in geplaatst:
Afbeelding


Een kamer wordt als opslagruimte gebruikt:
Afbeelding


Heb ook een D2 schroefsetje aangeschaft:
Afbeelding

Geplaatst: 23 jun 2007, 18:17
door Ducky
Veel puzzelplezier met de kabels.Wordt een mooi project zo te zien;)

Geplaatst: 23 jun 2007, 19:13
door Silver
Das teminste een goede V6. Je hebt nog wel heel wat werk tedoen.

Geplaatst: 24 jun 2007, 10:06
door rmmr2
hmmm je pakt het idd grondig aan!!! dat je je auto kan draaien om de horizontale lengte as is wel super kewl!!!(of gaat dat niet?) zoals ik op foto 6 zie....

Geplaatst: 24 jun 2007, 11:22
door decipherer
Auto kan inderdaad draaien om de lengte as. Zoals je ziet heb ik niet al te veel ruimte, op deze manier kan ik toch vrij goed overal bij en doordat er wieltjes onder staan kan ik hem een beetje verrijden ook

Geplaatst: 24 jun 2007, 15:07
door tilma800
Ziet er goed uit! Veel succes met het project. 8)

Geplaatst: 24 jun 2007, 19:44
door BlackMR2
dat word een mooi klusje, suc6 ermee

Geplaatst: 25 jun 2007, 00:36
door Danny0677
Haha vet man! Goed dat je al dat spul als tellerhuis erbij hebt enzo. Maaruh, is een aardig project waarmee je bezig bent zeg. Zal straks wel weer heel strak rijden als alles weer in elkaar zit. Nog plannen met de motor verder?

Geplaatst: 25 jun 2007, 11:49
door rmmr2
ik ben echt benieuwd!! niet alleen de montage van het motorblok maar ook het aansluiten en het rijdend krijgen ervan!!!

ik volg alle 2 de projecten...

Geplaatst: 26 jun 2007, 17:51
door SpeedDevil
leuk projectje.
veel succes met het inbouwen.

Geplaatst: 26 jun 2007, 17:52
door decipherer
Verwacht inderdaad dat de montage op zich niet het moeilijkste gaat zijn maar het electrisch aansluiten van het geheel. Kwam er gisteren achter dat ik zonder sleutel niet ver kom aangezien daar de chip in zit die moet communiceren met de ECU om te kunnen starten (dat krijg je dus als je je eerst op een andere motor concentreert). Dus vandaag maar weer naar de sloop, gelukkig hadden ze de sleutel (inclusief contactslot voor de transponder) nog liggen.
Ook een lambda sonde meegekregen, die miste aan 1 kant. Lucht massa meter hebben ze helaas niet meer maar heb er een op ebay gevonden.

@Danny: Ben afgezien van onderhoud (nieuwe koppakking, distributieriem etc.) niet al te veel van plan met de motor. Wellicht dat ik de kop ga flowen zoals jij doet. Daarna kan er wel een kleine turbo of supercharger geplaatst worden maar als je dan hoger als 5 psi wilt moet je al gaan denken aan zuigers, drijfstangen en een injectiesysteem.

Geplaatst: 26 jun 2007, 19:18
door Danny0677
Wél erg goed bezig jij hoor! Leuk man, die hele auto uit elkaar... En dan beweren dat je nooit iets met auto's hebt gedaan haha;D
Van die sleutel zeg je wat trouwens. Is dat echt nodig? Ik hoop niet dat ik die ook nodig heb want ik heb die hele auto niet meer.

Geplaatst: 26 jun 2007, 19:53
door decipherer
Voordat ik aan deze auto begon toch niet in ieder geval :P
Maar jij mag ook niks zeggen, je hebt je hele blok uit elkaar liggen! :)

De sleutel heb jij niet nodig denk ik, die beveiliging is volgens mij pas vanaf camry generatie 4 ingebouwd. Voor een 3vz-fe heb je hem niet nodig in ieder geval.

Er is trouwens ook nog de mogelijkheid de ECU te laten flashen en die functie te laten verwijderen maar ik heb maar van 1 persoon in amerika gelezen dat die dat doet en die posts waren alweer wat ouder. Heb voor alle zekerheid dus toch maar de sleutel gehaald.

Geplaatst: 27 jun 2007, 11:30
door Roland
Leuk project!

Maar waarom doen mensen eigenlijk een V6 in de MR2? Mijn keuze zou meteen naar de 3s-gte gaan (liefst gen 3), heb je meteen minimaal 245 pk. Hier heb je 190 pk geloof ik.
Doe je het omdat je er gewoon een V6 in wil omdat dat lekker rijdt?

Geplaatst: 27 jun 2007, 11:39
door Xhermes
- 3SGTE's worden meestal meer afgetrapt dan een V6 uit een Camry.
- Bergen koppel
- Alle voordelen van NA blijven maar alsnog wel enigzins vermogen hebben :)

Geplaatst: 27 jun 2007, 12:12
door Roland
Nou heb ik laatst meegereden met iemand met een 3S-GTE 3rd gen, en volgens mij kan daar geen V6 tegen op. Ook bergen met koppel vanwege de turbo, en van turbolag is bijna geen sprake. Gaat harder dan een V6 lijkt me.
Maarja, een V6 zal ook wel lekker rijden in een SW20.

Geplaatst: 27 jun 2007, 12:19
door Xhermes
Turbo gaat inderdaad veel harder dan een V6. Dat ontken ik ook niet. Maar in een turbo zal je altijd lag hebben hoe klein dan ook. Zeker met de stock turbo zit je al gauw rond de 3000 toeren voordat hij echt afgaat.

V6 heeft natuurlijk ook wel een ideaal toerengebied maar er is al heel veel koppel beschikbaar. Maar zoals eerder al aangegeven is het natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik zie meer V6 blokken 300.000 km lopen dan turbo blokken :)

Overigens het geluid van een V6 is ook om van te smullen ;) Maar zoals altijd persoonlijke voorkeur.

Geplaatst: 27 jun 2007, 12:38
door Roland
Ja ik zie ook wel de voordelen in. Een 3S-GTE gaat ontzettend hard, maar zal onder de 2000 toeren misschien weinig doen (toen absoluut niet onder 2k rpm geweest :D ), daar zal een V6 meer doen. En wat meer betrouwbaarheid als het er eenmaal in zit ja, zal ook wat goedkoper en makkelijker zijn om rijdende te houden. Nog veel meer geschikt als daily driver. Doe je het alleen om de snelheid bij het voluit rijden zou ik het wel weten.
Heb geen idee hoe die dingen klinken.

Ik heb wel eens in de Maxima QX gereden die mn pa toen had, 3.0 V6 automaat (193 pk, vergelijkbaar). Reed toch ook wel behoorlijk lekker :D

Geplaatst: 27 jun 2007, 13:05
door Surferdude
Overigens het geluid van een V6 is ook om van te smullen
Klopt helemaal!

[youtube]A_PkswoXMx0[/youtube]

Geplaatst: 27 jun 2007, 13:29
door Dorifto Deuce
Ik vind het niet echt een mooi geluid eigenlijk... Niets speciaals in ieder geval.. Doe mij maar een 3S-GTE. ;)