Youp schreef:
Het is gewoon niet goed om een torsieas omlaag te draaien en verder niks met de veerconstante te doen. Dit kun je wel opvangen door er stuggere schokbrekers onder te zetten maar dat doet de wegligging niet goed omdat de auto dan gaat stuiteren. Ik
Daar heb je absoluut gelijk in, maar daarom zitten er achter billsteins en geen schokdempers van D2 of ander dergelijk keihard spul, de billsteins zijn gemaakt voor icm de standaard staven. achter is er sowieso weinig gewicht, en voor mij gevoel is de balans erg goed. Geen gestuiter en geen achterkant die zwabberig aanvoelt gewoon een goed strak geheel. De gti heeft sowieso van alle standaard 106'jes naast de phase 2 rallye de dikste torsiestaven en stabistang, standaard is het al een behoorlijk stug ding.
Ik mag denk spreken van ongeveer nu 3 jaar citroen ax/saxo/106 ervaringen, en ongeveer 5 jaar sleutelervaring, ik heb bewust niet gekozen van de hobby mijn studie/beroep te maken, sowieso zou ik niet te snel met automotive opleidingen pronken, theorie zegt niet alles over de praktijk hoewel bijde essentieel zijn.
Ik denk ook dat dikkere torsiestaven en idem dito bijpasende dempers de wegligging zal verbeteren maar drastisch zal het niet zijn voor mij gevoel is de auto compleet neutraal en een heel stuk beter handelbaar dan standaard. Een LSD daarintegen zal geen overbodige luxe zijn, zeker met het uitaccelereren van de bochten. nadelig van een 106 is dat het camber achter alleen te verstellen is met...... een hamer
(in de saxo cup buigde ze gewoon de draagarmen een stuk om).
Oja dankzij je verslag op fok was ik ook erachter gekomen dat er een bedrijf als AST bestaat .
Maar ik denk niet dat deze discussie de bedoeling van je topic was