Probleem speaker of niet?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Probleem speaker of niet?

Bericht door tilma800 »

Ik heb nu de volgende speaker in de linker deur zitten en heb deze tijdelijk al aangesloten om te proberen.

Afbeelding

Ik heb de spaeker aangesloten volgens de volgende handleiding:
http://www.monacor.de/de/FLE/NEOSET165.pdf

Het probleem is dat de woofer bijna niks doet zoals op het aansluitschema staat angegeven. Als ik 1 van de beide spreekspoelen niet aansluit heb ik wel normale geluidssterkte. De tweeter doet het in beide gevallen hetzelfde.

Volgens de handleiding is de gezamelijke belasting van de set 3 Ohm. Zou het kunnen dat de versterker in de radio het gewoon niet trekt?
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

ErikV !!!!!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

tilma800 schreef:Het probleem is dat de woofer bijna niks doet zoals op het aansluitschema staat angegeven. Als ik 1 van de beide spreekspoelen niet aansluit heb ik wel normale geluidssterkte. De tweeter doet het in beide gevallen hetzelfde.

Volgens de handleiding is de gezamelijke belasting van de set 3 Ohm. Zou het kunnen dat de versterker in de radio het gewoon niet trekt?
Ok,Ok, daar ben ik dan.

Twee spoelen aansluiten en (bijna) geen geluid, terwijl 1 spoel wel geluid geeft. Dat klinkt ;) alsof één van de twee gewoon verkeerd-om gepolariseerd is. Vergeet even de kleurcodes en rode stipjes, en draai van één aansluiting de plus en min om. Dat kan ook op het filterkastje trouwens.

En de andere optie, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk, is dat iedere spoel 3 Ohm impedantie heeft, en niet de complete set. En als je dan twee spoelen van drie Ohm parallel zet, dan kan het net even te veel zijn voor de versterken. Nee, dat laatste is het echt niet. Dat is meer voor subwoofers.
Maar meet even met de gewone multimeter de (gelijkstroom)weerstand van de aparte spoelen, dan weet je het zeker. Ik gok dat ze ieder zo net boven de 4,5 Ohm meten of zo.

En meer theorie heb ik hierover niet. Heb je het bonnetje nog? :P

Je weet waarom ze twee spreekspoelen (Eng=voicecoil) toepassen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Best een mooi setje eigenlijk. Neodynium magneten voor de woofer (weinig gewicht en kleine ruimte), aardig filter en een zeer goede tweeter. Die laatste is afgeleid van een model voor huiskamer HiFi. Zou zonde zijn als je die gaat terugbrengen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Nou, afzonderlijk doen beide spoelen het (4 Ohm per spoel volgens specificatie). Als ik de polariteit omdraai is het helemaal stil, dan heffen ze elkaar echt op. Het andere filter geeft precies hetzelfde resultaat, dus die zijn goed. Het probleem ontstaat pas als ik de -pool op het filter van spoel 2 aansluit, het maakt niet uit welke pool ik er dan opzet.
Ik zal de andere speaker er eens aan hangen om te zien of de twee spoelen wel van elkaar gescheiden zijn.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Net de andere speaker geprobeerd en die werkt wel goed. Eens zien of ik 1 speaker omgeruild kan krijgen....
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Oh.:-/

Maar het blijft raar hoor. Juist doordat het fout gaat als je de MIN aansluit. Ik zou ook even het filter nakijken. En probeer dan ook met de verdachte speaker op het andere filter. Want als de beide spoelen netjes 4 Ohm meten, zullen die toch wel goed zijn.
Succes !



Even voor alle anderen die zich afvragen hoe ze de juiste polaritiet van een speaker kunnen bepalen. Sluit kortstondig een batterij aan. Gewoon een 1,5 V penlight of potloodcel. 1,2 V oplaadbaar mag ook. Maar doe maar geen 9V of 12V accu. Met de PLUS van de batterij op de PLUS van de speaker komt de conus naar voren zetten. Gaat de conus juist naar binnen, dan is de polariteit omgedraaid, en zit de PLUS van de speaker dus aan de MIN van de batterij.

Waarschuwing, doe dit alleen met laag of midden/laag weergevers. Nooit met tweeters. Die kunnen de electrische belasting wel aan, maar een gelijkstroom is waarschijnlijk een te grote mechanische belasting.

En, ik kon het weer niet laten, plaatje ;D
Afbeelding
Met PLUS batterij op PLUS speaker maakt de conus dus een PLUS X aantal milimeters uitslag.

Ik wordt nog echt handig met Paint :lach:
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Het andere filter had ik ook al geprobeerd, zelfde resultaat. Het vreemde is dat het verschijnsel zich vandaag voordeed op de +pool.
Ik vermoed dat de spoelen elkaar ergens raken, maar dat zal na meting moeten blijken.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

ff nagemeten. De goede speaker en de speakers van het setje voor achterin hebben elk 2 apparte spoelen van 4 Ohm. Tussen de spoelen is geen weerstand.
Bij de foutieve speaker heb ik 2 spoelen van 4 Ohm waarvan lijkt alsof de uiteinden aan elkaar zitten. Tussen de 2 spoelen meet ik waardes van 0, 4 en 8 Ohm.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

0, 4 en 8 Ohm. Lijkt erop dat de plus van de ene spoel is verbonden met de min van de andere.
Zijn de aansluitlipjes goed geisoleerd van de korf?

Maar ik denk dat je er mee terug moet. Jammer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

idd
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

En, wat had de winkel je te vertellen? Krijg je nieuw?
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Spul is net opgestuurd. Nog ff afwachten.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Ze zullen er snel achter komen dat het niet goed is, maak ik me geen zorgen over.

Enne, ik ben een beetje vereerd hoor. 2 x SPH-170 in compound bandpass :D
Oei, als het nu maar werkt zoals ik dat ooit voorgerekend heb, anders krijg ik op m'n &%$^%$#. Succes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Zou in ieder geval iets lager moeten gaan als de deurspeakers :P

Door de compound opstelling moet er wel 2x zoveel vermogen ingepompt worden, maar dat is geen probleem :P
Wordt trouwens een ordinaire bass reflex. Volgens de grafiekjes van WinISD komt deze toch het laagst en het volume wat nodig is is ook net wat minder.

Zo moet het worden:
Afbeelding
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Leuk! Zelfbouw...

Zo te zien twee speakers in je bass-reflex, zet je die in fase of juist uit fase?
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Ze helpen elkaar mee, dus zoals getekend uit fase. Dat is het compound systeem. De kast kan de helft kleiner, maar je hebt wel 2x zoveel vermogen nodig voor hetzelfde SPL.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Goed man. Duidelijke tekeningen ook.
Maar (ja, sorry) ik maak me met deze opzet een beetje zorgen om de mechanische belasting. Ik bedoel, in een bassreflex zijn de conusuitslagen aanzienlijk groter, zeker ook omdat deze nog lager gaat.
En zo uit mijn hoofd heeft de SPH-170 niet echt heel veel Xmax.
Het minste advies wat ik je dan kan geven is om echt gebruik te maken van het subsonic filter van de versterker die je gaat gebruiken.
Ik ben benieuwd hoor. Zeker een keertje zien en horen ;D
Afbeelding
Plaats reactie