Locatie temperature sender gauge

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Locatie temperature sender gauge

Bericht door jmvg »

Hallo,

Ik ben op zoek naar de locatie van de temperatuur meter die de koelwater temperatuur meet voor de watertemp indicatie meter op het dashboard.
Het gaat om de non-turbo sw20 1991, maar onderstaande tekening is van een 3s-GTE blok. Heeft iemand enig idee waar in het koelsysteem deze sensor is verstopt?

Het is niet het thermostaat gezien deze mechanisch werkt, en geen sensor bedrading bevat. De 3sgte manual geeft aan dat het een aparte sensor is, maar is niet duidelijk over de locatie.
Ik heb al geprobeerd de sensoren naast de water outlet (zie tekening) te ontkoppelen, maar dan blijft het temp indicator op het dashboard gewoon de temperatuur aangeven, dus die zullen wel een ander doel dienen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Afbeelding
Volgens mij is op deze foto de groene stekker die van de sensor. Je ziet 'm net binnen de lus van de metaal gewapende slang. Dus wel op het stukje loodgieterswerk waar de koelwaterstromen van de radiateur, verwarming en omloop samenkomen.

O, die slang is dus zelfbouw, dus dat bied geen referentiepunt. Maar de gasklephevel is toch wel voldoende?

Succes

[edit] O, die had je al geprobeert. Maar dat moet 'm toch zijn? De enig andere temp sensor die ik weet te vinden is die op de radiateur, maar die is't zeker niet. Heb je na het lostrekken van die stekker ook even het contact OFF gezet? Misschien heb je gewoon een valse waarde bekeken. Da's een gokje hoor.
Afbeelding
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Bericht door jmvg »

Okee! Bedankt voor de foto.. dan weet ik in elk geval welke ik moet hebben.
Ik had wel het contact weer op off gezet, en weer on, het metertje ging wel weer iets omhoog. Maar is misschien niet de goede manier om te testen. Volgens de workshop manual moet je een 3.4watt lampje gebruiken ipv de sensor, dan zou de meter moeten uitslaan. Als dat gebeurt, heb ik de goede en kan ik verder :)
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Lukt nog niet

Bericht door jmvg »

Ik heb net die groene sensor losgehaald en gestart maar de temperatuur meter blijft gewoon werken. Wel beinvloed het de stationair regeling omdat ondanks de koude motor hij direct op 800 rpm gaat lopen.

De koelwater temp meter liep na een tijdje gewoon op, dus die krijgt zijn input toch van een andere sensor.

Die groene op de foto is dus wel een temperatuur sensor maar niet degene die de je koelwater temp op het dashboard meet.

Ik ga verder zoeken, maar als je weet welke sensor het nog zou kunnen zijn hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
ace2k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mar 2008, 22:24
Type MR2: AW11

Bericht door ace2k »

toch zit hij onder het gasklephuis, als ik me niet vergis is het huis van de sensor groen, met 2 connectors. koud moet de weerstand tussen de 2000 en 3000 ohm zitten, warm 200 a 300 ohm. hoef je niet te gaan kloten met een lampje.

grtz
If you win by an inch or a mile, winning is winning
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Bericht door jmvg »

Okee, ik heb 'm gemeten en blijkt koud 4170 Ohm en na een tijdje stationair lopen 400 ohm.. dat lijkt dus goed te werken. Vind ik het nog raar dat het voor de temperatuur wijzer op het dashboard niet uitmaakt of deze sensor is verbonden of niet.

Ik vermoed dat jullie gelijk hebben, maar dat deze groene sensor direct is verbonden is met de ECU.

Ik denk dat er voor het dashboard meterje nog een aparte sensor is zoals op deze tekening:

Afbeelding


Daarnaast geeft de workshop manual aan dat de water temperature sender gauge maar een enkel-polige connectie heeft:

Afbeelding
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

volgens mij is het een blauwe stekker met maar 1 draadje
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Bericht door jmvg »

Aha, dat zou goed kunnen;
Ik had net dit gevonden waar uit blijkt dat het om twee aparte sensors gaat.
http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Engin ... GTE-03.htm
Ga morgen ochtend als het weer licht is weer kijken.
Keesjuh

Bericht door Keesjuh »

Hallow,... zozo druk bezig met de temperatuur meter die de klus een beetje kwijt is zo te zien? succes ermee! bevalt de auto je verder nopg goed??

Greetz
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Bericht door jmvg »

Bevalt prima, zeker nu het zo'n 20 graden was hier gister 8). dat is echt super om met open dakje rond te rijden.

Ik heb de juiste sensor nu ook gevonden..
Keesjuh

Bericht door Keesjuh »

jmvg schreef:Bevalt prima, zeker nu het zo'n 20 graden was hier gister 8). dat is echt super om met open dakje rond te rijden.

Ik heb de juiste sensor nu ook gevonden..

Hey, jah ik geloof idd met dit weer dat het lekker rijden is! zewlf mis ik het stiekem al wel een beetje, maar met de airco in de volvo is het ook goed te doen hoor :P
Maar wel fijn dat je de sensor hebt gevonden! is het probleem nu daarme opgelost?
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Bericht door jmvg »

Heb de sensor nog niet vervangen, moet even netjes erbij kunnen, maar zit ook witte aanslag bij het contactstekkertje. Dus wellicht is het verholpen met alleen het verwijderen van de corrosie, maar er is ook een aanzienlijke kans dat ik de sensor moet vervangen, en dan bestel ik liever een nieuwe dan dat ik m oud mn oude mr2 haal. onderdeeltje kost 10 euro max.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor een audio in je Volvo komt te zitten ;D Had je nog een goede T4 gevonden dan?

[edit] Vandaag getest, stekker en aansluiting schoongemaakt, sensor zelf is toch defect. Maar zit er stevig vast.. ring/steek sleutel 17 zou moeten lukken, maar eerst maar even in de wd40 gespoten.
Keesjuh

Bericht door Keesjuh »

jmvg schreef:Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor een audio in je Volvo komt te zitten ;D Had je nog een goede T4 gevonden dan?

Hey, oke jah je hebt gelijk nieuw is voor die prijs id een betere keuze!

Ik heb idd een goede nette volvo s40 t4 gevonden, alle rekeneningen en ondershouds boekjes van nieuws af aan tot nou toe erbij
het is een heerlijke auto verder en loopt als een kogel!

Nou zit nog de orginele radio en volvo speakers erin! klinkt vrij goed.
Bedoeling met de audio is:

2x 12'' subs van pioneer 1200 watt p/s (heb ik nog uit mijn vorige auto van voor de mr2)
Aangestuurd door 2 pioneer Monoblock's (versterker speciaal voor subs)
Zelfde compo-set in de deuren als jij nou in je mr2 hebt
En nog zon compo setje in de hoedenplank, vind het zonde om de plank te verzagen en verneuke met grote speakers en gaten.
Gezien de kwaliteit van deze compo setje's zal het geluid er zeker niet minder om zijn!
voor deze compo setjes heb ik een versterker besteld ook uit de Pro serie van pioneer van 1200 watt.
Radio moet ik nog ff over peinzen, denk net zo'n jvc als jij nou in je (mijn ex) 2tje hebt haha!!
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Bericht door jmvg »

Daar heb je dan een goede keus aan, over het geluid uit die composets valt niet te klagen! En die JVC headunit is werkelijk geniaal. alleen jammer dat t scherm niet naar binnen kan zoals bij de opvolgers.

Heb nieuwe temp sensor morgen binnen, dashboard metertje heb ik ondertussen getest, deze doet 't gewoon.. dus binnekort is dat 'probleempje' uit de weg.

Dan ga ik alleen nog de originele zwarte afdekkingskap onder de voorklep terugzetten, en evt de audio versterkers opnieuw plaatsen als die plank er niet bij in past. Op zo'n manier dat de thuisbrenger erbij in past, en dan ook maar meteen een plek zoeken voor de balasten van mn oude xenon setje.
jmvg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mar 2009, 12:00
Type MR2: AW11

Hij doet t weer!

Bericht door jmvg »

Nou, sensor erin gezet, de temp meter werkt weer naar behoren!
Nu alleen nog de dashboard verlichting er achter fixen.

Dit topic kan wmb dus dicht.
cln
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:40

Bericht door cln »

Hoi jmgv,
ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem op dit moment. Temperatuur meter op dashboard blijft op C wijzen.
Bij de garage gaven ze aan dat 2 sensoren vervangen moeten worden.
Wil het zelf proberen. Welke heb jij uiteindelijk vervangen waar zit deze precies?? Heb een non turbo sw20 1994. Mvg Clif
cln
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:40

Bericht door cln »

het ging om de tempature gauge sending unit zie ik nu uit gerelateerde onderwerp "temperatuur meter" thanks ;)
Plaats reactie