open luchtfilter mr2 turbo!!

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
jak
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2007, 12:54
Type MR2: AW11

open luchtfilter mr2 turbo!!

Bericht door jak »

Hallo ik wil graag op mijn mr2 een open luchtfilter plaatsen.
Heeft iemand een duidelijke foto en wat info waar ik op moet letten enzo??Alvast bedankt gr jak:)
Nome
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:02
Type MR2: AW11

Bericht door Nome »

Zover ik weet luisterd de lucht toevoer van een turbo nogal nauw.
Zover ik weet moet je bij een turbo dus niet bezuinigen op het filter.
Op een goedkoop open luchtfilter draaid de motor namelijk eerder slechter dan beter.
Waar je vooral ook op moet letten is dat je het filter goed afschermd voor hitte vanaf de motor, en daarnaast zorgt voor zoveel mogelijk koude lucht b.v. met een flexibele buis vanuit de side-intake.

Foto´s van voorbeelden heb ik zelf niet maar ik neem aan dat deze vanzelf wel weer hier geplaatst worden.

Grtz
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

- Neem een goed kwalitatief filter, Apex'i en K&N komen goed uit de bus (geldt ook voor n.a.) voor het tegenhouden van stofdeeltjes
- Plaatsing in koude lucht helpt, maar de turbo heeft al een intercooler, dus dit is niet zo kritisch als bij een n.a. Komt dus niet zo nou.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
roald

Bericht door roald »

bij een turbo letten op de warmte van de lucht? dat is de zelfde lucht die door de loeihete turbo gaat
dus die paar graden verschil zal niet veel meer uit maken denk ik
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

De luchttoevoer luistert nauw wat betreft deeltjes; je wil absoluut goede filtrering. Dat wil je bij een n/a natuurlijk ook, maar bij een turbo kan een deeltje dat er toch doorheen komt makkelijker schade aanrichten (aan het compressorwiel of in de verbrandingskamer).

Wat temperatuur betreft komt het juist minder nauw dan bij een n/a. De lucht wordt toch loeiheet in de turbo en vervolgens gekoeld in de intercooler. 10 graden warmere inlaatlucht bij het filter van een n/a betekent 10 graden warmere lucht de motor in, maar bij een turbo betekent 10 graden warmere lucht bij het filter slechts ongeveer 2.5~3 graden warmere lucht de motor in (afhankelijk van de efficientie van de intercooler). Neemt niet weg dat koelere lucht beter is, maar het effect is kleiner dan bij een n/a.

Ik heb een Apexi kit klaarliggen voor montage op m'n turbo, heb op dit moment een nogal groot luchtfilter waarvan ik het merk niet weet (iemand die het logo herkent?). Die gaat straks de verkoop in (voor 40 euro mag je 'em hebben). Geen idee hoe goed het filter is (heeft de afgelopen 2,5 jaar prima dienst gedaan), maar de Apexi is bewezen een van de beste qua filtrering en met m'n motor rebuild in het verschiet ga ik voor de proven performer :)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

roald schreef:bij een turbo letten op de warmte van de lucht?
....nou, omdat de efficientie van een turbo flink omhoog gaat, als de aangezogen lucht de hoogst mogelijke dichtheid heeft. Dus zo koud mogelijk is. Echt. Formules genoeg in het dikke boek staan. Maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien hoor.

En dat zegt een non turbo rijder. Humor ;D
Afbeelding
roald

Bericht door roald »

ErikV schreef:
En dat zegt een non turbo rijder. Humor ;D

vooralsnog non turbo rijder:P
en juist omdat ik geen turbo heb en rijd mag ik die domme vragen stellen omdat ik er de balle verstand van heb:P
nu jij weer:D
Patrick Bateman

Bericht door Patrick Bateman »

De Apexi 'kit' is als beste getest.
En is ook erg mooi afgewerkt. En alles zit stevig vast.

En geeft een leuk geluid. niet zo'n gaaf geluid als bij een n/a.
Maar is het toch wel waard om aan te schaffen.

Er staat on-line hoe je hem moet aansluiten.
Ik weet even niet waar. Moet je even navragen op het
amerikaanse forum :)
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Ik heb net een ARC Induction kit gekocht...erg mooi maar minder geluid dan de Apexi kit....(die hoor echt extreem zuigen)
kortom ik heb mijn APexi filter met aansluiting voor op je AFM meter te koop...tevens zit er al een gat op je warmte sensor in te monteren...
alles in keurig nette staat...ik heb alleen nooit het hitteschildje erbij gehad...maar deze kun je handig zelf maken als je wil...

Prijs € 115, incl koffie...(Nijmegen)
;D
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Ik heb ook een Apex'i filter, mooi dingetje! Als je je intake temp wil verlagen, koop een fijn intercoolertje (bijvoorbeeld een Greddy :P) en dan nog niet koud genoeg? Waterinjectie ;) Dan krijg je je temp wel redelijk naar beneden ;)

Als iemand kosten wil besparen moet die geen turbo gaan rijden. Persoonlijk vind ik het belangrijk goed en degelijk materiaal te kopen wat zich bewezen heeft.

Wat de montage betreft, zou ik nog kunnen ;D. Simpel weg alles weghalen en los halen wat met je originele luchtfilter te maken heeft. Daarna je Apex'i filter tegen de adapter welke weer tegen de AFM meterunit komt te zitten. Deze zit weer met die zwarte buis tegen je turbo. Ik wil wel foto's maken van hoe het eruit ziet. Bij het Apex'i filter zit ook een hitte werend mooi bling bling schild bij ;) Zorg er alleen voor dat als je iets los hebt bij bijvoorbeeld de turbo, dat je even met een SCHONE doek of iets dergelijks afdekt zodat er geen rommel etc in je turbo komt ;)

Succes!!
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

En er is natuurlijk altijd nog de ARC inducrie box. Rete duur, maar oh zo mooi 8)

Afbeelding

Iemand een iplaatje van 1 die is ingebouwd?
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Edwin heeft er een in z'n rev3. En Edje Turbo blijkbaar ook ;D Ik dacht trouwens dat de ARC kit er alleen voor de rev3+ was.
AfbeeldingAfbeelding
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Ik heb er sinds 2 weken ook een uit japan laten overkomen...
€ 290 Euro.. (kleine 60-70 euro winst) omdat de belasting en BTW vergeten is op schiphol....haha

Hij is er ook voor de Rev 2 bedoeld voor de AFM..
Geluid is super, maar minder aanwezig dat de Apexi kit vindt ik..
In performence verschil merk ik geen verschil...enige is evt dat de ARC wat beter oppakt na door schakellen..maar dat kan ook ilusie zijn...

Een rollerbank zou evt het verschil kunnen aantonen...belangrijkste vindt ik is de prof. uitstralling en de afwerking..
Ik heb foto's gemaakt..maar heb geen idee hoe hier te plaatsen.
Kijk anders op deze link; http://www.mr2.nl/forum/showthread.php?t=7452 onderaan staan de foto's van de kit..in mijn MR2 :)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Dat ziet er erg netjes uit!
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Is dat de sensor die normaal op de motorkap zit?
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
jak
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2007, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door jak »

Jongens harstikke bedankt voor de snelle info!!gr jak
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

tilma800 schreef:Is dat de sensor die normaal op de motorkap zit?

Als je die zwarte bedoeld, daar heb je er 2 van. 1tje zit op je klep en die meet gewoon de temp van de motorruimte en is of stuurt een relais aan voor je Fan. Die andere zit in je originele en nu in je Apexi filter om de intake temp te meten. AFM meter is die wat aan die brede zwarte stekker zit. Die zie je voor de ARC box zitten 8)
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Er zit bij mij geen meter in de Apex'i kit en kan er ook niet in. Voor de gen3 mischien?
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

hmm... ik ga meteen even buiten kijken ;D
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

je hebt helemaal gelijk dennis... past die ARC box ook op de GTI? dan is dat ook weer opgelost :P

(luchtmassameter heette dat ding toch hè)
Plaats reactie