Blow off plaatsen.

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Ik heb alle orginele onderdelen die aan de auto zitten en heb verder niks speciaals.

Wat ik aan andere onderdelen heb gekocht is een BOV, Intercooler + buizen en een spagetti spruitstuk + downpipe (Heb hekel aan katalisatoren)
Daarnaast ben ik van plan om zo'n OBX downpipe (Dat ding met dat flexibele stuk) ook aan te gaan schaffen. Dan ben ik van alle katalisatoren af. Zonder het orginele spul stuk te maken (Kat leeghalen). Verder wil ik de orginele eindemper gaan gebruiken of misschien in de toekomst zo'n rvs versie.

Laat ik maar eerst zien of ik de 3S-GTE weer aan de praat krijg hij is nu bijna uit de auto. Hoop dat ik hem volgende week weer kan plaatsen zodat ik 1 april naar jap festival in Assen kan.

Dan kan ik daar jullie altijd om raad vragen mits jullie er heen gaan. Heb al paddock kaart bestelt bij automaxx.

Wat houdt precies dat fuelcut ding in?

Groetjes Henk
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

MR2oost schreef: Daarnaast ben ik van plan om zo'n OBX downpipe (Dat ding met dat flexibele stuk) ook aan te gaan schaffen.

Dat heet b-pipe of midpipe. Downpipe is echt alleen het stuk wat van de turbo naar beneden loopt (de naam zegt het al :D)
Da's wel verstandig om te doen als je de stock uitlaat houdt, want dat is het kleinste en meest restrictieve stuk (zit de secundaire kat in).

Zonder het orginele spul stuk te maken (Kat leeghalen).
De kat zelf is eigenlijk nog niet eens een grote restrictie. Je zit wel met dat honingraatpatroon, maar de kat is 5.5 inch diameter ofzo, dus kan toch best wel wat flowen. Het echte probleem van het stock uitlaatsysteem (behalve bovengenoemde b-pipe dan) is de turbo elbow, waar de uitlaatgassen die de turbo uitkomen ineens een krappe haakse hoek naar beneden moeten maken.

De elbow en kat zijn twee losse onderdelen, maar er is simpelweg geen ruimte om een aftermarket elbow met vloeiende bocht in te bouwen met behoud van de stock kat (en dus zijn die er ook niet). Daarom vervangt een downpipe zowel kat als elbow. In een Supra bv is daar wel ruimte voor en daar zie je het dus wel vaker gebeuren dat een goed flowende elbow wordt gemonteerd met behoud van de kat.

Verder wil ik de orginele eindemper gaan gebruiken of misschien in de toekomst zo'n rvs versie.
Zoals reeds opgemerkt: stock einddemper is prima, zolang je die kleine b-pipe maar kwijt bent ;)
De meeste (bijna alle) aftermarket RVS uitlaten vervangen ook de b-pipe, dus als je die route kiest hoef je die b-pipe niet zelf te doen.

Wat houdt precies dat fuelcut ding in?
Dat is een overboost beveiliging van de ECU. Wanneer jij boven de 12 psi boost zet de ECU de injectors uit (stock boost is ongeveer 10 psi). Als je dus hoger wilt boosten (de 3S+CT26 kan veilig tot 14 psi met stock intercooler, met een goede sidemount is 15 a 16 nog goed) zal je die beveiliging moeten omzeilen.

Een optie is om de stekker van de boost sensor los te koppelen, maar dan ben je de beveiliging dus helemaal kwijt. Daarvoor zijn fuel-cut defenders (FCD's) uitgevonden: die monteer je in de bedrading tussen de boost sensor en ECU, en ze passen het signaal aan zodat de ECU een lagere waarde doorkrijgt dan die in feite is. Als je 14 psi boost draait wil je fuel-cut op ongeveer 16 psi hebben. Dan stel je de FCD zodanig in dat de ECU bij 16 psi denkt dat het maar 12 is. Op die manier kan je dus hoger dan 12 psi boosten maar behoud je wel de beveiliging.
AfbeeldingAfbeelding
xplorer

Bericht door xplorer »

[\quote]
Dat is een overboost beveiliging van de ECU. Wanneer jij boven de 12 psi boost zet de ECU de injectors uit (stock boost is ongeveer 10 psi). Als je dus hoger wilt boosten (de 3S+CT26 kan veilig tot 14 psi met stock intercooler, met een goede sidemount is 15 a 16 nog goed) zal je die beveiliging moeten omzeilen.

Een optie is om de stekker van de boost sensor los te koppelen, maar dan ben je de beveiliging dus helemaal kwijt. Daarvoor zijn fuel-cut defenders (FCD's) uitgevonden: die monteer je in de bedrading tussen de boost sensor en ECU, en ze passen het signaal aan zodat de ECU een lagere waarde doorkrijgt dan die in feite is. Als je 14 psi boost draait wil je fuel-cut op ongeveer 16 psi hebben. Dan stel je de FCD zodanig in dat de ECU bij 16 psi denkt dat het maar 12 is. Op die manier kan je dus hoger dan 12 psi boosten maar behoud je wel de beveiliging.[/quote]

Ok nu zie ik hier ook wel wat interessante informatie...
hoeveel is 12 psi in bar? ik heb laatst namelijk een dual turbo timer ingebouwd en heb nu een peek boost van 0.86 bar en het wil nog wel een sgebeuren wanneer ik terug schakel van 5 naar 3 met 120 (of naar 4) en dan vol gas geef dat m´n ontsteking er helemaal mee kapt en m´n gele motor management lampje gaat branden. wanneer ik daarna het gas terug neem geeft het weer geen probleem.
in eerste instantie dacht ik dat het een probleem was met m´n ontsteking en heb ik dus m´n verdelekap en m´n rotor al vervangen maar het blijft hetzelfde dus waarschijnlijk is het´m´n bobine en misschien een bougiekabel maar ik heb zo´n iedee dat het hier ook iets mee te maken heeft.
(peter heeft een keer bij me in de auto gezeten en heeft het ook meegemaakt).
Ik heb nu al nieuwe bougiekabels besteld dus eerst maar eens kijken of dat het niet is..
als iemand enig idee heeft hoor ik het graag...
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Klinkt precies als fuel-cut: CEL gaat branden, vermogen is in een keer weg, en 0.85 bar is inderdaad waar de fuel-cut er normaal inhakt.
Alleen bij fuel-cut gaat de ECU in safe mode en kan je geen positieve druk draaien totdat je het contact een keer hebt uitgezet en opnieuw gestart (de ECU geeft dan bij 1 psi al fuel-cut).
Lees de code eens uit, code 34 is fuel-cut (overboost). Zie ook http://mr2-tech.com/bgb/mechanical/volu ... stem/4.htm (oa hoe de code uitgelezen kan worden)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Ook het plaatsen van een manual boostcontroller wil hierbij helpen, of als je gewoon geld teveel hebt een electronische.

Probeer eerst de fuel-cut even weg te halen, werkt dat niet zet er dan maar eens een MBC in :)

Succes!
DennisH

Bericht door DennisH »

Hmm, heb er gewoon een HKS ssqv kitje opzitten. Ik heb de recirculatie kit er ook maar bij bestelt, maar heb hem er niet op zitten. Het enige wat je merkt (volgens mij, heb nooit met recirculatie gereden want celica blokjes hebben da nie) is als je na het afblazen direct weer vol op het gas gaat, hij een beetje ploft in de uitlaat. Ik zou zeggen, proberen en leren. Ik vindt het niet hinderlijk.
Wat betreft de BOV zelf, de ssqv en de originele bpv werken met drukkamers i.p.v. een veer. Voordeel is dat ie gevoeliger is voor lage drukken en dus ook reactiever is wanneer je niet volle boost rijdt. Mijne opent zelfs in het vacuum gebied en ben ook echt blij dat ik toch wat meer heb uitgegeven hiervoor .Mijn broer heeft een turboxs H-R(eal)F(ucking)L(oud) op zijn crx gehad, maar vind de hks verreweg fijner werken.
Verder, die pssh is ook echt pssh, je hoort hem echt ver weg en ook binnen goed hoorbaar, heel goed hoorbaar, moet je dus wel willen. Lekker hoog geluidje, niet net een slang van een compressor die je los trekt, zoals een turboxs bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Mr2-wouter schreef:Ook het plaatsen van een manual boostcontroller wil hierbij helpen, of als je gewoon geld teveel hebt een electronische.

Probeer eerst de fuel-cut even weg te halen, werkt dat niet zet er dan maar eens een MBC in :)

Succes!
Een boost controller (of het nu een MBC of EBC is) heb je toch wel nodig als je de boost netjes op 14 psi wilt instellen. Door een open uitlaat & downpipe gaat de turbodruk vanzelf al wat omhoog, maar 14 psi haal je niet.
En die fuel-cut moet je sowieso weghalen als je over de 12 wil, of het nou met boost controller of alleen met open uitlaat is ;)
AfbeeldingAfbeelding
xplorer

Bericht door xplorer »

johnwoo schreef:Klinkt precies als fuel-cut: CEL gaat branden, vermogen is in een keer weg, en 0.85 bar is inderdaad waar de fuel-cut er normaal inhakt.
Alleen bij fuel-cut gaat de ECU in safe mode en kan je geen positieve druk draaien totdat je het contact een keer hebt uitgezet en opnieuw gestart (de ECU geeft dan bij 1 psi al fuel-cut).
Lees de code eens uit, code 34 is fuel-cut (overboost). Zie ook http://mr2-tech.com/bgb/mechanical/volu ... stem/4.htm (oa hoe de code uitgelezen kan worden)

Nou.... dat is nu ook precies wat hij doet ik moet inderdaad het contact een keer uit en aan zetten en dan gaat ie weer normaal verder...maar vraag me alleen af hoe dat kan?? ik heb een origineel blok erin met alles origineel alleen een apexi gt spec uitlaat, nu is het wel zo dat het blok van fensport afkomt en ze daar iets met het blok doen om hem van 225 pk naar 245 te brengen....
xplorer

Bericht door xplorer »

oh weet iemand dan waar ik zo'n fdc kan krijgen en wat een beetje fatsoenlijke zijn?
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Johnwoo eens lief aan kijken ;)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Een veelgebruikte is de HKS FCD: http://www.hksusa.com/products/?id=683&rsku=4279
Daarmee kan je de fuel-cut of geheel uitschakelen (niet echt nuttig, aangezien het loskoppelen van de sensor hetzelfde resultaat geeft) of verhogen naar 17 psi. Hij is verder niet instelbaar.

Het nadeel is dat de HKS FCD nog aardig wat moet kosten, en het in feite slechts een weerstand is die je toevoegt... Daarom is de zgn. "Billwot FCD" erg populair. Billwot is een lid op mr2oc die een schema voor een home-made FCD online heeft gezet: http://toymr2.tripod.com/fcd.html
Nadeel van deze is dat je hem zelf in elkaar moet zetten, voordelen zijn dat 'ie erg goedkoop is en traploos instelbaar zodat je zelf kan bepalen waar je fuel-cut wilt hebben (2 a 3 psi hoger dan je turbodruk is normaal).

Ik heb ook zo'n billwot FCD gemaakt:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
xplorer

Bericht door xplorer »

hmmm die van hks zijn inderdaad erg duur maar dat zal wel zijn omdat er dan HKS op staat dan word alles gelijk veel duurder :D maar nu heb ik gekeken naar die site hoe je hem zelf moet maken en eerlijk gezegd is dat echt geheimtaal voor mij...niet het engels :P maar dat over electronica...stel als jij er nog een voor mij zou maken wat zou je er dan voor willen hebben??? ;D
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Wil ik best doen, maar dan moet ik eerst ff mn parts lijstje terugvinden en kijken wat de kosten zijn. Zal ik vanavond of morgen even doen.
AfbeeldingAfbeelding
xplorer

Bericht door xplorer »

ok prima alvast bedankt
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

Guus .. je hebt een gen2 ... ruk gewoon de slang van die map sensor en done ... jammer van het metertje in je dashboard ... maar dat ding vertegnwoordigt toch al geen waarde anders dan een indicatie van een ct26 die wat wild staat te tuffen ( boost .... )
xplorer

Bericht door xplorer »

hey peter,

ik heb sowieso een omgebouwde dus ik heb nog een origineel gti dashboard..geen turbometer maar een accumeter dus, dat is toch dat apparaat die achter tegen de wand van de motorcabine zit en die verbonden is met het inlaatspruitstuk (met zo'n wit filtertje ertussen)
xplorer

Bericht door xplorer »

je ziet hem ook op die foto van johnwoo
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

dat ding met het orange stickertje idd ;)
xplorer

Bericht door xplorer »

ja precies, ik heb nu net op ebay een manual boostcontroller besteld maar tot hoeveel druk zou ik veilig kunnen rijden met een standaard set-up?
xplorer

Bericht door xplorer »

@ Johnwoo: ik wil zo'n apparaatje sowieso nog wel hebben, het kan nooit kwaad als je je druk toch tot een max in kunt stellen ;)
Plaats reactie