Bar/PSI voorbeeld

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bar/PSI voorbeeld

Bericht door Mr2-wouter »

Afbeelding

Voor degene die moeite hebben Bar en PSI met elkaar te wisselen :P

Altijs handig voor de zoekfunctie ;)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Uh.. je kan t ook gewoon aan Google vragen ;)
Bijvoorbeeld: 1 bar in psi
AfbeeldingAfbeelding
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

schandalig zeg !! :-/ dit hoor je gewoon in je hoofd te hebben .... is gewoon middelbaare school stuff.

en als turbo rijder sla je echt een modder figuur als je het niet kent ;D
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Vond het gewoon een makkelijk plaatje en vooral voor de nieuwe mensen die wat willen opzoeken op het forum. Als je nu iets invoert als Bar of PSI kom je waarschijnlijk vanzelf in dit topic terecht ;)
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Turbo_PePe schreef:dit hoor je gewoon in je hoofd te hebben .... is gewoon middelbaare school stuff.
en als turbo rijder sla je echt een modder figuur als je het niet kent ;D
Gelukkig kan ik me verschuilen achter het feit dat ik geen turbo rijder ben. Maarre, nee. Dat had ik niet in mijn hoofd. Daar zitten al zoveel onnodige feitjes en weetjes in, d'r is haast geen plek meer voor turbotaal ;)
Echt nodig zal ik het dan ook niet hebben, maar het gebaar is leuk.

Nu dan even navragen, heeft iemand een idee over de betekenis van de cijfers 500 en 760 aan de negatieve kant van de 0 ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Millibar vacuum lijkt me?
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Idd zoals milligram zul je ook gewoon millibar hebben en aan gezien boven 0 positieve druk hebt is onder de 0 vacuum. Waarom 760 als minimum weet ik ook niet.... Peter?
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Tja, ok. Onderdruk dus, dat dacht ik ook. Maar waarom dan ineens van schaal veranderen? Van bar naar millibar bedoel ik dan. Dat slaat nergens op. Zet dan gewoon 0.5 ipv 500 en rond de 760 af op 0.8 of zo. En dan met een min-teken ervoor.
Rare jongens, bij Greddy
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Dat zie je wel vaker, vacuum wordt doorgaans in millimeters kwik gemeten (mmHg), of inHg ("inch of mercury") voor de Amerikanen onder ons (uiteraard zit er dan een rekenfactor tussen vanwege het verschil mm <-> inch).

Uhh.. wacht even, dit is dan ook gewoon mmHg en geen mbar... 1 atmosfeer is namelijk 760 mmHg... Dus die -760 mmHg is een absoluut vacuum.

Uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Mm_Hg:
mm Hg of mmHg (spreek uit millimeter kwik of millimeter kwikkolom) of torr (naar Evangelista Torricelli) is een verouderde eenheid voor het meten van druk.

De Torr wordt tegenwoordig (2003) nog veel gebruikt in de techniek, voor het meten van zeer lage drukken, bijna vacuüm.

De normale atmosferische luchtdruk bedraagt rond de 760 mmHg.
De "officiele" eenheid van druk is trouwens de pascal, die zie je dan ook regelmatig op turbodrukmeters (hPa / kPa).
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

dus als de tellertjes "0" aangeven doet ie het niet meer...


wie gaat de 1e "actie" foto plaatsen?...
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Of als het allemaal niet zo werkt als je wel wilt of gedacht had, kan je deze altijd nog installeren... ;D

Afbeelding
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

denk dat 0 in dit geval staat voor de constante aardse luchtdruk. (ter vervanging van 1 ofwel 1 kg luchtdruk per kubieke centimeter.).
in het geval dat je onder de 0 gaat rekenen (onderdruk cq vacuüm) ga je dus eigenlijk werken onder de standaard luchtdruk van de aarde ofwel een druk lager dan 1kg cm3. dan krijg je in natuurkundige taal een druk dichter bij de 0, maar in de volksmond word er ook wel gepraat over een negatieve druk. eigenlijk is de term negatieve druk een foutieve opmerking aangezien 0 bar atmosfeer totaal geen gassen meer bevat. minder dan niks is volgens natuurkundige wetten niet mogelijk.


goed, weer genoeg inteligente uitspattingen van mij. bewaar dit bericht goed, want zo vaak zal ik niet serieus doen..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

johnwoo schreef:Dat zie je wel vaker, vacuum wordt doorgaans in millimeters kwik gemeten (mmHg), of inHg ("inch of mercury") voor de Amerikanen onder ons (uiteraard zit er dan een rekenfactor tussen vanwege het verschil mm <-> inch).

Uhh.. wacht even, dit is dan ook gewoon mmHg en geen mbar... 1 atmosfeer is namelijk 760 mmHg... Dus die -760 mmHg is een absoluut vacuum.

Uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Mm_Hg:De "officiele" eenheid van druk is trouwens de pascal, die zie je dan ook regelmatig op turbodrukmeters (hPa / kPa).


die vacuum wist ik eerlijk gezegd ook niet ... tja shame on me :*( ... maar ik ben wel zo dat ik het dan zelf even nazoek ... en kwam dus op hetzelfde uit na wat googlen...
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

Dokter Rob schreef:dus als de tellertjes "0" aangeven doet ie het niet meer...


idd , want dan staat je motor uit , dus geeft die de actueele athmospherische druk aan. dat zal +/- 1 bar zijn


ps , gefelicteerd , dat was je eerst zinnige post ! ;) :P
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Turbo_PePe schreef:idd , want dan staat je motor uit , dus geeft die de actueele athmospherische druk aan. dat zal +/- 1 bar zijn


ps , gefelicteerd , dat was je eerst zinnige post ! ;) :P

dank je wel Peter...

Alleen jammer dat je niet zo goed bent in "tussen de regels doorlezen"...;)

wat je schrijft klopt met de druk en wat de meters aangeven.
bij mijn "0" bedoel ik dus dat de meter kapot is...





hegeen betekent dat in jouw geval een turbo MR2 niet kapot is, blijft immers "iets" aangeven...

iemand met een turbo al eens hoog in de bergen gereden?
en, wat zijn de bevindingen?...
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Dokter Rob schreef:iemand met een turbo al eens hoog in de bergen gereden?
en, wat zijn de bevindingen?...
langer wachten op de wegenwacht..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Is er nou niemand die de humor van mijn eerder geplaatste geplaatste plaatje ziet?? :'(
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Surferdude schreef:Of als het allemaal niet zo werkt als je wel wilt of gedacht had, kan je deze altijd nog installeren... ;D

Afbeelding
hahahaha, geweldig.
vind m goed gevonden.


knappe jongen die dit plaatje heeft ontworpen :P
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Surferdude schreef:Is er nou niemand die de humor van mijn eerder geplaatste geplaatste plaatje ziet?? :'(
aansteller..
niemand ziet ook mijn inteligente en serieuze post..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Surferdude schreef:Is er nou niemand die de humor van mijn eerder geplaatste geplaatste plaatje ziet?? :'(
Tuurlijk wel Art. Ik heb er hard om gelachen. Maar dat heb je dus niet gehoord :P

De tekst rechtsonderin niet vergeten he, die is ook grappig.
Afbeelding
Plaats reactie