3sgte Gen 2

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Ben inmiddels ook toe aan een vervangende downpipe..
Nu heb ik in de jaren geleert dat een dp van Berk goed is (flexibel deel)

En natuurlijk kom je op Ebay ook van alles tegen, dit gaat waarschijnlijk allemaal scheuren? Ervaringen iemand?
Zelf heb ik nare ervaringen met dit soort spruitjes-downpipe's.... Maar ze ogen zo mooi! :P

J_MR2
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

J_MR2 schreef:Ben inmiddels ook toe aan een vervangende downpipe..
Nu heb ik in de jaren geleert dat een dp van Berk goed is (flexibel deel)

En natuurlijk kom je op Ebay ook van alles tegen, dit gaat waarschijnlijk allemaal scheuren? Ervaringen iemand?
Zelf heb ik nare ervaringen met dit soort spruitjes-downpipe's.... Maar ze ogen zo mooi! :P

J_MR2
Bankma had een Berk downpipe te koop staan....
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Voorzien van downpipe inmiddels ;)

Nu het volgende over de turbo:

Ik had het idee dat er 'te' veel speling op mn asje zat, dit werd door meer mensen bevestigd..
Nu er zelfs gezien is dat het schoepenwiel licht heeft aangelopen, ga ik twijfelen deze turbo te gebruiken op mn frisse motor.
De verkoper van de donorauto heeft toen der tijd gezegt dat de turbo gesneuvelt was, en ik kreeg een 'goede' turbo mee, maar vertrouw het niet...

Uiteraad gelijk denken aan een CT20 upgrade, maar eigelijk wil ik toch eerst met een CT26 rijden, en daardoor ook de kosten wat te drukken daar ik nog meer aankopen ga doen . . . .

Kortom, iemand misschien een idee?/turbo?

J_MR2
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

J_MR2 schreef:Voorzien van downpipe inmiddels ;)

Nu het volgende over de turbo:

Ik had het idee dat er 'te' veel speling op mn asje zat, dit werd door meer mensen bevestigd..
Nu er zelfs gezien is dat het schoepenwiel licht heeft aangelopen, ga ik twijfelen deze turbo te gebruiken op mn frisse motor.
De verkoper van de donorauto heeft toen der tijd gezegt dat de turbo gesneuvelt was, en ik kreeg een 'goede' turbo mee, maar vertrouw het niet...

Uiteraad gelijk denken aan een CT20 upgrade, maar eigelijk wil ik toch eerst met een CT26 rijden, en daardoor ook de kosten wat te drukken daar ik nog meer aankopen ga doen . . . .

Kortom, iemand misschien een idee?/turbo?

J_MR2
Joshma of Frankie vragen!
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

PM
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

als je turbo aangelopen heeft word het tijd inderdaad.. speling heeft een turbo altijd, en een nieuwe kun je zelfs met de schoepen tegen het slakkehuis duwen.. de oliedruk heft de speling op, pas als je axiaal speling hebt kun je zeggen dat de turbo stuk is

en ookal lijkt het dat de turbo aangelopen heeft, kan dit best zijn dat de krassen de normale structuur is van het alluminium..

pas als je met op en neer bewegen heel makkelijk (dus zonder enige weerstand) het compressor wiel tegen het huis drukt is hij echt op..
als je toch een andere neemt zou je dom zijn als je een ct26 neemt..
prijs verschil is minimaal.. en een ct20 is gewoon beter..
Afbeelding
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Inmiddels een CT20 aangeschaft, is dat ook weer opgelost..
Nu ben ik toe aan een koppelingset, heb hiervoor gekozen een OEM koppelingset te nemen.

Nu heb ik net toyota aan de telefoon gehad hiervoor, had gevraagt naar een 3SGTE koppeling eventueel voor een Celica st205 gt4 (dit had ik meer voorbij zien komen op het forum)

Nu heb ik het volgende nummer gekregen: 04130yzzge (dit is volgens Toyota een OEM st205 gt4 koppeling) dit betreft een motor van 92-94?
Weet niet precies hoeveel verschil het kan hebben van mijn motor van 92?

Is dit een goede keus in mijn motor? Kan het vandaag nog bestellen bij wijze van spreken en hem volgende week ontvangen.

J_MR2
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

als je een gen2 bak hebt moet je een st185 koppeling hebben..

st205 is van 94-98 en gen3, en dat past niet in jou bak

en tevens zou ik hem niet bij de dealer halen, de dealer haalt de koppeling bij nippon-denso, wat weer een onderdeel is van nipparts, en die kan je ook bij je lokale automaterialen zaak krijgen voor de helft van het geld, zelfde koppelingsset

je moet dus een koppelingsset hebben van een celica 4x4 turbo van 90-93

als je wel een gen3 LSD bak hebt moet je een celica 4x4 turbo koppeling hebben van 94-98

maar goed dat je het even vraagt anders had je met een koppeling gezeten van 3/400 euro die niet had gepassen en je ook niet terug had kunnen brengen
Afbeelding
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Is maar goed inderdaad!! Zo zie je maar weer :o

Heb nu net een koppeling gevonden van een celica st185.. 208pk..
Deze is van Valeo, neem aan dat ik heer goed mee rijden kan?
Ga rijden met een paar basic mod's op mijn gen2.. Het scheelt ten opzichte van een Luk koppeling ongeveer 50,-

Moet ik mij zorgen maken over de hoeveelheid pk's? Ik bedoel, de koppeling is voor een auto met 208pk daar ik toch iets meer pk heb straks?

Just asking :)
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

J_MR2 schreef:Is maar goed inderdaad!! Zo zie je maar weer :o

Heb nu net een koppeling gevonden van een celica st185.. 208pk..
Deze is van Valeo, neem aan dat ik heer goed mee rijden kan?
Ga rijden met een paar basic mod's op mijn gen2.. Het scheelt ten opzichte van een Luk koppeling ongeveer 50,-

Moet ik mij zorgen maken over de hoeveelheid pk's? Ik bedoel, de koppeling is voor een auto met 208pk daar ik toch iets meer pk heb straks?

Just asking :)
Die 208pk zegt wat over de celica ST185, niet over de specs van de koppeling.

Zolang je je 3sgte of stock specs laat draaien zou je goed moeten zitten. (zit heus wel nog wel wat marge op)

Het max. vermogen zal voornamelijk aan de drukgroep liggen...

Dit zou misschien ook interessant kunnen zijn:

http://www.tcbparts.co.uk/gearbox_clutch.htm

1989-94 SW20 2 ltr Turbo CTY41076 £88.35


Reken er €30 verzendkosten bij en je bent klaar....
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Dat is inderdaad we'll interesant, 88pond kom ik op iets meer dan 100euro uit.
Als het een gewone oem koppeling is die een 3sgte aankan is dit zeker niet duur..

Nog even een puntje, vliegwiel afdraaien.. Doen? Heb hem natuurlijk mooi los op dit moment..
Op het autobedrijf van mijn neef staat een draaibank, en laat mijn neef hier nou heel goed mee overweg kunnen ;)

Natuurlijk hoor je we'll indianen verhalen, maar het gaat er uiteindelijk om dat hij wat lichter word toch?
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Afdraaien alleen minimaal.. Er zijn genoeg verhalen waar het complete vliegwiel afbrak, en daarna door de bak, brandschot stoel en daarna dak naar buiten kwam
Afbeelding
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Ik laat hem lekker zoals hij is!, geen onnodig risico lopen erop..

Heb inmiddels de ct20 van Richardos ontvangen en gemonteerd.
Nu lijkt het dat de steun die met 2 bouten aan het blok zit, en 1 aan de turbo niet past..
Moet ik hier een 'gen3 steun' voor gebruiken?

Verder heb ik gebelt met Toyota voor de pakking tussen downpipe & turbo, waar ik lichtelijk van geschrokken ben (40 excl)
Nu moet er een goede pakking tussen, maar heeft iemand een goedkoper adresje? Zo raakt je geldboom snel kaal.....
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Het klopt dat die pakking een best prijsje heeft, dat van die steun zou ik niet 123 weten, vast iemand hier die het zelfde gedaan heeft
Afbeelding
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Had er achteraf nog 3 liggen :p Wie wat bewaart heeft wat haha..

Deze koppeling laat ik volgende week waarschijnlijk komen, dan kan mn blok eindelijk van de bok af. Dan versnellingsbak erachter & in de motorsteunen ermee!

http://www.mister-auto.nl/fl/koppelings ... 68!60.html

Dit is een LuK koppeling van een Celica ST185.
De prijzen verschillen bizar, de een vraagt er zo 75euro meer voor dan een ander..
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

TCB is een betrouwbare aanbieder.

Doet MR2's, Supra's en celica's

Als je die Generic clutch niet vertrouwd bieden ze ook een Exedy!

1991-94 ST 185 GT4 2 ltr Turbo 41122D Exedy £120.00
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Klopt MM, heb ook mail contact met hem gehad, prima aanbieder.
Alleen de verzendkosten heb ik mij op verkeken.. kom nog op ruim 250euro uit al met al (met natuurlijk een wachtperiode :P)

Verzendkosten van deze koppeling zijn flink lager, kan hem snel in huis hebben :D

Denk dat ik voor deze koppeling ga, LuK is een goed merk koppeling.
Hij is zoals eerder aangegeven voor een celica ST185.. Dit ging wel met mijn Gen2 zover ik begrepen heb? :)
Kleine opsomming van de auto:

CT20
Aussie Downpipe
Blitz luchtfilter
Greddy imi intercooler
HKS SSQV

Natuurlijk een FCD en wat kleine dingetjes die ik waarschijnlijk vergeet nu, dit is toch wel het 'tuning' aan mijn 3sgte.


Zal eens wat foto's posten als ik zin/tijd heb in mijn project-pagina, is heel wat gebeurd intussen, mijn Facebook vrienden hebben al wat voorbij zien komen:p

J_MR2
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Het enigste wat me nog aan het denken zet is het max vermogen van de koppeling.
Ik heb ook een (zelfbouw) turbo swiftje, origineel zou die 101pk hebben nu met turbo (low boost) een pk of 135-140... Maar slippen als een gek bij een 4000 toeren..

Nu is die luk koppeling voor een gt4 met 208pk, waar mijn mr2 toch we'll wat meer pk's moet aankunnen. Heb de upgrade spullen al genoemd in mijn vorige post.

Mensen ervaring met zoiets? Antwoorden als koop een sterkere koppeling van exedy tot 400 pk bijvoorbeeld heb ik niets aan ;) die beantwoorden mijn vraag niet.

J_mr2
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

gaat ie makkelijk houden, een swift koppeling is wel wat anders als een GT4 koppeling, zoiezo maakt toyota dergelijke onderdelen zwaar overkilled
ik ken gasten uit engeland die met 400+pk op standaard koppeling rijden zonder probleem..., hij gaat allleen geen 150.000km mee (logisch)

standaard heeft je swifje 130/140nm koppel ?.. met die turbo word dat makkelijk het dubbele.. en daar is een n/a koppeling niet op berekend, dat is het zelfde als een 156pk (186nm) 3sge koppeling in een gen3 3sgte 245 (320nm) plaatsen, dat gaat even goed als hij nieuw is, alleen na enkele flinke acceleraties zal hij doorslippen, het gaat niet zo zeer om de pk''s maar om het koppel

alleen als je een koppeling ridder bent zal het problemen opleveren
ik ken zat gasten die niet kunnen rijden zonder de koppeling te laten slippen tijdens overschakelen, ze gaan al op het gas voordat ze de koppeling los hebben, en dat moet je niet doen met een stock koppeling op hoog vermogen, maar dat is ook bij een oruga tripple plate full carbon koppeling van 2200,-
Afbeelding
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Thanks Frank, de koppeling is onderweg.

Als het goed is komt hij de komende week binnen ;) kan ik weer verder ..
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Plaats reactie