3S-GTE Bougies welke doen?
Moderator: Pieten
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Lekker standvastig ben je.. Je hebt het 3 uur en een kwartier volgehouden..ja ik heb door dat ik gewoon niet moet happen... en dus niet moet reageren .. bij deze hou ik me erbuiten..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
frankie-turbo schreef:jep.. doen.. met open uitlaat alleen gaat je boost al hoger dan stock
bkr7e dus!
oke thnx
deze dus: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NGK-N-G- ... ccessories
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NGK-BKR7 ... ccessories
niet duur.
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
En toch ga ik het doen,...
Waarom denk je dat ze bij de Rallysport bougies aflezen..? om te kijken of je niet de motor in een keer opfokt... inderdaad is het een indicator, maar een heeeel erg onbetrouwbare...
wat als je motor olie verbruikt en hij te arm loopt? kan je mooi zeggen dat hij te rijk staat, maar als olie verbrand op je bougie kleurt dat zwart... het zelfde als te veel benzine.
Inderdaad kijk je bij 2takt motoren naar de bougie, maar ook dat is erg af te raden. Afstelling luistert heel nauw, een bougie niet, die kleurt aan de hand van de hoeveelheid olie... dus ik zou google weer even raadplegen als k jou was!:dux-blij_thumb-up:
verder, bij upgrades waardoor je een snellere verbranding hebt, of meer compressie, of waarbij je motor sneller op toeren komt, kan je inderdaad een koudere bougie monteren. Bij het gebruik van een turbo wordt het mengsel onder redelijke druk je cilinder in geblazen, de dichtheid is groter (je gebruikt energie om het samen te drukken). Hierom is er dus een minder warme vonk nodig om het te laten ontploffen;D .
en wat eerder al wordt verteld, lijkt het me dat te warme uitlaatgassen een erg goed resultaat kunnen zijn van te warme bougies
1998mr2 schreef:Bougies van een turbo worden ook afgelezen.. Zie de rally sport..
F1 dragrace noem het naar dus niet alleen voor de bromfietsen..
bij ons de turbo motoren kijk je naar het porselein het het pootje.,
als dat goud bruin is zit je goed met de warmt graad.
Wat resvo6 zegt zou ik volgen.
gewoon bij de standaard bougie blijven als je niet al te veel
Aan de motor hebt gedaan..
Waarom denk je dat ze bij de Rallysport bougies aflezen..? om te kijken of je niet de motor in een keer opfokt... inderdaad is het een indicator, maar een heeeel erg onbetrouwbare...
wat als je motor olie verbruikt en hij te arm loopt? kan je mooi zeggen dat hij te rijk staat, maar als olie verbrand op je bougie kleurt dat zwart... het zelfde als te veel benzine.
Inderdaad kijk je bij 2takt motoren naar de bougie, maar ook dat is erg af te raden. Afstelling luistert heel nauw, een bougie niet, die kleurt aan de hand van de hoeveelheid olie... dus ik zou google weer even raadplegen als k jou was!:dux-blij_thumb-up:
verder, bij upgrades waardoor je een snellere verbranding hebt, of meer compressie, of waarbij je motor sneller op toeren komt, kan je inderdaad een koudere bougie monteren. Bij het gebruik van een turbo wordt het mengsel onder redelijke druk je cilinder in geblazen, de dichtheid is groter (je gebruikt energie om het samen te drukken). Hierom is er dus een minder warme vonk nodig om het te laten ontploffen;D .
en wat eerder al wordt verteld, lijkt het me dat te warme uitlaatgassen een erg goed resultaat kunnen zijn van te warme bougies
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
van frankie nog niet gehoort waarom hij steeds die koudere adviseerd aan iedereen..
met een stock motor? graad 6 is de juiste graad voor de 3sgte..
als je gaat boosten waar door het warmer word heb je kans dat de bougie
als een warmte bron gaat funktioneren..
en het mengsel vroeg tijdig laat ontbranden. (pingelen)
vandaar dat er met boosten word geadviseerd koudere bougies te nemen
dit laat de bougie temperatuur dalen de warmte word
sneller naar de cilinder kop afgevoert.. waardoor de kans op pingelen afneemt..
een koude bougie heeft een grotere koel oppervlakte dan de warme bougie.
@sherwin als tie te arm loop en olie verbruikt zie je glimmend zwart residu
rijk is zwart achtig poeder residu..
een minder warme vonk?? het heet wel koude bougie maar dat betekent niet dat hij een koud vonkje geeft.. en een warme bougie een warme vonk:)
warm betekent dat hij minder snel koelt
koud dat de bougie sneller koelt
met een stock motor? graad 6 is de juiste graad voor de 3sgte..
als je gaat boosten waar door het warmer word heb je kans dat de bougie
als een warmte bron gaat funktioneren..
en het mengsel vroeg tijdig laat ontbranden. (pingelen)
vandaar dat er met boosten word geadviseerd koudere bougies te nemen
dit laat de bougie temperatuur dalen de warmte word
sneller naar de cilinder kop afgevoert.. waardoor de kans op pingelen afneemt..
een koude bougie heeft een grotere koel oppervlakte dan de warme bougie.
@sherwin als tie te arm loop en olie verbruikt zie je glimmend zwart residu
rijk is zwart achtig poeder residu..
een minder warme vonk?? het heet wel koude bougie maar dat betekent niet dat hij een koud vonkje geeft.. en een warme bougie een warme vonk:)
warm betekent dat hij minder snel koelt
koud dat de bougie sneller koelt
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
okee... jij hebt echt meer crack nodig wil je dit geloofwaardig houden...1998mr2 schreef:van frankie nog niet gehoort waarom hij steeds die koudere adviseerd aan iedereen..
met een stock motor? graad 6 is de juiste graad voor de 3sgte..
als je gaat boosten waar door het warmer word heb je kans dat de bougie
als een warmte bron gaat funktioneren..
en het mengsel vroeg tijdig laat ontbranden. (pingelen)
vandaar dat er met boosten word geadviseerd koudere bougies te nemen
dit laat de cilinder temperatuur dalen de warmte word
sneller naar de cilinder kop afgevoert.. waardoor de kans op pingelen afneemt..
een koude bougie heeft een grotere koel oppervlakte dan de warme bougie.
@sherwin als tie te arm loop en olie verbruikt zie je glimmend zwart residu
rijk is zwart achtig poeder residu..
een minder warme vonk?? het heet wel koude bougie maar dat betekent niet dat hij een koud vonkje geeft.. en een warme bougie een warme vonk:)
warm betekent dat hij minder snel koelt
koud dat de bougie sneller koelt
ik wil niet onrespectvol zijn, excuses als het zo overkomt, maar een bougie KOELT niet... daarvoor heb je een heel systeem in je motor gebouwd zitten, waarvan er zelfs onderdelen buiten de motor bevinden (zie radiateur)
een warmtegraad is zeer degelijk een eenheid voor de hitte waarmee er een vonk ontstaat.
Een graad 6, is gewoon aangeschreven als een bougie voor een 3sgte, maar is jou 3sgte hetzelfde als een 3sgte die volledig getuned is? Of als de 3sgte van een mede forum genoot? Nee... als je upgrades uitvoert verander je hierbij de omstandigheden. Verander je de omstandigheden heb je een grotere/kleinere hoeveelheid activeringsenergie nodig om de reactie op gang te brengen (verbranding)
ik weet niet of jij je goed hebt ingelezen, ik meen van niet...
maar klik hier eens maar eens op!
btw, pingelen is niet...
bij pingelen is de gehele cilinder op zo een hoge temperatuur dat, het brandstof-lucht-mengsel direct wordt ontstoken zonder daarbij een bougie vonk nodig te hebben. Hierbij mis je de gecoördineerde ontbranding per cilinder en loopt de motor onregelmatig... dit mijn grote vriend, wordt pingelen genoemddit laat de cilinder temperatuur dalen de warmte word
sneller naar de cilinder kop afgevoert.. waardoor de kans op pingelen afneemt..
Yeah right, weet niet waar jij een groter oppervlak vandaan haalt bij een bougie met dezelfde afmeting...een koude bougie heeft een grotere koel oppervlakte dan de warme bougie
let me know if you still want to argue...
- Timmo Wijker
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 989
- Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
- Type MR2: AW11
@sherwin
klopt cilinder temperatuur moet bougie temperatuur zijn.
oppervlakte van het porselein dat in aanraking komt met het metaal is groter
zie http://www.google.com/images?hl=en&q=ko ... 67&bih=784
zijn er een aantal plaatjes die je uitleggen wat een warme en koude bougie is
en je zult er achter komen goed kijken naar de plaatjes
klopt cilinder temperatuur moet bougie temperatuur zijn.
oppervlakte van het porselein dat in aanraking komt met het metaal is groter
zie http://www.google.com/images?hl=en&q=ko ... 67&bih=784
zijn er een aantal plaatjes die je uitleggen wat een warme en koude bougie is
en je zult er achter komen goed kijken naar de plaatjes
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
hmmm?
hmm...
om je even goed te begrijpen, zou je deze zin nader kunnen verklaren?
misschien dat ik het niet goed begrijp dan hoor, maar met deze plaatjes kom ik niet verder dan mijn standpunten, buiten dat zijn mijn standpunten nog steeds ongeschonden...oppervlakte van het porselein dat in aanraking komt met het metaal is groter
i dont get ya mate...
koude bougie ziet er korter uit.. omdat hij meer porselein heeftTimmo Wijker schreef:een koude bougie is korter dan een warme bougie, leg mij dat grotere oppervlak even uit 1998mr2.
en dat heeft een groter contact vlak met het schroef draad van de bougie
waardoor er meer warmte weg kan vloeien van het porselein
naar de cilinderkop..
zie google foto en je komt er achter
kijk op de foto en je ziet dat er meer porselein is bij het koude bougieSherwin schreef:
hmmm?
hmm...
om je even goed te begrijpen, zou je deze zin nader kunnen verklaren?
misschien dat ik het niet goed begrijp dan hoor, maar met deze plaatjes kom ik niet verder dan mijn standpunten, buiten dat zijn mijn standpunten nog steeds ongeschonden...
i dont get ya mate...
en de contact dat het porselein maakt met de schroef draad van de bougie is daar door groter
zie de tekening
waar door hij meer warmte kwijd kan..
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
zoek jij eens op wat de verbrandingswarmte is van benzine... Zoek eens op in welke mol concentraties deze verbranden... zoek dan eens op hoeveel warmte en energie die er vrij komt bij het verbranden hiervan...1998mr2 schreef:koude bougie ziet er korter uit.. omdat hij meer porselein heeft
en dat heeft een groter contact vlak met het schroef draad van de bougie
waardoor er meer warmte weg kan vloeien van het porselein
naar de cilinderkop..
zie google foto en je komt er achter
bedenk eens dat de zuiger frictie ondervind, en hierbij warmte produceert,
tel dit bij elkaar op, en denk je nog steeds dat al die warmte, door die ene bougie wordt afgevoert? ik denk dat je het niet snapt... waar jij op doet is dat alleen de bougie wordt gekoelt zodat deze niet kapot gaat. Hier heb je niks aan als je een upgrade doet (waar menig man hierbij op doelt).
Kortom, koudere bougie is inderdaad verstandig bij een upgrade waarbij de motor sneller toeren maakt en wellicht een hogere verbandingswarmte krijgt(hogere druk, andere timings etc.)
en nog even @1998mr2:
het principe waarop de verbandingsmotor werkt is een samenhangend geheel. Voor een verbrandingsmotor waar je redelijk wat kracht uit wilt halen, en je dus iets zal aanpassen zal je met alles rekening moeten houden, doe jij het niet, zal je het de pijnlijke manier moeten leren