3S-GTE Bougies welke doen?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

jep.. doen.. met open uitlaat alleen gaat je boost al hoger dan stock

bkr7e dus!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

ja ik heb door dat ik gewoon niet moet happen... en dus niet moet reageren .. bij deze hou ik me erbuiten..
Lekker standvastig ben je.. Je hebt het 3 uur en een kwartier volgehouden..;D
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

frankie-turbo schreef:jep.. doen.. met open uitlaat alleen gaat je boost al hoger dan stock

bkr7e dus!

oke thnx

deze dus: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NGK-N-G- ... ccessories

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NGK-BKR7 ... ccessories

niet duur.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

in nl bij een automaterialen zaak zitte ze rond 4 euro per stuk..
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Surferdude schreef:Lekker standvastig ben je.. Je hebt het 3 uur en een kwartier volgehouden..;D

jonguh. ik bedoelde op bepaalde mensen!

met je gele banaan!
Afbeelding
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

frankie-turbo schreef:
met je gele banaan!

Op verzoek weer gevonden ;D;D;D;D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

En toch ga ik het doen,...

1998mr2 schreef:Bougies van een turbo worden ook afgelezen.. Zie de rally sport..
F1 dragrace noem het naar dus niet alleen voor de bromfietsen..
bij ons de turbo motoren kijk je naar het porselein het het pootje.,
als dat goud bruin is zit je goed met de warmt graad.
Wat resvo6 zegt zou ik volgen.
gewoon bij de standaard bougie blijven als je niet al te veel
Aan de motor hebt gedaan..

Waarom denk je dat ze bij de Rallysport bougies aflezen..? om te kijken of je niet de motor in een keer opfokt... inderdaad is het een indicator, maar een heeeel erg onbetrouwbare...


wat als je motor olie verbruikt en hij te arm loopt? kan je mooi zeggen dat hij te rijk staat, maar als olie verbrand op je bougie kleurt dat zwart... het zelfde als te veel benzine.

Inderdaad kijk je bij 2takt motoren naar de bougie, maar ook dat is erg af te raden. Afstelling luistert heel nauw, een bougie niet, die kleurt aan de hand van de hoeveelheid olie... dus ik zou google weer even raadplegen als k jou was!:dux-blij_thumb-up:


verder, bij upgrades waardoor je een snellere verbranding hebt, of meer compressie, of waarbij je motor sneller op toeren komt, kan je inderdaad een koudere bougie monteren. Bij het gebruik van een turbo wordt het mengsel onder redelijke druk je cilinder in geblazen, de dichtheid is groter (je gebruikt energie om het samen te drukken). Hierom is er dus een minder warme vonk nodig om het te laten ontploffen;D .

en wat eerder al wordt verteld, lijkt het me dat te warme uitlaatgassen een erg goed resultaat kunnen zijn van te warme bougies
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

de geleerden onder ons bedanken u voor uw waardevolle en verhelderende toelichting ;D
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

van frankie nog niet gehoort waarom hij steeds die koudere adviseerd aan iedereen..
met een stock motor? graad 6 is de juiste graad voor de 3sgte..
als je gaat boosten waar door het warmer word heb je kans dat de bougie
als een warmte bron gaat funktioneren..
en het mengsel vroeg tijdig laat ontbranden. (pingelen)

vandaar dat er met boosten word geadviseerd koudere bougies te nemen
dit laat de bougie temperatuur dalen de warmte word
sneller naar de cilinder kop afgevoert.. waardoor de kans op pingelen afneemt..
een koude bougie heeft een grotere koel oppervlakte dan de warme bougie.

@sherwin als tie te arm loop en olie verbruikt zie je glimmend zwart residu
rijk is zwart achtig poeder residu..
een minder warme vonk?? het heet wel koude bougie maar dat betekent niet dat hij een koud vonkje geeft.. en een warme bougie een warme vonk:)

warm betekent dat hij minder snel koelt
koud dat de bougie sneller koelt
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

hmm ff binnenkort gaan kijken dan, kleine beurt moet toch binnenkort gebeuren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

1998mr2 schreef:van frankie nog niet gehoort waarom hij steeds die koudere adviseerd aan iedereen..
met een stock motor? graad 6 is de juiste graad voor de 3sgte..
als je gaat boosten waar door het warmer word heb je kans dat de bougie
als een warmte bron gaat funktioneren..
en het mengsel vroeg tijdig laat ontbranden. (pingelen)

vandaar dat er met boosten word geadviseerd koudere bougies te nemen
dit laat de cilinder temperatuur dalen de warmte word
sneller naar de cilinder kop afgevoert.. waardoor de kans op pingelen afneemt..
een koude bougie heeft een grotere koel oppervlakte dan de warme bougie.

@sherwin als tie te arm loop en olie verbruikt zie je glimmend zwart residu
rijk is zwart achtig poeder residu..
een minder warme vonk?? het heet wel koude bougie maar dat betekent niet dat hij een koud vonkje geeft.. en een warme bougie een warme vonk:)

warm betekent dat hij minder snel koelt
koud dat de bougie sneller koelt
okee... jij hebt echt meer crack nodig wil je dit geloofwaardig houden...

ik wil niet onrespectvol zijn, excuses als het zo overkomt, maar een bougie KOELT niet... daarvoor heb je een heel systeem in je motor gebouwd zitten, waarvan er zelfs onderdelen buiten de motor bevinden (zie radiateur)

een warmtegraad is zeer degelijk een eenheid voor de hitte waarmee er een vonk ontstaat.

Een graad 6, is gewoon aangeschreven als een bougie voor een 3sgte, maar is jou 3sgte hetzelfde als een 3sgte die volledig getuned is? Of als de 3sgte van een mede forum genoot? Nee... als je upgrades uitvoert verander je hierbij de omstandigheden. Verander je de omstandigheden heb je een grotere/kleinere hoeveelheid activeringsenergie nodig om de reactie op gang te brengen (verbranding)

ik weet niet of jij je goed hebt ingelezen, ik meen van niet...

maar klik hier eens maar eens op!

btw, pingelen is niet...
dit laat de cilinder temperatuur dalen de warmte word
sneller naar de cilinder kop afgevoert.. waardoor de kans op pingelen afneemt..
bij pingelen is de gehele cilinder op zo een hoge temperatuur dat, het brandstof-lucht-mengsel direct wordt ontstoken zonder daarbij een bougie vonk nodig te hebben. Hierbij mis je de gecoördineerde ontbranding per cilinder en loopt de motor onregelmatig... dit mijn grote vriend, wordt pingelen genoemd
een koude bougie heeft een grotere koel oppervlakte dan de warme bougie
Yeah right, weet niet waar jij een groter oppervlak vandaan haalt bij een bougie met dezelfde afmeting...

let me know if you still want to argue...:adhd:
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

ik heb hem dat zo vaak al verteld IRL, maar die gozer snapt t niet...dus bespaar je moeite...heb ik ook al gedaan ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

een koude bougie is korter dan een warme bougie, leg mij dat grotere oppervlak even uit 1998mr2.
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

@sherwin
klopt cilinder temperatuur moet bougie temperatuur zijn.
oppervlakte van het porselein dat in aanraking komt met het metaal is groter

zie http://www.google.com/images?hl=en&q=ko ... 67&bih=784

zijn er een aantal plaatjes die je uitleggen wat een warme en koude bougie is
en je zult er achter komen goed kijken naar de plaatjes
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

UndaGrwnD schreef:ik heb hem dat zo vaak al verteld IRL, maar die gozer snapt t niet...dus bespaar je moeite...heb ik ook al gedaan ;)
my god ga jij ze nu ook al geloven.. deed je al met die roller bank draadje
zie de linkjes die in aan gaf..
daar staat het in..
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

zelfs op de ngk site staat het of geloven jullie de bougies niet wat je zelf er in draait kijk goed naar de tekeningen en, het kwartje zal vallen..
klik op het googel link en dan de tweede rij staat er een foto van ngk
die leggen uit wat een warme en koude bougie inhoud
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Afbeelding

hmmm?

Afbeelding

Afbeelding

hmm...


om je even goed te begrijpen, zou je deze zin nader kunnen verklaren?
oppervlakte van het porselein dat in aanraking komt met het metaal is groter
misschien dat ik het niet goed begrijp dan hoor, maar met deze plaatjes kom ik niet verder dan mijn standpunten, buiten dat zijn mijn standpunten nog steeds ongeschonden...


i dont get ya mate...
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Timmo Wijker schreef:een koude bougie is korter dan een warme bougie, leg mij dat grotere oppervlak even uit 1998mr2.
koude bougie ziet er korter uit.. omdat hij meer porselein heeft
en dat heeft een groter contact vlak met het schroef draad van de bougie
waardoor er meer warmte weg kan vloeien van het porselein
naar de cilinderkop..
zie google foto en je komt er achter
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Sherwin schreef:Afbeelding

hmmm?

Afbeelding

Afbeelding

hmm...


om je even goed te begrijpen, zou je deze zin nader kunnen verklaren?


misschien dat ik het niet goed begrijp dan hoor, maar met deze plaatjes kom ik niet verder dan mijn standpunten, buiten dat zijn mijn standpunten nog steeds ongeschonden...


i dont get ya mate...
kijk op de foto en je ziet dat er meer porselein is bij het koude bougie
en de contact dat het porselein maakt met de schroef draad van de bougie is daar door groter
zie de tekening
waar door hij meer warmte kwijd kan..
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

1998mr2 schreef:koude bougie ziet er korter uit.. omdat hij meer porselein heeft
en dat heeft een groter contact vlak met het schroef draad van de bougie
waardoor er meer warmte weg kan vloeien van het porselein
naar de cilinderkop..
zie google foto en je komt er achter
zoek jij eens op wat de verbrandingswarmte is van benzine... Zoek eens op in welke mol concentraties deze verbranden... zoek dan eens op hoeveel warmte en energie die er vrij komt bij het verbranden hiervan...

bedenk eens dat de zuiger frictie ondervind, en hierbij warmte produceert,

tel dit bij elkaar op, en denk je nog steeds dat al die warmte, door die ene bougie wordt afgevoert? ik denk dat je het niet snapt... waar jij op doet is dat alleen de bougie wordt gekoelt zodat deze niet kapot gaat. Hier heb je niks aan als je een upgrade doet (waar menig man hierbij op doelt).

Kortom, koudere bougie is inderdaad verstandig bij een upgrade waarbij de motor sneller toeren maakt en wellicht een hogere verbandingswarmte krijgt(hogere druk, andere timings etc.)

en nog even @1998mr2:
het principe waarop de verbandingsmotor werkt is een samenhangend geheel. Voor een verbrandingsmotor waar je redelijk wat kracht uit wilt halen, en je dus iets zal aanpassen zal je met alles rekening moeten houden, doe jij het niet, zal je het de pijnlijke manier moeten leren
Plaats reactie