3S-GTE Bougies welke doen?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Sherwin schreef:zoek jij eens op wat de verbrandingswarmte is van benzine... Zoek eens op in welke mol concentraties deze verbranden... zoek dan eens op hoeveel warmte en energie die er vrij komt bij het verbranden hiervan...

bedenk eens dat de zuiger frictie ondervind, en hierbij warmte produceert,

tel dit bij elkaar op, en denk je nog steeds dat al die warmte, door die ene bougie wordt afgevoert? ik denk dat je het niet snapt... waar jij op doet is dat alleen de bougie wordt gekoelt zodat deze niet kapot gaat. Hier heb je niks aan als je een upgrade doet (waar menig man hierbij op doelt).

Kortom, koudere bougie is inderdaad verstandig bij een upgrade waarbij de motor sneller toeren maakt en wellicht een hogere verbandingswarmte krijgt(hogere druk, andere timings etc.)

en nog even @1998mr2:
het principe waarop de verbandingsmotor werkt is een samenhangend geheel. Voor een verbrandingsmotor waar je redelijk wat kracht uit wilt halen, en je dus iets zal aanpassen zal je met alles rekening moeten houden, doe jij het niet, zal je het de pijnlijke manier moeten leren
ik zeg ook niet dat de bougie de hele motor koelt..

de bougie word opgewarmt door de verbrandings gassen..
en het moet niet zo zijn dat je dat zo warm gaat maken tot dat ze boegies gaan gloeien van de hitte..
nou het porselein zorgt er voor dat de boeigie koel blijft
een koude bougie heeft meer porselein dus een groter opervlakt contact
waar voor er meer warmte van de bougi word afgevoert
dus de bougie word niet zo warm

neem je een bougie met minder porselein (een warme bougie)
die voer het warmte minder snel af dus voor de normale motoren

hier bij heb ik het over bougie wamte en niet de motor warmte
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

ik had laatst een heetloper, en met een koudere bougie was het op eens weg...........;D
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

dat van je koude en warme bougie klopt.. dat aflezen ook.. alleen dat is de middeleeuwse techniek, en de brommer techniek..

tegenwoordig maken ze wideband sensors.. wat je precies verteld wat er gebeurd..

heel fijn dat jij je bougie afleest.... maar niet iedereen belast zijn motor altijd op de zelfde manier..
als je altijd cruised is een bkr6 bougie voldoende..
heb je hem licht getuned en doe je eens wat stoplichtsprintjes moet je een bkr7 hebben.
maar doe je trackday's of hang je altijd hevig aan het gas met alle BPU's of meer, kun je weer beter een bkr8 (ja 8 ) nemen

maar als jij nou altijd cruised... en gaat dan ineens een volle dag blazen op de nurburgring, swap jij dan je bougie's even van 6 naar 8 ?, dacht het niet

daaom kun je beter een 7 nemen, die doet het goed met cruisen, en daar kun je een trackday mee doen.. als je al met een grotere turbo/gebouwde motor rijdt kun je gewoon beter BKR8 gebruiken

en niet aflezen want je verbrandings temperaturen veranderen samen met het weer.. en luchtvochtigheid/luchtdichtheid..
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

zie ook hier http://motornet.demotorsite.be/rijden/o ... kaars.html

zie je een plaatje van een warme en koude bougie zo zie je dat er meer warmte word afgevoert..
daar bover staat er een tekst van hoe dat werkt
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

1998mr2 schreef:ik zeg ook niet dat de bougie de hele motor koelt..

de bougie word opgewarmt door de verbrandings gassen..
en het moet niet zo zijn dat je dat zo warm gaat maken tot dat ze boegies gaan gloeien van de hitte..
nou het porselein zorgt er voor dat de boeigie koel blijft
een koude bougie heeft meer porselein dus een groter opervlakt contact
waar voor er meer warmte van de bougi word afgevoert
dus de bougie word niet zo warm

neem je een bougie met minder porselein (een warme bougie)
die voer het warmte minder snel af dus voor de normale motoren

hier bij heb ik het over bougie wamte en niet de motor warmte
gozer... oppervlakte heeft 2 dimensies heh... als je MEER porselein hebt, op je bougie is dit geen grotere oppervlakte...

als een bougie gloeit, heeft dit geen impact op de vonk, aangezien de vonk wordt veroorzaakt door een stroom die overspringt van elektrode naar elektrode... dat porselein de warmte beter afgeeft in jou verhaal is zeer zeker niet waar... je hebt meer porselein, dit zal de warmte eerder overbrengen naar meer porselein of welke andere isolator dan ook. Maar wat niet verschilt is de kop van de bougie, de kop is hetzelfde die wordt natuurlijk ook warm, maar omdat er daar GEEN groter oppervlak is, is je hele verhaal bij deze afgewezen. er wordt niet meer warmte afgegeven.

uitleg versimpelt. wat jij zegt is dat je een betere uitlaat flow hebt, als je een downpipe wordt gemonteerd met een grotere diameter, terwijl hij vervolgens op een vernauwing is aangesloten. (misschien niet heel goed voorbeeld maarja)

werkt niet, want dan blijf je dezelfde factor hebben die het geheel limiteert...

maar bij bougies gaat het wel degelijk om de vonk hoor...
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

het gaat er ook om dat hij niet smelt ;) of dat de electrode afbreekt dan ben je namelijk niet blij
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Sherwin schreef:gozer... oppervlakte heeft 2 dimensies heh... als je MEER porselein hebt, op je bougie is dit geen grotere oppervlakte...

als een bougie gloeit, heeft dit geen impact op de vonk, aangezien de vonk wordt veroorzaakt door een stroom die overspringt van elektrode naar elektrode... dat porselein de warmte beter afgeeft in jou verhaal is zeer zeker niet waar... je hebt meer porselein, dit zal de warmte eerder overbrengen naar meer porselein of welke andere isolator dan ook. Maar wat niet verschilt is de kop van de bougie, de kop is hetzelfde die wordt natuurlijk ook warm, maar omdat er daar GEEN groter oppervlak is, is je hele verhaal bij deze afgewezen. er wordt niet meer warmte afgegeven.

uitleg versimpelt. wat jij zegt is dat je een betere uitlaat flow hebt, als je een downpipe wordt gemonteerd met een grotere diameter, terwijl hij vervolgens op een vernauwing is aangesloten. (misschien niet heel goed voorbeeld maarja)

werkt niet, want dan blijf je dezelfde factor hebben die het geheel limiteert...

maar bij bougies gaat het wel degelijk om de vonk hoor...

hoe het ook is:

lees goed 1998mr2
Het porselein is een isolator.. geen koelmiddel
een koudere bougie heeft meer porselein omdat deze moet vonken tegen een grotere weerstand (lees punt2) als normaal. waarvoor de schacht van de bougie wordt voorzien van dikker porselein zodat de vonk niet tegen de weerstand in door het porselein doorvonkt op de schacht van de bougie.. als hij dat wel doet kun je inderdaad detonatie door een bougievonk krijgen, of het porselein knalt in stukke (daarom wil je dus geen te warme bougie.. liever te koud als te warm)

punt 2 : Misfires.. oftewel te zwakke bougievonken :
je weet wel dat stroom altijd de makkelijkste weg zoekt richting massa..
als je motor voor 100% moet werken ondervind de onsteking de grootste weerstand in de motor, misfires komen doorgaans alleen maar voor onder boost.. als de weerstand toeneemt dus.. porselein is een isolator. en zorgt ervoor dat de vonk onder druk niet doorvonkt waar dat niet moet... hoe hoger de weerstand (door hitte) hoe meer porselein je nodig hebt..
en dat is niet omdat dat de bougie afkoelt.. de bougie wordt gewoon net zo heet als je verbrandig is.. of je nu een bkr6 of bkr9 hebt
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

of dat de electrode afbreekt dan ben je namelijk niet blij
Ik ken nog iemand die bij een Dyno-run in Goes met een schroevendraaier en 2-secondenlijm geprobeerd heeft z'n bougie uit z'n motorblok te peuteren...

Iets met "Turbo..." was het.. ;D ;D
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

ja precies... hij verward de werkingen met elkaar, maarja kan iedereen gebeuren! maakt niet uit!
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

pakt chips........
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

Dan ben je te laat...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

UndaGrwnD schreef:Dan ben je te laat...
Haha inderdaad...
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

frankie-turbo schreef:hoe het ook is:

lees goed 1998mr2
Het porselein is een isolator.. geen koelmiddel
een koudere bougie heeft meer porselein omdat deze moet vonken tegen een grotere weerstand (lees punt2) als normaal. waarvoor de schacht van de bougie wordt voorzien van dikker porselein zodat de vonk niet tegen de weerstand in door het porselein doorvonkt op de schacht van de bougie.. als hij dat wel doet kun je inderdaad detonatie door een bougievonk krijgen, of het porselein knalt in stukke (daarom wil je dus geen te warme bougie.. liever te koud als te warm)

punt 2 : Misfires.. oftewel te zwakke bougievonken :
je weet wel dat stroom altijd de makkelijkste weg zoekt richting massa..
als je motor voor 100% moet werken ondervind de onsteking de grootste weerstand in de motor, misfires komen doorgaans alleen maar voor onder boost.. als de weerstand toeneemt dus.. porselein is een isolator. en zorgt ervoor dat de vonk onder druk niet doorvonkt waar dat niet moet... hoe hoger de weerstand (door hitte) hoe meer porselein je nodig hebt..
en dat is niet omdat dat de bougie afkoelt.. de bougie wordt gewoon net zo heet als je verbrandig is.. of je nu een bkr6 of bkr9 hebt

http://en.wikipedia.org/wiki/Spark_plug

What is the function of a spark plug?

1) To ignite the air/fuel mixture. Electrical energy is transmitted through the spark plug, jumping the gap in the plugs firing end if the voltage supplied to the plug is high enough. This electrical spark ignites the gasoline/air mixture in the combustion chamber.

2) To remove heat from the combustion chamber. Spark plugs cannot create heat, they can only remove heat. The temperature of the end of the plug's firing end must be kept low enough to prevent pre-ignition, but high enough to prevent fouling. The spark plug works as a heat exchanger by pulling unwanted thermal energy from the combustion chamber and transferring heat to the engines cooling system. The heat range of a spark plug is defined as its ability dissipate heat from the tip.

What exactly is a spark plug "heat range"?

The heat range has nothing to do with the actual voltage transferred through the spark plug. Rather, the heat range is a measure of the spark plug's ability to remove heat from the combustion chamber. The heat range is determined by the insulator nose length and its ability to absorb and transfer combustion heat, the gas volume around the insulator nose, and the materials/construction of the center electrode and porcelain insulator.
In identical spark plug types, the difference from one heat range to the next is the ability to remove 70°C to 100°C from the combustion chamber. A longer the nose on a spark plug forces the heat from the tip to travel farther before it is absorbed by the cylinder head, which retains more of the heat in the plug tip - making the plug "hotter" than a similar plug with a shorter nose. Engine temperature will affect a spark plug's operating temperature, but not the plug's heat range.


stukje van de wikipedia

The tip of the insulator, the part from the metal body of the plug to the electrode protruding into the combustion chamber, must resist high temperatures while retaining electrical insulation. To avoid over-heating the electrode, it must also provide good thermal conductivity (warmtegeleidingsvermogen)

dus porselein word gebruikt voor het warmte aftevoeren en wat jij hebt gevonden de Insulator (isolator)

Insulator
The main part of the insulator is made from porcelain. Its major function is to provide mechanical support for the central electrode, whilst insulating the high voltage. It has a secondary role, particularly in modern engines with deeply recessed plugs, in extending the terminal above the cylinder head so as to make it more readily accessible.

dus met andere woorden de heat range warmte graad van een bougie
ontrekt meer warmte uit de verbrandings kamer.
dus porselein is een soort koelmiddel.. maar ook to support the electrode insulating high voltage..
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

* Pakt nootjes en leesbril *
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

meer duidelijkheid brengen de foto's van me googel link kan niet omgaan mt het plakken van foto's op forum's

duidelijker dan dit en wiki kan ik niet meer zijn..
uitleg van de warmte graad is hier boven gegeven wel in het engels..
maar daar staat wat er bedoelt word met de hogere graad bougie
(kouder)
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

bedankt voor de mega reacties...;D

Maakt het nog uit of Koper, Platina, Irideum bougies (van uit gaan dat ze allemaal dezefde warmte graad hebben) en dat je gewoon netjes gas geeft en af en toe aan het gas hangt...(voor even) kortom mijn rijstijl...8)

Maakt de benzine keuze nog uit dan, afhangkelijk van de warmte graad??

dus 95,98,of 100 octaan...:huh:
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

het is ook genoeg zo..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

Zou 1998mr2 ook ze caberateur iedere keer aanpassen als de weersomstandigheden veranderen? Met wat voor sproeier rijdt je eigelijk?
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Je weet dat wiki's aan te passen zijn, netzoals door mensen die het niet snappen... Porselein is de isolator hierdoor zal geen stroom lopen, dus vonkt een bougie. Het dient er tevens voor om de bougie zelf koud te houden, logisch want ander brand hij door, in je tekst staat dat de bougie tot 100 graden zou koelen, denk niet dat je dat serieus moet nemen, anders neem je bij koelproblelem toch een andere bougie. De hittegraad maakt degelijk wat uit voor dr verbranding, prop er maar eens in met een te hoge hittegraad, trap m op zn staart, en kijk dan maar eens naar de zuiger op het punt waar de bougie het mengsel ontbrand, denk dat 't dan wel snapt.

Btw internetpagina's hebben niet altijd correcte informatie, zoals je in andere topics vast wel hebt gemerkt...

@topic starter/serieus geinteresseerde:
Bij upgrades aan het blok en hogere drukt etc. Op straat & fun gebruik; wel een graadje kouder gaan qua bougie

Timmo Wijker schreef:Zou 1998mr2 ook ze caberateur iedere keer aanpassen als de weersomstandigheden veranderen? Met wat voor sproeier rijdt je eigelijk?
Ik met Keihin 132 op mn 24mm carb, bre9 bougie van ngk, ook hittegraad kouder en ontstoord! Gaat als de brandweer op twee wielen :D
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

Ik doe alleen 2takt op 4 wielen :p
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
Plaats reactie