3S-GTE Bougies welke doen?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Timmo Wijker schreef:Zou 1998mr2 ook ze caberateur iedere keer aanpassen als de weersomstandigheden veranderen? Met wat voor sproeier rijdt je eigelijk?

Ik had Mikuni 34mm cv carbs in me 4 wieler ;D
En me vorige motorfiets had Mikuni cv flatslides ;D
Maar, de huidige heeft tegenwoordig ook injectie :P

En BTW de bus pringles is leeg :P
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

nou voor de koppige
hier het ultieme bewijs
van ngk zelf zie op hun website
en hier een filmpje
niets te maken met 2takt of bromfietsen, auto het zelfde

zo kies je de juiste warmte graad

http://www.youtube.com/watch?v=LbR75wq9 ... r_embedded
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

omg hier staat alles met koeie leters op de site van ngk

alles wat ik zei is gewoon waar.. kijk en overtuig je zelf
of is wat op de ngk site niet waar???
@ serwin.. timmo.. undagrwn.. frankie. rob-e en voor de rest die ook heef t gereageerd

http://ngksparkplugs.com/tech_support/s ... p?mode=nml
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

uhu, hitte afvoeren waren we het toch al over eens...? Dat de isolator tevens de werking heeft van koeling voor de bougie zelf...

even om terug te komen waar het om gaat...
Fuel Type / Quality

Low quality and/or low octane fuel can cause knock which will elevate cylinder temperatures. The increased cylinder temperature will cause the temperature of the combustion chamber components (spark plug, valves, piston, etc.) to rise, and will lead to pre-ignition if the knock is uncontrolled.
When using an ethanol blend fuel with high ethanol content in high performance applications, a colder heat range may be necessary. The spark timing can be advanced further because ethanol blend fuel has a higher resistance to knock (higher octane). Due to the decreased knock, there will be less audible “warning” from knock before the spark plug overheats and pre-ignites.
Some types of fuel additives in lower quality fuels can cause spark plug deposits that can lead to misfires, pre-ignition, etc.
Ignition Timing

Advancing ignition timing by 10° will cause the spark plug tip temperature to increase by approximately 70° to 100°C.
A colder heat range spark plug may be necessary if the ignition timing has been advanced to near the knock level. Higher cylinder temperatures near the knock level will bring the spark plug firing end temperature closer to the pre-ignition range.
Compression Ratio

Significantly increasing the static/dynamic compression ratio will increase cylinder pressures and the octane requirement of the engine. Knock may occur more easily. If the engine is operated near the knock level, a colder heat range spark plug may be necessary due to the resulting increased cylinder temperatures.
Forced Induction (Turbocharging, Supercharging)

A colder heat range spark plug may be necessary due to the increased cylinder temperature as boost pressure (manifold pressure) and subsequent cylinder pressure and temperature increase.
na aanpassing van een factor, bougie graad veranderen om de optimum temperatuur van de verbanding te behouden. Bougie heeft degelijk effect op de verbranding, en welke vonk er wordt gegeven... waar het hele verhaal om draait is, dat de bougie kouder moet zijn dan de vonk die er wordt geleverd omdat de bougie anders voor ongecoördineerde ontbranding zorgt...

again, samenhangend geheel...
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

juist lees het maar eens door.. alles wat er staat is je al eens verteld.. en ik heb toch gezegd dat het klopt wat je vertelde/beweerde..

alleen als jij dan je bougie afleest, dan kijkt de rest wel gewoon naar de lambda waardes.. idpv gokken wat nou precies het probleem is.

@edje ": altijd 98 of 100 octaan erin.. tenzij hij gemapt is voor euro95
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Edje Turbo schreef:bedankt voor de mega reacties...;D

Maakt het nog uit of Koper, Platina, Irideum bougies (van uit gaan dat ze allemaal dezefde warmte graad hebben) en dat je gewoon netjes gas geeft en af en toe aan het gas hangt...(voor even) kortom mijn rijstijl...8)

Maakt de benzine keuze nog uit dan, afhangkelijk van de warmte graad??

dus 95,98,of 100 octaan...:huh:
verschil in materiaal is uitsluitend gedaan om de levensduur van een bougie te verlengen. wat er wordt gedaan is ze nemen irridium/platina ipv koper voor de elektrode. De elektrode wordt iets dunner gemaakt, zo heeft de bougie een hogere weerstand en zou hij nog goed moeten vonken. Op deze manier wordt de levensduur verlengd.

Een hoger octaan brandstof brand (volgens mij) op een hogere temperatuur/ontbrand sneller. Hierbij kan je dus een lagere bougie graad nemen, maar dit lijkt me geen vereiste.

en met je rijstijl heb je eerder jezelf qua tanken haha, zo erg intensief lijkt je je motor niet te belasten.

hoop dat je in het lange verhaal het antwoord hebt kunnen vinden!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

mijn ervaring zegt dat iridiums en platinum bougies niet geweldig zijn voor een turbo.. door de hogere weerstand van de onsteking hebben ze de neiging kapot te klappen.. en probeer dan nog maar eens al het porselein uit je motor te krijgen als het in tig kleine stukjes ligt, ik zou gewoon een normale monteren met zo min mogelijke weerstand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Geeft Rob-E een nieuwe bus pringles en maakt zelf een zak hamkaas open....
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Ik pak dan maar voor mijzelf de zak sensations.... *geeft Dennis een amstel bier..*
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

*geeft krijger ook een pilsje*, en we proosten op de goede afloop.....
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Hahaha ;D Senks!!!

Proost dan maar!:bier-smiley-oranje:
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Arnie
Zere vingers van het typen..
Berichten: 932
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:50
Type MR2: AW11

Bericht door Arnie »

Sherwin schreef: Een hoger octaan brandstof brand (volgens mij) op een hogere temperatuur/ontbrand sneller.
Zal eens wat laag octaan benzine op het vuur gooien....;D

Klopt voor de helft.
Lager octaan benzine ontbrandt sneller(bij een lagere temperatuur), daarom zal een motor met RON95 sneller pingelen als een met RON98.
Voor turboblokken maar ook hoogtoerige N.A. blokken is 98 de beste keus.
Uiteraard zal je ook aan de randvoorwaarden moeten voldoen zoals Frankie al aangeeft. (lees afstelling)

En dat zonder wicki :::|:::|
Afbeelding
Fun is not a Straight line, have fun.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

Kies maar uit: 1, 2, 3 of 4 electodes.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Arnie schreef:Zal eens wat laag octaan benzine op het vuur gooien....;D

Klopt voor de helft.
Lager octaan benzine ontbrandt sneller(bij een lagere temperatuur), daarom zal een motor met RON95 sneller pingelen als een met RON98.
Voor turboblokken maar ook hoogtoerige N.A. blokken is 98 de beste keus.
Uiteraard zal je ook aan de randvoorwaarden moeten voldoen zoals Frankie al aangeeft. (lees afstelling)

En dat zonder wicki :::|:::|
vandaar de note ''volgens mij'' haha, thanks voor de toevoeging:dux-blij_thumb-up:
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

oke ik denk dat het dus gewoon een koper bougie wordt ivm de weerstand.

Nu is de vraag nog; Waarom NGK??? en geen Denso bougie??? Haast alles van de MR2 is toch van Denso? Ik twijfel nog over de hittegraad of standaard
of -1 kouder doen.
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

als je een open uitlaat systeem hebt, hogere boost wilt draaien etc...dan kan je een graad kouder nemen heb ik begrepen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

waarom denso en geen ngk ;)
Afbeelding
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

vraagje; Zijn de Gen II bougies zelfde als gen III?
kortom kunnen de IK 20 Denso iridium hergebruikt worden in een Gen III blok? ik kan er niets over vinden op internet....

-verder de vraag; Bij een Apexi gen III kit, zit er een pijpje aan vast met een haakse hoek. Welke slang wordt hier op aangesloten? Volgens mij gaat de standaard BPV met een slang naar het originele luchtfilter huis en is het de bedoeling dat deze nu naar de Apexi loopt. ..
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Bougies zijn hetzelfde.
En jouw veronderstelling van de aansluiting klopt ;)
Afbeelding
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Bedankt voor je reactie...nu moet ik alleen nog wat kabelboom pin outs gaan uitzoeken..hoop dat me dat zelf lukt....heb de kabelboom van de motor er compleet bij maar de bestaands boom van mijn gen 2 met zekeringkast welke ooit een nl 3s-ge was uit 1991 zal ook wat pin outs in veranderen. De gen 2 die ik nu heb is wel al met een elektronische Teller werk uitgevoerd dus dat scheelt volgens mij wel al wat extra werk. En anders maak ik wel een topic aan gezien de hoeveelheid turbo rijders hier.;)
Motor set up bij ad gekocht trouwens...voor de keners...inbouw en opknappen motor gebeurt bij mijn eigen garage en maat willie hermans te volkel welke ook goed bekend is met ad in toyota land.
Plaats reactie