Ervaring Evans waterloze koelvloeistof?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Ervaring Evans waterloze koelvloeistof?

Bericht door MarcoTwo »

Afbeelding

Ik overweeg om deze Power Cool koelvloeistof (zonder water, dus bij 180 graden kookpunt!) in de MR2 te gebruiken en mogelijk later in de S2000.

Is het te mooi om waar te zijn? Heeft iemand ervaringen (al dan niet van anderen) hiermee?

Het is een best kostenplaatje (3 x 5 liter + een zwik van de doorspoelvloeistof), maar als dit de oplossing kan zijn voor de onuitroeibare luchtbellen na verloop van een stuk rijden, is dat me wel waard (gelijk i.v.m. een high flow alu radiateur + siliconen slangen).

http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... -cars.html

Power Cool 180° Cars
Power Cool 180° is een waterloze koelvloeistof voor High Performance Cars. Ideaal voor motor- en rallysport. Power Cool 180°C beschermt de koelsystemen van -40 °C tot 180 °C.

TOEPASSING
De unieke eigenschappen van Power Cool 180° voorkomen vroegtijdige detonatie, oververhitting en andere problemen die van de op water gebaseerde koelvloeistoffen.

VOORDELEN
1. Geen water, geen oververhitting: Power Cool 180° heeft een kookpunt van 180° en kookt niet over. Zonder water is er immers geen oververhitting mogelijk.
3. Water bevat zuurstof dat corrodeert . Power Cool 180° verwijdert corrosie, want het bevat geen water.
4. Power Cool 180° laat uw koelsysteem draaien op een lagere druk. Dat verlaagt weer de druk op andere onderdelen van de motor.
5. Power Cool 180° genereert aanzienlijk minder putjes doordat het geen water bevat.
6. Power Cool 180 voorkomt vroegtijdige ontploffing door oververhitting en geeft meer remkracht.

Prijzen:
- 2 liter = € 39,66
- 5 liter = € 85,41
- 25 liter = € 420,48

http://www.classic-oils.net/Product-435 ... r-Cool-180
http://www.evanscoolant.co.uk/acatalog/ ... -Cool.html
http://shop.high-import-performance.de/ ... gkeit.html
http://www.evanscoolants.nl/technical
http://www.evanscoolants.nl/power-cool- ... -cars.html
http://www.millersoils.nl/waterloze-koe ... gory_id=30
http://www.evanscoolants.nl/news/miller ... benelux/24
http://www.evanscoolants.nl/stockists
http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_18/Category_5/783
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

I have a 1932 chevy sedan that I drive occasionally. During the summer months, it would boil over during city driving. The cooling system is very clean. It is just the nature of the beast. Chevrolet did not put a thermostat in those cars, although they do allow for one to be put in it, which I did, with little or no benefit. I added Evans Waterlass coolant and have had excellent results. No boil over, temperature just a few degrees over normal due to the better heat transfer to the coolant. Evans folks said to expect that. I am very pleased with the results. I am going to put it in all my other cars because of other benefits.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Ik vraag me zeer af of je zo geen nieuwe problemen gaat krijgen, je zult met dit spul nog steeds moeten ontluchten.

Misschien kan je watertemp omhoog, maar je olietemp kan zo ook omhoog gaan.... wordt het straks een oliekoeler installeren.
Don't shoot the messenger!
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

waarom geen druk? zet dat spul niet uit als het warm wordt dan?

vaag verhaal als je 't mij vraagt hoor...
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Dit is een plijster op je wonden, je moet eerst het probleem gaan oplossen en dat is oververhitting en geen lapmiddelen gebruiken.

6. Power Cool 180 voorkomt vroegtijdige ontploffing door oververhitting en geeft meer remkracht.

Dat is knap!!!! ::)
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Dat is het (plaatselijke) gevolg, de samenkomende luchtbellen na een uurtje rijden, zijn de oorzaak. Waarom blijft gissen, aangezien het bij de anderen nauwelijks een issue is.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Als de luchtbellen de oorzaak zijn, dan vergroot je het probleem alleen maar. Dan gaat je koelvloeistof misschien wel niet koken, maar krijg je een hotspot op de plaats waar de lucht zit. Ook niet best voor je blok.

Je hebt ergens een hele kleine lekkage die je niet ziet. Heb je al geprobeerd met een kleurstof door je koelvloeistof ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Marco, heb je dit stukkie pijp al vervangen?

Afbeelding

Afbeelding
Don't shoot the messenger!
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Nee, maar die scheen goed te zijn.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

MarcoTwo schreef:Nee, maar die scheen goed te zijn.
Wat ik begrepen had van Paul Woods is dat deze in 8-10 emmers die hij tegen komt lek is of al haarscheuren vertoond.
Hij vervangt die bocht preventief, een klein scheurtje zou al jou probleem kunnen veroorzaken.

Nadeel is alleen wel dat je voor deze reparatie je tank er uit moet halen.
Don't shoot the messenger!
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

En inspectie kan wel 'zo'? Lees: eenvoudig even van onderen bekijken, beetje plastic opzij?
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

MarcoTwo schreef:En inspectie kan wel 'zo'? Lees: eenvoudig even van onderen bekijken, beetje plastic opzij?
Het zit achter het hitte schild, kijken zou met een brug moeten kunnen.
Don't shoot the messenger!
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Dat is geen probleem.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
jot

Bericht door jot »

Al uitgeprobeerd MarcoTwo? Was wel beniewd geworden, nadat een collega me vertelde dat dit vaak bij auto's met de motor achterin en de radiatier voor word gebruikt. Nog iemand ervaring hiermee?
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Nee, nog niets mee gedaan. Kan ook even niet op de brug (en ook geen tijd gehad).
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Plaats reactie