3sgte verschillen

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

3sgte verschillen

Bericht door Edje Turbo »

Er zijn inmiddels 5 generatie 3sgte motoren. Gen 1,2,3 lagen ook in de mr2, maar gen 4 en 5 in de caldina. Welke standaard 3sgte is nu het beste voor de mr2...? Zit de grootste modificatie tussen de gen 2 en gen 3? Of is de gen 5 met zijn middeninlaat aansluiting ook een leuke optie voor de mr2? 8)
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 144
Lid geworden op: 24 mei 2012, 15:18

Bericht door Mr2lover2 »

Staat een gen5 op mp.. Nog nooit in een mr2 gezien
Misschien jij de eerste heb je de primeur..
Door Ad laten inbouwen..
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 144
Lid geworden op: 24 mei 2012, 15:18

Bericht door Mr2lover2 »

Als het goed is kwamen die niet in schakel alleen automaat
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Had hem gezien bij ad, maar zou dan eerder ooit voor evt een gen 3 gaan, gen 4 en 5 horen gewoon niet in een mr2...niet orgineel geleverd...
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

maar loopt des te beter...stuk beter nog als een gen3 automaat of schakel ecu maakt niet uit.
Afbeelding
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Wat moet er bij een gen 2 naar gen 5 dan allemaal aangepast worden frank?
Volgens mij is de bekabeling een grote opgave, ecu automaat op een schakelbak? Den gen 2 bak kan volgens mij wel overgezet worden. Uitlaat mongoose met downpipe gen 2 zal niet passen op gen 5 caldina... een bpv en een hotpipe zul je moeten maken...

Zijn er mr2 met een gen 5 die rond rijden?
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 144
Lid geworden op: 24 mei 2012, 15:18

Bericht door Mr2lover2 »

Nog geen gezien..
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Hey Ed, ben wel benieuwd naar die info van die Gen5! Nooit geweten dat die er was.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

we hebben nu 1 gen5 ligge, is in weze het zelfde als een gen4, alleen weer een centerfeed inlaat en grotere topmount intercooler
bij gen4/gen5 moet je de kabelboom coldpipe en downpipe zelf maken, voor de rest is alles het zelfde als bij een gen3
een gen5 heeft 285pk met de kickdown overboost optie, jammer genoeg is daar nog te weinig documentatie over om te weten waaraan je die swapjes kunt herkennen, simpelweg zijn ze nog te nieuw, en minder geproduceerd, van 2002-2006

automaat ecu of manual ecu maakt niet uit, bij gen 5 zit er wel keylock op, maar onze set is compleet dus, je kunt vooruit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Quadc@msix
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jul 2007, 12:16
Type MR2: AW11

raar argument...

Bericht door Quadc@msix »

Edje Turbo schreef:Had hem gezien bij ad, maar zou dan eerder ooit voor evt een gen 3 gaan, gen 4 en 5 horen gewoon niet in een mr2...niet orgineel geleverd...
Een V6 is ook nooit in een MR2 geleverd, maar past nagenoeg 1 op 1 , zelfs toen ik mijn SW net had heb ik ooit eens gezegd: "ooit komt er een V6 in" ik kreeg toen het advies van iemand die echt héél veel van MR2's weet dat dit nooit zou passen zonder te zagen... het bewijs heb ik ondertussen al weer 6 jaar geleden geleverd dat de dikke 5VZ er zonder hakken en breken aan de carrosserie in past...praatje van "is niet origineel geleverd in een MR2, dus hoort er niet in" is een beetje een vreemd argument, (en hoor hier gewoon de dokter praten) juist door dit soort dingen te doen maak je de mooiste combinaties....en wellicht is de gen5 wel een heel mooi alternatief in de MR2 .... ben erg benieuwd hiernaar

John / Quadc@msix
"technology is the substitute 4 cubic inches, but what if I have both?" -=3.4 supercharged MONSTER=-
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

toen ik mijn time attacker ging swappen stond die gen5 er nog niet, anders was die erin gegaan.. de nieuwere techniek ervan heeft als voordeel dat het veel beter rijdt.. soepeler, zuiniger, sneller, betrouwbaarder
Afbeelding
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 144
Lid geworden op: 24 mei 2012, 15:18

Bericht door Mr2lover2 »

Ben benieuwd wat er allemaal gedaan niet worden om
Een gen2 naar gen5 te swappen
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 144
Lid geworden op: 24 mei 2012, 15:18

Bericht door Mr2lover2 »

KeylOck? Moet je dan ook de contact slot overzette?
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Heb het er nog niet met iemand serieus over gehad, ergens heb je wel een punt en is een gen 5 zeker een leuk idee. Alleen zijn er een paar zaken die het rationeel erg lastig maken....
De onzekerheid met wat ga je tegen komen...wat kun je hergebruiken van je gen 2...wat zul je zelf moeten bedenken of maken. Hoe is het met de verkrijgbaarheid van materiaal voor een gen 5..en wat gaat het allemaal kosten......en in mijn geval..gezien de restauratie die net 2 jaar klaar is....zonde, wat hij loopt na 13 jaar jn mijn bezit super de gen2 met zijn upgrades, ct20 turbo, etc,etc. Oo, ja....en de vrouw is er ook nog natuurlijk..hoe leg je dat dan uit.....:::|
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Mr2lover2 schreef:Ben benieuwd wat er allemaal gedaan niet worden om
Een gen2 naar gen5 te swappen
Leer eens lezen dude:
frankie-turbo schreef:we hebben nu 1 gen5 ligge, is in weze het zelfde als een gen4, alleen weer een centerfeed inlaat en grotere topmount intercooler
bij gen4/gen5 moet je de kabelboom coldpipe en downpipe zelf maken, voor de rest is alles het zelfde als bij een gen3
een gen5 heeft 285pk met de kickdown overboost optie, jammer genoeg is daar nog te weinig documentatie over om te weten waaraan je die swapjes kunt herkennen, simpelweg zijn ze nog te nieuw, en minder geproduceerd, van 2002-2006

automaat ecu of manual ecu maakt niet uit, bij gen 5 zit er wel keylock op, maar onze set is compleet dus, je kunt vooruit
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Mr2lover2 schreef:KeylOck? Moet je dan ook de contact slot overzette?
Met Keylock bedoelt Frank de immobilizer, dan moet je de transponder ring, sleutel en het immobilizer kastje hebben dat bij de ECU hoort.

het contactslot kun je omwisselen maar de meeste zetten hem gewoon tussen de kabelboom en laten deze in de kofferbak liggen zodat je je originele sleutel voor alle sloten en de het contact kunt blijven gebruiken.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

juist danku mmaddict.. stelt niets voor als je de set compleet hebt

kwa onderdelen is het gelijk aan een gen3 voor het grootste gedeelte
Afbeelding
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Inmidels een gen 3 bij ad gekocht welke we helemaal netjes aan het maken zijn bij hermans in volkel. Nu nog een paar draadjes van de kabelboom chassis uitzoeken van de gen 2 jap turbo welke er bij mij inligt. Mogelijk weten jullie hier nog wat schemas om wat zaken te kunnen controleren. Mijn gen 2 is laat type met elektron. Tellerwerk aansturing en heeft ecu code 89661-17380.
Ik zal proberen uit teleggen wat ik aan verschillen gezien heb tov gen 3 boom.

Zekeringkast motor ruimte.
Connector female 8 pins kleuren idem gen 3
Connector female 18 pins kleuren idem gen 3 maar ik heb alleen vanuit de chasisboom pin 18 rose over, want deze pin is leeg in de gen 3 boom...in de gen 2 boom is deze pin wel bezeten zelfde kleur. Hamvraag is wat is dit voor een kabel....en wat is de functie?

Nu over naar de koffer ruimte waar de ecu zit.

Fan control is idem gen 2 gen 3
Start relais is idem kleuren gen 2 gen 3

Vanuit de boomchasis loopt er een connector de ecu in deze is 22 pins.
Een hoop kleuren zijn gelijk met gen 3 maar paar pinouts zijn vreemd.
Ik wil graag weten of de kleuren die ik hieronder opnoem en in mijn gen 2 ecu zitten vanuit de boomchasis of deze overeenkomen met de gen 3 ecu.....en wat de functie is....
Kleuren female connector 22 pins gen 2.
Pin 1 wit,rood
Pin 2 zwart 2 stips grijs
Pin 3 rood 2 stips grijs ( niet ingebruik nu)
Pin 4 groen,wit 1 stip grijs
Pin 5 groen,wit 2 stips grijs
Pin 6 blauw,rood
Pin 7 blauw,geel 2 stips grijs (niet ingebruik nu)
Pin 8 zwart 2 stips grijs (niet ingebruik nu)
Pin9 paars,wit 1 stips grijs
Pin 10 zwart,wit 1 stips grijs
Pin 11 rood 1 stips grijs
Pin 12 zwart,geel, 1 stips grijs
Pin 13 zwart,geel 1 stips grijs
Pin 14 leeg
Pin 15 groen,geel 1 stips grijs ( niet ingebruik nu)
Pin 16 rose 1 stips grijs
Pin 17 leeg
Pin 18 leeg
Pin 19 leeg
Pin 20 leeg
Pin 21 licht groen 1 stips grijs
Pin 22 wit 1 stips grijs (niet ingebruik nu)

Verder zit er naast de ecu een witte connector van boom chassis welke op male connector van motorboom chasis aangesloten wordt.
De pin out van de female connector boomchasis 15 pins is als volgt.
Pin 1 bruin 1 stip grijs
Pin 2 leeg
Pin 3 licht blauw,rose
Pin 4 blauw
Pin 5 blauw,wit 2 stips grijs
Pin 6 zwart 1 stip grijs
Pin 7 leeg
Pin 8 leeg
Pin 9 rose 1 stip grijs
Pin 10 paars 1 stip grijs
Pin 11 blauw,zwart 1 stip grijs
Pin 12 blauw,zwart 1 stip grijs
Pin 13 leeg
Pin 14 leeg
Pin 15 groen,wit 1 stip grijs

Van deze connector is alles hetzelfde in mijn gen 3 boom behalve pin 6 deze is leeg in de motorboom.
Pin 10 is geel, rood in de gen 3 boom
Pin 13 hier zit een kabel in de gen 3 boom deze kabel licht blauw,rood...

Wie o wie kan mij helpen aangezien er op internet zoveel schemas te vinden zijn wat het er niet duidelijker op maakt...

Alle andere kabel aansluitingen zijn bij mij gelijk op de pin out met zelfde kleuren...wil graag niks opblazen aan de gen 3 ecu....
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Een late reply, maar goed. Mijn ervaring is dat je op basis van kleur niks met zekerheid kan zeggen aangezien Toyota die nog wel eens aan wil passen. Je zou dus moeten kijken of de aansluitingen overeen komen. Als je de ecu openschroeft staat aan de binnenkant bij elke pin een afkorting die aanduidt waar de pin voor dient. Die kan je gebruiken ter vergelijking. Ik heb destijds de Japanse schema's gebruikt die hier te vinden zijn. Op basis daarvan heb ik een tabelletje gemaakt dat redelijk compleet is (gen1 n/a, Nederlandse auto, naar gen3 turbo, Japans blok) eventueel kan ik je die toesturen. Ik weet niet wat voor auto je precies hebt, maar eventueel heb ik ook het bedradingschema voor gen1 3s-ge's zoals die in nl geleverd zijn. Alhoewel Willie die vast ook heeft :)
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

bedankt, had inderdaad de ECU al open gehad en ook die van mijn gen II maar eens open geschroefd.

Zover als ik heb gezien gaat het goed komen op een draad na.

22-6 van uit chassis is blauw/rood en zit op mijn ECU gen 2 op 22-6 en is FPR. 22-6 van gen III is ECO waar we niets mee doen. 16-16 van gen III is FPR maar heeft al blauw/rode draad van eigen motorboom kabel.
Nu las ik op IMOC dat 22-6 van pin out af moet en naar EA1 (15 pins naast ecu welke chassis boom direct met motorboom verbindt) pin 13 is daar nog leeg( vanuit chassis gezien) en pin 13 van die gen III boom heeft daar een blauw/rode zitten waar ik de 22-6 dus op zou moeten aansluiten om de FPR (brandstof relais) aan de gang te krijgen).

De complete zekeringkast in motor ruimte klopt op kleur en pin bezetting met huidige gen II en gen III boom. Ik hou alleen een roze kabel over in de zekering kast, welke wel met de gen II boom gebruikt wordt.. de gen III boom heeft schijnbaar een kabeltje minder nodig dan de gen II boom.

Ik heb de late gen II ecu, en gen II motor er inliggen met elektronische tellerwerk al. dit schijnt tov mech tellewerk wel wat verschil te zijn in om pinnen.
Plaats reactie