Gen3 3sgte info

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Gen3 3sgte info

Bericht door TRD2000 »

Hallo allen, Zoals jullie weten ben ik al een hele tijd bezig met het 222D project. Momenteel doe ik niet veel aan het project zelf, ik wacht tot de lente om aan het maken van de mallen te beginnen zodat de temperatuur wat stabiel is.

Echt stil ligt het project niet echt, ik ben veel aan het kijken naar de verschillende opties voor motorblok en versnellingsbak. Een tijdje geleden heb ik hier op het forum een gen3 turbo met versnellingsbak gekocht, het is nog niet 100% zeker dat deze ga gebruiken voor de 222D maar ik bekijk het wel.

Nu mijn vragen ivm het bouwen van het blok.
-Is het blok een beetje bulletproof te maken, hiermee bedoel ik is het scheuren van het blok te voorkomen? Ik denk hier aan sleeves, girdle, ed
-Met welke merken van onderdelen hebben jullie de beste ervaringen (zuiger, drijfstangen ed)
-Daar het blok met restrictor moet gaan draaien vraag ik me af of het zinvol is met een hoge cr (compressie) te gaan werken (11:1 of zelfs hoger en met hoge turbodruk) iemand hier ervaringen mee?
-Het blok zou moeten gaan draaien op hoog octaan benzine of zelfs race benzine
-Het streefdoel is eigenlijk een blok te bekomen met een hoog koppel dat zo laag mogelijk in de toeren beschikbaar is zoals bij de wrc motoren
-Eventueel goede adressen voor de machinale bewerkingen van het blok.

Ik heb al veel projecten op verschillende fora bekeken maar nog niet echt eentje gevonden met hetzelfde einddoel zoals ik wil.

Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Als je echt een sterk blok wilt bouwen moet je in de basis een 5SFE onderblok gebruiken, dit blok is een stuk dikker gebouwd bij de cilinderwanden en de waterpomp zijde. Om hier weer een gen3 3SGTE kop op te gebruiken moet je waterkanalen uitfrezen zodat deze overeen komen.
Verder heb je nog wat andere onderdelen nog, veel hierover kan je lezen om het forum van MR2OC. ATS-racing levert bijvoorbeeld ook een blok als je dat wilt: http://www.atsracing.net/Parts/Index/ATS23STROKER

Wat ik heb gelezen over sleeves is dat deze anders uitzetten bij warmte dan je blok zelf, met kans op scheuren na verloop van tijd.

Voor mijn blok heb ik Eagle drijfstangen, Wiseco zuigers en ACL lagers gebruikt, hoe dit zich gaat houden moet ik nog mee maken omdat ik nog niet klaar ben. Dit is wel een veel gebruikte combo in de VS en scheelt een hoop gewicht in je draaiende massa (Ongeveer 178 gram per drijfstang, zonder de zuiger mee te rekenen.).

Het nut van een restrictor begrijp is niet, dit kost je alleen maar vermogen én koppel. Tenzij je restricties hebt is de rally-klasse waar je in wilt rijden?

Met een turbo met veel koppel onderin zul je bovenin weer te tekort komen, je moet zeker weten dat je dit echt wilt. Een turbo kit loopt al snel richting de 3000 euro aan, als je daarmee alleen maar meer koppel onderin krijgt en boven maar een beetje meer dan zou ik dat zonde van m'n geld vinden.
De wat kleinere turbo's waarmee je als een gek spoelt, maar bovenin aan kracht verliest zijn bijv. Garrett GT2860 of de Precision PTE 4828B.
Mijn mening na lange tijd zelf onderzoek en lezen op diverse fora is dat een turbo van het formaat GT3071 perfect past bij een MR2, goede spoel en veel vermogen tot in de hoge toeren.
De nieuwere versies in dit formaat hiervan zijn o.a. GTX3071, PTE 5130, EFR6758.
Google hier maar op los ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Heel hard bedankt voor je reactie.

Daar de 222D niet meer op de baan zal mogen rijden ben ik van plan om hiermee in de autosport te gaan rijden. Hierdoor is een restrictor steeds verplicht, het ligt eraan wat ik ga rijden hoe groot de restrictor mag zijn.
Ik weet dat hierdoor geen of weinig vermogen beschikbaar zal zijn in de hoge toeren (corolla wrc zat met top vermogen rond de 5000 toeren)
Nu heb ik wat rondgekeken naar de motoren van de supercars in de rallycross (rallyracing in Nederland geloof ik) Daar gebruiken ze momenteel tot 12:1 en draaien daarbij nog eens +2bar turbodruk (restrictor van 45mm), ik vroeg me af of dit ook mogelijk zou zijn met een 3sgte.
Ik weet dat de 5sfe van de laatste generatie het sterkst zijn, ik mag niet over de 2liter uitkomen en weet niet of dit makkelijk te doen is.
Ik ben ook al aan het rondkijken geweest voor info over het TTE WRC blok, maar deze zijn niet dik gezaaid en is blijkbaar en blok dat 3mm lager is dan de 3sgte en gebruikt mahle zuigers die op maat zijn gemaakt.
Ik kan natuurlijk altijd even bij Eric Wevers aankloppen, maar ik denk dat dat een beetje te hoog gegrepen is.

Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Gebruikersavatar
corollaWRC
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 dec 2007, 18:50
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door corollaWRC »

TRD2000 schreef:Heel hard bedankt voor je reactie.

Daar de 222D niet meer op de baan zal mogen rijden ben ik van plan om hiermee in de autosport te gaan rijden. Hierdoor is een restrictor steeds verplicht, het ligt eraan wat ik ga rijden hoe groot de restrictor mag zijn.
Ik weet dat hierdoor geen of weinig vermogen beschikbaar zal zijn in de hoge toeren (corolla wrc zat met top vermogen rond de 5000 toeren)
Nu heb ik wat rondgekeken naar de motoren van de supercars in de rallycross (rallyracing in Nederland geloof ik) Daar gebruiken ze momenteel tot 12:1 en draaien daarbij nog eens +2bar turbodruk (restrictor van 45mm), ik vroeg me af of dit ook mogelijk zou zijn met een 3sgte.
Ik weet dat de 5sfe van de laatste generatie het sterkst zijn, ik mag niet over de 2liter uitkomen en weet niet of dit makkelijk te doen is.
Ik ben ook al aan het rondkijken geweest voor info over het TTE WRC blok, maar deze zijn niet dik gezaaid en is blijkbaar en blok dat 3mm lager is dan de 3sgte en gebruikt mahle zuigers die op maat zijn gemaakt.
Ik kan natuurlijk altijd even bij Eric Wevers aankloppen, maar ik denk dat dat een beetje te hoog gegrepen is.

Groeten
TRD2000 (wim)
Wevers zal je wel voorzien. Dat is geen probleem. Zolang je maar een hele zak vol met eurootjes bij hebt!;D
Nejezděte rychleji než anděl může létat!!!
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Info vragen kan altijd. Dat zal toch niks kosten.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Ik heb ondertussen de nodige info gevonden, nu eerst de geldboom goed laten groeien zodat de nodige onderdelen gekocht kunnen worden.
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Welke turbo ga je nemen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Ricardos schreef:Welke turbo ga je nemen?
Ik heb nog niet naar een turbo gekeken, ik hou me eerst bezig met het blok zelf. Maar het zal wel een hele tijd duren voordat ik er echt aan kan beginnen.
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Gebruikersavatar
hydraMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 jan 2007, 18:22
Type MR2: AW11

Bericht door hydraMR2 »

5sfe 98 blok met 86mm slag krukas, lange drijfstangen en custom zuigers met verhoogde zuigerpen en 12.0 comp bij hoog octaan gebruik,beams redtop cillinderkop en als het past in de motorruimte de blacktop. Heb zeer leuke nokkenas profielen voor deze motorcombinatie, efr 6258 borgwarner turbo met een goed berekend spruitstuk. Inlaat spruitstuk ook berekenen naar gewenst vermogen. Drysump oliepomp systeem is een must in de ralley/ cross sport voor de betrouwbaarheid.
Almost done building the NEW one............@Buurman;)
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

hydraMR2 schreef:5sfe 98 blok met 86mm slag krukas, lange drijfstangen en custom zuigers met verhoogde zuigerpen en 12.0 comp bij hoog octaan gebruik,beams redtop cillinderkop en als het past in de motorruimte de blacktop. Heb zeer leuke nokkenas profielen voor deze motorcombinatie, efr 6258 borgwarner turbo met een goed berekend spruitstuk. Inlaat spruitstuk ook berekenen naar gewenst vermogen. Drysump oliepomp systeem is een must in de ralley/ cross sport voor de betrouwbaarheid.
Hey buurman, je zit redelijk dicht bij mijn plannen, enkel wil ik een complete blacktop beams gaan gebruiken als basis. Eerst maar eens zien de financien te regelen, want dit zal aardig oplopen.
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Plaats reactie