Blitz R-FIT Fuel Controller

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Blitz R-FIT Fuel Controller

Bericht door mr. toyota »

Weet iemand wat nu precies de functie van dit apparaat is??

Dit staat erbij, maar het is mij niet helmaal duidelijk.

Kun je met dit apparaat de lucht/brandstof verhouding instellen.
Is misschien wel makkelijk als de turbo druk verhoogd is.


"The Blitz FIT is a purpose built fuel controller.
Here is what Blitz has to say about their product: "The R-FIT is a full featured fuel controller applicable to most vehicles. It is equally effective on N/A engines with basic bolt-ons to turbocharged cars modified with higher boost. It is very important that cars with such modifications also have the fuel demands altered to prevent potential engine damage or detonation. It will assist the factory ECU in keeping the proper air-fuel ratios. The R-FIT makes this possible without the need for a full remapping of the car's ECU. The R-FIT has many different settings, which can be calibrated and used in accordance with the vehicle's set up. Once different fuel levels are matched to the engine modifications, changing between octane's and different boost levels is easy, as the device has two programmable channels. With a total for 64 maps that can be saved on one unit. Data is displayed in several styles and shows different parameters such as airflow voltage, induction pressure (MAP Type Sensors only) and engine speed as well as the fuel correction settings. Setup is straightforward with an easy configuration for air flow sensor type and engine cylinder size. Fuel control calibration allows injector pulse width duration to be increased and decreased by up to 50%, within a user defined 16 point range in 100rpm increments. Settings can also be transferred from one R-FIT to another through the infrared port on the side of the unit. When used in conjunction with the R-VIT, (Sold separately) two more data options can be displayed on the R-FIT plus an Anti-stall feature for turbocharged vehicles is available. Using the R-VIT also makes installation easier for the R-FIT due to the fact that the RPM signal can be sent via infrared port and less wiring is needed."


Afbeelding
Afbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

is het ook niet een soort fuel cut defencer? (FCD)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Nee dit is geen FCD, deze doet een stuk meer. Lijkt me de Blitz tegenhanger van de Apexi S-AFC. Hiermee kun je inderdaad je air-fuel ratio regelen. Alleen wel mee oppassen met die piggybacks, ze zijn handig om kleine fijnafstellingen te doen, maar niet gemaakt om bv grotere injectors mee te kunnen gebruiken oid. Ik weet niet precies hoe ze dat regelen doen maar ik vermoed dat ze gewoon het AFM signaal aanpassen (en dan wel toerentalafhankelijk en zo te zien ook gasklepstand-afhankelijk in te stellen). En aangezien de ECU het AFM signaal vziw ook gebruikt als input om timing mee te bepalen wil je geen al te grote wijzigingen doen. Sowieso is het aan te raden om zo'n S-AFC of R-FIT piggyback te gebruiken in combinatie met een brandstofdrukregelaar, en dan de brandstofdruk iets te verlagen en dat te compenseren (verrijken) met de fuel computer op de plaatsen waar het nodig is. Verarmen met de piggyback wordt afgeraden. Misschien dat je er de standaard veel te rijk lopende 3S-GTE iets minder rijk mee krijgt... Daar kun je al 20-30 pk mee winnen.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Johnwoo, als ik jouw goed begrijp is het dus niet zinvol om mijn MR2 daarmee uit te rusten.

Mijn turbo druk staat nu tussen de 0.8-1.0 bar en dan is een rijker mengsel beter.

Klopt toch??
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Rijker is veiliger ja, maar een standaard turbo (de USDM gen2 althans) loopt wel erg rijk, die kun je best ietsjes verarmen zonder dat je blok kapot gaat.
Het beste kun je dat op een dyno doen, dan weet je ten eerste gelijk wat het verschil in vermogen is, en ten tweede kun je de air-fuel ratio goed in de gaten houden.
De mijne liep bijvoorbeeld op 14 psi buiten het meetbereik van de wideband sensor op de dyno; die ging maar tot 1:10 en de mijne liep rijker :X op een kleine "piek" naar 1:10.5 na...

Je standaard blok kun je best naar 1:11 (of 1:11.5) brengen (met 1:12 ben je aan het inleveren op Toyota's ingebouwde veilgheidsmarge, zover zou ik niet gaan) met een FPR en zo'n fuel computer. Begin met het (ietsjes) terugschroeven van je brandstofdruk en verrijk met de fuel computer op strategische punten wat om een nette AFR lijn te krijgen zo tussen de 1:11 en 1:11.5.

Direct verarmen met de fuel computer wordt afgeraden omdat de ECU dan je timing gaat vervroegen wat gevaarlijk kan zijn, vandaar de omweg met de brandstofdruk. Om RickyB maar eens te quoten:
Another widely used modification is to use an air-fuel computer such as the S-AFC to lean out the overly rich AFR programmed into the ECU so that the engine will produce more power during boost. I do not recommend the use of an S-AFC by itself without either an adjustable fuel pressure regulator or an ignition controller because the S-AFC works by modifying the AFM signal such that it appears to the ECU as if the engine is more lightly loaded than it actually is. This not only results in a leaning of the AFR, but it also has the effect of advancing ignition timing and increasing the potential for detonation and subsequent engine damage.
(http://mrcontrols.com/primers/ems.htm)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Waar kun je de verhouding dan mee instellen??

Kan dit ergens op het blok??

Waarschijnlijk ga ik volgende week naar een dyno om te kijken wat hij doet.
Afbeelding
Plaats reactie