231PK, 327Nm voor MR. Toyota

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

231PK, 327Nm voor MR. Toyota

Bericht door mr. toyota »

Vandaag heb ik de MR2 op de vermogens testbank gehad.

Na diverse aanpassingen was ik natuurlijk benieuwd wat voor effect het allemaal heeft gehad.

De mods die ik op de auto heb zijn:
- Greddy intercooler
- Apexi openlucht filter
- Apexi N1 uitlaat zonder kat.
- Blitz SBC ID-3 boostcontroller

Ik heb 3 runs gemaakt:
- Groen 0.6 bar (189Pk, 271Nm)
- Rood 0.8 bar (206Pk, 291Nm)
- blauw 1.0 bar (231Pk, 327Nm)

Onderstaande uitdraai voor de details:

Afbeelding
Afbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

netjes hoor :) Op de wielen neem ik aan :)
Bremo

Bericht door Bremo »

Inderdaad netjes! De boel lijkt het wel goed te vinden, die 1 bar! En die A/F ratio is ook mooi strak! Alleen die schaalverdeling daarvan.. begrijp ik niet helemaal..
Madwoody

Bericht door Madwoody »

NICE! Heb je dat in Uden gedaan? Waar?!
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Bremo schreef:Inderdaad netjes! De boel lijkt het wel goed te vinden, die 1 bar! En die A/F ratio is ook mooi strak! Alleen die schaalverdeling daarvan.. begrijp ik niet helemaal..

3.0 is labda 1
Een turbo motor moet ongeveer op 2.5 staan.
Hier zit hij vrij goed aan.
Alleen in het hogere toerengebied wordt hij een stuk rijker.
Als het getal lager wordt dan wordt de verhouding rijker.
Dus hij loopt in ieder geval niet te arm en dat is belangrijk
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Madwoody schreef:NICE! Heb je dat in Uden gedaan? Waar?!

Ik heb hem in Mariaheide laten meten, alleen doet Rikken Tuning geen particulieren. Ik had het geluk dat hun ook klant bij zijn en er iets geregeld kon worden:dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Was het op de wielen? Dan is het wel netjes ja.
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Dorifto Deuce schreef:Was het op de wielen? Dan is het wel netjes ja.

Nee, Rikken Tuning meet de krukas pk's.

De bank die hij heeft wordt regelmatig geijkt omdat hij voornamelijk voor de racerij auto's afsteld en meet.
Hij kan het zich niet permiteren dat de bank verkeerde waardes afgeeft, omdat de klanten (de racerij) dan in de problemen kunnen raken als hun auto's gekeurd worden.
Verder houdt de bank geen rekening met evt. wrijvings verliezen zoals bij vele andere banken wel het geval is.

Maar ik ben er tevrede mee. Als je op de weg rijdt en je geeft flink gas dan worden de achterliggers snel kleiner;D
Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Leuk hoor! :)
Wel fijn dat je dan echt een goeie bank hebt, geeft je tenminste wat zekerheid.
Bremo

Bericht door Bremo »

mr. toyota schreef:3.0 is labda 1
Een turbo motor moet ongeveer op 2.5 staan.
Hier zit hij vrij goed aan.
Alleen in het hogere toerengebied wordt hij een stuk rijker.
Als het getal lager wordt dan wordt de verhouding rijker.
Dus hij loopt in ieder geval niet te arm en dat is belangrijk

Aha, op die manier! Dus dan zit je op zo'n 0,86 Lambda.. das 12,8 op 1 ofzoiets. Bij RF meten ze volgens mij nog steeds de A/F ratio, ipv de Lambda waarde.. vandaar!

Maar het is idd wel fijn dat ie op den duur wat rijker gaat lopen.. wat meer koeling enzo. Kun je dat ook monitoren on-the-fly met zo'n A/F meter bijvoorbeeld?

@Roland
Voor op straat maakt het niet zoveel uit toch, hoeveel pk je hebt.. als je maar weet of je wagen sterker is geworden na het aanpassen van het blok!?
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Bremo schreef:Aha, op die manier! Kun je dat ook monitoren on-the-fly met zo'n A/F meter bijvoorbeeld?

Wat bedoel je hiermee??
Afbeelding
Bremo

Bericht door Bremo »

Dat je tijdens het rijden kunt zien wat het mengsel ongeveer doet.. daar hebben ze toch apparatuur voor? Uitlaatgastemp is ook belangrijk gegeven bij een turbo setup, toch?
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

OK, die apparaten zullen er best zijn, maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MR83SGTE
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 271
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:44

Bericht door MR83SGTE »

mr. toyota schreef:Nee, Rikken Tuning meet de krukas pk's.

De bank die hij heeft wordt regelmatig geijkt omdat hij voornamelijk voor de racerij auto's afsteld en meet.
Hij kan het zich niet permiteren dat de bank verkeerde waardes afgeeft, omdat de klanten (de racerij) dan in de problemen kunnen raken als hun auto's gekeurd worden.
Verder houdt de bank geen rekening met evt. wrijvings verliezen zoals bij vele andere banken wel het geval is.

Maar ik ben er tevrede mee. Als je op de weg rijdt en je geeft flink gas dan worden de achterliggers snel kleiner;D

Uhhmm 1 ding als het krukas pk's zijn is het wel een beetje vreemd aangezien een standaard JDM Gen2 225 KrukasPk's heeft!! en met jou mods ziet het er meer naar uit dat het Wielpk's zouden moeten zijn.. Ik zou het als ik jou was nog eens even navragen ;)
mr2black

Bericht door mr2black »

idd, ik heb bijna zelfde mods met 228pk aan de wielen.
dus het moeten wel wielpk's zijn.
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Krukas of wiel PK's??

Maakt mij niet zoveel uit, Ik ben in ieder geval tevrede met de resultaten en dat hij weer lekker rijdt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Nou.. ik denk dat het je toch wel wat uitmaakt ;D Anders heb je namelijk een dikke 1000 euro teveel uitgegeven ;) Zou het toch even controleren :P
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Wouter, kijk anders op het andere forum wat JP schrijft
http://http://www.mr2.nl/forum/showthre ... post104987
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Linkie no workie
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Sorry!!

Hier de tekst van JP:

"Nette waardes hoor. Als je de drie metingen in 1 grafiek hebt kun je mooi zien wat de turbo eigenlijk doet, zeker aan de koppelkromme.

Hoe moeten we die getallen bij de A/F meting lezen? Je lijn is trouwens wel heel erg mooi vlak, dat zie je met een turbo niet vaak.

Hoe meten ze daar de krukasvermogens? Volgens mij kun je die nl alleen meten als de motor d'r uit is en dat lijkt me wat veel werk voor een paar dynoruns Afbeelding
Als de auto gewoon met z'n wielen op rollen heeft gestaan is de meting gelijk aan die in Goes. Er kan alleen wat verschil zitten in de weerstand van de bank. In Goes rekenen we met zo'n 15% (met normale straat banden)
Ik denk dus dat ze hier geliijk die 15% (of waar ze dan ook mee rekenen) in de software verwerken.

JPMR2"
Afbeelding
Plaats reactie