3S-GTE Bougies welke doen?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

3S-GTE Bougies welke doen?

Bericht door Edje Turbo »

Ik las op dit forum dat Iridium bougies voor een Turbo 3S-GTE niet zonder risico is? Ik heb ze er nu 3 jaar inzitten dus ben wel benieuwd wat er mis kan gaan. Kan iemand ook het verschil uitleggen tussen de standaard Platina bougies voor de Turbo, de NGK BKR die een graadje kouder zijn, of de Denso bougie die een graadje kouder zijn? Maakt het merk uit voor de MR2?

Ik zie de NGK BKR vaak voorbij komen maar waarom deze en niet van Denso bv?
en welke type dan?:huh:

ik rij Gen II Jap Turbo met MBC max 1 bar druk (CT20)
tank altijd 98 of 100 Octaan in Duitsland
heb Greddy IC met spal fan
heb extra spal fans onder de kap
standaard ECU
Gebruikersavatar
RutgerMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:29

Bericht door RutgerMR2 »

Goeie vraag.
van wat ik heb begrepen is NGK7 de beste keus.
Had ook al wat forums doorgespit.
Wat ik mij ook afvraag is of het verdienstelijk is om naar 8.5mm bougie kabels te gaan.
en kun je dan alleen de kabels vervangen of komt daar meer bij kijken?
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Ik heb gewoon de orginele er in zitten en dat moesten de irridiums zijn volgens toyota (gen3)
Afbeelding
Lucien

Bericht door Lucien »

Je kunt er het beste de NGK BKR7E Bougies in zetten. Ik heb zelf ook de Magnecor kv85 bougiekabels er op zitten, het grote voordeel weet ik zo niet ik had nieuwe nodig en magnecor kabels zijn goed en niet al te duur in vergelijking met de orginele toyota kabels;D
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

irridiums zijn gevaarlijk op het moment dat je echt gaat gassen..


ngk bkr7e
als je echt irridium wil neem dan de ngk bkr7e-is
dat is ook een irridium die wel geschikt is voor hogere verbrandings temperaturen.. is geen goedkoop bougie'tje.. en gaat geen 100.000km ookal schrijven ze dat voor (ook bij OEM toyota is dat niet verstandig)
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

je zou je bougie afmoeten lezen en vandaar uit een keuze maken..

http://www.google.com/#sclient=psy&hl=e ... 12bf69e3fb

ga dan naar (ppt) bougie
is een powerpoint site weet dat niet hier naar toe te kopieeren..
uitleg van hoe je de warmte graad van de bougie kunt vaststellen
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

bougie aflezen.......... dat doen we alleen bij 2 takt man........... gewoon de wideband er aan en aflezen!! Een bougie is in een mr2 slecht af te lezen omdat een mr2 standaard al behoorlijk rijk loopt en de bougie vaak zwart is. de kleur van je bougie geeft niet alleen aan of je warmte graad van de bougie goed is maar ook je mengsel verhouding. dus je hebt weinig aan de info van een bougie in een 4takt motor. en als je je mengsel verhouding wilt aanpassen kun je gewoon beter een laptop gebruiken!! is veel nauwkeuriger dan een bougie aflezen!!
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

Wanneer is het aan te raden om een graad koudere bougie te gebruiken?
Afbeelding
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

UndaGrwnD schreef:Wanneer is het aan te raden om een graad koudere bougie te gebruiken?

Als je je gaat misdragen in de vorm van tunen/opvoeren en/of op het circuit gaat rossen... ;)
Is bij een standaard motor en normaal gebruik zinloos
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

een koudere bougie zou je kunnen proberen als je uitlaatgassen te heet worden!!
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

;)
Afbeelding
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

Timmo Wijker schreef:een koudere bougie zou je kunnen proberen als je uitlaatgassen te heet worden!!

Wat dus alleen kan gebeuren indien:

je je gaat misdragen in de vorm van tunen/opvoeren en/of op het circuit gaat rossen... ;)

want als dat bij een standaard motor gebeurt, dan is er iets mis met benzine systeem of ontsteking

Bovendien: alleen zwaar getunde motoren zullen een uitlaatgastemp meter hebben, eigenaren daarvan horen dan te weten hoe op te lossen :P
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

;) koude bougie werkt echt hoor;)
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

Timmo Wijker schreef:;) koude bougie werkt echt hoor;)

Weet ik vriend :P , mijn turbootje is er ook van voorzien, maar heeft bij standaard motor/normaal gebruik weinig-geen nut KAN zelfs nadelig zijn omdat de verbranding dan moeilijker op temp kan komen
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ach nie zeure!, dan geef je gewoon niet genoeg gas!
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Bougies van een turbo worden ook afgelezen.. Zie de rally sport..
F1 dragrace noem het naar dus niet alleen voor de bromfietsen..
bij ons de turbo motoren kijk je naar het porselein het het pootje.,
als dat goud bruin is zit je goed met de warmt graad.
Wat resvo6 zegt zou ik volgen.
gewoon bij de standaard bougie blijven als je niet al te veel
Aan de motor hebt gedaan..
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

laat ook maar..
Afbeelding
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

frankie-turbo schreef:laat ook maar..

;D ;D ;D ;D :P :P :P

Je hebt het door zie ik....
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ja ik heb door dat ik gewoon niet moet happen... en dus niet moet reageren :P.. bij deze hou ik me erbuiten..
Afbeelding
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

ik heb dus een jdm 3sgte gen2 rc blok, met 3''downpipe en 3'' uitlaat systeem...wil wel later op een iets hogere boost gaan draaien...is het dan wel aan te raden om een graad koudere bougie te plaatsen ? ik heb nu nog trouwens de orginele bougies.
Afbeelding
Plaats reactie