Verborgen vermogen

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

;d ;d ;d
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
MR2Pierre
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 dec 2009, 17:32
Type MR2: AW11

Bericht door MR2Pierre »

Ik ben met mijn tubbie tollend door een weiland gevlogen en sindsdien trekt hij sneller op. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

hey waar is frankie en roderick
Had allang een post verwacht...
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Heb vandaag iets leuks mee gemaakt..
was op een beurs waar een vader en zoon (19 jaar)
Autin martins aan het verhuren waren.. Echt super dikke
Auto's.. stond daar te kwijlen..weetje wel.
raakte toen in gesprek met die zoon.
vertelde hij over zijn droom auto:)
En jahwel hij wilde graag een mr2 een 1998er

Terwijl zijn pa echt hele dikke auto's heeft staan.
toch wel leuk dat hij een mr2 wilt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Martin heeft geen Austin, dat is een Reliant Robin....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
SpeedDevil
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:20
Type MR2: AW11

Bericht door SpeedDevil »

wat is zijn naam? heb nog wel een 98er in de aanbieding
Dokter Rob schreef:Is er dan niemand die hier on-topic kan blijven...
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

SpeedDevil schreef:wat is zijn naam? heb nog wel een 98er in de aanbieding

Niet de huid verkopen voor de beer geschoten is he ;)
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 sep 2010, 23:58
Type MR2: AW11

Bericht door Glenn_k »

Jullie kunnen wel vitten op 1998mr2, maar hij verkoopt hier geen onzin hoor. Vooral als je op zoek bent naar de laatste paar pk's, zijn dit leuke wetenswaardigheden. Anders kan je ook net zo goed je fijne open luchtfiltertje door de plee spoelen, want die levert ook geen 100 pk.
Ik denk dat jullie je te veel laten leiden door het op de plek zetten van 1998mr2 en daarbij een beetje realiteitszin verliezen.
Afbeelding
MR2|A man in dandism|New rich & sports
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Daarom heb ik dan ook geen open luchtfilter.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Glenn_k schreef:Jullie kunnen wel vitten op 1998mr2, maar hij verkoopt hier geen onzin hoor. Vooral als je op zoek bent naar de laatste paar pk's, zijn dit leuke wetenswaardigheden. Anders kan je ook net zo goed je fijne open luchtfiltertje door de plee spoelen, want die levert ook geen 100 pk.
Ik denk dat jullie je te veel laten leiden door het op de plek zetten van 1998mr2 en daarbij een beetje realiteitszin verliezen.

Volgens mij heeft nog niemand gezegd dat hij ongelijk heeft?
Don't shoot the messenger!
Dirk
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 279
Lid geworden op: 15 jul 2010, 14:02

Bericht door Dirk »

Wat ik dan niet snap, als dit inderdaad 5 extra pk oplevert, waarom deed Toyota dit niet af-fabriek. Wat zijn de nadelen van de 5graden verstellen? Verkeerde overlap? blowback?
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Green Goblin schreef:Daarom heb ik dan ook geen open luchtfilter.

Warm Air Intake.;D
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Dirk schreef:Wat ik dan niet snap, als dit inderdaad 5 extra pk oplevert, waarom deed Toyota dit niet af-fabriek. Wat zijn de nadelen van de 5graden verstellen? Verkeerde overlap? blowback?
Met een aftermarkey ecu, kan je na een afstelronde op de dyno toch ook meer pk's verkrijgen? Volgens mij is het gewoon een stukje tuning dat die extra 5pk leverd.
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dat is nou niet echt een antwoord op Dirk zijn vraag.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Dirk schreef:Wat ik dan niet snap, als dit inderdaad 5 extra pk oplevert, waarom deed Toyota dit niet af-fabriek. Wat zijn de nadelen van de 5graden verstellen? Verkeerde overlap? blowback?
Adjustable cam gears allow you to give slight positive or negative timing adjustments that a stock cam will not allow you to do.

The reason for this is that any mass-produced engine will not be individually tweaked by the factory at the assembly line so, in theory at least, by putting in adjustable gears, you can fine-tune your timing to its optimal setting. Unless you are putting in performance cam(s), I wouldn't bother with purchasing adjustable gears.


bron:google
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

nog een voor dirk

Boosted engines don’t like overlap. The incoming cold air and fuel cools down the outgoing exhaust charge, condensing the exhaust gasses. This is VERY counter-productive in a turbo application since the engine needs no help from scavenging to fill the cylinder. I've heard this being called "turbo chill".
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Cool, condensed gasses in the same space push less hard on the turbo, causing lag. HOT gasses are better at spooling the turbo, thus the advanced exhaust timing to open the valve sooner in the power stroke. This steals some of those hot, expanding exhaust gasses to help spin the turbo a little faster. When the piston is near the bottom of the bore, hardly any energy is going into rotating the crank anyway, so stealing expanding gasses won’t hurt anything. The retarded intake just helps cut down the overlap further.
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

vandaar dat ik mijn uitlaat cam wil verdraaien. uit een aantal dyno-testen
is gebleken dat bij een stock motor 5-6 graden aardig wat vermogen oplevert.

als je een open pijp enz hebt zal het waarschijnlijk anders zijn..

Dit gebeurt vaak in amerika, in sommige staten moeten alle autos een cat hebben.. net als mijn 1998 mr2 geen zin elk jaar onder de auto te kruipen.
om er een cat op te schroeven.
kom zo fluitend door de keuring
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

vandaag bezig geweest met de cam gears
merkbaar verschil
reed stapvoets gooide de gas open..
2 dikke strepen.
draait niet echt 735rpm stabiel maar wat onrustiger 700-735-770

binnen kort een andere setting draaien
de powerband was naar beneden gehaalt.
wil hem nu naar boven halen kijken wat de auto dan doet
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 144
Lid geworden op: 24 mei 2012, 15:18

Bericht door Mr2lover2 »

vind ik leuk
Plaats reactie