Versnellingsbak tandwiel versn. 5 afgebroken

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

nope... zo zien ze er allemaal uit.. op de rare vul plug die jij hebt na...
Afbeelding
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Gisteravond contact gehad met een jonge uit Steggeda,(email: bie054@zonnet.nl) die heeft verstand van toyota's, als er ooit vragen zijn moet je die bellen, die weet alles en heeft alle onderdeelnummers bij de hand, echt geweldig, a/d hand van de foto had ik binnen 1 uur alle onderdeelnummers gekregen. Over de tandwielen onstond twijfel, omdat deze niet goed te zien is op de foto, daarvoor zou hij eerst het tandwiel moeten zien of betere foto. Als tandwiel van de 5 niet beschadigd is kan ik die gewoon laten zitten.

Hub/Naafje te demonteren door voorzichtig door te slijpen komt de spanning eraf en kun je hem er zo afpakken.

33036-20050 272,20 bruto ex. 5de tandwiel 1e optie
33036-20070 217,76 bruto ex. 5de tandwiel 2e optie

33395-20020 99,68 bruto ex. schakelmof
33393-20020 107,58 bruto ex. Hub/Naafje, deel wat afgebroken is op de foto
33369-20010 34,78 bruto ex. synchromesring
33392-20010 4,39 bruot ex. borgveer tussen synchromes en mof

Mijn monteur twijfelde nog omdat hij graag het gehele set compleet wil( mooi makkelijk maar delen vervangen die niet nodig zijn is natuurlijk onzin, zoals bv. tandwiel van de 5, als die niet beschadidgd is dan is het onzin).

- clipjes bij de synchromesring cirkelvormig
- schakelgaffel moet ook besteld worden is beschadigd door het proberen uit de 5 te trekken van de versnelling.

Bedrijven krijgen nog 20% korting op de onderdelen, prijzen bruto ex. btw 21%.

* wat volgens hem het euvel was waardoor deze "hub/naadje'' gebroken is is doordat de versnellingsbak waarschijnlijk kort geleden
gereviseerd zou zijn, alleen hebben ze een verkeerde poelietrekker gebruikt waardoor er misschien een lichte barst o.i.d. in deze 'hub' gekomen is
misschien niet gezien of niet willen zien dichtgebouwd en rijden maar, helaas voor mij dat deze het bij mij begaf. klinkt wel goed, maarja
belangrijkste is nu dat de boel weer gefixt word, denk ongeveer totaal 550 euro aan kosten. exclusief de schakelgaffel want daar heb ik nog geen prijs van.
Gebruikersavatar
Sybren MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
Type MR2: AW11

Bericht door Sybren MR2 »

Afbeelding
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

En nog 1 extra synchromesring, alleen die kerel uit steggeda neemt niet op....lekkker irritant kan ik nog niet verder....wachten wachten en nog is wachten op onderdeelnummers..

Die kerel uit steggeda had het over dat er maar 1 synchromeshring in zou zitten maar monteur vond er 2 haha. dus ja...heb ik nou wel de juiste onderdeelnummers? of moet er gewoon van 1 synchromeshring 2 gemaakt worden.



zucht.....
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

in plaats van naar steggerda te bellen, kun je natuurlijk ook even op toyodiy.com kijken.
Afbeelding
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

handige site.....maar ik snap er niets van....:S
je kunt je framenummer intikken, alleen bij mijn wagen heeft dat geen zin aangezien 3sge er standaard in zit met bijbehorende versnellingsbak en er nu 3sgte in zit met turbobak.........iemand handig met deze site die mij kan helpen aan alle correcte nummers?

Schiet nog niet echt op, ben al een week aan het wachten op onderdeelnummers....:S

gr.micha
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

1. Maak een account aan en log in
2. Ga naar de Parts catalog ('enter parts catalog')
3. Selecteer de auto waar je blok en transmissie uit komen. Een '91 USA SW20 met 3SGTE lijkt me voor de hand liggen (edit: oh nee, was een japans blok schreef je, dan een japanse '91 SW20 met 3sgte).
4. Selecteer het gedeelte van de auto waar het om gaat ->powertrain/transmission misschien?
5. Je hebt nu plaatjes waar je op kunt klikken, dat moet toch te doen zijn lijkt me....
Afbeelding
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Bedankt voor de tip, erg handig!
Maar had nog wel even een vraag:
Het blok is een japanse gen 2, maar hoe dan krijg je toch niet automatisch de juiste versnellingsbak erbij aangezien er verschillende soorten zijn? .....gr. Micha
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Bij 3SGTE japan heb je 2 opties

En bij Noord amerika 3 opties voor 3sgte

Ik vul het bouwjaar van de auto in dat is 1992, maar wat het bouwjaar van de huidige motor is geen idee......

maar goed lijkt allemaal makkelijker dan dat het is....voor mij in ieder geval dus als iemand mij als dummy op dit gebied iets verder kan helpen zou dat zeer welkom zijn, alvast bedankt.gr.micha
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Het is net zo makkelijk als het lijkt. Je moet alleen even goed lezen. die 2 opties bij japanse 3sgte zijn een G-limited en een GT, dus verschil in uitrustingsniveau. Beide zijn een 5MTM oftewel een handbak met 5 versnellingen. Maakt dus niet uit welke je aanklikt.

Het bouwjaar van je auto invullen heeft weinig zin, je wil de informatie hebben die bij het blok hoort in dit geval.

Heb even gekeken, maar voor de JAP versie worden er maar 2 versies van de E153 aangegeven, een van voor 12-1991 en een voor daarna, beide worden op aparte tekeningen weergegeven. Veel meer kunnen we je niet op weg helpen ben ik bang. Hier vind je de tekeningen die ik bedoel (wel eerst inloggen op toyodiy).
Afbeelding
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Oke dan, als ik op "hier'"klik krijg ik dan direct de juiste tekening te zien?
die onderdeelnummers moet ik dan bestellen? gr.micha
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Het bepalen welke onderdelen je nodig hebt kan ik niet voor je doen. En, zoals gezegd, die link leidt naar een tekening die uit 2 pagina's bestaat, dus zelf nog even doorklikken op 'next' mocht tekening 1 niet precies jouw situatie afbeelden (geen idee wat het verschil is tussen beide tekeningen, alleen dat het de versie van voor eind 91 betreft en die van na eind 91). Garantie tot aan de deur, maar lijkt me handiger dan door de telefoon proberen uit te leggen wat je nodig hebt en vervolgens er op gokken dat de nummers kloppen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Of gewoon niet moeilijk doen en een andere bak zoeken.. Een non-lsd bak heb je ook voor 500
Afbeelding
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Ik denk de 1ste omdat je op de "nub"/"naafje" duidelijk de 3 boutgaten ziet
die bij mij van toepassing zijn, op die andere foto is dit niet te zien,
dit is 1 verschil die mij opviel.
bedankt voor de moeite, ik denk dat dit wel juist is, ik zal vanavond ook nog even na steggerda bellen om te kijken met welke tekening hij komt, als dit dezelfde is en mijn monteur kan zich hier ook in vinden dan moet het wel de juiste zijn.

Frankie: een versnellingsbak voor 500 euro zal wel niet gereviseerd zijn,
de bak die ik nu heb is net gereviseerd, alleen defecte onderdelen vervangen en ik heb een goede gereviceerde bak, kosten 750 / 800.

andere bak 500 niet gereviseerd montage 300 komt ongeveer op hetzelfde uit. + dan maar hopen dat die goed is, + wie heeft er zon bak liggen? denk dat repareren een betere en goedkopere optie is, wel bedankt voor alle reacties, er lijkt eindelijk een eind te komen aan de elende:S haha.gr.
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door base86 »

Als je het chasis nummer van een originele USDM turbo nodig hebt, stuur me dan even een PM. Dan stuur ik je mijn chasis nummer terug.
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Ik twijfel toch nog even tussen 3 opties:

Als ik op Noord Amerika klik, dan gaan we dus uit van USA bovenste omdat die 3 boutgaten heeft in de"hub'" "naafje"
http://www.toyodiy.com/parts/q_U_1992_T ... _SW20.html

Maar als je ervan uitgaat dat het een japanse is heb je 2 optie voor3sgte die op de tekening 3 boutgaten vertonen op het hub/naafje:
http://www.toyodiy.com/parts/q_J_1992_T ... _SW20.html

Kan ik ervan uitgaan dat mijn versnellingsbak USA is?
Kan iemand dat zien gezien de foto's zo ja dan weet ik zeker
dat ik de juiste heb,

gr.micha
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Volgens mij zijn deze 3 opties allemaal gelijk qua onderdeelnummers volgens mij maakt het dus niets uit!
Dan zij die jonge uit steggerda ook al aan de telefoon dus dan maakt het niet uit! allemaal gelijk
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Eindelijk juiste onderdeelnummers te pakken, nu met de monteur doorlopen welke delen er allemaal besteld moeten worden, zal maandag wel worden,
dan nog 2 weken wachten op onderdelen:S,

Als het meezit ongeveer 1 november pas weer rijden:S
MR2Zwolle

Bericht door MR2Zwolle »

Onderdelen zijn besteld, gelukkig in nederland, morgen afte halen bij de toyota dealer:D

met een beetje geluk eind van de week weer rijden:D
kosten....:S ongeveer 700:S maarja het is niet anders
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

voor dat geld had je ook een lsd bak met assen kunnen kopen. garantie erbij.
Plaats reactie