Belastingvrije oldtimers.
Moderator: Pieten
Lijkt me niet zo heel moeilijk om dit goed te regelen.
1. Oldtimers zijn wegenbelastingvrij indien ze niet meer dan 30 dagen per jaar rijden.
2. Er komt een rijdagenregister met een app waarmee je een rijdag kunt 'boeken', inclusief timestamp en geotag van het boeken.
3. Controle automatisch obv die talrijke camera's op en rond de weg.
1. Oldtimers zijn wegenbelastingvrij indien ze niet meer dan 30 dagen per jaar rijden.
2. Er komt een rijdagenregister met een app waarmee je een rijdag kunt 'boeken', inclusief timestamp en geotag van het boeken.
3. Controle automatisch obv die talrijke camera's op en rond de weg.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Green Goblin schreef:Het kan nog veel simpeler.
Maximaal kilometrage per jaar. Controleren bij apk-keuring. Forse straffen en controle op tellerterugdraaiers. Of voor mijn part een loodje oid op de tellerbak.
Dan blijft er een controle in zitten en dat moet ook uitgevoerd worden (en dat zal weer een steekproef worden).
En wat als er een teller het niet meer doet (zelf ook gehad, later wel gerepareerd toen de verzekering ging miepen, de dagteller draaide wel mee, wat een nokje van de hoofdteller) en men kan de tellerkabel loshalen.
Dat is in de autowereld heel normaal (zelf nooit gedaan). Ik ken mensen met een demo die op vrijdagavond... plop de kabel los, scheelt weer 500 km in de week en op maandagochtend mochten er klanten in rijden, werkt alles weer.
Aller makkelijkste is gewoon de vrijstelling handhaven.
Belachelijk gezeur van de regering omdat een handje vol mensen met een oude diesel rijd en zo een paar centen aan wegenbelasting uitspaart, die de regering dan misloopt. De lui die geen liefhebber zijn, maar het echt doen om goedkoop te rijden, die komen zich wel tegen, een oude auto heeft ook meer onderhoud nodig. En daar besparen ze dan ook op zodat de auto binnen notime alsnog naar sloop kan, of ze doen em weg omdat het in totaliteit niet zo goedkoop is door het onderhoud...
En al zouden ze wel goedkoper uit zijn, hoe erg is dat nou? Alleen vanwege het geld is het erg. Want alles word duurder en duurder, dus mensen zoeken manieren om goedkoper te leven. Een mogelijkheid is voor sommigen, een oudere auto rijden. (voor sommigen een must, want niet iedereen kan een nieuwe betalen. Het is enkel een kwestie van cententrekkerij, heeft niks met milieu te maken. Als het milieu zo belangrijk is, zijn er andere dingen waar de regering wat aan kan doen en zo het millieu besparen. Maar dat levert de regering weinig tot geen centen op, dus niet interessant. Voorbeeld? Groene stroom... Waarom kunnen we nog kiezen tussen grijze en groene stroom als consument? Waarom wordt er niet gewoon enkel groene stroom geproduceerd? En als blijkt dat dat niet genoeg is, een beetje grijs bij produceren....
Belachelijk gezeur van de regering omdat een handje vol mensen met een oude diesel rijd en zo een paar centen aan wegenbelasting uitspaart, die de regering dan misloopt. De lui die geen liefhebber zijn, maar het echt doen om goedkoop te rijden, die komen zich wel tegen, een oude auto heeft ook meer onderhoud nodig. En daar besparen ze dan ook op zodat de auto binnen notime alsnog naar sloop kan, of ze doen em weg omdat het in totaliteit niet zo goedkoop is door het onderhoud...
En al zouden ze wel goedkoper uit zijn, hoe erg is dat nou? Alleen vanwege het geld is het erg. Want alles word duurder en duurder, dus mensen zoeken manieren om goedkoper te leven. Een mogelijkheid is voor sommigen, een oudere auto rijden. (voor sommigen een must, want niet iedereen kan een nieuwe betalen. Het is enkel een kwestie van cententrekkerij, heeft niks met milieu te maken. Als het milieu zo belangrijk is, zijn er andere dingen waar de regering wat aan kan doen en zo het millieu besparen. Maar dat levert de regering weinig tot geen centen op, dus niet interessant. Voorbeeld? Groene stroom... Waarom kunnen we nog kiezen tussen grijze en groene stroom als consument? Waarom wordt er niet gewoon enkel groene stroom geproduceerd? En als blijkt dat dat niet genoeg is, een beetje grijs bij produceren....
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Blijven doorgaan, nu al iets van dik 60.000 deelnemers gok ik." schreef:KNAC roept op tot ondertekening petitie tegen opheffen MRB-vrijstelling
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel club (KNAC) is bezorgd en verontwaardigd over het in het regeerakkoord uitgesproken voornemen om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in 2014 op te heffen.
Onderteken de petitie »
http://www.knac.nl/petitie/
Het gaat alvast wel de goede kant op:
9 november 2012 | 18:33 | Tekst: Roy Kleijwegt
Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.
.
Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.
Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.
..
Tweede Kamer schiet eigenaar oldtimer fiscaal te hulp
De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben, maar er weinig in rijden. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer dinsdag.
SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1 januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd.
Nr. 33MOTIE VAN HET LID BASHIR
Voorgesteld 15 november 2012
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat in het regeerakkoord het schrappen van de mrb-vrijstelling voor oldtimers per 2014 is opgenomen;
constaterende dat de meeste oldtimerbezitters hun auto hobbymatig gebruiken en gemiddeld minder dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen;
overwegende dat door het vervallen van de mrb-vrijstelling deze hobbyisten onredelijk hard worden getroffen;
van mening dat een oldtimer niet misbruikt mag worden om dagelijks vrij van mrb rond te rijden, gezien de hogere milieubelasting van deze automobielen;
verzoekt de regering om, de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen, waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Bashir