222D project
Moderator: Pieten
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Nog een kleine update. Er zijn veel fotos verloren gegaan daar de dochter het fototoestel even geleend heeft.
Momenteel ben ik aan de andere rotte kant van de mr begonnen.
De plaatjes erin gelast en netjes gemaakt, hier zijn ook de verstevigingen aan de binnenkant vernieuwd, maar er zijn geen fotos van.
Alle naden doorgelast om de boel wat stijver te maken.
Als de andere zijde ook zover klaar is kan er werk gemaakt worden van extra verstevigingen en kan ik bekijken wat ik aan de ophangingspunten ga veranderen.
Groeten
TRD2000 (wim)
Momenteel ben ik aan de andere rotte kant van de mr begonnen.
De plaatjes erin gelast en netjes gemaakt, hier zijn ook de verstevigingen aan de binnenkant vernieuwd, maar er zijn geen fotos van.
Alle naden doorgelast om de boel wat stijver te maken.
Als de andere zijde ook zover klaar is kan er werk gemaakt worden van extra verstevigingen en kan ik bekijken wat ik aan de ophangingspunten ga veranderen.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Weer een beetje verder gedaan met het vullen van de rotte plekken.
Nieuw plaatje ingebakken.
Ook de versteviging aan de binnenzijde was aan vervanging toe.
De boel terug dichtgemaakt.
Ook aan deze zijde was de bodem rot, een nieuwe plaat gemaakt en erin gelast.
Ook gelijk maar een nieuwe dorpel gemaakt.
Ook hier was de roestduivel aanwezig (zoals bij de meeste aw11jes)
Opengemaakt om de stukken makkelijk te kunnen vervangen.
Stuk weggeslepen.
Plaatje ingelast en terug dichtgemaakt.
En de dorpel verder afgewerkt.
Groeten
TRD2000 (wim)
Nieuw plaatje ingebakken.
Ook de versteviging aan de binnenzijde was aan vervanging toe.
De boel terug dichtgemaakt.
Ook aan deze zijde was de bodem rot, een nieuwe plaat gemaakt en erin gelast.
Ook gelijk maar een nieuwe dorpel gemaakt.
Ook hier was de roestduivel aanwezig (zoals bij de meeste aw11jes)
Opengemaakt om de stukken makkelijk te kunnen vervangen.
Stuk weggeslepen.
Plaatje ingelast en terug dichtgemaakt.
En de dorpel verder afgewerkt.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Dank je Bjorn, De meeste schadeherstel bedrijven kunnen dit wel op deze manier doen hoor, maar wie wil het uurloon betalen.BST schreef::applaus-smiley::applaus-smiley:
Heel wat schadeherstel bedrijven kunnen wel bij jou in de leer gaan
Nu zie je ook gelijk hoe slecht je ex mr2 eraan toe was he.
Groeten
TRD2000 (wim)
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Potverdrie Wim, kan ik mijn Coupé chassis niet een keertje bij jou droppen? Ben je zo mee klaar als ik je zo op die AW11 tekeer zie gaan! en dan weet ik temisnte zeker dat het goed gebeurd.
Want je zegt wel dat de meeste schadebedrijven dit zo ook kunnen, maar dat plaatwerken is volgens mij toch een beetje een verloren ambacht aan het raken helaas. Zelf nieuwe inzetstukken fabriceren zoals jij doet, hoef je bij de meeste echt niet om te komen want dat doen zo domweg niet genoeg om er een beetje vaardigheid in te krijgen...
Wat is nu trouwens dat gele goedje wat je op die gelaste stukken smeert? Ik snap dat het de reostduivel van je verse lasjes en plaatwerk weg houdt, Maar is het een soort menie of beits ofzo?
Want je zegt wel dat de meeste schadebedrijven dit zo ook kunnen, maar dat plaatwerken is volgens mij toch een beetje een verloren ambacht aan het raken helaas. Zelf nieuwe inzetstukken fabriceren zoals jij doet, hoef je bij de meeste echt niet om te komen want dat doen zo domweg niet genoeg om er een beetje vaardigheid in te krijgen...
Wat is nu trouwens dat gele goedje wat je op die gelaste stukken smeert? Ik snap dat het de reostduivel van je verse lasjes en plaatwerk weg houdt, Maar is het een soort menie of beits ofzo?
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Ik kan ook niet elke plaat in de juiste vorm krijgen hoor, daar mis ik het gereedschap voor. Ik behelp me met wat plankjes en stukken metaal om zo de plaatjes zo goed mogelijk te krijgen.Blof-fan schreef:Potverdrie Wim, kan ik mijn Coupé chassis niet een keertje bij jou droppen? Ben je zo mee klaar als ik je zo op die AW11 tekeer zie gaan! en dan weet ik temisnte zeker dat het goed gebeurd.
Want je zegt wel dat de meeste schadebedrijven dit zo ook kunnen, maar dat plaatwerken is volgens mij toch een beetje een verloren ambacht aan het raken helaas. Zelf nieuwe inzetstukken fabriceren zoals jij doet, hoef je bij de meeste echt niet om te komen want dat doen zo domweg niet genoeg om er een beetje vaardigheid in te krijgen...
Wat is nu trouwens dat gele goedje wat je op die gelaste stukken smeert? Ik snap dat het de reostduivel van je verse lasjes en plaatwerk weg houdt, Maar is het een soort menie of beits ofzo?
Het gele goedje is cr primer, het dringt door in de porien van het metaal. Ik zet dit er nu met de kwast op, normaal moet je dit spuiten en is waterdun zodat het er nog beter kan indringen. Als het hele chassis klaar is word alles terug opgeschuurd en plaatselijk gestraald en dan word het spul gespoten. Nu is het enkel om alles wat netjes te houden.
Groeten
TRD2000 (wim)
- BST
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
- Type MR2: SW20/21/22
Daar heb je natuurlijk wel een punt. Zoveel tijd aan een auto besteden wil vrijwel niemand meer doen natuurlijk, daarom reden te meer voor een applaus voor jouTRD2000 schreef:Dank je Bjorn, De meeste schadeherstel bedrijven kunnen dit wel op deze manier doen hoor, maar wie wil het uurloon betalen.
Nu zie je ook gelijk hoe slecht je ex mr2 eraan toe was he.
Groeten
TRD2000 (wim)
En ik moet eerlijk zeggen dat het nog een stuk erger is dan ik toen dacht... Het lijkt wel dat je overal waar je wat openmaakt roest tegenkomt..
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
De chassis balken hebben onder water gestaan volgens mij, ik denk dat het water van de t-tops niet weg kon. Ik kon goed zien hoe hoog het water gestaan heeft. Aan de bestuurderskant heeft het water het hoogste gestaan.BST schreef:Daar heb je natuurlijk wel een punt. Zoveel tijd aan een auto besteden wil vrijwel niemand meer doen natuurlijk, daarom reden te meer voor een applaus voor jou
En ik moet eerlijk zeggen dat het nog een stuk erger is dan ik toen dacht... Het lijkt wel dat je overal waar je wat openmaakt roest tegenkomt..
Alle verluchtingsdopjes in de dorpel zaten dicht gespoten met undercoating zodat het water niet weg kon.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Na een tijdje wat minder gedaan te hebben toch weer een kleine vooruitgang.
Bij het verwijderen van het plaatwerk en de balk vooraan in de frunk zag ik dat de chassisbalk niet meer helemaal recht stond.
Aan de onderkant was dit te zien. Hij is waarschijnlijk na een aanrijding weer rechtgetrokken maar niet behandeld.
De chassisbalk weer recht zetten en het gat dicht gelast.
Hier had ik nog geen fotos van geplaatst, steunen onder de dorpel geplaatst en pootjes gemaakt om de 222D achteraf netjes van de grond te kunnen zetten.
Het was op deze manier ook gemakkelijker om alles op te meten omdat ik het chassis zo waterpas kon zetten.
Nieuwe verstevigingen geplaatst, materiaal is naadloze getrokken buis van 40mm met een wanddikte van 2mm.
Voorzien van de nieuwe bevestigingspunten voor de ophanging.
De draagarmen ga ik ook zelf maken als ik het materiaal binnen heb.
Het eerst volgende werk is het aanpassen van de veerpoottorens om de vering van een sw20 te kunnen plaatsen.
Groeten
TRD2000 (wim)
Bij het verwijderen van het plaatwerk en de balk vooraan in de frunk zag ik dat de chassisbalk niet meer helemaal recht stond.
Aan de onderkant was dit te zien. Hij is waarschijnlijk na een aanrijding weer rechtgetrokken maar niet behandeld.
De chassisbalk weer recht zetten en het gat dicht gelast.
Hier had ik nog geen fotos van geplaatst, steunen onder de dorpel geplaatst en pootjes gemaakt om de 222D achteraf netjes van de grond te kunnen zetten.
Het was op deze manier ook gemakkelijker om alles op te meten omdat ik het chassis zo waterpas kon zetten.
Nieuwe verstevigingen geplaatst, materiaal is naadloze getrokken buis van 40mm met een wanddikte van 2mm.
Voorzien van de nieuwe bevestigingspunten voor de ophanging.
De draagarmen ga ik ook zelf maken als ik het materiaal binnen heb.
Het eerst volgende werk is het aanpassen van de veerpoottorens om de vering van een sw20 te kunnen plaatsen.
Groeten
TRD2000 (wim)
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Goed bezig wim!
Ben je niet bang dat het zijn verband kwijtraakt? je vervangt er zoveel delen aan en een hoop gelas. (Niet dat er nog veel verband in zat waarschijnlijk)
Verder kunnen een hoop "schade herstellers" hier een puntje aan zuigen!
Ben wel nieuwsgierig wat voor gereedschap je voor handen hebt, zou er zelf ook graag wat van aanschaffen!
Ben je niet bang dat het zijn verband kwijtraakt? je vervangt er zoveel delen aan en een hoop gelas. (Niet dat er nog veel verband in zat waarschijnlijk)
Verder kunnen een hoop "schade herstellers" hier een puntje aan zuigen!
Ben wel nieuwsgierig wat voor gereedschap je voor handen hebt, zou er zelf ook graag wat van aanschaffen!
Don't shoot the messenger!
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Wat bedoel je me dat het zijn verband kwijt raakt. Is het omdat hij niet meer op een mr2 zal gelijken? De originele 222D was een buizenframe, zover ga ik niet. Alle aanpassingen aan het onderstel hebben een reden, die zal je over korte tijd zien.MMaddict schreef:Goed bezig wim!
Ben je niet bang dat het zijn verband kwijtraakt? je vervangt er zoveel delen aan en een hoop gelas. (Niet dat er nog veel verband in zat waarschijnlijk)
Verder kunnen een hoop "schade herstellers" hier een puntje aan zuigen!
Ben wel nieuwsgierig wat voor gereedschap je voor handen hebt, zou er zelf ook graag wat van aanschaffen!
Ik geloof dat er ergens in het eerdere project topic AW11 project fotos staan van het gereedschap dat ik hiervoor heb aangeschaft. Verder knutsel ik zelf wat dingen in elkaar om het plaatmateriaal te vormen, stukjes pijp een houten plaatjes zijn handig om bodem stukken te vormen. Verder heb ik om de dorpel te maken gewoon de rand van de werkbank gebruikt en een rubberen hamer, om de ronde plooi te maken heb ik een stuk rond metaal op de werkbank gelast. Verder veel geduld en altijd eerst de plaatjes in karton maken zodat je er een beter zicht op hebt hoe er aan te beginnen.
Groeten
TRD2000 (wim)
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Met het verband kwijtraken bedoelt hij denk ik meer dat er geen torsie in de carrosserie optreed ofzo of dat de hele carrosserie vervormt door het vele lassen en het verwijderen van materiaal etc
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Het verbouwen van de voorste vering is ook begonnen.
Stukje weggeslepen.
Nieuwe plaat en versteviging eringelast.
Ook de andere kant.
Je kan zien dat de vering in twee standen geplaatst kan worden. De smalste stand is voor gebruik met de originele lengte van de draagarmen van de AW11. De tweede stand is voor gebruik met de draagarmen van een SW20 die zijn 3,5cm per stuk langer. Op deze manier is de spoorbreedte reeds aangepast voor de verbreding en moeten er geen spoorverbreders of aangepaste velgen geplaatst worden.
Alle maten zijn ook aangepast voor het gebruik van SW20 veeringen.
Even een SW20 Tein veerpoot geplaatst.
Het wiel staat nu 3,5cm breeder, niet op de Honda velg letten.
De verf weggehaald met een staalborstel op de boormachine.
En alles weer een beschermlaagje gegeven.
Ook een leuk kadoo gekregen. Een spandoek met de 222D in actie.
Groeten
TRD2000 (wim)
Stukje weggeslepen.
Nieuwe plaat en versteviging eringelast.
Ook de andere kant.
Je kan zien dat de vering in twee standen geplaatst kan worden. De smalste stand is voor gebruik met de originele lengte van de draagarmen van de AW11. De tweede stand is voor gebruik met de draagarmen van een SW20 die zijn 3,5cm per stuk langer. Op deze manier is de spoorbreedte reeds aangepast voor de verbreding en moeten er geen spoorverbreders of aangepaste velgen geplaatst worden.
Alle maten zijn ook aangepast voor het gebruik van SW20 veeringen.
Even een SW20 Tein veerpoot geplaatst.
Het wiel staat nu 3,5cm breeder, niet op de Honda velg letten.
De verf weggehaald met een staalborstel op de boormachine.
En alles weer een beschermlaagje gegeven.
Ook een leuk kadoo gekregen. Een spandoek met de 222D in actie.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Het gaat allemaal niet zo snel momenteel, maar toch nog eens een update.
Ondertussen heb ik voorlopige trekstangen gemaakt voor de voorwielophanging. De draagarmen en trekstangen worden op een later tijdstip nog in chromoly gemaakt en zullen volledig verstelbaar worden.
De naven zijn afkomstig van de SW20 en afgedraaid zodat ze in het naafhuis van de AW11 passen met de lagers van de AW11, dus nu 5 wielmoeren om de boel vast te zetten.
Even de wieltjes van de TRD eronder (235/40/17).
Staat lekker breed zo, en dat zonder spacers.
Ook aan de achterophanging is reeds wat verandert.
Het passen van de SW20 achterbrug.
Alles uitgemeten en gepast en voorlopig vastgehecht.
De nieuwe bevestigingspunten voor de achterbrug gelast en proper gemaakt.
Achterbrug geplaatst.
Nu moeten de veerpoottorens achteraan nog vervangen worden, het nieuwe plaatwerk is reeds gemaakt, maar er moet nog heel wat gemeten worden zodat ze op de juiste plaats gezet kunnen worden.
Groeten
TRD2000 (wim)
Ondertussen heb ik voorlopige trekstangen gemaakt voor de voorwielophanging. De draagarmen en trekstangen worden op een later tijdstip nog in chromoly gemaakt en zullen volledig verstelbaar worden.
De naven zijn afkomstig van de SW20 en afgedraaid zodat ze in het naafhuis van de AW11 passen met de lagers van de AW11, dus nu 5 wielmoeren om de boel vast te zetten.
Even de wieltjes van de TRD eronder (235/40/17).
Staat lekker breed zo, en dat zonder spacers.
Ook aan de achterophanging is reeds wat verandert.
Het passen van de SW20 achterbrug.
Alles uitgemeten en gepast en voorlopig vastgehecht.
De nieuwe bevestigingspunten voor de achterbrug gelast en proper gemaakt.
Achterbrug geplaatst.
Nu moeten de veerpoottorens achteraan nog vervangen worden, het nieuwe plaatwerk is reeds gemaakt, maar er moet nog heel wat gemeten worden zodat ze op de juiste plaats gezet kunnen worden.
Groeten
TRD2000 (wim)
- Michelinmannetje
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 15:22
- Type MR2: AW11