3s-ge + turbo

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Mr.3S

3s-ge + turbo

Bericht door Mr.3S »

Hallo :)

ik heb een 3s-ge rev
ik wil volledige originelle uitlaat met een ct26 instekken..
wat denk jullie? gat dat of nie?

of mijn motor zal dood vorden? ))
ik moet weel op autobans rijden.. bijna ellke dag, snelheid 120-160 km/h..
Mr.3S

Bericht door Mr.3S »

ja, ik weet dat beste is 3s-gte insteken..

maar dan ik zal nog 3 jaar wachten tot ik kan verzekring kregen..
Belgie :(
Roland

Bericht door Roland »

3s-ge + turbo = 3s-gte
Mr.3S

Bericht door Mr.3S »

ja, maar blok een alles binnen zal van GE motor zijn.. luik dat of nie?
Roland

Bericht door Roland »

Nou ja, je kan die turbo er iig niet zomaar opschroeven. Dan heb je op z'n minst de bijbehorende ECU nodig.
En de internals zullen een stuk zwakker zijn van de 3SGE, dus de levensduur wordt behoorlijk vermindert, met alle risico's.
Niels
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 92
Lid geworden op: 29 apr 2007, 14:13

Bericht door Niels »

Niet aan beginnen, swappen is uiteindelijk toch voordeliger en betrouwbaarder.
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Volgens mij heb je dan minstens een MAF nodig en iets van een piggybag. De 3SGE computer meet namelijk het vacuum om de inspuiting te bepalen. Met n turbo erop heb je geen vacuum meer!

Maar misschien dat 0.3-0.5 bar boost wel goed zou gaan met de ontsteking een graad of 30 verlaat.

Zou je een heel goedkoop turbosetje kunnen bouwen met een 2ehands turbo'tje+intercooler en een goed uitlaatspruitstuk.

Maar als je goedkoop uit wilt zijn zou ik gewoon een losse 3SGTE motor kopen (bijvoorbeeld uit de celica oid), dat op de S54 versnellingsbak schroeven (zit je niet met je aandrijfassen en al die zooi), intercooler plaatsen en de bedrading aanpassen. Er zijn hier zat mensen die je kunnen vertellen wat je aan de draadboom moet aanpassen daarvoor!

gr,

Danny
Mr.3S

Bericht door Mr.3S »

ja Danny, swappen is beste maar ik kan dat nie doen..
in Belgie ik kan geen meer dan 156 pk hebben. tot 25 jaar :boos:
een daan; ikzal zo wel verzekering betallen zoals een 3s-gte motor kost...

dus.. op dit moment ik kan nie alles wan 3s-gte in GE motor inzetten, dus ik denk met wellke bust mag ik die turbo gebruiken zonder risko dat op de autoban zal ik met kappote motor stoppen...
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Mmm [pestmode aan] Als je niet meer dan 156PK mag hebben is een turbo sowieso geen optie natuurlijk ;D [/uit]

Gewoon niet opgeven bij de verzekering dat je meer dan 156 PK hebt zou ik zeggen!

Wat je ook kunt doen is gewoon hele scherpe nokkenassen erop zetten met 4 losse gashuiskleppen van een motorfiets... En een tuner zoeken die je toerenbegrenzer kan verleggen of een standalone computer erin hangen. Kom je ook vrij makkelijk aan de 200+ PK.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Roland schreef:3s-ge + turbo = 3s-gte
Niet bepaald, d'r zijn behoorlijk wat verschillen. Peter had op het vorige forum ooit eens een lijstje gepost wat er allemaal moet gebeuren om van een 3S-GE blok een "echte" 3S-GTE te maken, en dat was behoorlijk wat (ik geloof iets van 18 punten).

Een 3S-GE met een turbo is dus geen 3S-GTE, maar een 3S-GE met turbo ;) Ik kort het zelf meestal af met 3S-GE-T om duidelijk te maken dat het om een NA-T (n/a turbocharged) gaat.

Verder is het best mogelijk, een 3S-GE te turbo'en zonder er verder veel aan te veranderen, maar dan zul je ook geen stevige vermogenstoename zien, voornamelijk door de hoge compressie en het relatief oude engine management wat je beperkt in de maximum turbodruk. Ver over de 200 pk zul je niet komen op een veilige manier. En aangezien je zoiets toch doet vanwege de power, is het veel aantrekkelijker om er gewoon een 3S-GTE in te bouwen. Da's ook de reden dat het bijna nooit gedaan wordt...
AfbeeldingAfbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Voor het geld kan je ook een 200SX erbij kopen :)
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Mr.3S

Bericht door Mr.3S »

Danny: verzekering kijkt aan keuring papier :)
dus als ik zal keuring passeren als 3s-ge
ik zal bettalen voor 3s-ge )
ja; darna kan wel swappen, maar ik heb geen 3000 euro voor niewe motor :)))

Johnwoo: verder ga ik niet bouwen, ik will op dit moment max 200 pk's hebben.. verder is allen maar swap, anders ja, kost tee well ))

dus er kan 200 pk's hebben op bust 0.3-0.5 met standart ECU hebben?
is er mappen voor dat?

maar passert toch 3s gte uitlaat met turbo op GE blok?
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Voor een los celica blok zou je geen 3K betalen. Staat ééntje op marktplaats.nl zag ik, met 130K op de teller. 1750 euro. Zit alleen n 4x4 versnellingsbak bij die je niet nodig hebt dus mss kun je m ook zonder bak kopen voor 14-1500 euro ofzo. Zou ik zelf wel de moeite waard vinden! En dat ben je ook voor n turbo setje kwijt, tenzij je dus voor een ghetto setup gaat!

P.S.
1) Ik weet er het fijne niet van, maar je zult echt iets van een extra computertje nodig hebben om ervoor te zorgen dat je je inspuiting kunt regelen met boost. Alleen je standaard ECU gaat sowieso niet werken!
2) Je auto zal volgens mij niet zuinig meer rijden omdat de 3SGE waarschijnlijk iets meer klep overlap heeft.
Mr.3S

Bericht door Mr.3S »

RSM nodig.. kan altijd van England koopen..

1500 euro ik ook weel, kan op die moment niet.. na 6 manden zal kind'e hebben, dus zoek een goedkoop oplosing )
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Haha, dus je denkt, nog ff snel n turbo erop voordat je een luier-verslindende kleine hebt?

Als het betrouwbaar zou moeten zijn zou ik zelf niet aan een turbo beginnen met zo weinig euro's op zak. Als ik zomaar een afgeschreven mr2 zou hebben staan zou het voor mij een proof of concept kunnen zijn (turboset voor de prijs van een diesel chipje). Want ik denk best dat het allemaal heel goedkoop kan ja!
Roland

Bericht door Roland »

johnwoo schreef:Niet bepaald, d'r zijn behoorlijk wat verschillen. Peter had op het vorige forum ooit eens een lijstje gepost wat er allemaal moet gebeuren om van een 3S-GE blok een "echte" 3S-GTE te maken, en dat was behoorlijk wat (ik geloof iets van 18 punten).

Een 3S-GE met een turbo is dus geen 3S-GTE, maar een 3S-GE met turbo ;) Ik kort het zelf meestal af met 3S-GE-T om duidelijk te maken dat het om een NA-T (n/a turbocharged) gaat.

Verder is het best mogelijk, een 3S-GE te turbo'en zonder er verder veel aan te veranderen, maar dan zul je ook geen stevige vermogenstoename zien, voornamelijk door de hoge compressie en het relatief oude engine management wat je beperkt in de maximum turbodruk. Ver over de 200 pk zul je niet komen op een veilige manier. En aangezien je zoiets toch doet vanwege de power, is het veel aantrekkelijker om er gewoon een 3S-GTE in te bouwen. Da's ook de reden dat het bijna nooit gedaan wordt...

Ik bedoelde het meer als in, dat je dan gewoon naar een 3S-GTE moet kijken. Ze zullen idd behoorlijk verschillen.
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Mr.3S schreef:....... ik will op dit moment max 200 pk's hebben......
Maar dat kan met een 3S-GE ook zonder turbine. OK, kost wat moeite, maar dat doet het aanpassen voor een turbo ook.
Er zijn voorbeelden binnen de club bekend. En ja, dan hebben we het nog steeds over een goed rijdbare SW. Geen capriolen met 1800 toeren stationair en zo.
Vraag maar eens rond :P
Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Ja dat noemen we een BEAMS 3S-GE :D (laatste generatie 3SGE)
Maar ook op een 156 pk versie moet het haalbaar zijn, alleen dan is het gewoon een stuk meer moeite.
jeroentje

Bericht door jeroentje »

Mr.3S schreef:RSM nodig.. kan altijd van England koopen..

1500 euro ik ook weel, kan op die moment niet.. na 6 manden zal kind'e hebben, dus zoek een goedkoop oplosing )

Als 1500 teveel is begin er dan aub niet aan!!!! Houd hem gewoon NA en vraag even aan JP waar hij de meeste gain uit heeft gehaald met zn na blok.

Denk dat je met uitlaatspruitstuk, nieuwe uitlaat en chip al een end kan komen zonder dat je auto minder betrouwbaar word. Maar ook dan ga je al snel over de 1000 euro heen.. Je hebt ook niet echt een auto die goedkoop is in onderhoud, en houd er rekening mee dat je onderhoud alleen maar omhoog gaat als je er een turbo van wilt maken...

Al met al, begin met de kleine dingen zoals boven genoemd of steek het in luiers ;)
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

Als je weinig geld te spenderen hebt, doe jezelf dan een plezier en begin er niet aan. Een goedkope turbo setup levert je achteraf alleen maar gezeur en snel motorschade/kapot turbosetje op.. ik heb 3 SW22's gehad, de laatste had ook een relatief goedkope upgrade gehad (was al een turbo, was een grotere opgekomen met wat aanpassingen) en het enige dat me dat heeft opgelevert is dat mijn hele blok gaar werd..

Als je aan de turbo gaat, doe het dan goed.. als je trouwens veel autobahn kms gaat rijden is een 3sGE snel zat. 220 haal je makkelijk en veel harder kan je toch niet. Ik heb het met een van mijn turbo's een keer geprobeert en elke keer dat ik boven de 200 kwam moest ik binnen de kortste keren weer remmen. Het hardste dat ik gehaald heb was 251 km/h en dat heb ik welgeteld 1 min kunnen rijden voordat ik weer terugmoest naar onder de 200..

Een 3sGE loopt makkelijk 200 kmh, daar hoeft die turbo er niet voor op.

Mijn advies: weinig geld in turbo setup steken = alleen maar gezeik. Niet doen dus.
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
Plaats reactie