Ervaringen Link LEMG3?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Dan heeft die het alsnog fout :P De voorspellingen van de euro zijn dat hij dit jaar zou stijgen tot net iets over de 1.60 dollar en vervolgen zou zakken en rond de herfst weer op 1.30 zit. Nou zijn dit natuurlijk maar speculaties, maar het zou niet goed zijn voor de economie als de dollar nog verder zakt.

Just my 2 cents :)
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Wie naar de wisselkoersgrafiek van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar kijkt, ziet het meteen: de laatste dagen zit de euro in de hoek waar de klappen vallen. Toch denken Amerikaanse ceo's dat de euro spoedig 2 dollar zal kosten. Afbeelding Rabobank

FEM 500 grootste bedrijven Positie 17
Bekijk profiel

Kostte enkele weken geleden 1 euro nog 1,60 dollar, de prijs van de Europese munt is inmiddels gedaald naar 1,54 dollar, een behoorlijke waardedaling in de wereld van valuta’s.

Is de recente waardedaling van de euro een voorbode voor meer daling in de komende maanden? Als dat al gebeurt, zal het van korte duur zijn. Die mening is een meerderheid van de Amerikaanse chief executive officers toegedaan, blijkt uit een onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder 255 ceo’s uit de VS en Europa.

Vooral de Amerikaanse ceo’s zien de toekomst van de dollar pessimistisch in. Een groot aantal van hen houdt er rekening mee dat het een kwestie van tijd is voordat een euro 2 dollars zal kosten. Het zijn niet alleen de Amerikanen die er zo over denken. “In mijn leven maak ik nog mee dat een euro 2 dollar zal kosten”, meent ook Wim Boonstra, hoofdeconoom van Rabobank. FEM Business sprak met Boonstra uitgebreid over de Nederlandse huizenmarkt, de toekomst van de euro en de financiële crisis. Het volledige interview is te lezen in FEM Business dat vrijdag 9 mei in de kiosken ligt.

De vraag dient zich aan hoe Europese bedrijven anticiperen op een nog duurder euro. Daardoor worden hun producten duurder op buitenlandse markten. Uit de enquête van Roland Berger blijkt dat ze op zoek zijn geslagen naar nieuwe markten, nog meer oog hebben voor kostenbesparingen en proberen meer van hun omzet in de eurozone te halen.


Bron :

http://www.fembusiness.nl/web/1020477/a ... dollar.htm



Stond toevallig in het eerste lijstje bij google... Had het gisteren ergens in de krant gelezen ;)

http://www.fd.nl/csFdArtikelen/4619862/ ... r-2-dollar
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Ok... das nieuw voor me :P Maar ik blijf erbij dat het niet goed is voor de economie, wel voor mijn project uiteraard maar niet voor de economie :P
babbel

Bericht door babbel »

Een stand-alone EMS heeft absoluut een hoop voordelen, maar er komen ook echt wel een paar nadelen bij kijken. Zoek dus voor jezelf uit of het het waard is voor je doelen.

Een vaak vergeten nadeel is dat een standaard ECU zeer uitvoering is getest en afgesteld. Zaken als cold-idle, accel-fuel en compensaties voor allerlei effecten in de motor vergen een hoop tijd om goed afgesteld te krijgen. Doe je dit niet dan eindig je met een blok dat alleen op volgas echt lekker loopt. Wil je je auto ook gewoon lekker laten rijden (daily drive?) dan moeten al die parameters goed erin gezet worden, en dat kost veel tijd en kost je vaak meerdere tune-sessies. Kortom, het kost je flink wat extra geld.

Naast dit probleem heb je vaak ook extra sensoren nodig, zoals de MAP-sensor en wideband O2 sensor. Deze twee zijn ook niet erg goedkoop. Ook kan een stand alone EMS niet altijd blind met alle actuatoren/interfaces van je motorblok omgaan, wat weer een hoop customization kost. Alles bij elkaar is een EMS dus niet alleen duurder in aanschaf, maar ook vergt het tunen vaak meer tijd/geld en extra sensoren.

Daarom is het lang niet altijd slechter om voor een gemodificeerde 'stock' ECU te gaan (zoals de Blitz) of voor een semi stand-alone zoals een eManage. Deze gebruikt de standaard parameters van de stock ECU en overschrijft alleen vanaf een bepaald punt de fuel en timing mappings. Hiermee behoud je dus het standaard gedrag van de motor op cruciale punten, maar ben je toch iets minder vrij als een volledig stand-alone.

Zelf zou ik dan ook alleen naar stand-alone gaan wanneer het nodig is of wanneer je in de toekomst verwacht het nodig te gaan krijgen. Zoek voordat je een EMS uitkiest eerst eens rond wie dat ding eventueel kan tunen en wat voor reputatie de EMS heeft voor jouw auto.

Edit: Damn verkeerde topic! ;)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Mr2-wouter schreef:@johnwoo, upgrade voor de 2.5 was geloof ik 250 dollar en voor de 2.1 "As far as upgrading old 2.1 units, it will be an $800 upgrade and you will get a new 2.6 unit with a 1-year warranty."
Ah ok, 800 dollar is nog redelijk wat, ik denk dat ik het straks voorlopig maar bij de 2.1 houd. Qua features en hardware voldoet die al perfect. Jammer dat het programma zo omslachtig is.
babbel schreef:Een stand-alone EMS heeft absoluut een hoop voordelen, maar er komen ook echt wel een paar nadelen bij kijken. Zoek dus voor jezelf uit of het het waard is voor je doelen.

Een vaak vergeten nadeel is dat een standaard ECU zeer uitvoering is getest en afgesteld. Zaken als cold-idle, accel-fuel en compensaties voor allerlei effecten in de motor vergen een hoop tijd om goed afgesteld te krijgen. Doe je dit niet dan eindig je met een blok dat alleen op volgas echt lekker loopt. Wil je je auto ook gewoon lekker laten rijden (daily drive?) dan moeten al die parameters goed erin gezet worden, en dat kost veel tijd en kost je vaak meerdere tune-sessies. Kortom, het kost je flink wat extra geld.

Naast dit probleem heb je vaak ook extra sensoren nodig, zoals de MAP-sensor en wideband O2 sensor. Deze twee zijn ook niet erg goedkoop. Ook kan een stand alone EMS niet altijd blind met alle actuatoren/interfaces van je motorblok omgaan, wat weer een hoop customization kost. Alles bij elkaar is een EMS dus niet alleen duurder in aanschaf, maar ook vergt het tunen vaak meer tijd/geld en extra sensoren.

Daarom is het lang niet altijd slechter om voor een gemodificeerde 'stock' ECU te gaan (zoals de Blitz) of voor een semi stand-alone zoals een eManage. Deze gebruikt de standaard parameters van de stock ECU en overschrijft alleen vanaf een bepaald punt de fuel en timing mappings. Hiermee behoud je dus het standaard gedrag van de motor op cruciale punten, maar ben je toch iets minder vrij als een volledig stand-alone.

Zelf zou ik dan ook alleen naar stand-alone gaan wanneer het nodig is of wanneer je in de toekomst verwacht het nodig te gaan krijgen. Zoek voordat je een EMS uitkiest eerst eens rond wie dat ding eventueel kan tunen en wat voor reputatie de EMS heeft voor jouw auto.

Edit: Damn verkeerde topic! ;)
Precies, het is gewoon een afweging die je maakt. De ATS ROM tune wordt alom geprezen als je 550cc injectors wilt en/of gewoon een betere afstelling, precies om de redenen die jij noemt (je behoudt de voorzieningen die Toyota in de ECU heeft gebouwd).

Overigens ben ik van mening dat je het soort finetuning wat jij noemt voor idle, decel etc, best zelf kunt doen aan de hand van lambda, en dat die dus vooral tijd kosten ipv geld. Moet je natuurlijk wel een wideband O2 sensor hebben. Dat zijn namelijk dingen waarvan je motor niet ineens kapot gaat als je hem per ongeluk een fractie te arm zet, of de timing net iets te agressief. De hoge load cells zou ik inderdaad zeker wel gecontroleerd doen (liefst op dyno, en in ieder geval door iemand die er verstand van heeft). Kun je daarna op je gemak maanden bezig zijn om je idle/coldstart/decel etc onder alle omstandigheden goed te krijgen ;)
AfbeeldingAfbeelding
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 jul 2007, 19:17

Bericht door TychoMR2 »

thx allemaal voor deze uitgebreide replies. Opzich zit ik zelf niet eens zo op een uitgebreid EMS te wachten. Ik was alleen in de veronderstelling dat je eigenlijk geen keuze had wanneer je mijn doel van 300/325 WPK wilde halen. Voor mij is een betrouwbare stabiele configurie heel belangrijk. Tevens is drivebility van de MR2 ook een belangrijk punt. Jullie denken dat dit doel dus ook met bv een stock ECU + bv een E-manage kan worden gerealiseerd?

cheers,

Tycho van Veldhuisen
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Ja, of een Power FC met handcommander. Daarbij heb je niet eens een laptop nodig.
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

En zit dus in een powerFC eigenlijk de standaard computer verwerkt? En daarnaast kun je dus opties veranderen? En wat zijn hiervan de beperkingen?

Wat zijn eigenlijk de ins en outs van zo'n powerFC?

Kun je aan de PowerFC ook een laptop aansluiten?

Zit namelijk te denken aan zo'n powerFC

Hoe moet ik de aantal cc van een injector met het aantal pkvergelijken?
Zoals hieronder bijvoorbeeld?

450cc 250 pk
500cc 300 pk
600cc 400 pk
babbel

Bericht door babbel »

MR2oost schreef:
Hoe moet ik de aantal cc van een injector met het aantal pkvergelijken?
Zoals hieronder bijvoorbeeld?

450cc 250 pk
500cc 300 pk
600cc 400 pk
De grootte van de injectoren zegt alleen iets over het maximale vermogen wat je brandstofsysteem aankan. 600pk met 380cc injectoren wordt wat lastig :) Het is dus niet meer dan een vereiste om het vermogen te kunnen halen, maar voegt zelf helemaal niets toe. Vaak wordt het wel gebruikt

Ook hier geldt trouwens dat groter niet altijd beter is: hoe groter de injector wordt hoe groter het verschil tussen elk stapje is, wat voornamelijk te merken is bij idlen. Het toerental gaat dan (erg) schommelen. Het heeft dan ook geen nut om injectoren erg "ruim" te kiezen zodat je "safe" zit. Een 800cc injector in je blok zetten terwijl je netto maar 400cc nodig hebt voor je setup is niet handig: je gebruikt nu maar een dutycycle van 50% en aangezien beide injectoren met evenveel stappen open te zetten is, kost de grote injector je dus de helft van het aantal stappen -> motor loopt minder soepel.

Uiteraard bij grotere injectoren ook even checken of de brandstofpomp het wel bijhoudt. Anders zakt bij hoge dutycycles je druk in wat dus resulteert in minder inspuiten dan dat de ECU denkt. En dat is een killer voor elk blok :)

P.S. Ik ben niet bekend met de PowerFC dus daar kan ik je niet mee helpen...
Gebruikersavatar
MR83SGTE
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 271
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:44

Bericht door MR83SGTE »

Hydra Nemisis wordt ook ook mijn keuze straks, de 2.6 versie schijnt wat makkelijker te zijn dan zijn voorgangers.. Hij heeft er een aantal features bij tov zijn voorgangers, die zeker niet onder doen voor deze versie..

Misschien is een ATS combo kit wat voor jou, Bijv. CT27 met tuned rom..
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 jul 2007, 19:17

Bericht door TychoMR2 »

Ik had deze inderdaad al gezien.... Zag er goed uit maar die GT28RS kit is helemaal om te kwijlen. Deze zal denk ik nog sneller spoolen dan de stock turbo. Maar ja, ook wel een stukje duurder.
Joshma zal wel met een goed voorstel komen als het allemaal gaat spelen.
Gebruikersavatar
MR83SGTE
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 271
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:44

Bericht door MR83SGTE »

Dat weet ik wel zeker :D de Grote Meester kan jou hierover veel uitleggen iig :)
Plaats reactie