Ct20b?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Ct20b?

Bericht door MR2oost »

Is dit een ct20b? Zo te zien wel. Iemand anders denkend?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is de prijs op dit moment in de markt voor zo'n turbo?

Kan deze turbo zo op een gen2 blok of moet er een andere computer aan te pas komen?

Zijn bij deze turbo grotere injectoren nodig? Zo ja hoe groot en kun je beter topfeed injectors hebben of sidefeeds? Is hievan het gevolg dat ik ook een grotere brandstofpomp moet nemen?

Kun je beter een gen3 inlaatspuitstuk monteren of is die van een gen2 afdoende? En past dat trouwens? Of moet ik daar ook een ander gasklephuis voor hebben etc etc.

Wie o wie heeft er tips of trics voor me?

Alvast bedankt voor de moeite!

Henk
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Dat lijkt me inderdaad een "CT20b", gezien er enkel Toyota en geen CT26 op de compressorbehuizing staat. Deze is zo verwisselbaar met de gen2 CT26, je hebt geen andere computer of injectoren nodig.

Prijs hangt nogal af van de staat (met name shaft play en staat van de bladen). Ergens tussen de 100 euro (shaft play buiten spec/rebuild nodig) en 450 euro (prima staat) of nog meer als 'ie net is gerebuilt (aan de pics te zien niet ;)). Op het Engelse forum gaan ze in goede staat meestal voor tegen de 400 euro.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Wat is de kostprijs voorn zo'n turbo deze heeft zo'n 60000 kilometers gelopen volgens verkoper.

Wat ik begrepen heb van deze turbo is dat je meer koppel onderin hebt en meer vermogen bovenin toeren klopt dat?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Nou, in Engeland komen ze vaker te koop voorbij (rijden meer turbo's) en daar kun je voor onder de 400 euro zeker wel een goede vinden, en vaak zelfs onder/rond de 350. Alleen met verzending erbij (weegt best wat) zit je al wel weer aan/over de 400. Dus als 'ie in goede staat is (compressor- en turbinewielen zijn niet beschadigd, shaft play valt binnen specificaties, geen bovenmatig olieverbruik) zou ik zeggen dat 400 euro een redelijke prijs is.

Een lage kilometerstand is overigens zeker geen garantie voor een goede turbo. Hoe ermee gereden is (goed warmrijden en afkoelen, geen bovenmatige turbodruk, niet te veel snelle on-off boost wisselingen) is veel belangrijker.

Onderin zul je niet heel veel verschil merken (spoolt wel iets sneller dan de stalen USDM CT26; het verschil met de keramische JDM CT26 zal erg klein zijn), het grote verschil zit bovenin de toeren. Zowel de USDM als de JDM CT26 geven weinig puf boven de 5500 rpm, terwijl je met die CT20b het "schop onder de kont gevoel" tot hoger in de toeren zult vasthouden.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Oke ik weet al weer meer bedankt! Kon deze turbo kopen voor €550,00 Vond dat nogal wat, dus heb het daarom even gevraagd lijkt me wel wat zo'n turbo.
Hoeveel pk's zijn hier ongeveer mee te halen? Heb gehoord ongeveer 300 pk's is dit juist? of moet je dan nog veel meer vervangen?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

De 300 pk kun je hier zeker wel mee halen. Het is wel aan te bevelen om je intercooler ook te upgraden als je hogere dan standaard turbodruk draait. Met standaard turbodruk/intercooler zal je denk ik rond de 240 pk uit komen, dus ongeveer 40 pk winst tov de CT26, puur door die betere prestaties hoger in de toeren. Betere intercooler, downpipe, uitlaat+inlaat en een boostcontroller om de turbodruk iets te verhogen en je zit rond die 300. De turbo zelf kan nog iets meer leveren maar dan wordt het tijd voor een maatje grotere injectoren (en dus gen3 of aftermarket brandstofrail) en ROMtune of gen3 wiring+ECU conversie.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Inlaat van gen 3 voldoende? Dan vervalt de t-vis ofniet of zit ik verkeerd?
De rest intercooler fcd en boostcontroller heb ik al en ook een rvs downpipen en een spruitstuk.

Ik ben pas verhuist en er is mij een ongelukje gebeurd met de motor (omgevallen bij transport) daardoor is fuelrail en een injector afgebroken. kan ik dan beter een orginele rail + injectorn pakken of kun je dam meteen beter doorpaken met een verbeterde rail. top/ sidefeed?
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Nou iemand die het weet hoe dat zit met inlaat gen 3 gen2?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Met inlaat bedoelde ik eigenlijk luchtfilter. Je kunt wel een gen3 inlaatspruitstuk monteren en je T-VIS weghalen maar bij dit soort vermogens heeft dat nog niet echt nut, en met T-VIS hou je meer koppel onderin over. Lekker laten zitten dus.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Ja super nu weet ik waar ik aan toe ben dacht al zoiets maar wist het niet zeker.

Bedankt !!!

Weet je trouwens hoe dat zit met die injectoren beter en gen3 rail nemen of voor een aftermarket rail gaan met grotere injectoren? In de andere topic hadden ze erover dat ik problemen kreeg met stationair toerental.

Je had over een gen 3 kabelboom + ecu wat is er zoveel anders aan een gen2 blok? Wat is het grote voordeel van gen 3 kabelboom enigste wat ik heb gezien dat de powerFC van gen3 goedkoper zijn.
franksmits

Bericht door franksmits »

Ik denk dat de gen3 al een andere en stabielere mapping heeft. Gen 3 is afgesteld op 245/260pk en met een upgrade tot 300 gaat hij ook goed. Ik weet niet hoe dit is met de gen 2. Het scheelt je denk ik wel afstel kosten.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Als je niet boven de 300 pk komt zou ik lekker voor el cheapo van iemand een stock gen2 rail en injectors overnemen, scheelt je doekoes ;)

Ga je over de 300 pk dan kun je ofwel een gen3 rail nemen met gen3 of Supra injectors (kun je ook nog redelijk geprijsd vinden), goed tot 340-350 pk, of een aftermarket zoals WolfKatz met daarin zo'n beetje iedere injector die jij wilt. Maar die kosten ook weer een hoop meer ;)

Voor iedere injector groter dan de stock gen2 geldt dat je iets aan je ECU moet doen om ze aan te sturen. Dat kan ofwel een ATS ROM tune zijn (t/m gen3/Supra injectors), of een gen3 ECU conversie (eveneens t/m gen3/Supra injectors) of een piggyback fuel computer (theoretisch kan die grotere dan gen3/Supra injectors aansturen maar dat wordt niet aanbevolen) of een standalone EMS ($$$, maar kan "alles" aansturen).

Omdat bovenstaande opties ofwel prijzig zijn (fatsoenlijke piggyback of ATS ROMtune ongeveer 600-700 euro; EMS 1500++ euro) of een rotkarwei om te doen (gen3 ECU conversie vereist enige handigheid met de kabelboom, of complete kabelboomtransplantatie), zou ik lekker een stock gen2 rail+injectors doen als je onder de 300 pk blijft.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Ik heb mijn blok kaal ben hem opnieuw aan het opbouwen en wil het dus daarom in een keer goed maken.

Heb de kleprubbers vervangen en alle keringen en alees wat ik tegenkom reinig ik en straal of spuit het weer in de kleur.

Foto blok nadat het helemaal kaal is gemaakt behalve injectoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En die zijn dus gebroken tijden het vervoeren. Jammer maar helaas dus wilk het nu in een keer goed want daarna trek ik hem niet meer open.

Henk
Plaats reactie