Verschil TRD LSD en OEM LSD versnellingsbak

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Verschil TRD LSD en OEM LSD versnellingsbak

Bericht door MR2oost »

Wat is het verschil tussen de aftermarket TRD LSD versnellingsbak en een OEM LSD fabrieksversnellingsbak?
franksmits

Bericht door franksmits »

Toyota Racing Developement. TRD heeft dus betere en sterkere spullen. Waarschijnlijk met een koeling er in of zo.
Bremo

Bericht door Bremo »

Of met wat sportievere verhoudingen.. want standaard zijn ze echt lllaaaaaannnngg!
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

TRD versnellingsbak?
Voor zover ik weet maakt TRD een LSD voor in de standaard versnellingsbak, en misschien maken ze ook eindoverbrengingstandwielen of versnellingtandwielen, maar geen complete bak.

De TRD LSD is een clutch type ofwel torque sensitive, lockt wat sneller en agressiever dan de stock LSD, welke een viscous type is (speed sensitive) en dus altijd wat slip heeft voordat hij "lockt". Verder maakt Quaife nog een helical (TorSen) LSD voor de MR2, en Kaaz en Cusco zijn volgens mij beide (1.5 way) clutch type zoals de TRD.

Voor het verschil zie http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential. In het kort:
Viscous: heeft snelheidverschil tussen de wielen nodig om te "locken", dus relatief traag met ingrijpen. Speciale LSD viscous vloeistof in je versnellingsbak, die ook regelmatig ververst moet worden (anders blijft het diff prima werken maar verlies je de limited slip functie en wordt het in feite een open diff)
Clutch type: grijpt snel in (torque sensitive), is aan te passen met shims naar je wensen (1-way, 1.5 way, 2-way). De koppelingsplaten zijn wel slijtageonderdelen die af en toe moeten worden vervangen. Pakt minder vermogen weg dan viscous of mechanical types.
Helical/mechanical: grijpt snel in (TorSen), iets betere dynamische koppelverdeling dan clutch type, geen viscous fluid of koppelingsplaten te vervangen en beresterk (prima voor rallygebruik; de Celica GT4 heeft daarom TorSen diffs). Snoept wel wat meer vermogen weg dan clutch type, en is niet instelbaar. Over het algemeen duurder dan clutch- of viscous LSD's.
AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

Je kennis bewonderd mij! Wat voor opleidingen heb je eigenlijk gedaan?
Gebruikersavatar
MR2oost
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2oost »

Dat zit ik ook al te denken.
Maarja ik wil het ook graag weten en daarom vraag ik erna maar het is mij duidelijk.
Ik kan aan een oem LSD bak komen voor $800,00 en ik denk dat ik hem nu wel aanschaf na dit verhaal de bak heeft zo'n 30.00 miles gelopen en dat is niet slecht daarnaast is de bak van 1997 dus kan er niet veel mis mee zijn.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

franksmits schreef:Je kennis bewonderd mij! Wat voor opleidingen heb je eigenlijk gedaan?
Gewoon een kwestie van jarenlang de grote mr2 fora afstruinen. Een beetje technische aanlag daarbij kan echter geen kwaad :P
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
franksmits

Bericht door franksmits »

tilma800 schreef:Gewoon een kwestie van jarenlang de grote mr2 fora afstruinen. Een beetje technische aanlag daarbij kan echter geen kwaad :P


Ik heb ook maar een cursus autokennis gepakt :D :eten:
Bremo

Bericht door Bremo »

Op jonge tijd veel met technisch lego spelen.. dat scheelt.. zeggen ze ::)
Gebruikersavatar
ullmaster
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 dec 2006, 22:09
Type MR2: AW11

Bericht door ullmaster »

Bremo schreef:Op jonge tijd veel met technisch lego spelen.. dat scheelt.. zeggen ze ::)

jaaaaaaa heel veel ;D ;D ;D ;D ,kan je je eigen sper maken
Plaats reactie