Dynamo stuk?

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:38

Dynamo stuk?

Bericht door FreshPrince »

Dag allemaal,

Al een tijdje heeft mijn auto wat problemen met volgens mij de dynamo. Echter wegens extreme drukte op m'n werk heb ik geen tijd gehad om deze te vervangen of te reviseren :-/ Het probleem is als volgt.

De afgelopen paar weken had ik zo nu en dan dat er 4 lampjes gingen branden op mijn dashboard. Accu lampje, olie lampje, motor lampje en handrem lampje.
Na wat gezocht te hebben op het forum tot de conclusie gekomen dat dit waarschijnlijk de dynamo is die geen laadstroom meer afgeeft. Ook zag ik meteen de accuspanning op het metertje naar beneden springen.

Nou was het zo dat zodra ik even flink doortrok (5000+ toeren) de lampjes uitgingen een dan ook weer een hele tijd uitbleven. Ook de accuspanning was weer hoog. Echter is de frequentie van het aangaan van de lampjes en niet bijladen van de accu toegenomen en nu is het zelfs zo ver dat ik de lampjes ook niet meer uit krijg. Met andere woorden, m'n accu wil niet meer bijladen. De auto is inmiddels ook uitgevallen omdat er geen spanning meer in de accu zit...Met een startkabel kan ik m'n auto uiteraard weer starten maar deze is weer zo leeg nadat ik de startkabels weer verwijder.

Nou is mijn vraag, is mijn dynamo nou stuk, of zit het probleem ergens anders? In de kabels? Massaprobleem? Ik weet het niet...

Indien mijn dynamo stuk is, is het makkelijk om deze te vervangen voor een nieuwe, of moet hiervoor het hele motorblok eruit. Zou iemand dat wellicht even stap voor stap kunnen beschrijven?

Alvast bedankt!

Tom
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

De dynamo is stuk. 100 %

Je blok hoeft er zeker niet uit, maar hoe je er precies bijkomt bij een sw20 weet ik zo niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ejonk

Bericht door Ejonk »

Heb deze maand hetzelfde gehad, vier lampjes op het dashboard en accu leeggetrokken.
Zelfs het ABS lampje wilde zich laten kennen door even aan te gaan.
Zolang de motor draait gaat het goed, maar daarna is het einde verhaal.
Geen idee hoeveel moeite het kost om de dynamo te vervangen, maar de garage is niet al te lang bezig geweest.
Afgaande van de rekening dan :)
Ik heb de luxe om de garage de reparatie te laten uitvoeren en het viel mij alles mee.
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

dynamo 100% zeker stuk.ik heb dat ook met mijn n/a motor gehad, gewoon even kijken voor een goede 2de hands dynamo of laten reviseren, krijg je waarschijnlijk een ruil dynamo ofzo. het vervangen is niet een extreme klus hoor, is beetje lastige plek maar je kan er gewoon bij en met wat huis tuin en keuken gereeschap is het best zelf te doen, 1 stekker en kabel los maken, de centrale bout, en het stel mechanisme, dan kan je hem met een beetje kantelen en puzzelen er zo tussen uit krijgen. het probleem van die dynamo's is dat ze nat worden in de mr2, daar gaan ze op den duur stuk van.
Sh4d0wz

Bericht door Sh4d0wz »

Ik heb nu al 4x een andere dynamo erin gehad, de eerste die standaard op me blok zat ging in rook op, ook de 2e die ik tweede hands had gekocht had ging in rook op.. Daarna besloot ik deze te laten reviseren bij de revisie kwam al naar boven dat dat ding helemaal verroest was van binnen.

Maar goed dynamo dus geresiveerd om en nabij 200 euro lichter, 2 weken later... weer rook uit de motorruimte en wat denk je ... weer dynamo verrot.

Auto laten onderzoeken door revisie bedrijf, blijkt dus dat er olie in de stroomkabel van/naar de dynamo zat en dat die olie verhit is geraakt en alles aan elkaar heb lopen smelten waardoor er dus keer op keer kort sluiting ontstond.

Kabelwerk helemaal vervangen, dynamo weer gereviseerd en nu is het wachten tot het weer in rook op gaat.

Nieuwe dynamo kost btw ergens in de 300 euro, een 2e hands is alleen maar goed als hij niet heel lang stil gelegen heeft en dan nog kan er dus veel water inzitten inderdaad waardoor het roest... geloof mij als ik zeg dat het met je dynamo goedkoop zeker duurkoop gaat worden.. het levende bewijst zit hier.



ps. als je de dynamo vervangt pak dan meteen het riempje mee.. bij de sw20 kan je het achterwiel demonteren om zo van onder uit de dynamo naar boven te schuiven... fluitje van een cent... tenzij er 1 van de 3 bouten zit vast geroest.... (been there :S)
Gebruikersavatar
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:38

Bericht door FreshPrince »

Gister even bezig geweest. Heb de dynamo uit de auto gehaald en was eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijk klusje :D Bouten waren er zo uit, maar de dynamo zat wel strak ingeklemd dus hem er uiteindelijk uithalen was nog even wat werk.

De dynamo was behoorlijk smerig, dus heb hem schoongemaakt in de hoop dat hij het daarna weer zou doen. Helaas :P Op naar een nieuwe dynamo dus. Indien er iemand is die er nog een voor me heeft voor een schappelijk prijsje, let me know. Zal ook even een topic openen in het gezocht/gevraagd gedeelte!
-MR2-
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 333
Lid geworden op: 02 nov 2009, 16:07
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door -MR2- »

kijk is op greenstore.nl, kan me herinneren dat er nog eentje te koop stond daar..
Plaats reactie