Vraag over uitlaat

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
midshiprunabout

Vraag over uitlaat

Bericht door midshiprunabout »

Hallo,

Ik ga wat vragen over de uitlaat van een MR2 AW11. Mijn uitlaat is nu echt aan vervanging toe. Hij is over de gehele lengte slecht dus wil hem helemaal vervangen. Wat verder nog van belang is is dat mijn MR2 uit Amerika komt en een katalysator heeft. Bouwjaar is 1988. Nu zit ik te denken om de Uitlaat te vervangen door een RVS exemplaar. Wat zijn dan de mogelijkheden? Deze uitlaten hebben geen katalysator. Ga ik daar een probleem mee krijgen tijdens de apk keuring. Ik heb wel gelezen dat een katalysator voor een auto van 1988 niet noodzakelijk is, maar dat de CO uitstoot max. 0,5% mag zijn. Is dat moeilijk te halen zonder kat?

Verder vraag ik me af of één van jullie misschien nog een uitlaat te koop heeft. Zo ja, dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Mongoose heeft RVS uitlaten.

Afbeelding

En je voorpijp kan je gewoon bij de dealert halen. is de kat nog goed (op wat roest na. gewoon weer monteren.
Je krijgt er geen PK meer van als je deze er tussen weg haalt.

Enne niet alleen Amerikaanse versies hebben en kat ;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

nou bij mijn SW20 merk ik het verschil goed... was gen2 stock uitlaat met kat.. nu gen3 turbo demper zonder kat..
loopt echt een stuk beter, loopt gewoon sneller door alle versnellingen, laag toeren een stuk sterker.

4age's kicken helemaal op een open systeem.. en je auto is van 88.. dus je kat is niet verplicht.. dumpen dat ding! bij het oud ijzer!

0.5% co is goed te halen, ook zonder kat.. en haalt hij het net niet, gewoon even het staionair toerental omhoog schroeven, hoeft niet veel te zijn
Afbeelding
Gebruikersavatar
Metal_Carnage
Zere vingers van het typen..
Berichten: 732
Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Metal_Carnage »

Ik heb ook een Mongoose gehad. Prima pijp, net geluid, geen problemen bij een eventuele meting.

Correct me if i'm wrong, maar zo'n oude bak wordt toch geen CO gemeten?

Je kan ook een custom op maat RVS systeem laten maken icm met spruitstukken. Heb daar een offerte van gevraagd bij een toko die gaven ongeveer 600€ als richtprijs.

Mongoose koop je voor 200-300 eurotjes.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

word wel gemeten.. maar volgensmiij mag de co 2,5% zijn
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

frankie-turbo schreef:nou bij mijn SW20 merk ik het verschil goed... was gen2 stock uitlaat met kat.. nu gen3 turbo demper zonder kat..
loopt echt een stuk beter, loopt gewoon sneller door alle versnellingen, laag toeren een stuk sterker.

4age's kicken helemaal op een open systeem.. en je auto is van 88.. dus je kat is niet verplicht.. dumpen dat ding! bij het oud ijzer!

Mits er K6 op je kenteken staat...
De 4A-GEtjes zijn weliswaar toerendraaiers... (er zit ook geen turbo op)
Maar je ecu is zo geprogrameerd det het geen reet uitmaakt wel of geen kat.
Dat is bij de '89er zowiezo.
Heb ook een week rondgereden met een kat-vervanger op de ST182 Celica, ofwel 2e gen 3S-GE.
Het enige verschil wat ik merkte was, EEN BAK HERRIE WAT ECHT NIET LEUK MEER WAS! (icm een open uitlaat)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Blij dat ik een 86'er AW11 heb, geen gezeur met katalysators en missende PK's, maar gewoon de AW11 zoals ie bedacht is ;D
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

En dan nog verliezen in lelystad ;D
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Mightyzap
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 okt 2009, 22:04
Type MR2: AW11

Bericht door Mightyzap »

gewoon stijgerpijp eronder lassen

de AW11 hoeft niet te voldoen aan de overrated E2 normen dus hij zal hier nooit op afgekeurt worden zolang hij niet lek is.
zelfde geld voor de SW20 van voor december 1991.
ik kreeg met 4.3 co gewoon apk :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Mightyzap schreef:gewoon stijgerpijp eronder lassen
Je word verstandig..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

ROB-E schreef:En dan nog verliezen in lelystad ;D


Niet van jou en dit jaar ook niet van andere MR2's... Hell, ik was zelfs meer dan een seconde sneller dan die blauwe AW11 met 3sgte ;)


Maar idd vorig jaar op het middag deel was jij sneller....
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
midshiprunabout

Bericht door midshiprunabout »

Ok, allen bedankt voor de tips. Ik zal nog een post voor een uitlaat plaatsen in “Gezocht / Gevraagd”.
Gebruikersavatar
Arnie
Zere vingers van het typen..
Berichten: 932
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:50
Type MR2: AW11

Bericht door Arnie »

Mightyzap schreef:gewoon stijgerpijp eronder lassen

de AW11 hoeft niet te voldoen aan de overrated E2 normen dus hij zal hier nooit op afgekeurt worden zolang hij niet lek is.
zelfde geld voor de SW20 van voor december 1991.
ik kreeg met 4.3 co gewoon apk :P
Je hebt geluk, ze hadden je auto moeten afkeuren.
Verder wordt de E2/U9 norm pas bij auto's van na december 1992 gecontroleerd middels 4-gastest maar alleen als deze code op het kenteken vermeldt staat.

Quote uit de APK eisen :

1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Deze eis geldt niet voor personenauto's, in gebruik genomen vóór 1 januari 1994 die zijn voorzien van een LPG-installatie en waarvan het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet de toevoeging U9 of E2 bij de typeaanduiding vermeldt.

(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Afbeelding
Fun is not a Straight line, have fun.
Afbeelding
Plaats reactie